Tahle daň patří mezi ty nejnemravnější (dříve to byla dědická daň) - v zásadě trestá někoho za to, že si koupí nemovitost, což je absurdní. Ještě jsem chápal ten minulý systém, kdy daň platil ten, kdo dostal peníze a tak to byla taková skrytá daň z příjmu. Ale teď člověk musí sehnat peníze na nemovitost a ještě na jakési zcela bezdůvodné výpalné pro stát - tahle daň jako celek nedává vůbec žádný smysl.
Jenže peníze hradil kupující již v rámci kupní ceny a měl na celou hypoteční úvěr. Nyní samotnou daň do hypotéky zahrnout nelze a nemá-li kupující dost peněz svých, musí se hledat kostrbaté řešení ve formě jiného doplňkového úvěru např., již ne tak výhodného. Navíc rozumný prodávající již dříve nastavoval kupní cenu tak, aby byla pro kupujícího zajímavá, i když si byl vědom toho, že ještě přijde o částku ve výši daně (stále mluvím o prodávajícím).
Souhlasím, téměř nikdo nezdražoval nemovitost o daň z nabití, ono to bylo ve smlouvě většinou jako další částka, kterou bude kupující hradit, včetně smluvní dohody, kdo to uhradí. Podobně se smluvně dohodlo, jak se bude hradit poplatek za vklad, právníka, realitce atd. Takže ano, cena nemovitosti o tyto částky navýšena nebyla. Celková částka ale no a to byl i zájem kupujícího, aby mu na tuto částku dala banka hypotéku. Tuto možnost teď nemá.
Když jsem kupoval byt, byla kdysi kupní cena 800 tisíc. Ve smlouvě to bylo jako finální cena. Z ní bylo 100 tisíc odměna realitce, z nichž 25 tisíc je odměna jejich makléřovi. Dál tam bylo uvedeno že ze zbylých 700 tisíc zaplatí realitka za prodávajícího daň z převodu nemovitosti (už nevim přesně kolik) a zbytek vyplatí prodávajícímu.
Rozhodně se byt prodával za 800 tisíc a né za 700. I prodejce to bral tak, že prodává byt za 800 ale bude z toho mít tak 650.
Ach jo. Jarmilo, cena nemovitosti, ale i jakéhokoli jiného zboží, je taková, jakou je ochoten kupec zaplatit.
Kupující je ochoten zaplatit tolik, kolik má peněz a zároveň kolik je ochoten dát.
Jestli se prodávající má rozdělit o kupní cenu s manželkou, bráchou, nebo státem, je naprosto irelevantní. Stále mluvíme o stejných penězích.
Naprosto stejné platí o tom, kdo platí daň. Stále je podstatná celková částka. Naopak je irelevantní, jestli platba proběhne ve dvou platbách, tedy daň + prodávající, nebo v jedné platbě prodávajícímu, ze které ten zaplatí daň.
Jak je možné, že lidé létají do kosmu, přistáli i na Měsíci, a přitom si nedokážeš spočítat ani tak naprosto primitivní úlohu?
Milý xf, je smutné, pokud nepoznáš rozdíl mezi tím, jestlil ty peníze utratí Lojza Vomáčka nebo přijdou jako státem přerozdělené a řádně státem očesané do peněženky k milionáři ve formě dotace.
Se slzou v oku vzpomínám na komunisty a jejich byrokracii, kterou jsme v r. 1989 tak kritizovali. Novodobí budovatelé světlých zítřků nám slibovali štíhlý stát, kde je? Za 30 let jejich vlády nabobtnala byrokracie do neskutečných rozměrů. V r. 1902 postavili most ze 2 roky a vpodstatě bez techniky, jedinou technikou bylo lopata, kolečko a ruce. Most bez nějakých valných oprav stojí do dneška (kdybyste nevěděli, jedná se třeba o tento most: https://cs.wikipedia.org/wiki/Bechy%C5%88sk%C3%BD_most_Duha , ale bez nějakých valných oprav stojí i další: https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%BDampa%C5%A1sk%C3%BD_most), Dneska bychom ten samý most s dnešní technikou budovali 10 let a byl by zázrak, kdyby za dalších 10 let nespadnul. Příprava stavby by trvala nejméně 10 let a stoh papírů s razítkem by dosáhnul možná výšky toho mostu.
Jarmilo, nejsi vážně nemocná? Nemáš vysokou horečku?
