Na úřadě, a přesto doma: Co umí nebo bude umět eObčanka?

30. 8. 2019
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: Depositphotos
Státní správa se postupně digitalizuje. Pro vás to znamená, že si některé věci můžete vyřídit ze svého gauče. Jaké služby vám umožní eObčanka teď a jaké v blízké i vzdálenější budoucnosti?

Veřejná správa už poskytuje řadu služeb online. Část z nich je dostupná jen majitelům datových schránek, k některým vám stačí mít tzv. eIdentitu, prostřednictvím které systém ověří, že před počítačem sedíte právě vy. Pro tento účel můžete zvolit přihlášení přes vámi zvolené uživatelské jméno a heslo v kombinaci s SMS kódem, který obdržíte na zadané telefonní číslo.

Ještě lépe vám z hlediska rozsahu dostupných služeb poslouží eObčanka (poskytuje totiž vyšší stupeň záruky). Jak už jsme zmínili, pro maximální využití všech dostupných služeb veřejné správy je nutné kromě eObčanky požádat také o zřízení datové schránky.

Identifikace i elektronický podpis

eObčanka občanský průkaz s čipem, který se vydává od 1. 7. 2018. Chcete-li využít možnosti eObčanky, musíte čip na úřadu aktivovat buď rovnou při převzetí dokladu, nebo později na kterémkoli úřadu obce s rozšířenou působností.

Abyste se přes eObčanku mohli přihlašovat k online službám z domova, potřebujete provést základní nastavení, pořídit čtečku čipových karet (pokud už není integrovaná ve vašem počítači), kterou byste měli sehnat za pár stovek. Čtečka musí být v souladu s normou ISO 7816, CCID (Chip Card Interface Device), komunikační standard PC/SC a být kompatibilní s operačním systémem vašeho počítače. Pak už je nutné jen stáhnout aplikaci eObčanka.

Pokud budete chtít mít z eObčanky zase jen obyčejný doklad bez dalších funkcí, čip lze znovu deaktivovat, ale už s trvalou platností. Za tímto účelem je nutné obrátit se na linku Správy základních registrů na čísle +420 225 514 777.

Občanka s aktivovaným čipem vydaná od 1. 7. 2018:

  • poslouží jako identifikační nástroj ke vzdálenému prokázání totožnosti pro přihlašování k online službám veřejné správy,
  • po zabezpečeném přihlášení zajistí přístup do všech webových aplikací orgánů veřejné správy a územních samospráv, které jako poskytovatelé online služeb umožňují přihlášení prostřednictvím NIA (kvalifikovaného systému elektronické identifikace),
  • může sloužit jako nosič kryptografických klíčů a kvalifikovaných certifikátů pro vytváření elektronických podpisů nebo autentizačních certifikátů.

Namístě je připomenout, že o vydání občanky s čipem bylo možné žádat i před 1. 7. 2018. Tehdy se ale vydávala starší verze čipu, která neobsahovala podporu identifikace a podpora elektronického podepisování nebyla na úrovni kvalifikovaného prostředku. Takové čipy nejde na tyto funkce upgradovat, takže v případě zájmu o ně je nutné požádat o novou občanku. Výměna dokladu se starším čipem za novější nepodléhá správnímu poplatku.

Kam se přihlásit?

S eObčankou se můžete přihlásit například na portál eRecept, ePortál ČSSZ, Portál národního bodu, k Elektronickým službám Finanční správy ČR nebo na Portál občana.

Opět ale narazíte na to, že některé služby nebudou dostupné, pokud nemáte zřízenou datovou schránku na žádost.

Seznam služeb, ke kterým se na Portálu občana dostanete s eObčankou, ale bez datové schránky, shrnuje následující tabulka.

