Logistická centra, sklady a překladiště přepravců jsou před Vánocemi tradičně vytížená na maximum a jedou v nepřetržitém režimu. Za úspěšným doručením vaší zásilky přitom stojí celý tým lidí spojený do jednoho logistického řetězu: od podání na poště, nebo na nějakém kontaktním místě, přes vytřídění zásilky až po její doručení.
Zašli jsme na návštěvu do nové logistické haly České pošty v Mošnově. Ta byla otevřena v roce 2022 a je zatím nejmodernějším logistickým centrem České pošty. Průvodce za Českou poštu nám dělal Radomír Magera, manažer provozu.

Logistické centrum České pošty v Mošnově. DSPU HUB, Depo Mošnov 71. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
Dva kraje na jednom místě. A později tři
Od konce roku 2022 docházelo k postupnému přesunu provozu třídicích center v Ostravě a Olomouci do nové haly v Mošnově.
Od dubna 2024 je Mošnov hlavním třídicím centrem pro celý Moravskoslezský a Olomoucký kraj a ještě pro část okresů Zlínského kraje, konkrétně okresy Vsetín a Kroměříž. Samotný okres Zlín a Uherské Hradiště se zatím zpracovávají v brněnském třídicím centru. Po ukončení zkušebního provozu třídicího stroje pak ale Mošnov obslouží i celý zlínský okres,
začíná vyprávět Radomír Magera během exkurze po třídicím centru.
Proč pošta nejezdí vlaky?
Před halou jsou připravené a seřazené kamióny na nakládku a vykládku. Přestože někomu může připadat, že vozit auty vše do a z jednoho centrálního bodu je jen pálení nafty, nejen z pohledu peněz jde naopak o značnou úsporu. Lidská síla je nejdražší, takže když máte zaplatit lidi ve více budovách, nebo je dáte do jedné, je to znatelný finanční rozdíl,
vysvětluje Radomír Magera.
Od 7. 11. 2024 Česká pošta zavedla novinku a balíky poslané do Balíkovny se už v případě nedoručení neukládají na poště, nýbrž na jiné, nejbližší Balíkovně. Typicky jde o případy, kdy přijímací místo Balíkovny má plnou kapacitu.
Celá doprava České pošty na hlavní síti je dnes postavena už jen na kamiónech, tj. svoz zásilek z/do velkých třídicích center už jinak ani neprobíhá. Kde se dá dojet kamiónem a jsou pro něj vhodné podmínky na doručovacích depech, tak tam s ním jedeme taky, typicky jde o Šumperk, Kroměříž, Vsetín, Ostravu,
vysvětluje Radomír Magera.
Dojezdové vzdálenosti jsou takové, jaké jsou. Ano, do Jeseníku z Mošnova jedeme 3 hodiny, Šumperk a Bruntál mají dojezd okolo 2,5 hodiny, ale už to máme vyzkoušené a funguje to,
říká Radomír Magera a doplňuje, že na provoz a rychlost doručení to nemá vliv.
A zase jde o úsporu. Jeden kamión znamená dvě větší nákladní vozidla, tedy dvoje provozní náklady a dva řidiče.
Pikantní na tom je, že v Mošnově je železniční terminál. Proč pošta tedy nejezdí vlaky? Kdybychom zásilky postavili na železnici, tak než terminál obsloužíme, je to půl hodiny ztráty. Naproti tomu kamión zacouvá přímo k expedičním dveřím. Naložíme a odjíždíme. Do budoucna se ale chystáme začít využívat přepravní kontejnery, které jsou více variabilní: můžete je postavit na kamión i na vlak,
říká Radomír Magera.
Dříve jsme používali naše modré poštovní vagóny, ale to jsme už pro Mošnov neplánovali. Železnice dlouhou dobu fungovala hlavně na trase mezi Ostravou, Olomoucí, Pardubicemi a Prahou. V Olomouci už ale není třídicí uzel, takže naše doprava i na této páteřní trati je také postavena tzv. na kolech,
doplňuje.
O zaměstnancích
Máme plný stav zaměstnanců,
chlubí se Radomír Magera s tím, že Česká pošta má na třídicím centru vlastní zaměstnance a na výpomoc (brigády) během špiček používá agenturní zaměstnance.
Mošnovské depo pracuje v nepřetržitém provozu, samotné špičky jsou od 16 do 22 hodin a následně od 23 hodin, tedy celá noční směna až do 6 do rána.
Nejslabší provoz je naopak od 6 do 16 hodin, ale to neznamená, že se na depu nic neděje. Pošta si během menší vytíženosti sama stahuje zásilky významných podavatelů, které jinak jezdí po kamiónech, aby si odlehčili nápor během špičky.
Kamery, kam se podíváš
Hala je velmi dobře zabezpečena kamerovým systémem, takže jakákoli snaha o přivlastnění si obsahu zásilky je velmi rychle zjištěna a potrestána.

