"V rámci pražské hromadné dopravy si pak nově budete moci kupon nahrát i na platební kartu" Co je to za nesmysl, opakovaný bohužel na více místech? Kupón nikde nahraný nebude, bude v databázi spárovaný s číslem karty...
Nebo jak si autorka představuje, že by se kupón na kartu dostal, když se karta nebude cpát do validátoru ani jinam?
Jízdenku zaplatíte kartou. Drobné nepotřebujete.
Mě jde o to, že když někdo nabízí technické prostředky pro nákup jízdenky a její ověření, tak má také zajistit ošetření situace, když ty prostředky selžou (a je naprosto jedno na čí straně). Například, aby ta platba za jízdenku byla dohledatelná a dodatečně se dalo ověřit, že cestující nejel na černo. I dnes máte možnost, když si zapomenete kartu, donést ji dodatečně k příslušnému okénku a pokutu vám stornujou (za relativně nízký poplatek). Stejná možnost by měla být i pro elektronicky zaplacené jízdenky.
Tak to má být udělané tak aby to ověřit šlo. Čím složitější systém, tím větší je šance na jeho poruchu a tím robusnější musí být protředky pro ošetření těchto poruch.
Nejjednodušší systém zakoupení papírové jízdenky přímo v tramvaji a její označení při prodeji byl dávno zrušen.
Pak přišly označovače - o něco složitější řešení - a už tam se často stávalo, že označovač měl tak tupé nože, že tu dírku prostě neudělal. Ošetřeno to nebylo, cestující s takto (ne)označenou jízdenkou byl černý pasažér a při chycení platil pokutu.
Pak se označovalo tiskem - a zase nebylo nijak ošetřeno, když ve strojku se vypsala páska.
Byla možnost koupit lístek v automatu, několikrát se mi stalo, že z automatu vylezl bílý ničím nepotištěný papír. A zase člověk jel na černo, i když za jízdu zaplatil.
A teď máte dlouhý řetězec ze článků, z nichž ani jeden nezaručuje bezchybný provoz: mobil - mobilní síť - infrastruktura u dopravce - mobilní síť - mobil - terminál revizora - mobilní síť - infrastuktura dopravce - mobilní síť - terminál revizora, v každém tom kroku jsou milióny věci, co se můžou porouchat (stačí třeba během kontroly vjet do tunelu). A když se to stane, tak je z cetujícího černý pasažér?
Systémy se stále zesložiťují, možnosti poruchy narůstají, ale nikdo to neřeší. Dokud se toto nespraví, tak prostě papír vítězi (i když dnes i ten papír představuje větší riziko poruchy než dříve, viz problémy s tiskem v automatu).
To bylo moc pěkně řečeno a se vším jednoznačně souhlasím. Je to pro cestujícího ten nejbezpečnější způsob. U nás, ve třetím pásmu, se jízdenky standardně kupují u řidiče; ale má to pořád trochu nesnáz v tom, že je potřeba si na to nachystat drobné. Dřív bylo v podmínkách že akceptují dvousetkoruny. Ty lezou z bankomatů České spořitelny (Komerční banka dává bohužel nejmenší pětistovky), ale před pár lety to snížili na stokorunu.
Jinak všechny problémy, co jste popsal u papírových jízdenek, jsou problémy dopravce a šly by reklamovat. Jenom to bude chtít jednat dřív, než budete přistižen bez jízdenky.. To je potom nemilé. Problémy na Vaší straně můžou nastat pokud papír ztratíte nebo poškodíte nebo zapomenete. A když bude mít terminál revizora poruchu nebo nebude mít signál, je to problém na jeho straně a nejde tedy jízdenku tím pádem autoamticky považovat za neplatnou. Podmínky stanovují, že může zkontrolovat jízdenku i vizuálně - podívá se vám na displej, kde bude svítit od kdy do kdy a jde je jízdenka platná, a bude to. Případně pokud bude mít terminál funkční a jenom bez signálu, tak si může dekódovat QR kód a porovnat údaje z něj. Online ověření není naštěstí jediný způsob jak ověřit platnost jízdenky. A jakmile si jízdenku aktivujete, už můžete být offline - jízdenka je uložená v mobilu a ztráta signálu v tunelu není pro cestujícího žádná nepříjemnost.
A ještě jedna věc. U nás se jízdenky platit kartou nedají. V okruhu šesti kilometrů jsou tu jenom dva automaty a ty berou jenom mince. A když jedu do Prahy a zpátky, tak potřebuju 108 Kč v drobných. Potřebu drobných teoreticky můžu snížit tím, že část cesty pojedu na jízdenku ČD, ale to je ve výsledku o dost dražší. Ale pak ano, na Náměstí republiky už si lístky po Praze můžu zaplatit kartou.
Dobrý den,
děkuji za připomínku, doplnila jsem do článku potřebné údaje. Pokud budete mít registraci na webu, můžete nosič kuponu změnit podle uvážení skrze uživatelský účet.
Při krádeži nebo odcizení telefonu by vám díky tomu, že máte účet ve webové aplikaci, měly být kupony obnoveny.