Seznam služeb, které je možné si na Portálu občana vyřídit od 1. 8. 2019 s eObčankou
Název služby Popis služby
Přístup k lékovému kontu pacienta (eRecept) K vyhledávání předepsaných elektronických receptů daného pacienta. V aplikaci lze zobrazit detail eReceptu včetně provedených výdejů.
Kde o mě stát vede údaje Přehled agendových informačních systémů a agend, které o mně vedou údaje a které se současně zaregistrovaly k aktualizaci mých údajů při každé jejich změně.
Údaje z registru obyvatel Náhled na data ze základních registrů.
Údaje z registru osob Náhled na data ze základních registrů.
Údaje pro komunikaci Údaje pro notifikaci událostí generovaných Portálem veřejné správy – Portálem občana.
Náhled na doklady evidované státem Přehled dokladů evidovaných státem (občanský průkaz, cestovní pas a řidičský průkaz).
Náhled na mnou pořízené doklady Přehled mnou pořízených dokladů.
Národní bod – klíč k elektronickým službám Služby Národního bodu: správa souhlasů, správa subjektem definovaných údajů.
Možnost ukládání dokumentů na Portálu občana Karta Dokumenty je úložištěm pro dokumenty všeobecného charakteru. Uložené dokumenty je možné z tohoto umístění odesílat jako přílohu datové zprávy. Každý uživatelský účet má přidělenou velikost úložiště 500 MB, které slouží k časově neomezené archivaci dat.
Možnost ukládání vlastních dokladů na Portálu občana Lze si zde zaevidovat pro vlastní potřebu další osobní doklady.
Notifikace událostí (např. konec platnosti OP) přes SMS či e-mail Přidání události probíhá přes standardní vstupní formulář.
Národní kontaktní místo pro elektronické zdravotnictví Zdravotní dokumentace. Služba se připravuje.
Náhled do katastru nemovitostí Služba umožňuje zobrazit přehled čísel listů vlastnictví, na kterých jsou v katastru nemovitostí evidovány nemovitosti ve vlastnictví nebo spoluvlastnictví osoby přihlášené na Portál občana, a dále umožňuje přístup k podrobnějším informacím o těchto nemovitostech v aplikaci.
Novinky na Portálu občana Twitter kanál Portálu Občana.
Výstup ze živnostenského rejstříku Výstupem je v prvním kroku buďto seznam podnikatelských subjektů, u kterých je žadatel evidován v nějaké roli, nebo potvrzení o neexistenci zápisu žadatele v živnostenském rejstříku. V druhém kroku služba vytvoří výpis podnikatelského subjektu obsahující údaje z veřejné i neveřejné části živnostenského rejstříku.
Údaje z registru živnostenského podnikání Obsahuje informace týkající se podnikatelské činnosti daného subjektu. Kliknutím na tlačítko Výpis subjektu se otevře stránka s výpisem údajů zapsaných v živnostenském rejstříku.
Bodové hodnocení řidiče Náhled na aktuální bodové hodnocení řidiče.
Údaje z registru řidičů Náhled na údaje z Centrálního registru řidičů týkajících se řízení motorových vozidel.
Notifikace konce platnosti ŘP Upozornění emailem na blížící se konec platnosti řidičského průkazu.
Notifikace Změny údajů v základních registrech Upozornění emailem na změny osobních údajů v základních registrech.
Notifikace – Údaje pro komunikaci Nastavení údajů pro upozornění na změny osobních údajů v základních registrech a blížící se konec platnosti dokladů.
Notifikace – Nastavení notifikací Upozornění na změny osobních údajů v základních registrech a blížící se konec platnosti dokladů.
Anglická mutace Nastavení jazyka: čeština/angličtina.
Technická podpora Formulář technické podpory portálu.
Podání – Správa souhlasů Správa souhlasů o poskytnutí údajů 3. osobě.
Žádost o poskytnutí údajů třetí osobě Žádost o poskytnutí referenčních údajů z registru obyvatel (ROB) jiné osobě (na základě § 58a zákona č. 111/2009 Sb., o základních registrech)
Zobrazení rozšířeného kontextu Centrálního registru řidičů Zobrazení seznamu prohřešků a přestupků (detailů), profesní řidičský průkaz, změn v bodovém hodnocení řidiče bez nutnosti mít zřízenu datovou schránku.

Brzy přibudou další dva důležité výpisy

V blízké době by držitelé eObčanek měli mít možnost s eObčankou online pořídit také výpis ze živnostenského rejstříku a výpis z rejstříku trestů. 

V ostrém provozu Portálu občana by se uživatelům bez datové schránky měla objevit možnost obstarání výpisu z Živnostenského rejstříku nejpozději v září, výpisu z Rejstříku trestů nejpozději do konce roku, uvedl pro server Měšec.cz Adam Rözler z Odboru tisku a PR Ministerstva vnitra ČR.

Prozradil také, že ministerstvo vnitra nyní rozvíjí spolupráci s novým portálem Ministerstva práce a sociálních věcí (MPSV) a Úřadu práce ČR (ÚP ČR). V tuto chvíli probíhá testování dlaždic MPSV a ÚP ČR na Portálu občana. Ten, kdo vlastní elektronický občanský průkaz s aktivovaným čipem, bude mít možnost přímo nebo přes Portál občana se přihlásit do Jednotného portálového řešení resortu práce a sociálních věcí, tedy do portálu MPSV, pod který spadá i nový portál ÚP ČR, řekl Rözler s tím, že dále se jedná s ministerstvem dopravy na zpřístupnění dat z Registru vozidel na Portálu občana. Konkrétní termíny ale podle něj zatím nelze odhadnout.

Bezkontaktní eObčanky

Kromě postupného rozšiřování online služeb, kterých bude možné využít, čeká eObčanky další výrazná změna. Letos 20. června 2019 bylo totiž přijato nové evropské nařízení 2019/1157 o posílení zabezpečení průkazů totožnosti občanů EU. Kromě posílení bezpečnosti národních identifikačních dokladů regulace předepisuje také jednotné požadavky na (doposud neregulovanou) elektronickou část národních identifikačních dokladů.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Elektronická občanka bude muset obsahovat standardizovanou strojově čitelnou zónu a bezkontaktní čip s identifikačními údaji, biometrickou fotografií obličeje a obrazy otisků dvou prstů.

K implementaci nařízení by mělo dojít do 2. 8. 2021. Do té doby tedy bude muset eObčanka obsahovat standardizovaný bezkontaktní čip s rozhraním kompatibilním s NFC. Více si o této novince přečtěte na našem sesterském serveru Lupa.cz.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).