Vlákno názorů k článku O zůstatku na účtu musíte mít přehled. Nepovolený debet vám banka právem naúčtuje od Vít Šesták (v6ak) - Hlavním problémem toho nepovoleného debetu není u takovýchto...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 15. 10. 2019 18:29

    Vít Šesták (v6ak)

    Hlavním problémem toho nepovoleného debetu není u takovýchto částek sankční úrok. Pokud aspoň trochu sleduju stav účtu, jde o směšnou částku. A pokud na účet chodí výplata, vyřeší se to „samo“. Horší ovšem je, že i takováto „blbost“ se může být objevit v registru dlužníků a snížit bonitu. Při tak nízké částce to (zvlášť při rychlé úhradě) nemusí být automaticky stopka na hypotéku, ale může to ovlivnit limit nebo úrokovou sazbu. I takováto „blbost“ (zvlášť opakovaná) totiž může vypovídat o (ne)schopnosti starat se o svoje finance a mít o nich přehled.

    Stát se to nemusí jen offline platbou. Jednou mi takto banka špatně počítala disponibilní zůstatek (dvojnásobné uvolnění blokací po zaúčtování online platby) a jen skrze online platby (po kterých mi chodily notifikace mj. o disponibilním zůstatku) jsem se v dobré víře dostal do mínusu. Tehdy jsem nevěděl, co se stalo, hned jsem volal do banky a převedl jsem si na účet peníze z jiného účtu. Při vysvětlení (tentýž den) jsem se ujistil, že z toho nebudu mít záznam v rejstříku.

    Jsou tu i další možnosti, jak se dostat do mínusu, například:

    * Nepříliš jasné poplatky účtované na konci měsíce.
    * Poplatky na víceměnovém účtu účtované z jiného podúčtu. To asi nebude častý případ, ale může se to stát. Čékáte, že se vám $5 strhne z CZK, a najednou máte na účtu -5 USD, zatímco z CZK se nic nestrhlo.
    * Případně obyčejné poplatky, kde banka nehledí na zústatek. I to se může stát…
    * Jak tu někdo zmiňoval, konverze měn u platby kartou. Většina bank konverzi provede v den zúčtování, kdy může být kurz jiný. Když tedy zaplatím kartou v cizí měně a účet dostanu blízko nule, může mě po zaúčtování potkat nepříjemné překvapení…

  • 15. 10. 2019 22:38

    P2010 (neregistrovaný)

    Zkráceně, vždy je to chyba banky, ale ručíte za to vy. To vám přijde normální? Na nějaký záznam v nesmyslném rejstříku jim kašlu, proč mám ale řešit jejich vyslovené chyby a problémy?

    Banka má být elektronická verze peněženky, zvláště v době, kdy si stát samotný v některých případech vedení účtu přímo vynucuje. Z té také nemůžete nikdy vytahnout více peněz, než tam je. Pak si ale také má stát vynutit odpovídající chování banky, takže všechny její chyby a tolerance technických nedostatků si musí řešit sama.

  • 16. 10. 2019 2:13

    Jenda

    > To vám přijde normální?

    Mně to rozhodně nepřijde normální, ale jaksi nemám jinou možnost. Takže mám nastavený nízký limit a doufám. Nic jiného mi nezbývá (jak víme z minulosti a vlastně i z článku, ani limity nejsou absolutní). (kartu vůbec nemít by bylo složité, jako IT freelancer některé služby, které se platí primárně kartou, potřebuju)

    Chybí mi nějaká „karta nové generace“, která bude zřetelně odlišená (aby s ní nikdo nemohl napálit obchodníka) a veškeré offline platby, internetové platby bez 3D secure a podobné děsivě děravé historické technologie budou zakázány.

  • 17. 10. 2019 19:15

    Vít Šesták (v6ak)

    Nebo se případně spolehnout na reklamace…

    Co se týče karet a bezpečnosti plateb, Revolut byl AFAIK kritizován za NEpodporu offline plateb, což by Vám asi vyhovovalo. Má to ale AFAIR výjimku v letadlech.

