Hlavní navigace

Nákupní horečka nekončí

5. 8. 2016
Doba čtení: 1 minuta

Sdílet

I v červnu pokračoval boom maloobchodních tržeb, které se tentokrát meziměsíčně zvýšily o 1,5 %, což v meziročním vyjádření přineslo nárůst reálných výnosů obchodníků o 6,2 %.

Nákupy žene vzhůru spotřebitelský optimismus podpořený klesající nezaměstnaností a růstem reálných mezd. S tím, jak se firmám finančně daří a zároveň se jim nedostávají noví zaměstnanci, jsou nuceny zvyšovat mzdy. Ekonomický růst se tak konečně promítá i do životní úrovně českých domácností.

Není žádným překvapením, že největší žně mají internetové obchody, které zažívají dlouhodobý boom daný změnou spotřebitelských preferencí. Navíc se rozšiřuje jejich nabídka i o sortiment, který byl dříve výhradně záležitostí kamenných obchodů. Ať už jde o potraviny nebo zboží pro kutily, stavebniny atp.

A za co tedy utrácíme více než loni? Výrazně více utrácí spotřebitelé za vybavení domácností. Po dvou recesích se tak cyklus obnovy domácích spotřebičů a nábytku konečně dostal do fáze vzestupu. Spotřebitele láká elektronika, která vzhledem ke svému krátkému životnímu cyklu a rychlým inovacím získává vyšší podíl na celkových výdajích. Nijak dramaticky ovšem, protože i když nakupujeme více, ceny elektroniky stále padají. Vyšší tržby mají i prodejci oblečení a výrobků pro volný čas.

Chuť nakupovat přináší výrazný růst tržeb v obchodech, nicméně ceny spotřebního zboží i nadále klesají. Podle údajů statistického úřadu se tentokrát meziročně snížily o 2,5 % díky zlevňování PHM, potravin a elektroniky. Konkurence na trhu včetně toho virtuálního se stále vyostřuje. Proto ani v době rekordního spotřebitelského apetitu se zatím v ekonomice neprojevuje poptávková inflace, kterou by si přála centrální banka.

dan_z_prijmu

A v podobném duchu jako dosud se bude vyvíjet obchod i v dalších měsících. Může sice dojít k dílčímu zpomalení růstu tržeb, avšak to nic nemění na tom, že letošní rok bude ve znamení nového historického rekordu v nakupování v ČR.

Vedle klasického maloobchodu se v červnu dařilo i prodejcům v motoristickém segmentu. Zájem o nová auta neutuchal ani na konci prvního pololetí, nicméně krátkodobý útlum uvidíme už v červencových výsledcích.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).