Ono těch problémů, spojených s převodem auta na jiného majitele, je víc:
1. Kupní smlouva nemusí mít ověřený podpis. Je ovšem na prodávajícím, aby si data, uvedená ve smlouvě, radši ověřil v občance kupujícího. Já sice data opisovala z OP, nicméně jsem netušila, že trvalé bydliště prodávajícího je obecní úřad. V OP je totiž jen ulice (nebo náměstí) a číslo popisné. Obecní úřad pak pro dotyčného nepřebírá žádnou poštu, natož pak třeba doporučený dopis. Bydliště na obecním úřadě je konečná, přestože víte, že dotyčný člověk tam určitě nebydlí, že bydlí někde jinde.
2. Kupující by měl mít PŘED podepsáním smlouvy uzavřeno povinné ručení! Podle České kanceláře pojistitelů (dále ČKP), NELZE, aby nový majitel třeba týden jezdil ještě na Vaše povinné ručení, než se převod dokončí. Pro ČKP je rozhodující datum smlouvy.
3. Podle ČKP je také za majitele auta považován jeho nabyvatel, bez ohledu na to, co je v registru vozidel. Proto k ukončení pojistky stačí každé pojišťovně kupní smlouva.
4. Podle právníků z registru vozidel je ovšem za majitele považován ten, kdo je zapsán v registru. Bez ohledu na to, že nový majitel se třeba odmítá na nějaký registr dostavit a nechce auto přepsat na sebe, ať už k tomu má jakýkoli důvod. Pokud tedy nabyvateli přenecháte velký techničák a nemáte u sebe ani jeho kopii, máte smůlu. Po této zkušenosti bych si klidně nechala udělat ověřenou kopii techničáku, nebo si ho aspoň naskenovala, a po 14 dnech, což je zákonná lhůta na přepis, byl zneplatnila značky a dala je do depozita. Protože jakmile nabyvatel dotyčným autem odjede, můžete platit jak pokuty za dopravní přestupky, tak třeba i odtah a další srandičky, uvedené v článku. Mám-li v ruce sken velkého OTP, ohlásím ztrátu originálu a jest mi vydán nový. O prodeji zatím pomlčím, neb mi jde o to, abych chránila sama sebe, na troubu nabyvatele zvysoka kašlu, to je jeho problém.
Závěr: mně trvalo dořešení prodeje skoro 7 měsíců. O něco se tedy postral covid, kdy termín na návštěvu úřadu byl víc než měsíc. Naštěstí se mi přihlásil asi 6. majitel, který mě dohledal podle malého techničáku a chtěl na sebe auto přepsat. Neb nabyvatel, kterému jsem auto původně prodala, ho po nějaké době prodal, další majitel ho za pár týdnů opět prodal.... K dokončení převodu ale potřebujete evidenční kontrolu na STK, naštěstí nemusíte mít SPZ. Takže jsme před halou sundali SPZku, auto prošlo evidenční kontrolou, posléze jsme zašli na úřad, odevzdali starou, údajně "ztracenou" SPZ, vyndali z depozita novou a dokončili jsme přepis na nového majitele.
Stála mě ta legrácka několik bezesných nocí, ale musím pochválit úředníky na registru vozidel, že mi uměli dobře poradit a vybruslit ze šlamastyky.
No, jenom pár postřehů...
1. Co by se změnilo kdyby na smlouvě s adresou obecního úřadu byl ověřený podpis?
2. Tak musíte mít aby Vám to vůbec přepsali. Smlouva končí k datu ke kterému to ohlásíte pojišťovně. ČKP je to v tomto směru úplně jedno a nic nevylučuje aby auto bylo pojištěno i vícekrát (což může mimochodem mít zase některé nečekané neblahé důsledky)
4. Nový techničák jest Vám vydán nový když ohlásíte ztrátu originálu ať máte kopii nebo ne, ověřená kopie snad ani udělat nelze. No a zneplatnit značky a dát je do depozita, to ovšem taky musíte zajistit aby auto nebylo na veřejné komunikaci, čili tím si zaděláváte na další potenciální průšvih (Váš).