Česká pojišťovna v řadě případů využíá nějaký ten zádrhel při placení pojistného a velice ráda vám pojistku zruší. Týká se to hlavně pro ni nevýhodných pojistek uzavřených za socialismu nebo těsně po revoluci. Ty jsou výhodné pro klienta tím, že mají zaručeno výhodné zhodnocení, které u nových pojistek není. Nebo se snaží klienta obalamutit tím, že má pro něj výhodnější produkt a ten starý ať zruší. Několika známým se stalo, že např. přecházeli na jiný způsob placení pojistného a přesto tam vznikl nějaký nedoplatek. Nevím, zda ČP má povinnost posílat upomínky doporučeně (mě osobně taky jednou přišla, a to jako obyčejá zásilka), známí tvrdí, že nic neobdrželi a pak jim přišlo vyrozumění, že pro nezaplacení je pojistka zrušená. A týkalo se to právě těch výhodných, socialistických pojistek.
Mne se stalo:
mám životní pojistku uzavřenou za socialismu. Jednoho podvečera telefonát jménem České pojišťovny: jde nám jen a jen o blaho klientů, vaše pojistka je zastaralá a rádi bychom Vám ji změnili na výhodnější. Chtěl jsem schůzku na pobočce pojišťovny. Prý abych se nemusel obtěžovat a docházet do pobočky, tak někde doma. Zásadně domů nevpouštím pojišťováky, dealery hrnců a jim podobnou chamraď. Následovalo několik schůzek na zahradě /ještě by mohli nabízet pojištění nemovitosti .../a já si mezitím zjišťoval podrobnosti. Věděl jsem již od začátku, že na 99,9 % na změnu nepřistoupím. Nemělo jít o vylepšení stávající pojistky, ale o pojistku zcela novou - Dynamik - a samozřejmě tu starou zrušit. Po prodejkyni (která snad ani nebyla zaměstnankyní ČP, ale byla perfektně vybavena názornými grafy a modelovými případy) jsem požadoval, aby mi sdělila klady i zápory, vysvětlil jí, že takové vnucování pro blaho klienta nemám rád a že se takto pojišťovna o mne měla starat, když mi vzniknul výše zmiňovaný údajný nedoplatek na splátce pojištění. No, asi jsem jí to neříkal dost jasně, stále na mne chrlila jen klady. Zápory to prý žádné nemá. Já z internetu věděl, že u nového pojištění přijdu o garantované zhodnocení, které je u starých smluv dáno. Tudíž na tom tratím. Tak když ona na mne takto, tak já taky tak. Jezdila za mnou vytrvale, ta provize asi stála za to. Sousedi si asi mysleli, že mám milenku. Když mne to pak už nudilo, řekl jsem ji, že s ní nic neuzavřu, protože mi zamlčela podstatné zkutečnosti. Byla z toho očividně nakrklá, ztráta času a projetý benzín a k tomu žádný uzavřený obchod asi udělaly své.
Proto pokud mohu radit a nějaký rejpal-bouchač smluv mne tady za to nenapadne: nechte to při starém; pokud má vám nabízený produkt takové supervlastnosti, tak si sjednejte nově i ten, ale starý nechte dožít. Pokud pravidelně platíte, neměli by mít možnost vám pojistku vypovědět.
Co se týče upomínek, ještě jeden postřeh. Proběhlo to i v TV, ale týkalo se to pojišťovny zdravotní. Klient něco nezaplatil, ale nebyl pojišťovnou vyrozuměn, že něco dluží - prý zákon tuto povinnost neukládá. Tak mu tam naskákaly velké úroky z prodlení (nebo penále ?) a tuto skutečnost se dozvěděl až po dlouhé době - už si nepamatuji, zda dostal nějaký dopis od exekutora nebo to zjistil při nějakém jednání na pojišťovně, ale zkrátka z malé částky se vyklubal obrovský dluh.
Taky dvě zkušenosti: po jedné z nich nikomu neumožňuju inkaso z účtu. Co se mi má kdo vrtat v účtu, to je můj problém. I inkaso u úvěru ze stavebního spoření jsem převedla na platbu (protože mi neumožnili vyšší splátky, hlavně že si budou inkasovat a já budu další separátní platbou doplácet vyšší částku, abych to pak hůř dávala dohromady. Ještě že tu platbu nechtěli v destikorunách, to bych to nedala dohromady vůbec). U inkasa můžu já zapomenout, že oni si to měli stáhnout a nestáhli nebo si stáhli víc nebo míň, prostě se s tím nehodlám zabývat. Kdysi, těsně po revoluci, si takto ČP nestáhla inkasem splátku pojistného a pojistku, tu starou komunistickou, mi následně pro neplacení zrušila. Šla jsem ke konkurenci a měla jsem najednou i výhodnější podmínky. Bylo to pojištění nemovitosti, takže jsem byla nakonec i ráda, ale nakrklo mně, že to bylo provedeno zrovna tímto způsobem.
Ta druhá zkušenost byla se zdravotní pojišťovnou: byla jsem zaměstnanec. Najednou dopis a v něm faktura s pětimístnou sumou za několik let neplaceného pojistného + vysoké penále. Zašla jsem na mzdovku a tam se ukázalo, že milá pojišťovna si mne jeden měsíc zaevidovala jako zaměstnance a k poslednímu dni měsíce mne zase ze stavu vypsala. V platbách zdravotním pojišťovnám je taky binec, podniky uvádějí souhrnnou měsíční sumu, ale ne jednotlivé pracovníky, za které platí, takže na chybu se kolikrát přijde po hodně dlouhé době. Zaměstnanec se jen přihlašuje nebo odhlašuje nebo se mu mění stav (např. MD). V době počítačů a sledování kdejaké blbiny by to třeba nebylo zas až tak od věci.