S přáním hezkého dne
Veronika Doskočilová
Nedělejme hned tragedii z toho co bude, počkejme pár dní, ono se to vyřeší, zeměkoule na tom nestojí. Jistě se každý časem rozhodne co bude pro něho nejlepší. Pokud mně něco vadí, tak jedině debilní název Lítačka, protože ta může být i po švestkách. Dříve se říkávalo, že ta tramvajenka je Síťovka, ale to bylo za komunistů
Už abych mohl platit na linkách stč kraje jízdné telefonem. Dávno jsem rezignoval na vymáhání jízdenek od řidičů, kteří zaplacené jízdné strkají do kapsy a jízdenku nevytisknou. Někteří jsou dokonce tak "slušní", že mi z 12 Kč dvě vrátí, abych měl pocit, že jsem taky něco vydělal na jejich podvodu.
Už aby, už aby ...
Tak to máte dobrý, já tedy jsem si všiml (zvláště trasa Praha/Kobylisy - Klecany a dále... či spíše na cestě zpět, tedy Klecany - Praha/Kobylisy, metro, že zaplatíte a jízdenku nedostanete!!! Vše jde řidiči a když pípnete, naznačíte, že byste rád jízdenku, tak schytáte takový pohled (přece jenom jsem po úrazu...), že kdybyste řekl ještě slovo, dostanete přes hubu a poletíte za jízdy z autobusu. (A to bych fakt nerad, jsem rád, že chodím.) Docela dobrá okrádačka DP nebo jiné firmy...
Na trase, kde jezdím (dvě linky), se střídá asi šest řidičů. A je to tak napůl. Jsou ti, kteří vydají lístek automaticky, a ti, co ho nevydají. Samozřejmě, jedná se o večerní spoje a mají to asi vychytaný, že na ty revizoři nechodí. Nějakou dobu jsem se je snažil vycvičit, že jízdenku chci. A pak se najednou řidiči obměnili a přišli noví okrádači. A já fakt nemám náladu je vychovávat. Především je to věc zaměstnavatele. A taky na to jsem dost starej a na případnou pokutu mám. Ale jsem taky dost narostlej, takže si v takovém případě toho řidiče pak vytáhnu ven z autobusu a uděláme narovnání.
Takže, už aby to šlo telefonem ...
Lítačka je jistě zajímavá věc, kterou jsem ale moc nepochopil. Co ale nechápu zcela, jako občan senior občas využívající MHD(PID) v Praze je, že věková kategorie 65-70 musí mít na prokázání slevy papírový průkaz s fotografií. Kdežto 70+ stačí OP. A přitom obě takto uměle vytvořené kategorie jezdí po Praze zdrama. Jinde po ČR na prokázání slevy stačí od 1.9. jen a pouze OP. Kde je asi ten zakopaný pes? Že by ve dvacetikoruně(+ještě pouzdérko za desetikačku), která se rozmnožuje s každým dalším seniorem toužícím po slevě? A včíl babo mudruj. J.V.
Tak prokázání slevy je nutné už od 60 let, ovšem stačila na to aplikace nahraná na Lítačce, která se tam, kupodivu, po dosažení věku nahrála ve validátoru sama a zdarma... Po dosažení 65 let je na to třeba papír nebo aplikace za poplatek (nj., tam už se jezdí zadarmo a ne za 50%, takže z důchodce vyždímeme alespoň ten poplateček) a od 70 stačí ta občanka... Holt taková Krndovská logika...
To je názor, který počítá pouze s Pražáky. Jak si má průkazečku s fotem + obalem pořídit nepreažák, který jede do metropole na 1-2 dny? Vezla jsem do Prahy kamaráda. Jeho jsem vysadila u metra s popisem cesty, kam má dojet a s uvedením místa, kde se opět sejdeme, zatímco já si šla po svých. Protože byl 70+, jel na občanku a problém s tím neměl. Kdyby si měl vyřizovat průkazku na bezplatnou jízdu, tak půl dne stráví vyřizováním, nehledě na to, že ani neví, kam by si pro průkazku měl dojít.
"Senior od 70 let
Senioři od 70 let jezdí bezplatně v celém systému PID kromě vlaků (metro, tramvaje, autobusy, lanová dráha, přívozy). K prokázání nároku na bezplatnou přepravu lze využít:
a. Občanský průkaz země EU
b. Cestovní pas
c. Povolení k pobytu"
Zdroj: https://pid.cz/tarifni-pojmy/seniori-v-pid/
Senior 70+ průkazku mít nemusí, bezplatné jízdné platí i pro cizince.
V tom případku ovšem nechápu tu vaši větu "Kdyby si měl vyřizovat průkazku na bezplatnou jízdu, tak půl dne stráví vyřizováním, nehledě na to, že ani neví, kam by si pro průkazku měl dojít.". Proč by si měl vyřizovat nějakou průkazku, když je mu > 70? Nemusely by bejt rybníky, kdyby byly ryby někde jinde, že...