Jízdenku zaplatíte kartou. Drobné nepotřebujete.
Mě jde o to, že když někdo nabízí technické prostředky pro nákup jízdenky a její ověření, tak má také zajistit ošetření situace, když ty prostředky selžou (a je naprosto jedno na čí straně). Například, aby ta platba za jízdenku byla dohledatelná a dodatečně se dalo ověřit, že cestující nejel na černo. I dnes máte možnost, když si zapomenete kartu, donést ji dodatečně k příslušnému okénku a pokutu vám stornujou (za relativně nízký poplatek). Stejná možnost by měla být i pro elektronicky zaplacené jízdenky.
Tak to má být udělané tak aby to ověřit šlo. Čím složitější systém, tím větší je šance na jeho poruchu a tím robusnější musí být protředky pro ošetření těchto poruch.
Nejjednodušší systém zakoupení papírové jízdenky přímo v tramvaji a její označení při prodeji byl dávno zrušen.
Pak přišly označovače - o něco složitější řešení - a už tam se často stávalo, že označovač měl tak tupé nože, že tu dírku prostě neudělal. Ošetřeno to nebylo, cestující s takto (ne)označenou jízdenkou byl černý pasažér a při chycení platil pokutu.
Pak se označovalo tiskem - a zase nebylo nijak ošetřeno, když ve strojku se vypsala páska.
Byla možnost koupit lístek v automatu, několikrát se mi stalo, že z automatu vylezl bílý ničím nepotištěný papír. A zase člověk jel na černo, i když za jízdu zaplatil.
A teď máte dlouhý řetězec ze článků, z nichž ani jeden nezaručuje bezchybný provoz: mobil - mobilní síť - infrastruktura u dopravce - mobilní síť - mobil - terminál revizora - mobilní síť - infrastuktura dopravce - mobilní síť - terminál revizora, v každém tom kroku jsou milióny věci, co se můžou porouchat (stačí třeba během kontroly vjet do tunelu). A když se to stane, tak je z cetujícího černý pasažér?
Systémy se stále zesložiťují, možnosti poruchy narůstají, ale nikdo to neřeší. Dokud se toto nespraví, tak prostě papír vítězi (i když dnes i ten papír představuje větší riziko poruchy než dříve, viz problémy s tiskem v automatu).
To bylo moc pěkně řečeno a se vším jednoznačně souhlasím. Je to pro cestujícího ten nejbezpečnější způsob. U nás, ve třetím pásmu, se jízdenky standardně kupují u řidiče; ale má to pořád trochu nesnáz v tom, že je potřeba si na to nachystat drobné. Dřív bylo v podmínkách že akceptují dvousetkoruny. Ty lezou z bankomatů České spořitelny (Komerční banka dává bohužel nejmenší pětistovky), ale před pár lety to snížili na stokorunu.
Jinak všechny problémy, co jste popsal u papírových jízdenek, jsou problémy dopravce a šly by reklamovat. Jenom to bude chtít jednat dřív, než budete přistižen bez jízdenky.. To je potom nemilé. Problémy na Vaší straně můžou nastat pokud papír ztratíte nebo poškodíte nebo zapomenete. A když bude mít terminál revizora poruchu nebo nebude mít signál, je to problém na jeho straně a nejde tedy jízdenku tím pádem autoamticky považovat za neplatnou. Podmínky stanovují, že může zkontrolovat jízdenku i vizuálně - podívá se vám na displej, kde bude svítit od kdy do kdy a jde je jízdenka platná, a bude to. Případně pokud bude mít terminál funkční a jenom bez signálu, tak si může dekódovat QR kód a porovnat údaje z něj. Online ověření není naštěstí jediný způsob jak ověřit platnost jízdenky. A jakmile si jízdenku aktivujete, už můžete být offline - jízdenka je uložená v mobilu a ztráta signálu v tunelu není pro cestujícího žádná nepříjemnost.
A ještě jedna věc. U nás se jízdenky platit kartou nedají. V okruhu šesti kilometrů jsou tu jenom dva automaty a ty berou jenom mince. A když jedu do Prahy a zpátky, tak potřebuju 108 Kč v drobných. Potřebu drobných teoreticky můžu snížit tím, že část cesty pojedu na jízdenku ČD, ale to je ve výsledku o dost dražší. Ale pak ano, na Náměstí republiky už si lístky po Praze můžu zaplatit kartou.
Dobrý den,
děkuji za připomínku, doplnila jsem do článku potřebné údaje. Pokud budete mít registraci na webu, můžete nosič kuponu změnit podle uvážení skrze uživatelský účet.
Při krádeži nebo odcizení telefonu by vám díky tomu, že máte účet ve webové aplikaci, měly být kupony obnoveny.
S přáním hezkého dne
Veronika Doskočilová