No, to ovšem má smysl pouze u klientů, kteří mají pouze jeden účet u jedné banky. Pokud používám u jedné banky více účtů a využívám i více bank, tak to postrádá smysl, neboť vidím jako logické, že telefonní číslo lze provázat pouze s jedním účtem ze všech, které mám. Pokud ovšem chci poslat peníze na jiný účet, než ten jeden, tak je to k ničemu. Nebo se snad mýlím a něco jsem špatně pochopil?
Odhaduji, že to bude pro drobné platby, typicky různá vyúčtování mezi kamarády. Ten, kdo má více bankovních účtů, tak si zkrátka vybere, který účet bude pro tyto účely používat (zpravidla používá jeden účet jako hlavní, třeba kam mu chodí výplata). Když bude chtít ty peníze na jiném účtu, tak si je prostě převede (většina bank u nás už umí okamžité platby).
Dobrý den, jak píšu v článku: Pokud jste klienty více bank, budete moci spárovat se svým mobilním číslem jen jeden bankovní účet. Bude na vás, který si zvolíte.
Je tedy možné provázat s číslem jen jeden účet. Je to sice jisté omezení, ale dost možná prostě nejde jednoduše pro hladký a rychlý průběh těchto plateb zajistit další ověření toho, který že z těch několika bankovních účtů má být cílem, když to bude spárováno jen s jedním číslem na mobil...
Nevidím zas tak velký problém v tom se rozhodnout, na který účet mi tyto platby mají chodit. Tato služba bude asi pravděpodobně určená jen pro platby nižších částek.
Zdravím, Hájková
Zapojení do systému nebude automatické. Uživatel sám musí ve své bance zvolit účet a telefon, který bude následně po souhlasu a autorizaci klientem zaslán do registru ČNB. Pokud mi pak bude někdo chtít poslat peníze na telefon, banka se ČNB zeptá na číslo účtu na základě telefonu a takovou transakci zpracuje.
Každý však může mít pod jedním telefonním číslem jen jeden účet. Naopak pod jedním číslem účtu může být více telefonů (rodinný účet, firma apod.)
Jj, dlouhá léta jsme se dívali na zkušenosti Sovětského svazu a jak to dopadlo... Teď se díváme na zkušenosti některých západních zemí se zapojením jaderných inženýrů a gynekologů z Afriky a Středního Východu do vydělávání peněz na důchody stárnoucího domorodého obyvatelstva, taky to budeme následovat?
Dobrý den,
teď jsem ověřila u České bankovní asociace informaci, která dosud z oficiálních zdrojů nepadla.
Z registru se pro větší bezpečnost plateb i předcházení špatně odeslaných plateb bude při ověření zadaného mobilu a připárování čísla účtu ještě před platbou vracet také jméno a příjmení majitele bankovního účtu.
Takže ještě než platbu odešlete, uvidíte, že majitelem bankovního účtu je skutečně osoba, které chcete platbu zaslat.
Zdravím, Hájková
Při registraci by měl klient odsouhlasit nějaké zpracování údajů typu GDPR apod.
Co se týče případného vyhledávání telefonních čísel a jejich majitelů budou mít banky mechanizmus, který bude takové chování limitovat. To však bude na každé bance zvlášť, jak se k danému problému konkrétně postaví, obecně se ale s tímto počítá.
Na všech webech informující o této novince chybí jedna velmi důležitá informace, která budí neustále pochyby:
Při zadání platebního příkazu se při dotazování ČNB vrací i název majitele účtu, ke kterému je telefonní číslo spárováno. Pokud by se tedy z nějakého důvodu změnil majitele telefonu nebo účet patří někomu jinému, okamžitě tuto informaci ve formě JMÉNO + PŘÍJMENÍ (případně název firmy) uvidím ještě před odesláním platby. Teoreticky tak jde o ještě bezpečnější platbu než klasické číslo účtu, kde majitele příjemce čísla účtu neznám. Tuto informaci zasílá do registru uživatel již při registraci.