My se tu bavíme pouze o ceně nemovitosti a jejím (ne)ovlivňování hodnoto daně z převodu nemovitosti a osobou plátce.
A co na to Jarmila? Začne plácat játra o tom, za co stát vybrané daně utrácí.
"Na ulici se to poručíkovi Dubovi vrazilo zas do hlavy, poněvadž bylo velké parno. Vykládal Švejkovi nejrůznější nesmysle bez jakékoliv spojitosti. Mluvil o tom, že má doma poštovní známku z Helgolandu a hned po ukončení maturity že šli hrát biliár a nepozdravili třídního profesora. Ku každé větě dodával: „Myslím, že mně dobře rozumíte“.
„Zajisté že vám úplně rozumím,“ odpověděl Švejk. „Vy mluvíte podobné jako klempíř Pokorný v Budějovicích. Ten, když se ho lidi optali: ‚Koupal jste se už letos v Malši?‘, vodpovídal: ‚Nekoupal, ale zato bude letos hodné švestek.‘ Nebo se ho zeptali: ‚Jed jste už letos hříbky?‘ a von na to vodpověděl: ‚Nejed, ale tenhle novej sultán marockej má prej bejt moc hodnej člověk.‘“
Poručík Dub se zastavil a vypravil ze sebe: „Marocký sultán? To je odbytá veličina,“ utřel si pot z čela, a dívaje se zakalenýma očima na Švejka, zabručel: „Takhle jsem se ani v zimě nepotil. Souhlasíte s tím? Rozumíte mně?“
„Rozumím, pane lajtnant. K nám do hospody ke Kalichu chodíval jeden starej pán, nějakej rada vod zemskýho výboru ve výslužbě, a ten zrovna tohle tvrdil. Von vždycky říkal, že se diví, jakej je rozdíl mezi temperaturou v letě a v zimě. Že je mu to moc divný, proč lidi ještě na to nepřišli.“
Ve vratech gymnasia opustil Švejk poručíka Duba, který se motal po schodech nahoru do sborovny, kde se konala vojenská porada, a také hned hlásil hejtmanovi Ságnerovi, že je úplně opilý. Celou poradu seděl s hlavou sklopenou a při debatě se občas zvedl, aby zvolal: „Váš názor je správný, pánové, ale já jsem úplně opilý.“"
Snížení zní super, ale ve výsledku se zvedne ještě více byrokracie kontrolou trvalého pobytu a kontrolou prvního nákupu.
Ve výsledku pitomost.
"Piráti chtějí u nemovitostí, ve kterých budou mít kupující trvalé bydliště a bude to zároveň jejich první vlastněná nemovitost, snížit sazbu daně z nabytí na dvě procenta ze současných čtyř."
V návrhu není první bydliště, daná snížená sazba se používá vždy, když nevlastní v danou chvíli daná osoba jinou nemovitost k bydlení...
To, že špatný IS nezvládne sám jednoduchý dotaz do katastru nemovitostí ohledně zjištění jiného vlastnictví a registru obyvatel ohledně trvalého bydliště je spíše chyba IS, který by se měl změnit, když to jde v mnoha jiných zemích EU.
Můj názor je, že tahle daň by se měla
A) Zrušit úplně
nebo
B) Pouze uplatňovat u prvního prodeje nemovitosti
Mě totiž přijde na hlavu postavené, aby tu daň platili lidi za použité zboží, zatím co ti, co kupují novotu jí mají prakticky levnější, protože nemovitosti rostou na ceně, ale i stárnou. Faktická hodnota místa v čase roste, ale hodnota stavby klesá, díky růstu pozemku se tedy zdá, že člověk vydělává ale ono údržba nebo rekonstrukce ty staré baráky prodražuje a samotný pozemek by byl výhodnější. Jenže tohle je kámen úrazu, je to pouze zdroj příjmu a ne žádná "regulační daň".
"Z dostupných informací víme, že v současné době dochází k tomu, že vznikají právnické osoby pouze za účelem vlastnění jedné nemovitosti určené k bydlení. "
Haha, daň se obcházím prodejem společností od svého vzniku, napsat "v současné době" je znakem naprosté odtrženosti od reality ... Stejně tak návrh, který správu daně jen zkomplikuje.
Přesně tak. Budu chtít prodat barák za 10 mega. Kupující chce zaplatit daň jen 2 % (tedy 200 tisíc místo 400 tisíc). Barák tedy opticky rozdělím na dvě bytové jednotky, plus zahradu dám zvlášť a garáž dám zvlášť. Kupující si založí 4 firmy a jednotlivé části nakoupí jednotlivě.
