Nezlobte se na mě ale článek je reklamní slátanina prošpikovaná lží od začátku do konce. Kam až je autor ochoten klesnout aby jen papouškoval výmysly bank.
Tak jen rychle co jsem odhalil:
1) Ušetřené 4h ročně jsou 60*60*4/25=576 plateb ročně, tedy cca 1,5 platby denně. To je totální nesmysl.
2) Ušetřených 11dní: 11*24=264h za život tedy 264/4=66 let aktivního placení. Další nesmysl.
Navíc oba předchozí body počítají záměrně s úsporou 25s počítanou jak zadání s pinem vs bez pinu. Jako kdybych s bezkontaktem už nikdy neplatil s pinem.
3) Ušetřených 25s - nesmysl. Pokud zadávám PIN tak je rozdíl pouze v zastrčení a vyndání karty. Tedy možná 1s zastrčit a 1s vyndat.
4) Zcela se zapomíná na offline terminály. Pokud je karta bloklá nebo už za limitem zadání bez pinu offline terminál dál umožní platit. Záměrně zamlčeno.
5) Rychlost plateb u nových karet je jen uměle vyvolaná tím že banky nasadily rychlejší terminály. Dobře si pamatuji jak po nasazení bezkontakt terminálů v Lídlu se platba klasickou kartou najednou zázrakem zrychlila asi o 20s.
Mimochodem "fakta" v článku včetně těch zcestně vypočítaných časů jsem viděl za poslední rok už několikrát. Jde o marketingový materiál bank a vydavatelů karet. A zdejší "autor" ve skutečnosti KOPÍROVAČ LŽÍ to jen zformuje do něčeho co se má tvářit jako článek.
FUJ! OSTUDA! HNUS!
ad 1+2) bezobsažné tvrzení
ad 3) Záleží jak s bezkontaktem platíte. Pokud vytáhnete peněženku, a mávnete s ní před terminálem (nebo máte rovnou vhodně dostupný přívěšek/nálepku), je úspora značná.
ad 4) no a?
ad 5) Tak si srovnejte jak to vypadá v té frontě v supermarketu. Pokud je ve frontě zákazník s klasickou kartou, vysloveně lidvově řečeno "brzdí provoz". :-) To je patrné na první pohled.
V zásadě jste neuvedl žádné negativum, které by vám bezkontaktní karta přinášela. Jen tu sprostě nadáváte.
A mimochodem stále se zapomíná že ono hlavní zrychlení spočívající v nezadávání PINu vůbec nesouvisí s tím že karta je bezkontaktní. Toto v pohodě banky mohly nastavit už u klasických karet. Ale to by nebylo co psát do marketingových prohlášení a nešel by rozdávat nový a údajně "lepší" produkt.
5) Ten provoz ale nebrzdi "klasicka" karta, ale pomaly terminal. Chodim treba tankovat na jednu benzinku a tam zadavam pin pul vteriny pote co vlozim kartu a prakticky ve stejnem okamziku co zadam PIN se tiskne uctenka a je hotovo. Cela platba netrva snad ani deset vterin a to i s pozdravem.
jako že ten terminál je superpomalý po vložení kontaktní karty a ten samý terminál je superrychlý při přiložení bezkontaktní karty?
Bavíme se o nejnovějším terminálu v supermarketech, kde to srovnání zákazníků s kontaktními a bezkontaktními kartami je jednoduché. Stačí sledovat frontu před sebou.
Ano. dejme tomu. Pokud ji už máte v ruce. Takto se skoro nikdo nechová.
Jenže bezkontaktní kartu nemusíte vyndat z místa trvalého uložení (např. plastový obal + pěněženka). Technicky vzato kartu nemusíte mít vůbec, stačí vám vhodně umístěná nálepka. Pak je ten rozdíl po připočtení "vyndání a uschování karty" naprosto propastný + další výhody vyplývající z toho, že tento typ karty nemá vyraženo číslo a nelze s ním platit "bez přítomnosti".