Funkce je hlavně mířená na retail, pokud mám tedy 5 účtů, pravděpodobně stejně mí kamarádi a rodina posílají platby za oběd, dárek nebo chatu na jeden účet. Právě takový účet si spáruji s telefonním číslem a pokud tak někdo bude chtít poslat peníze, jednoduše si v mobilu vyberu ze seznamu kontaktů a nemusím si ukládat nějaké šablony nebo si vyžádat číslo účtu.
Dále je zmiňován limit platby, který je však pouze doporučovaný a pravděpodobně většina bank jej bude mít větší než 5000 CZK
Pokud někdo někoho donutí vyplnit cizí telefonní číslo, tak to bude smůla pouze pro vlastníka telefonního čísla, protože platby budou stále směřovat na účet majitele účtu v IB. Samozřejmě možnost je i ta, že by si "útočník" snažil vyžádat SMS kód, který někomu přijde na svůj telefon, který bude mít svázaný se svým číslem účtu. Taková forma podvodu je však dost neefektivní, protože místo toho by útočník rovnou mohl inicializovat platbu místo registrace nějakého telefonního čísla, která má bůhví jakou návratnost a zneužitelnost.
Banky také pravděpodobně budou mít rozšířený i blacklist o případné takové potenciální telefony nebo č.ú.
31. 5. 2022, 09:03 editováno autorem komentáře
Dobrý den, ta informace o tom, že se před platbou zobrazí i název majitele účtu, nikde z oficiálních zdrojů nezazněla, přitom je dost zásadní. Můžu poprosit o její zdroj?
Já si ji zatím samozřejmě ověřím i po své ose :) Jen mě zajímá, jestli se někde veřejně dostupná a já ji nenašla.
Díky :) Hájková
Telefonní číslo není oficiální bankovní údaj a proto teoreticky bude dohledatelné třeba jen na oficiálních výpisech, stažených CSV apod. Technicky číslo účtu tato transakce má. Záleží ale na každé bance jak takovou transakci budou zobrazovat na svých přehledech běžného bankovnictví. Obecně by k takové transakci mělo být bankami přistupováno tak, že se jedná o platbu na kontakt a číslo účtu nezobrazovat, pokud to lze.
Dobrý den,
teď jsem ověřila u České bankovní asociace informaci, která dosud z oficiálních zdrojů nepadla.
Z registru se pro větší bezpečnost plateb i předcházení špatně odeslaných plateb bude při ověření zadaného mobilu a připárování čísla účtu ještě před platbou vracet také jméno a příjmení majitele bankovního účtu.
Takže ještě než platbu odešlete, uvidíte, že majitelem bankovního účtu je skutečně osoba, které chcete platbu zaslat.
(Jak to bude potom se zobrazením ve výpisu plateb v aplikaci nebo na výpisu, se dozvíme o fous později, v rámci připravovaného rozhovoru. )
Zdravím, Hájková
Zatím se mi to nestalo, takže nevím. Jak probíhá získání peněz zpět, pokud je pošlu na chybný účet? Jak už bylo zmíněno, číslo účtu má nějaké ochranné "prvky" (ne každé číslo je číslem účtu), takže šance neúmyslné chyby se snižuje, ale u telefonního čísla tohle není. A co teprve e-mail. Mám např. adresu "(jméno).(příjmení)@..." a už mi několikrát přišel mail (třeba s fakturou za zboží), který patřil osobě se stejným jménem, která akorát neměla tečku v adrese.
Ohledně chyb v čísle účtu taková zajímavost. Pokud má někdo v čísle účtu za sebou dvě nuly, je šance (ale ne jistota), že při vynechání jedné z nich vznikne zase platné číslo účtu. Např. 1233500668 je platné číslo účtu stejně jako 123350668.
Pokud potřebujete vrátit platbu, kterou jste omylem zadal, již dnes mají banky mechanismus na vrácení platby. Obecně ale banka musí v procesu kontaktovat banku příjemce, ta musí kontaktovat příjemce platby atd atd. Proces je zdlouhavý, ale ke svým penězům byste se měl dostat.
Od 1.8. dokonce musí nově banky přijímat takzvané HD:96 platby, což je výzva jiné banky o vrácení platby. Banka pak musí ve svém IB nebo jinou formou klienta informovat o této skutečnosti. Jedná se vlastně o zautomatizování popsaného procesu výše.
