Hlavní navigace

Názor k článku Paušální účet jako pomocník i pastička od Q - Dost často cestuji po ČR, takže ty zkušenosti,...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 3. 10. 2007 10:00

    Q (neregistrovaný)
    Dost často cestuji po ČR, takže ty zkušenosti, co uvádím, nejsou z jedné pobočky, ale z různých koutů ČR. Jak vesnice, tak malá města, tak okresní města i Praha. Dopoledne, odpoledne ... Je fakt, že občas se nějaká výjimka vyskytla, ale těch bylo opravdu malinko. Mohu i porovnávat s jinými peněžními ústavy, a tam bohudík takové fronty opravdu nejsou, a obsluha je dobrá. Pod dobrou obsluhou si představuji to, že mi neustále něco nenabízí a když něco nabídne, tak něco výhodné pro mne. A ne něco pro mne výhodné pouze první měsíc a o dalším se mlčí nebo dokonce lže (v případě případné stížnosti na chování banky: obsluha si s klientem patrně vyjímečně "neporozumněla") - tzn., že je to výhodné pouze pro banku.

    Uvedu Vám 3 příklady fundovanosti České spořitelny:

    Jako drobný akcionář jsem kdysi dostával jakési výplatní poukázky na dividendy. Co to převzala Erste, tak již ne. Jednou jsem se při jiné operaci přeptal na přepážce, zda náhodou nějaké dividendy nejsou. Byly, ale spořka již neráčila o tom akcionáře informovat. (z minulosti vím, že spořka prováděla výplaty dividend i jiným podnikům a fondům, tedy nejen to svoje a informovala o tom). Jelikož jsem ale u sebe neměl OP, nic jsem nedostal. Jelikož to nebyl žádný velký balík peněz, nechal jsem to u ledu. Za čas jsem se v jiné pobočce přeptal na výplatu dividend, když Erste se v médiích neustále capí svými rekordně stoupajícími zisky. Pracovnice o tom sice nic nevěděla, ale zavolala nějakému pracovníkovi z kapitálového odd., který něco o tom věděl (nebo měl vědět) a tak jsem se na přepážce bavil přes služební telefon. Výsledkem bylo to, že žádné dividendy neuvidím, protože spořka v minulostí nabídla drobným akcionárům odkup akcií a já udělal chybu, že jsem je neprodal. A z minulých let, než se konal odkup, taky nic neuvidím. No, hnulo mi to žlučí - jak rozdílný názor na jednu a tu samou věc, navíc od "fundovaného" pracovníka. Po čase jsem se zeptal na jiné pobočce na výplatu dividend, měl s sebou OP, paní najela do nějakého programu, a za chvíli jsem si odnášel dividendy za několik let. Při představě, že výplata je možná do 4 let, pak to prý propadá, bych vinou přímo lživých informací přišel o pár peněz. Jak by se prokazovala vina, když se nic nenahrává, vše se děje jen ústně?

    Druhý případ: Jako majitel cenných papírů na Slovensku jsem byl vyrozuměn, že Slovákům musím zaplatit 1 rok vedení účtu u SCP, než byla novelizace a poplatky zrušeny. A to přímo v SKK. Když jsem zjistil, kolik si spořka účtuje za platbu do "zahraničí" - do SR, poplatky spořitelně dělaly více než poplatek za vedení majetkového účtu ve SCP. Tak jsem zkoušel Č. poštu, tam by to šlo, ale nedokázali zajistit, aby tam byla připsána přesná částka v SKK vlivem délky zúčtování platby a z toho pramenícího rozdílného kurzu v jiný den. Ještě jsem zkoušel nějaké organizace typu Western Union, ale nepochodil jsem nikde. Tak jsem napsal do Blavy maila, že asi bude dost čehůnů, co mají na Slovensku účet a jestli není nějaké jiné řešení platby na Slovensko (vyjma toho, že když budu bydlet při hranicích se SR, tak si tam udělám výlet a zaplatím to tam v hotovosti) Obratem přišla odpověď, že si jsou toho vědomi a že si v ČR založí účet. Za několik málo dní přišel další mail s oznámení otevření účtu u České spořitelny. Poděkoval jsem na Slovensko a aniž bych tušil, jen jsem připojil poznámku, že horší banku si snad vybrat nemohli. S číslem účtu jsem tedy navštívil první pobočku ČS s požadavkem složit v CZK poplatek vyčíslený v SKK. To nejde - zněla odpověď obsluhy. Musíte tam vložit přímo SKK (pochopil jsem, že by to měla být platba na devizový účet). SK jsem ale neměl a předpokládal jsem, že mi to přepočítají a budou chtít na mne CZK. Přepočítal jsem se já. Na další pobočce mi řekli, že by to jít mohlo, ale že účet je veden někde na Moravě a že oni se (momentálně nebo standardně?) nedostanou po síti na jiné pobočky. Jelikož ale jsem trochu nedůvěřivý člověk, vždy prověřuji více zdrojů, a většinou se mi to vyplatí, tak jsem tedy zavolal na zelenou linku, tam mi po mnoha přepojováních a přeptávaní se u kolegů sdělili, že to jde. Jako kdybych tušil, zeptal jsem se ještě, zda mi nehrozí nějaké poplatky navíc. Prý ne. Šel jsem do další pobočky, a tam to kupodivu šlo, až na to, že po mne chtěli poplatek za vklad cizí osobou. Když jsem jim trvdil, že na Zelené lince mi tvrdili opak, tak stejně chtěli poplatek. Když jsem se ale zmínil o ombudsmanovi, že mne bude zajímat, kde podávají nepravdivé informace, zda na pobočce nebo na Zelené lince, někam volali a poplatek pak již nechtěli. Většina lidí nad tím mávne rukou, ale když si vezmu v potaz, kolik oni za rok uskuteční takových pochybných transakcí a co na tom vyrejžujou, je mi blivno z jejich etiky.

