Vlákno názorů k článku Nemáte hotovost? Platbu kartou vám mohou odmítnout, i když mají terminál od Jan Holík - Pracoval jsem v bance na oddělení karet, vedl...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 10. 2017 22:28

    Jan Holík (neregistrovaný)

    Pracoval jsem v bance na oddělení karet, vedl vlastní obchod a samozřejmě mám zkušenost i jako zákazník, takže ke kartám řeknu následující:

    Pro ZÁKAZNÍKA je lepší platit KARTOU, protože:
    - Nemusí u sebe mít hotovost
    - Za platbu může dostat odměnu nebo bonus v rámci programu banky
    - Na zboží může mít rozšířenou záruku v rámci programu banky
    - Za transakci mu RUČÍ karetní vydavatel a prostřednictvím banky může zákazník požádat o "chargeback" (vrácení peněz zpět pokud obchodník neposkytl službu, nereaguje na reklamaci atd.)
    - Při krádeži má karta ochranné mechanismy, může být pojištěná až do 100% atd.
    - Záznam o platbě kartou má zákazník v IB a kdykoliv si jej může dohledat a toto mu stačí podle zákona například pro uplatnění reklamace, kdy ke zboží nemá jiný doklad. Platba je také trvale zaznamenána a archivována i pro jakékoliv jiné účely - například vrácení rozdílu skutečné a špatně naúčtované ceny.

    Pro OBCHODNÍKA je lepší přijímat HOTOVOST:
    - Mnohem lepší "cashflow" a možnost s penězi okamžitě disponovat. (Například když přijde parta a "vypijí" malou hospůdku, platí-li hotově, provozní sedne do auta a zajede do velkoskladu pro nové zásoby a jede se dál. Pokud zákazník platí kartou, tak než může obchodník s penězi opravdu volně disponovat, může to trvat dlouho. Viděl jsem i případ, kdy velké karetní transakce byly schvalovány dva měsíce a obchodník se kvůli tomu už dostával do problémů...)
    - Hotovost zbavuje obchodníka odpovědnosti. (Pokud zákazník zaplatí kradenou kartou, tak banka peníze obchodníkovi stáhne; obchodník si tedy musí dobře ověřovat, že karta není kradená, zvlášť u kontaktních plateb mu to nikdo "neodpáře". Pokud ale přijde zákazník a zaplatí kradenou HOTOVOSTÍ, tak hotovost už obchodníkovi nikdo nebere).
    - Obchodník za hotovost neplatí další poplatky
    - Obchodník nepotřebuje ke zpracování hotovosti speciální zařízení, nemusí jej kupovat, udržovat a mít připojené

    Jak se tedy postavit k tomuto "sporu"?

    Nemá smysl pouštět se do "boje", striktních zákazů, dávat zákazníkům sankce za takovou nebo onakou platbu. Osobně mám vyzkoušené, že nejlepší je zkrátka zákazníka POŽÁDAT, jestli by mohl zaplatit (v hotovosti/kartou), podle toho, co obchodník potřebuje a mám vyzkoušené, že 90% lidí mi vždycky vyhovělo.
    Ideální je, pokud máte provozovnu ještě někde v blízkosti bankomatu a zvlášť, pokud zákazníkovi platícímu kartou větší částku třeba ještě dáte malou slevu za to, že si skočí vybrat a zaplatí hotově, tak Vám vyjde vstříc téměř každý.

    A co se těmi 10% zatvrzelých, kteří nevyhoví nebo nemohou? S tím je potřeba zkrátka počítat, protože v podnikání nikdy nic nevychází tak, jak si představujeme a nevejde se do tabulek. Pokud tedy někdo chce platit pár korun kartou, je lepší tomu jednomu člověku vyhovět. Nemyslím, že by nějaké davy lidí chodily platit malé částky kartami, i když je obchodník slušně požádá o hotovost a záměrně to opakovaly, aby měl obchodník co největší výdaje. Naopak takový člověk příště už přijde s hotovostí, protože když jste Vy vyhověli dnes jemu, tak zítra on vyhoví Vám.

    Pokud to lidi nic moc nestojí, nenaštvete je nebo jim něco neuděláte, tak většina normálních lidí chce ostatním pomáhat a chce jim vyhovět.

  • 29. 10. 2017 18:35

    L. (neregistrovaný)

    Vypadla vám tam asi nejzásadnější nevýhoda platby kartou: Obchodník ji nemůže "zatlouct", na rozdíl od hotovosti. I když s EET to už tak jednoduché není, to je fakt.

  • 29. 10. 2017 22:59

    Martin Urbanec

    Vidím hned několik způsobů, jak EET obejít.

    a) Nevydám účtenku (dokud chodí jen známí, mohu si to dovolit)
    b) Účtenku vydám, ale po nějaké době ji stornuji (storno=tržba s mínusovým znaménkem)
    c) Účtenku vydám, ale s nižší částkou, než skutečná

  • 29. 10. 2017 21:35

    Tomáš Marný

    Stalo se mně před časem, že jsem v restauraci, kde na dveřích měli cedule všech možných bankovních karet, hodlal platit kartou. Bylo mně řečeno, že bohužel nelze, neboť jsou ve sklepě a nemají tam signál na terminál, ať si jdu vybrat do bankomatu. Bankomat mé banky byl naštěstí o 4 baráky vedle. Zaplatil jsem na korunu přesně, dýško se nekonalo, a od té doby mne v té restauraci neviděli a nikdy neuvidí.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).