Myslim, ze pocitat cenu volne minuty je ucelovy nesmysl. Mnohem prirozenejsi je si polozit otazku, kolik by ten pausal stal, kdyby nebyly volne minuty zadne a jestli se mi to za tu cenu vyplati? Takze vynasobte nejvyssi cenu, kterou v ramci tarifu muzete zaplatit, vynasobte volnymi minutami a odectete od pausalu. Dostanete skutecnou cenu pausalu. A ted si kazdy musi spocitat, jestli se mu to vyplati. Jestli bude "hruby" pausal cca 200Kc (btw: kolik je u Telecomu?) a tarif mi oproti predplacence umozni volat o 1Kc/min levneji a provolam nad volne minuty cca 80min, zbyva 120Kc, kterymi "doplatim" na tarif. A ted je otazka, jestli jsem ochoten platit cca 150Kc/mes za moznost cerpat sluzby, ktere u predplacenky nejsou. Cenove to vychazi (od nejlevnejsiho) Oskar, T-Mobile, Eurotel. Je to tak i s nabidkou a kvalitou nabizenych sluzeb? Urcite ne - kazdy stanovi jine poradi, podle toho, jake sluzby poptava, jak casto a kolik je ochoten za jejich poskytovani zaplatit. Je to individualni. Taktoveto zjednodusujici clanky nemaji vubec zadny smysl. Pokud chtel autor analyzovat, mel se trochu vice zamyslet.
Milý Martine, v článku jsem několikrát zůraznil, že jde jen o jeden, cenový, pohled na věc - ostatní posuzování jsem vědomě nechal stranou, takže Vaší námitkou, že jde o individuální záležitost se mnou vůbec nepolemizujete.
Kromě toho si nemyslím, že počítat cenu volné minuty je účelový nesmysl, právě naopak - ostatně neuvádíte, proč by mé výpočty měly být nesprávné. Z Vašeho postup, jistě legitimního, však není příliš jasné, kterou z cen v daném tarifu pro daný výpočet vyberete, aby srovnání bylo průkazné, a navíc se tímto způsobem bude hůře rozlišovat mezi cenami volání do vlastní a do cizí sítě.
Cena za jednu minutu je dobré kritérium i když jen jedno z mnohých. Je dobré dostat se k hotové tabulce, určitě lepší než shánět stále se měnící podklady a počítat sám. Nakonec takovéto přehledy a pořadí, pokud jsou pravidelně zveřejňovány, mohou ovlivnit zájem zákazníků a tím i prodejní strategii operátorů. Snad se někteří chytí za nos a něco s tím udělají.
Další podstatné kritérium je škoda následující po ztrátě nebo krádeži telefonu. Protože telefony nosíme zapnuté, zloděj může ihned volat bez ohledu na PIN. U předplacenky přijdeme o pár korun kreditu, ale nosit zapnutý telefon s paušálem je veliké riziko. Zloděj nám může vyrobit značný dluh voláním na Ukrajinu nebo na erotické linky. Já tedy SIMku s paušálem mám uloženou pod baterkou, chráněnou PINem a v telefonu mám trvale založenou Oskartu. Pokud hrozí větší četnost přehazování SIMek, tak paušál nosím v druhém telefonu, samozřejmě vypnutém.
To je pravda, zablokují. Ale za jak dlouho zjistíte krádež mobilu? (Měl jsem štěstí, zjistil jsem to prakticky hned, ale nemusí tomu tak být.) A kdy se dostanete k jinému telefonu pro zavolání na operátora? A jak rychle naleznete číslo, kam volat, pokud si ho nepamatujete? To dává dostatečný čas k vytvoření mnohatisícového dluhu.
Pominuli blokovani hovoru, je jeste jedna varianta, a sice volba povolenych cisel, ktera se aktivuje pri zadani PIN 2 a napr. u Nokii je to pri vyuzivani klavesovych zkratek otazka cca 2 sekund. Bud si zadate pevna cisla, nebo jen predvolby na ktera se muze uskutecnit odchozi volani. Nevyhodou je ale, ale puvodni seznam SIM je zablokovan, takze pri prichozim volani se vam ukaze pouze cislo, a ne i jmeno. To za predpokladu, ze jste si to cislo neulozil do povolenych. A nebo nezadate zadna cisla, a vsechny pozadavky budou predem odmitnuty, krome SMS, ale prichozi volani nebudou nijak omezena. To se mi zda jako lepsi varianta.
Ja to obcas pouzivam, ale spis jen tehdy, kdyz jsem ve spolecnosti ktera se rada hrabe v cizich tel. seznamech, a to opravdu nemam rad... Nenapsal jsem to moc zmatene..?? :-))