V Directu jsem pracovala a zavčas odešla, dávám jim rok, nejlepší lidi vyházeli (nemyslím tím sebe) nebo tito zavčas odešli. Rádoby manažeři zůstávají a jejich neschopnost firmu nepodrží. Dříve byl Direct levný, teď už má pojistné nastaveno skoro stejně jako ostatní pojišťovny. Díky restrukturalizaci mají na telefonu samé začátečníky, nerada bych s nimi někdy řešila pojistnou událost.
Takže koukám stejná situace jako s Callin :D a podle info co mám, tak i z části stejní lidé (přestože majitelé jsou odlišní). Taky proto nemá Direct moc zájem o spolupráci s různými on-line prodejci pojištění, protože nechce, aby mu bylo moc "vidět do kuchyně".
Je to výsledek "tabulkového hodnocení". Nekvalifikovaný operátor sice stojí půlku, ale neudělá ani čtvrtinu práce. Po roce, dvou, když konečně něco umí, toho má tak akorát a jde pryč.
Známý pracuje u UPC. Když dělali zase nějaké takové "tabulkové hodnocení" vyšlo jim, že nový operátor vyjde asi na 80 000 Kč (odměna pracovní agentuře, školení, atd) a že většina do 6 měsíců odejde. Ale že by jim dali nějaký pořádný plat? To ne. Takže místo firmy tam mají školící středisko :D
Na druhou stranu nechci, aby to vypadalo, že jim nepřeju místo na trhu. Naopak, myslím si, že tento druh prodeje je u jednoduchých pojištění to pravé a ve svém výsledku může vést k zefektivnění služeb, jen by to chtělo skutečně tvrdého manažera s jasnou vizí a volnýma rukama (aby si nemusel nechat každé rozhodnutí schvalovat někde v zahraničí). Bohužel to u nás ještě dlouho nehrozí :( Takhle se veškerá energie utopí v byrokratickém aparátu, kde se třetina lidí zabývá tím, že vykazuje a hodnotí práci toho zbytku.
A já mám za to, že se síla internetu a telefonu coby distribučního kanálu pro pojištění prostě přeceňuje. Jsem z oboru a denně se setkávám s tím, že většina lidí nechce na svých finančních produktech nic měnit, i kdyby jim to ušetřilo tisíce ročně. A to se týká i povinného ručení. A vlastně už se několik klientů vrátilo zpět od Directu, myslím, že skutečně efektivní je pro ně někdo, s kým mají bližší vztah a kdo se nebrání pro ně něco udělat, a hlavně problematiku důkladně zná (to je poznámka k operátorům na telef. linkách).
To že se to zatím nikomu nepodařilo neznamená, že to nemůže fungovat.
Jestli správně počítám, Direct je už čtvrtý pokus tohoto typu. Problém je v tom, že většina lidí očekává při nákupu přes Internet/telefon jednoznačný, jednoduchý a výhodnější (pro >90 % lidí = levnější) produkt. Stačí se podívat na mBank, prvních nějakých 50 tisíc klientů nabrala v podstatě bez jakékoliv reklamy a to díky jasnému produktu. Myslím, že zde chybí pojišťovna s podobnou nabídkou.
Ještě jednoznačnější příklad je Postžiro zadarmo. Nikde není inzerováno, jinak než přes Internet se o něm nedozvíte - v letácích ho nenajdete a jinak než na přímý dotaz vám ho na pobočce nenabídnou (nebo jako poslední možnost). Původně šlo vlastně o jakousi retenční nabídku.
Ono to souvisí i s těmi operátory - čím složitější budete mít produkt, tím větší nároky musíte klást na operátory, musí znát více produktů (více variací daného produktu) a s klientem stráví více času. Třeba mě na trhu chybí užší spolupráce s výrobci a dovozci automobilů - udělat havarijní a povinné ručení přímo na konkrétní vůz. Automobilka pak v reklamě kromě akční ceny na daný model může nabídnout i akční pojištění a o reklamu (a možná i prodej) se pojišťovně postará sama. A těžit z toho budou oba. Pojišťovna prodá svůj produkt, automobilka podpoří prodej daného modelu díky tomu, že pojištění na něj bude výrazně nižší než na srovnatelné modely konkurenčních značek.
Operátoři pak budou dělat to, k čemu jsou nezbytně potřeba - tedy řešit pojistné události a ne z klienta půl hodiny tahat údaje z techničáku a kdo bude s autem jezdit, atd, aby nakonec třeba ani nic neuzavřel. Bude jich moct být menší počet a díky tomu si bude firma moci dovolit je lépe zaplatit a tím si vybírat takové, které se firmě vyplatí.
Jasně, ne vše se dá prodávat přes Internet, hlavně takové pojištění, které je třeba klientovi doslova "natlačit" (rezervotvorné životní pojištění), zde by pojišťovny bez "agentů-bouchačů" nic neprodaly. Ale u pojištění o která mají klienti sami zájem (i třeba za cenu toho, že je to jejich zákonná povinnost) tu je obrovská možnost, jen se jí chytit.
Tak koukám, že se blýská na lepší časy. Ale jedna vlaštovka jaro nedělá :(. Určitě je to krok správným směrem i když bych spíše ocenil garantovanou cenu pro prvního majitele, nebo něco takového.