Je třeba si ale uvědomit, že stále je nutná spolupráce a součinnost s příjemcem a ten sám musí platbu vracet. Pokud by se z nějakého důvodu kousnul a nechtěl platbu vrátit, lze řešit soudně, kde pravděpodobně uspějete, ale opět se to dost protáhne.
Sám za sebe doporučuji pokud znáte příjemce jej kontaktovat sám.
Tu e-maily jsou obzvlášť vypečené, protože znám případ, kdy paní s e-mailem prijmeni@seznam.cz chodí spousta zpráv pro jmeno.prijmeni@seznam.cz (přičemž to jmeno je pokaždé jiné!) - a to dokonce z bank, doručovacích služeb, trasování zásilek, upozornění od SSZ... Týdně je to několik desítek e-mailů!
Na druhou stranu: pokud jí budou chodit peníze posílané na tyhle účty, asi pěkně zbohatne! ;oD
Dobrý den,
teď jsem ověřila u České bankovní asociace informaci, která dosud z oficiálních zdrojů nepadla.
Z registru se pro větší bezpečnost plateb i předcházení špatně odeslaných plateb bude při ověření zadaného mobilu a připárování čísla účtu ještě před platbou vracet také jméno a příjmení majitele bankovního účtu.
Takže ještě než platbu odešlete, uvidíte, že majitelem bankovního účtu je skutečně osoba, které chcete platbu zaslat.
Předpokládám, že pokud by se ztotožňoval účet i s určitou mailovkou, tak by to bylo podobné.
Zdravím, Hájková
Pokud telefonní číslo přestane být aktivní, vazba v registru bude stále aktivní. Pokud tak někdo bude mít váš telefon (byť starý) třeba v kontakt listu, stále vám bude moct na tento telefon zaslat peníze. Registr/banky nejsou nijak navázáni na operátory. Banky by však měli k registru přistupovat zodpovědně a udržovat registr co nejaktuálnější i za pomoci nějaké automatizace. Když tak klient například změní své telefonní číslo v bankovnictví, měla by klienta v případě aktivního profilu v registru minimálně informovat nebo třeba i profil upravit/zrušit. Záleží ale na každé bance, jak se k tomu postaví. Primárně jde o zodpovědnost klienta samotného.
Pokud by registrované telefonní čislo připadlo někomu jinému, měl by si nový majitel pro jistotu zkontrolovat, jestli pod daným číslem není někdo registrovaný. Banky tohle ale nemají šanci podchytit, pokud tuhle informaci nemají.
Každopádně jak jsem již zmiňoval velmi důležitou věc, která nikde nezazněla: Při zadávání platebního příkazu, po vyplnění telefonního čísla, by měly všechny banky zobrazit pod tímto údajem i jméno majitele účtu, kterému patří!! Pokud tedy Pavlu Novákovi, který má svůj telefon registrovaný pro platbu na kontakt zaměstnavatel sebere a dá Davidu Krausovi a ten nic registrovat nebude, pak kdokoli zadá telefon “Davida” uvidí, že platba se pošle na Pavel Novák. Sám pak mohu rozhodnout, jestli takovou platvu chci poslat.
31. 5. 2022, 21:54 editováno autorem komentáře
Za mne dobrá služba. Kdo chce ať používá, kdo ne, tak ne.
Projel jsem bývalé státy SSSR, mají to tam vymazlené perfektně, na každém rohu platební terminály, lze platit vše, energie, telefony, internet, pokuty, nájmy, hypotéku, pojištění, parkování, dobít si kartu MHD, cokoliv. To samé banky, bankovní aplikace, všechno tam je.
Stačí zadat zákaznické číslo, hned člověk ví, jak na tom je, doplatky, přeplatky.
Tyhle různé převody mají dávno, ale pravda, jsou to jednotlivá řešení operátorů.
Při bezhotovostních platbách napřed probíhá kontrola účtu, pokud existuje, ukáže se název účtu, perfektní.
Bohužel, GDPR v ČR do toho hází vidle. Teď jsem v Gruzii a tady je ještě svět v pořádku.