Ano, je to tak. Bankovní gigant, který se dosud zabýval pouhou stovkou elitních zákazníků z řad zahraničních společností, místních poboček mezinárodních firem či předních českých soukromých společností (někdy se státní účastí), se rozhodl v České republice expandovat a začíná se orientovat i na klientelu privátní. Jeho nabídka však není jen tak pro někoho. Aby si vás v bance někdo všiml, musíte mít na kontě alespoň 250 000 Kč.
HSBC Bank je ve finančním světě skutečným kolosem. Je součástí HSBC Group se sídlem v Londýně, organizace, která poskytuje finanční a bankovní služby po celém světě. V současné době má jako celek 6500 poboček v 79 zemích a teritoriích a obsluhuje 29 milionů klientů. Celá společnost má 172 000 zaměstnanců a její aktiva činí 674 mld. USD. Za minulý rok dosáhla zisku 9,775 mld. USD před zdaněním.
V České republice však HSBC Bank působí teprve od května 1997. Do nedávné doby pouze jako banka firemní klientely v oblasti Corporate Bankingu a Treasury. Tady ale zatím tak mamutích rozměrů nedosáhla. Její klienti mají k dispozici pouze jednu pobočku v Praze, která zaměstnává 40 pracovníků. (Na druhou stranu, představa, že o stovku jakkoli velkých klientů se stará takovýto počet zaměstnanců je poměrně zajímavá). Ta v roce 2000 měla dosáhnout zisku 81 mil. Kč (údaj ještě není definitivně potvrzen auditem). Srovnáme-li tato čísla např. s „naším“ bankovním obříkem – ČSOB – vidíme, že HSBC Bank bude mít co dělat. ČSOB za rok 2000 dosáhla zisku 4,009 mld., v České republice zaměstnává 8363 pracovníků, kteří se starají o blaho 3,4 mil. klientů. (Srovnání dalších bank v článku Jána Simkaniče Jak se mají naše banky?).
Nyní se HSBC Bank rozhodla k dalšímu kroku. Plně v souladu se současnými trendy, které nutí banky k větší univerzálnosti, začíná podnikat v osobním bankovnictví. Prý by chtěla „vytvořit širokou škálu různých produktů a postupně rozšiřovat svoji klientelu“, zatím je však její nabídka spíše velmi úzká a bude ji moci využít jen relativně omezený počet lidí.
HSBC Bank se totiž zaměřila pouze na spořící a investiční produkty, konkrétně na termínovaný účet s pevnou úrokovou sazbou a na zahraniční dluhopisové, akciové a indexované fondy nebo garantované fondy.
Jejím prostřednictvím tedy můžete vstoupit do fondů skupiny HSBC (HSBC Global Investment Funds SICAV), které zastřešují 24 specializovaných regionálních a globálních akciových i dluhopisových zahraničních fondů a měly by pokrývat všechny významné světové trhy a oblasti. Jistější, ale také méně výnosná, by měla být investice do garantovaných fondů (HSBC Capital Secured Growth Funds), ve kterých je návratnost vstupní částky přímo zajištěna, ale participace na zisku se pohybuje jen na úrovni přibližně 70%.
Jako marketingové lákadlo banka připravila přechodné snížení vstupních poplatků pro investice do zahraničních fondů HSBC Global Investment Funds SICAV, které by mělo potrvat do 15. června 2001. Místo 5,25 % by klient měl zaplatit pouze 3,5 %. Ovšem i tady musí člověk nejprve disponovat s nějakými těmi 5000 USD nebo lépe s částkou ještě mnohem vyšší. (Srovnej s nabídkou ostatních zahraničních podílových fondů)
Další zákazníky chce banka přilákat na velmi příznivé úrokové sazby na termínovaných vkladech. Zatím banka nabízí vklady v Kč, USD, EUR, GBP a jednotlivých národních měnách EU a to na dobu 1, 2, 3, 6, 9 nebo 12 měsíců. To, že jde o úročení poměrně zajímavé, dokazují i orientační hodnoty ze středy 18. 4. 2001, kdy banka nabízela například korunové termínované vklady s pevnou úrokovou sazbou ve výši mezi 4,00% – 4,10%. Pro danou částku, která musí převyšovat zmiňovaný čtvrtmilión korun, je totiž hranice 4 % v současné době na našem bankovním trhu překročena jen velmi zřídka. (Detailní srovnání s nabídkami ostatních bank)
Jak vidno, drobný střadatel či nezámožný malý investor, nemá prozatím šanci (a taky ji zřejmě dlouho mít nebude, jestli ji bude mít vůbec někdy). Banka totiž otevřeně pak prohlašuje, že jejím cílovým klientem je člověk volně nakládající s více než půl milionem korun. Proto se dá také očekávat, že své první klienty bude vyhledávat spíše ve sférách, které už dobře zná ze své předchozí praxe, ovšem tentokrát se je bude snažit oslovit na rovině osobních financí.
Nabídku HSBC Bank si zatím na internetu v češtině prohlédnout nemůžete. Její webová stránka je dosud v přípravě a případní návštěvníci by měli být přesměrováni na londýnskou centrálu. Prý se ale máme těšit, nemělo by to dlouho trvat.
Ti movitější z nás si tedy mohou vyzkoušet, zda se v péči takovéto banky budou skutečně cítit jako v bavlnce. Budiž jim příslibem i atraktivní místo pobočky, která se nachází v exkluzivním prostředí pražského paláce Millenium Plaza – V Celnici 10, Praha 1.