Pokud by nešel trik s firmami, může použít nějaké ochotné příbuzné, kteří mu pak tu část zpátky darují (v linii přímé zadarmo).
Mohli tu daň snížit nebo rovnou zrušit. Ne, celé to udělají akorát složitější. Proboha proč?
Míníš tím ovšem VOLYČE Pirátů... Tenhle návrh je návrh Pirátů a za cíl má napravit (byť způsob zcela odpovídá jejich schopnostem) ne stav způsobený stranou spojenou s heslem "makáme", ale stranami vůči "makáme" ostře se vymezujícími.
Což je ale typické, takové výkřiky, způsob uvažování a preference, a proto to vypadá jak vypadá.
Zbytečně komplikované . Uplně tuto dan zrušit . A pokud jde o hromadění majetku , tak máme obecní dan z nemovitosti .
Tam by chtělo spíše posílit svobodu a nezávislost obcí . To znamená odříznout je od státního cecíku a musely by se začít vybírat daně z nemovitostí . Zároven snížit DPH , jak to bylo dříve na 5% , aby danová kvota zustala stejná . Tím , že by byla tato dan hlavní příjmem obcí , tak by obce byly motivovány k zvyšování životní urovně lidí (budoucí danový výnos) a neblokovaly by vystavbu , ale spíše usnadnovaly .
Zároven lidé by se začly zajímat co se děje s těmi penězi na obci , když by platily takové peníze . Samozřejmě ta dan by asi byla dost pod kontrolou . Politici co by ji chtěly zvyšovat,by asi nebyly dost populární a v příštím období by nebyly zvoleni , ale konkurenti co slíbí , že budou spravovat obec levněji.
Navíc pokud by byla levnější DPH , tak levněji postavíte , a zvýší se tak nabídka na trhu.
Daň z převodu nemovitosti zavedla ODS (Klaus) v 90-tých letech ve výši 5%.
Daň snížila ČSSD (Špidla, nebo Paroubek?, najděte si) na 3%.
Daň zvýšila "rozpočtově odpovědně" TOP-09 (Kalousek) za své vlády na 4%. Jako bonus přidali zcela zbytečnou administrativní změnu - změnu osoby plátce.
Nyní Piráti navrhují, za složitě administrativně dokazovatelných a vykazovatelných podmínek, pouze pro některé, snížení na 2%.
Ti co daně v minulosti zvyšovali a administrativně zesložiťovali nyní křičí, že oni jsou pro snížení, ale že jim vadí zesložitění.
DPH na stavební práce a stavební materiál Pirátům, i dalším, vyhovuje. Hovoříme o DPH posledními Kalouskovými vládami zvýšené pro nové byty a rodinné domy z 5% na 15% a stavební materiál pro stavby svépomocí z 19% na 21% (a to chtěl Kalousek "rozpočtově-odpovědně sjednocovat" na 23,5%, ale nestihl to).
Tato daň je absolutně nespravedlivá a měla by se zrušit zcela bez výjimek. Když už je zavedena, tak by měla platit pro každého rovným metrem. Tohle co vymýšlejí je neskutečně kostrbaté a opravdu to přidělá více starostí než užitku. Také se mi líbí srovnání, že daň by dle Pirátů měla přinést úlevu cca 70 % kupujícím, ale z 12 miliard přijde stát jen o 2 miliardy. To mi tedy úplně nesedí..
Ale co mě hlavně dostává je tato věta "Osoba musí splňovat podmínku, že žádnou nemovitost určenou k bydlení nevlastní ani nevlastní alespoň 50 % podíl na takové nemovitosti v České republice ani v jiné zemi." Dost lidí si kupuje bydlení nikoliv poprvé, ale jiné. To znamená, že třeba již vlastní byt a kupuje dům. V bytě třeba ještě nějakou dobu bydlí a dům rekonstruuje, což může trvat X měsíců. Teprve potom se do domu nastěhuje a byt prodá - opět může trvat pár měsíců. Ve výsledku tedy bude vlastnit opět pouze 1 nemovitost, ale nikoliv v době, kdy bude muset hradit daň a tedy se na něj úleva vztahovat nebude. Což také nebude úplně spravedlivé dle mého.