  • 16. 10. 2019 7:29

    Vít Šesták (v6ak)

    > vždy je to chyba banky

    To jsem netvrdil.

    > Na nějaký záznam v nesmyslném rejstříku jim kašlu

    To můžete, pokud nepotřebujete bonitu například na hypotéku…

    > Banka má být elektronická verze peněženky, … Z té také nemůžete nikdy vytahnout více peněz, než tam je.

    Technicky jde o jinou situaci a dokonalá iluze peněženky to nikdy nebude. (A kdyby byla, jakou by to přinášelo výhodu?). Peníze v bance nenosíte s sebou, někdo musí dát bance nějak vědět, že je má dát obchodníkovi. A pokud vypadne spojení, jsou v zásadě dně možnosti:

    a. Platbu odmítnout. (A riskovat frontu lidí, kteří nemají hotovost…)
    b. Platbu provést offline a aplikace zaúčtovat později.

    Je na obchodníkovi, aby se rozhodl. Pokud platbu provede offline, má AFAIK vyšší riziko, že ty peníze neuvidí. Pokud totiž dobrovolně provede méně bezpečný způsob platby, pak se AFAIK v případě reklamace primárně má za to, že je to jeho chyba, pokud neprokáže opak. (Utratit takto peníze offline sám svojí kartou a pak to reklamovat je samozřejmě nemorální podvod se všemi riziky a rozhodně k tomu nenabádám.)

  • 17. 10. 2019 13:44

    thr

    Přidal bych ještě jeden bod (který zrovna řeší kreditka) - opakované stržení platby kartou omylem (nikoli podvod). Neděje se to často, nicméně už jsem zažil několikrát - zaplatíte třeba 1500 korun u pumpy a částka se zablokuje 2x. U kreditky to není problém, někdy ani na finální stržení nedojde a je to jen blokace, když už došlo k zaúčtování, tak je to banální reklamace s prakticky stoprocentní jistotou úspěchu. U debetky to ale právě má přímý vliv na zůstatek a i když se peníze také snadno vrátí, tak to může ovlivnit nějaké platby či třeba právě vznik kontokorentu, což už se tak snadno řešit nedá.
    Ono je bohužel těch cest, jak se dá přečerpat účet, více a zdaleka ne vše je jen o malé finanční gramotnosti, může se to stát i zodpovědné osobě...

  • 17. 10. 2019 14:30

    Pavel (neregistrovaný)

    Dvojí zaúčtování transakce na kreditce nemá vliv na zůstatek na účtu? Mě se to stalo, reklamace trvala téměř čtvrt roku a mezitím jsem samozřejmě musel vyrovnat dluh včetně dvakrát stržené platby. Takže to vliv na zůstatek na účtu mělo.

  • 18. 10. 2019 11:09

    thr

    Má to vliv na účet kreditky, ale ne na váš běžný účet, to jsou dvě různé věci.
    Reklamace kreditky je běžně kolem 14dní, čtvrt roku je smůla nebo jste měl něco atypického, především ale i když to bude třeba dočasně uhradit, tak to máte pod kontrolou a ve většině případů dorovnáte z jiného účtu atd., nenastane ale v článku popisovaná situace nepovoleného debetu...

  • 18. 10. 2019 13:24

    Pavel (neregistrovaný)

    Nic atypického to snad nebylo. Při placení vypadlo terminálu spojení a po znovunavázání spojení tvrdil, že k platbě nedošlo a pokladní mě přesvědčila, že to musím zadat znovu. Pak jsem měl částku strženou dvakrát.

    Banka napřed 30 dní zkoumala, že není problém na její straně, pak čekala 20 dní na vyjádření EC/MC a pak dalších 30 dní na vyjádření obchodníka. Vše údajně v souladu se zákonem (nekontroloval jsem to).

    Možná specifické bylo, že to byla ta klientsky nejpřívětivější banka.

    A samozřejmě, když platím kreditku z běžného účtu, tak to vliv na jeho zůstatek má, ne že ne.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).