Nezkoušel jsem, ale tipl bych si že to fungovat nebude :-)
Jak jsem vám naznačil, smyslem této technologie asi nebude to, mít 20 plastových bezdrátových karet. Výhoda je v tom, že můžete mít platební prostředek např. ve formě různých nálepek, které si umístíte kam chcete. Výhoda je, že máte-li více karet, můžete je např. "nahrát" do mobilního telefonu a platit pomocí NFC s tím, že kartu si vyberete v aplikaci. atd...
Technologie umožňuje, aby to fungovalo. Terminál udělaný přesně podle standardu má umět detekovat více karet a dát vám na výběr, kterou chcete použít. Jenže samozřejmě takové funkce něco stojí, takže prakticky to žádný terminál nezvládne.
To máte jako když vznikl standard na CD. Ten obsahuje několik způsobů korekce špatně přečteného CD, ale prakticky je implementovalo méně než 1% přehrávačů.
Jen chci dodat ,že beru bezkontaktní karty od zákazníků a opravdu úsporu času nikde nevidím.Pokud se karta jen přiloží a pípne a zákazník nepožaduje doklad a hned odchází tak budiž,ale většina zákazníků čeká na vytištění dokladu o placení a pak i na účtenku a to vážně není za pět vteřin.Ušetříte jen čas zadávání PIN.Takže pro lidi co si nepamatují čísla super.
Kdysi jsem emigroval z české šiditelny do tehdy ještě existující Živnobanky, která přežila socialismus ale nepřežila přetržené hospodářství. U ŽB jsem si připadal jak v 7. nebi. Dnes je zní UCB. No, Italové mají všude pověst nekvality. Dnes jsou to Unikre*eni, jinak jim nikdo neřekne.
Drží mě jen to, že mě účet nestojí nic. A jsou jedna z cca 6 bank, které se zapojují do Visa soutěží, kde jsou poměrně hodnotné ceny, a účast je jen o placení kartou a registrace transakce buď přes SMS nebo přes internet.
Co mě však velice zaráží, je skutečnost, že Unicredit bank nejsou schopni do dnešního dne nabídnout bezkontaktní platební kartu. V tom jim ujel vlak. Každá "kampelička" dnes v nabídce tuto kartu má. Při jakýchkoliv jednáních či nabídkách vznesu v tomto ústavu dotaz, kdy si již budu moci stávají kontaktní karty vyměnit či obdržet nové, bezkontaktní. Prý již brzy, ale to brzy trvá již mnoho let. Ostatně, v článku je to uvedeno, že "připravují". Ale jak dlouho již "připravují" a jak dlouho bude ještě tato "příprava" trvat, nikde není uvedeno.
Chtěl jsem se obrátit s dotazem, kde je zakopaný pes, přímo na pracovníky Visy, ale nenašel jsem nikde kontakt. Pro ČR a SR mají zastoupení ve Varšavě, ale na koho se tam obrátit? Našel jsem na netu (v oblasti tiskových zpráv, ne na oficiálních stránkách Visy) nějaká česká jména, ale konkrétních kontaktů jsem se již nedopátral - Marcel Gajdoš, Miloslav Kozler.
Pokud by měl někdo nějaké povzbudivější informace o bezkontaktních kartách v UCB, rád je zde uvítám. Za rady typu změnit peněžní ústav předem neděkuji.
K článku by bylo vhodné doplnit, jakým způsobem upravuje riziko zneužití zákon o platebním styku.
Bezkontaktní karty v zásadě snižují riziko zneužití karty personálem obchodu, protože držitel nedává kartu vůbec z ruky. Obsluha terminálu tak získá jen číslo karty a její platnost (kopie účtenky pro obchodníka), ale nemá jak zjistit CVV/CVC kód.
Některé banky se k situaci kolem bezktontaktních karet staví čelem a garantují klientovi ztrátu ze zneužití ztracené bezkontaktní karty bez zadání PIN.