Ve finále to bude stejně k ničemu, protože pokud se budou neustále zpřísňovat podmínky hypoték, ti vyvolení na koupi nemovitosti stejně mít nebudou...
Radši se podívej, jak je to na "vyspělém západě". V USA například platí daň z nemovitosti kolem 3% tržní ceny nemovitosti ročně - tudíž spekulativní držení prázdného bytu tam zákonnými prostředky dělají neatraktivní. Stejně tak je běžné, že za neobsazený byt se v západní Evropě platí vyšší daně - opět opatření proti spekulativnímu držení.
No a daň z komína. Ta kdysi existovala, ale ono je nutno brát v úvahu, že o to nižší byla zase jiné daně. Tak jako dnes v USA, například. Mají tam vysoké daně z nemovitosti, ale zase nižší spotřební daně a DPH.
Pro méně chápavé: nijak tímto nehodnotím, jestli je to tak dobře, nebo je to lepší nežli něco jiného. Jen říkám, že to je zcela běžný daňový nástroj.
Jenže v USA mají tak trochu jiné příjmy, daňový systém a tak dále, vypíchnout jeden konkrétní fragment daňového systému a ignorovat zbytek je nesmysl. 3 % by znamenaly, že člověk s bytem v Brně kdesi na "blbém sídlišti" by musel zaplatit kolem 120 000 ročně, člověk z Prahy za sídliště klidně i přes 200k.
To by pro většinu populace znamenalo absolutní likvidaci.
"Jenže v USA mají tak trochu jiné příjmy, daňový systém a tak dále, vypíchnout jeden konkrétní fragment daňového systému a ignorovat zbytek je nesmysl."
A co asi tak chytrejši píšu:
"ale ono je nutno brát v úvahu, že o to nižší byla zase jiné daně. Tak jako dnes v USA, například. Mají tam vysoké daně z nemovitosti, ale zase nižší spotřební daně a DPH."
Tedy problém je jen v tvé hlavě.
Zapoměl jste na jednu základní věc. Ta dan je příjmem obce a muže být až 3% maximálně. To znamená , že rozhoduje zastupitelstvo jak vysokou sazbu dá . A protože to je dan velice nepopulární , tak maximální sazba nikdy není . Prostě opoziční politici vyhrají s tím , že sníží sazbu . Nikdy nevyhrajete volby , že zvýšíte daně . A proto jsou třeba sazby jen 1,5% a nebo tam kde dávají lišky dobrou noc jsou i nižší . Takzvaně lidé někde na farmě ve vnitrozemí asi nebudou chtít platit služby které ani nevyužijí .
Vysoká daň z nehnuteľnosti (percentom z hodnoty) má síce takúto výhodu, ale zas aj kopec nevýhod, napr.:
- rodina v prípade finančných ťažkostí (aj dočasných) musí opustiť svoje bydlisko a presťahovať sa do domu výrazne nižšieho štandardu (v USA sa sťahujú často, tak tam to až tak tragické nepríde, ale tu by to bol masaker). U nás si utiahne opasky, ale pri rozumnom správaní o dom nepríde.
- vznik jednoliatych štvrtí rozdelených podľa príjmovej/spoločenskej vrstvy, na konci spektra s trailer parkami (prívesy nie sú "nehnuteľnosť")
Proste niečo, čo tam možno má tradíciu, ale tu nie...
Tak on takový systém je všude na světě. Bohatí bydli v centru a chudí a okolo a to už od feudalismu. Prostě bydlení bylo vždy odpovídající prřijmum. U nás je to o to horší, že když se dostanete do problémů, tak vám to seberou a můžete jít leda pod most a přihlásit pobyt na obec. Protože ostatní nemovitosti jsou tak drahé, že není levna alternativa. Američané právě mají výhodu, ze nemovitosti nejsou uložením peněz a tak mají reálnou cenu. Navíc jsou tam nulové daně z převodu nebo naprosto minimální. Proto nejsou byti na tom, že se přestěhují tam kde chtějí býti. Když je velká rodina, pořídí si větší dum. Na důchod se pak přestehuji na floridu do bungalovu
Přišlo by mi rozumné kdyby tu nesmyslnou daň platili třeba, kteří zde neplatí z nějakého důvodu daně atd. ale proč do prdele obyčejný člověk který 20% mzdy odvádí státu musí ještě přesto platit 4% z z peněz které už jednou danil???? Svět někdy nemá logiku, ale těm u koryt to evidentně hraje do karet tak proč to měnit :D