Snadné a pohodlné nakupování
Jedním z důvodů, proč se tolik lidí zajímá o nakupování zboží přes Internet, je ten, že obchodování přes Internet je velmi pohodlné. Máme-li doma nebo v práci počítač, můžeme nakupovat kdykoli 24 hodin denně, 365 dní v roce. Odpadají tak problémy s parkováním, čekáním u pokladny, blouděním mezi regály v obchodě a dalšími strastmi nákupů, které všichni dobře známe. Celý nákup tak lze obstarat z pohodlí domova a hlavně bez zbytečného stresu.
Sortiment
Elektroničtí obchodníci často nabízejí mnohem širší nabídku než „kamenný obchodník“ a navíc s přidanou hodnotou – například dodání až do domu (kanceláře), výhodnější cena, větší dostupnost informací o zboží a podobně.
Nejprodávanější jsou na Internetu knihy, hudba, videokazety, DVD disky, bílé zboží, domácí spotřebiče a elektronika. Důvod proč je tomu tak je nasnadě – ledničku nebo pračku si nemusíte zkoušet, zjišťovat jestli vám „padne“. Z katalogu výrobce si zjistíte parametry výroku, vyberete si ten, který vám nejvíce vyhovuje, jednoduše sednete k počítači a objednáte si ho.
Zkrácení distribučního řetězce = nižší ceny
Distribuční řetězec je obecně cesta, kterou musí projít zboží na cestě od výrobce ke konečnému spotřebiteli. Klasický distribuční řetězec zahrnuje cestu prostřednictvím dopravní společnosti od výrobce do velkoobchodu, odtud do maloobchodní prodejny a teprve tam je zakoupeno zákazníkem.
Přirozeně náklady spojené s uvedenou distribuční cestou způsobí vyšší cenu produktu. V současné době je uváděno, že výrobní cena průměrného produktu, který kupujeme, tvoří okolo 30 % konečné ceny, v některých odvětvích dokonce jen 10 %.
Příkladem zkrácení distribučního řetězce jsou i supermarkety, které z klasického řetězce vynechaly velkoobchod. Proto si také mohou dovolit prodávat za ceny nižší než běžné maloobchodní obchody.
V případě prodeje prostřednictvím Internetu, kdy jde o distribuční cestu přímější, dochází k ušetření velké části nákladů. Zboží prodávané přes Internet tedy může být mnohem levnější než v klasických obchodech, aniž by bylo méně kvalitní.
Nižší náklady na založení a provoz obchodu = nižší ceny
Ve srovnání s klasickým obchodem je založení internetového obchodu méně nákladné. Počáteční investice spočívá v nákupu počítačového vybavení a vytvoření kvalitních internetových stánek + systému jejich údržby a provozu obchodu. Další náklady spojené s internetovým obchodem (provoz, údržba) jsou nižší než u klasického obchodu – odpadají náklady na investice do prodejních ploch, jejich údržby i náklady na prodavače.
Srovnání nabídek na Internetu
Pro představu o slevách, které poskytuje nákup přes Internet, může sloužit následující tabulka, která srovnává cenu a dobu vyřizování objednávky u několika knižních titulů ve třech internetových obchodech.
Webová stránka | Cena | Vyřízení objednávky | Doporučená cena | Sleva oproti doporučené ceně |
---|---|---|---|---|
Vltava.cz | 245 Kč | do 3 týdnů | 258 Kč | 5% |
Knihservis.cz | 232 Kč | ihned | 258 Kč | 10% |
Webová stránka | Cena | Vyřízení objednávky | Doporučená cena | Sleva oproti doporučené ceně |
---|---|---|---|---|
Vltava.cz | 129 Kč | do 3 týdnů | 152 Kč | 15% |
Knihy.cz | 137 Kč | do 24 hod. | 152 Kč | 10% |
Knihservis.cz | 137 Kč | do 3 dnů | 152 Kč | 10% |
Webová stránka | Cena | Vyřízení objednávky | Doporučená cena | Sleva oproti doporučené ceně |
---|---|---|---|---|
Vltava.cz | 186 Kč | do 3 týdnů | 219 Kč | 15% |
Knihy.cz | 198 Kč | do 24 hod. | 219 Kč | 10% |
Knihservis.cz | 197 Kč | ihned | 219 Kč | 10% |
Webová stránka | Cena | Vyřízení objednávky | Doporučená cena | Sleva oproti doporučené ceně |
---|---|---|---|---|
Vltava.cz | 229 Kč | do 3 týdnů | 269 Kč | 15% |
Knihservis.cz | 242 Kč | ihned | 269 Kč | 10% |
Marketingová stránka prodeje přes Internet
Podle toho, jak bylo obchodování přes Internet hodnoceno výše, by se mohlo zdát, že úspory, které přináší jsou obrovské. Předpokladem úspěšnosti internetového obchodu však je, že se o něm lidé dozví. Internet je obrovský, což může být v tomto ohledu i nevýhodou. Znamená to totiž veliké náklady na reklamu, a to nejenom v tom smyslu, abychom se my, potenciální zákazníci, o internetovém obchodu dozvěděli, ale především abychom si svou pozornost a loajalitu udrželi.
Sečteno a podtrženo to znamená, že obchodování na Internetu přináší možnost, jak koupit výrobek levněji, než je tomu v běžném obchodě. Výsledek však záleží na úspěšnosti daného zřizovatele internetového obchodu. Co se týče cen, lze tedy pouze doporučit, abychom je před koupí porovnávali v několika obchodech, a pokud možno si udělali i srovnání s obchodem „kamenným“. I tady se dobře osvědčuje doporučení od někoho, kdo již prostřednictvím daného internetového obchodu úspěšně nakoupil.
Jak hledat spolehlivý internetový obchod?
Cena není jediným kritériem, podle kterého bychom se měli při koupi rozhodovat. Každý tvůrce i provozovatel má svou představu, jak by měl internetový obchod vypadat a fungovat, a vzhledově je každý obchod naprosto odlišný. Důležité je proto vědět, co by taková „správná“ webová stránka internetového obchodu neměla postrádat:
- nákupní a reklamační podmínky,
- kontakt na prodejce,
- dodací lhůty,
- způsob platby a dopravy zboží,
- informace o provozovateli (kromě povinných údajů jako DIČ, adresa provozovny nebo sídlo firmy, telefonní a emailové kontakty na zodpovědné osoby, popř. jejich zástupce.)