    Třetí případ: doplatek úvěru. Aby mi nenaběhly v dalším roce nehorázné poplatky, chtěl jsem doplatit úvěr v prosinci. /Michodem, úvěr byl spočítán na určitý počet roků, ale díky nehorázně vysokým, rostoucím poplatkům jsem vinou spořitelny "přetáhl" původní dobu splácení"/. Na první (v rámci okresu) pobočce to nešlo, že prý musím do té, co mi úvěr poskytla. Zkoušel jsem to na jiné, dokonce mimo okres: sdělili mi, že musím do pobočky aspoň v rámci okresu, že celorepublikově to nejde. Tak jsem navštívil tu "pravou" pobočku, kde mi sdělili, že to funguje v rámci celé republiky úplně stejně, a že k nim jsem opravdu nemusel. Ale jelikož jsem byl na přepážce, kde úvěry "nedělali", ale jen sporožira, uhradil jsem "poslední splátku" z SÚ (tehdy jsem ho ještě vlastnil). Domníval jsem se, že mám pokoj. Po novém roce mi volali z pobočky, jestli bych jim tam mohl doplatit ještě nějaké haléře, protože po mém doplacení si pro jistotu zkontrolovali, zda je úvěr skutečně doplacen a on ten úvěr skutečně doplacen n e b y l! Tak to doplatili za svého (za to jim dík) a doufali, že se nebudu ohánět tím, že jsem úvěr již jednou doplatil a že už na nic nemají nárok. Kdyby to totiž neuhradili ze svého, tak by mi tam 1. lednem k těm halířům naskočily nové poplatky za vedení úvěrového účtu a já jim mohl zase přespět na zisk a přemrštěné platy. Jak jsem se pak dověděl od známých, nebyl to první ani poslední případ s chybným dopočtem poslední splátky úvěru.

    Jak vidíte, nejedná se o žádné zvláštní činnosti, které je spořitelna schopna popackat. Mohl bych pokračovat v dalších zážitcích s ČS. Ještě byste u nich zůstal? Pokud někdo až tak bankovní problematice nerozumí, asi by nešel hlouběji, spokojil by se s první odpovědí typu jinak to nejde, tohle jinak neumíme a stačilo by mu to. V tom je právě ten konzervatismus klientů ČS, takové klienty, co si nechají věšet bulíky na nos a co nevědí, co se děje u konkurence, právě takové Spořitelna potřebuje! Nechci urážet, ale většinou jsou to právě ti z těch vesnic a malých měst, pro které je nejbližší opravdová konkurence v nejbližším okresním městě, půl hodina jízdy autem minimálně nebo půlden cesty hromadnou dopravou, tedy i půlden dovolené, pokud nejsem zrovna podnikatelem a neudělám si to v "pracovní" době za peníze zákazníků. Všechno přes Internet nebo telefén udělat zkrátka nejde...


    Nejhorší je, že co v minulosti v ČS šlo, nyní nejde nebo jde jen s velkými problémy! Je to bohužel krok zpět a jelikož tomu trochu rozumím, nenechám se vždy obalamutit.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).