Některé banky umožňují nastavit limit pro bezkontaktní platby bez PIN na 0,- (nebo 1,- ?)
Tady se mimochodem ukazuje prospastný rozdíl mezi nízkonákladovkami (klient nemá ne výběr) a velkými bankami (klient si zpravidla může vybrat)
"Bezkontaktní karty v zásadě snižují riziko zneužití karty personálem obchodu, protože držitel nedává kartu vůbec z ruky"
Opět hlopupě papouškovaný nesmysl z marketingového oddělení bank. To jestli dám kartu z ruky vůbec nesouvisí s její bezkontaktností ale s tím kam obchodník umístí terminál. Poslední dobou má už většina obchodů termnál umístěn tak že zákazník platí kartou sám ať je bezkontaktní nebo "klasická".
A mimochodem pokud s sebou vůbec někdo nosí kartu s aktivním placením na internetu tak je to s prominutím dé-bil.
To omyl. Mě vůbec nezajímá, že obchodník může někam umístit terminál. Jediné co mě zajímá je praxe. A ta je taková, že na mnoha místech tu kontaktní kartu z ruky zákazník dát musí. Prostě proto, že řada kontaktních terminálů má čtečku karet na straně obchodníka místo na panelu pro PIN. Takže tu klieně teoretizujte, co by kdyby, ale to je vám v reálu k ničemu. V reálu platí, že jistotu máte s bezkontaktním terminálem.
V reálu platím na 90% míst komtaktní kartou sám. Ano na mnoha místech je terminál mimo dosah zákazníka, ale těch "mnoho" míst je dneska už naprosté minimum. Většinou nějaké hospody apod. Sámošky a benzínky mají v naprosté většině terminál vystavený zákazníkovi.
A znovu opakuji - už jenom nošení karty s povoleným internetem a dostatečným limitem pro net je totální krávovina. Takže pak je úplně fuk že kartu nedám v obchodě z ruky když mi jí někdo čmajzne a za 1/4h má přes net nakoupeno za 50 tisíc. :-)
V situaci, kdy nezanedbatelná část bank neumí transakce bez přítomnosti karty efektivně zablokovat (ať už proto, že to neumí vůbec, nebo idiotskou konstrukcí typů limitů) opět jenom teoretizujete, co by se stalo, kdyby všechno bylo ideální.
Kromě toho nastavení limitů, i když je samozřejmostí, riziko zneužití karty nevylučuje, a i když jste "v právu" a někde na konci bude problém vyřešen ve váš prospěch, ten čas a nervy vám opět nikdo nezaplatí.
Mohl bych vám taty totiž analogicky oponovat, že limity pro internet a MO/TO jsou zbytečné, protože ztrátu z neautorizované transakce nese banka, pokud jste kartu ztratil nebo neochránil její personalizované ochranné prvky, pak hradí banka vše nad 150 EUR. Takže proč si s vaší logikou nastavujete nějaké limity :-)
Přesně tak, autor si mohl dát více práce a ne to takto odfláknout. Článek je prošpikován tím, jak se lidé bojí, ale vůbec v něm není zmínka o tom, jak se k této bezpečnosti staví banky.
Vydáme Vám pouze bezkontakt, vypnout nejde, riziko nesete Vy.
Proč tam není to, co mne bude stát, když mi ji někdo ukradne?
Tj. která banka škodu nahradí celou, která chce spoluúčast a která tyo celé hodí na klienta?
V dnešním článku se píše "Zloděj může uskutečňovat opakované malé nákupy do 500 Kč (resp. v ekvivalentu v cizí měně), a tím vám postupně celý bankovní účet „vyluxuje“."
Ale na http://www.mesec.cz/bankovni-ucty/platebni-karty/bezkontaktni-platby/pruvodce/bezpecnost-bezkontaktnich-plateb/ se tu píše "karta má nastaven počet transakcí, které lze provést na offline terminálech. Po vyčerpání počtu se další transakce zamítne".
Funguje to tak, že offline platba se na kartu zaznamená a nepovolí se, když už je jich přes maximální počet? Kdy se to resetuje?
Ona to má hlavně každá banka jinak, takže nějakého univerzálního pravidla se asi nedobereme.
Některá banka zohledňuje počet offline transakcí, některá kumulativní částku, některá obojí. Důležitou roli hraje i to, v jaké měně je transakce provedena.
Stejně tak s těmi resety. To si každá jednotlivá banka může určit sama, čím nechá zresetovat počítadla offlinů na kartě.
Mně by zajímalo, jak se ten reset technicky provádí. Tedy jak je zabezpečeno, aby zloděj karty nemohl reset provádět sám sebesofistikovanější čtečkou/psačkou karet. Pak by mohl takovou kartu používat donekonečna na offline malé platby. Když by po něm terminál chtěl PIN, řekl by promiňte, a vytáhl by jinou kartu.
Dovedu si to představit třeba takto:
- připsat další offline platbu na kartu může snadno každý terminál
- tím se zaktualizují počet a suma offline plateb uložené v kartě
- po překročení limitu/sumy karta další offline platbu neakceptuje
- reset je možný až při online transakci:
-- karta vygeneruje unikátní požadavek na reset
-- vydavatel karty odpoví příkazem na reset počtu offline plateb a zašifruje ho pro konkrétní instanci karty
-- karta požadavek dešifruje a provede reset
Podstatné je, aby se stejnými daty nešlo provést reset opakovaně. Ať už na jiné, nebo i stejné kartě.
Citi bank oficiálně blokaci bezkontaktní funkce nenabízí, ale přes operátora umožňuje. Osobně máme u 2 KK karet bezkontaktní funkci přes operátora blokovanou minimálně rok . Blokace funguje na 100%. Při pokusu o bezkontaktní platbu terminál 2x pípne a napíše hlášku o nutnosti použít čip nebo pásek.
Ale to platí pouze pro online platby, nikoliv pro offline.
Z jejich podmínek:
Bezkontaktní platby, u kterých proběhne autorizace a nezadáte u nich PIN, můžete během jednoho kalendářního dne
provádět až do výše transakčního limitu definovaného v měně účtu. Při vydání karty Vám limit nastavíme na základní
hodnotu a Vy jej pak můžete měnit od nuly až do námi stanoveného maxima. Disponent může limit u svých karet
snižovat
Tyto diskuze jsou vždycky zajímavé. Jsou tu souboje argumentů, většinou ale dost akademických. Bezkontaktní platby jsou samozřejmě mnohem rychlejší, protože normální člověk si tu kartu připraví předem a je vcelku jedno, zda-li jí přiloží na snímač rubovou nebo lícovou stranou a klidně i šejdrem. Tisk účtenky je zpravidla stejný, ale při odbavení za cca ty dvě tři vteřiny u bezkontaktu je snesitelné. Naproti tomu u platby kontaktní kartou je třeba kartu otočit čipem na správnou stranu, kartu přesně zasunout, jemně dotlačit a počkat, až se objeví nápis, pak je třeba naťukat pin a to s krytím displeje druhé ruky jde hůře a pak je třeba počkat na schválení a kartu zase odebrat a uklidit. Dobrých 20 - 30 sekund. A tisk účtenky začíná až po ověření PINu, takže nic neušetří. Ano, kontaktní platby jsou pomalejší a mnohem nebezpečnější. Kdo z vás si všiml, že téměř vždycky je přesně na ten terminál namířena kamera. Obsluha vždycky říká, že to buď nefunguje nebo je rozmazané, ale čert aby tomu věřil. Nicméně se asi všichni shodneme na tom, že platba hotovostí je asi největší opruz. Hlavně důchodci, co nabídnou pokladní hrst drobáků v dlani, že na to nevidí aby si vybrala. To i těch 30 sekund je ráj. A když jim to pak upadne a začnou to sbírat, je to konečná. A stejně nakonec největší prostoje jsou v ukládání nákupu do tašek nebo vozíku.Platba kartou je časově naprosto minoritní událost.
Ano, ale to je bohužel zcela jiný problém. I když já nakupuji skoro výhradně v Penny a za to pětikilo mám skoro vždycky dost plný vozík. Ale je pravda, že jedu hlavně základní věci, rohlíky, mlíko, vody a cukr v akci a pár plat vajec také v akci. K tomu šunku a pár konzerv pro kočky. A skoro vždycky ještě něco vyhraju u kasy. Ale jsem mezi těmi důchodci skoro sám s tou kartou.
Poštovní spořitelna má limit 500,-Kč na den a při třetí platbě požaduje PIN. Taktéž jednou za čas náhodně vkládá požadavek na PIN, i když jsou předchozí podmínky splněny.
Proč řešíte jestli se vydává kontaktní/bezkontakní? Mám průsvitnou kartu, tak vidím kde je čip, kde je připojená cívka k NFC, podle toho odměřím na neprůhledných kartách pozici, lehce vrtnu dvě dírky a bezkontakt je na světě. :-)
Jak už uvádím v jiné příspěvku, každá banka si může počet/objem transakcí nastavit dle svého. Není pravda, že by Poštovní spořitelna měla limit bezkontaktních plateb bez PIN 500 za den. Ani není pravda, že při třetí platbě požaduje PIN. Poštovní spořitelna pracuje s částkou, nikoliv s počtem transakcí.
Nejvetsi vyhoda PayPassu je vylouceni zleho DCC.
To znamena, ze pri platbe napr. v Polsku vam POSka necpe měnu Vaseho uctu se zlodejskym kurzem, ale vzdy naprimo defaultne měnu dane zeme. Nemusite si davat pozor a mackat po zadani PINu cervene tlacitko na storno, aby se objevila moznost volby kurzu.
Plati to jak pro male platby bez PINu, tak vetsi s PINem.
Bohuzel v bankomatech PayPass nefunguje a uz i nase Ceska sporitelna, GE a jiste i dalsi DCC maji, ale to je jina tema.
Take je mi zahadou, proc Albert kontroluje, jestli je platce muz nebo zena podle pripony prijmeni. Nikde jinde jsem se s tim nesetkal.
Platim obcas kartou manzelky, je mi zahadou, jestli na to ma Albert pravo, ale to je take jine tema ; )
Obchodnik ma pochopitelne pravo kontrolovat, zda kartou plati opravneny vlastnik - pokud s kartou plati nekdo jiny, ma platbu odmitnout a uvedomit policii. Jinak tim, ze platite manzelcinou kartou, tak se dopoustite minimalne poruseni obchodnich podminek, ne-li trestneho cinu.
Pokud někdo nechcete bezkontaktní kartu, ale banka se vás neptá, tak si bezkontaktní funkci zablokujte sami (přechodem k jiné bance si asi moc nepomůžete). Po celém obvodu karty několik mm od kraje vede cívka, kterou se karta napájí když ji přiložíte ke čtečce (princip trafa). Pokud tuhle "trafocívku" přerušíte, bezkontaktní platby přestanou fungovat, ale všechno ostatní funguje dál. Cívka nemůže vést přes vyražené číslo karty, proto vždycky musí vést mimo- proto vždy vede vpravo mezi poslední vyraženou číslicí a pravým krajem karty. Takže z rubove strany karty milimetr od kraje zaryjete nožem na koberce a táhnete směrem k číslici asi 4mm, nemusite rýt úplně skrz, ale musí to být dostatečně hluboko. Je dobré při řezání nožíkem ještě trochu vrtět, aby řez byl širší a cívka se opravdu přerušila. Na mé kartě to z lícové strany není vůbec poznat. Vyzkoušeno už na 4 kartách.