Dohledové bezpečnostní pracoviště. Logistické centrum České pošty v Mošnově. DSPU HUB, Depo Mošnov 71. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
Česká pošta v oblasti lidských zdrojů spolupracuje i s Vězeňskou správou České republiky. Díky pracovnímu zapojení vybraných a prověřených odsouzených z Věznice v Ostravě-Heřmanicích se tak daří vykrývat zvláště odpolední a noční špičky. Vězni si něco málo přivydělají, ale hlavně po tom dostanou možnost dovolené a snížení trestu.

Věznice v Ostravě-Heřmanicích. Odjezd vězňů do práce v depu České pošty. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
Depo je zároveň doručovacím místem pro celý okres Frýdek-Místek a Nový Jičín a část Ostravska, jmenovitě Klimkovice, Starou Ves nad Ondřejnicí a Mošnov.
Má i vlastní přepážku pro hromadná podání, primárně pro velké podavatele, ale umí obsloužit kohokoli.

Logistické centrum České pošty v Mošnově. DSPU HUB, Depo Mošnov 71. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
Čáry s čárovými kódy
Čárové kódy obsahují tzv. datovou větu, která obsahuje poštovní směrovací číslo. Právě PSČ se pak v rámci daného rozmezí třídí na jednotlivé směry. Jedinečné PSČ přečte prostorový skener a balík zatřídí na směr, kam patří,
vysvětluje Radomír Magera postup při vstupním naskenování balíků. Je přitom jedno, zda balík podáte na poště, nebo na nějakém kontaktním místě Balíkovny.
Co znamenají poštovní zkratky?
- DSPU – již nepoužívaná zkratka znamená Depo a sběrný přepravní uzel.
- TC – aktuální používaná zkratka znamená Třídící centrum a Depo.
Třídicí stroj zvládne zhruba 80 % objemu zásilek, zbytek se třídí ručními skenery. Když balík ze stroje spadne, zachytí se do sítí. Stroj po každé směně procházejí technici, automaticky balíček najdou a vrátí do pohybu.

Ruční skenery. Logistické centrum České pošty v Mošnově. DSPU HUB, Depo Mošnov 71. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
Válečková dráha a fixy na balíku
U počítačů stojí zaměstnanci. Každý balík se naskenuje a připraví se na doručení. Následně se ukládá do klecí s názvem „BDO“, což je zkratka pro balíkový doručovací okrsek. Každý doručovatel si pak vezme svoji klec a od 7. hodiny ráno si ji naloží do auta,
popisuje tzv. válečkovou dráhu Radomír Magera. To je právě případ, kdy mošnovské depo slouží zároveň i jako depo doručovací.

Válečková dráha. Logistické centrum České pošty v Mošnově. DSPU HUB, Depo Mošnov 71. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
Určitě jste si na balících někdy všimli čísel, které se tam ručně píšou fixem. Tak takto vypadá místo, kde se fixem popisují balíky:

Logistické centrum České pošty v Mošnově. DSPU HUB, Depo Mošnov 71. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
A k čemu to slouží? K ručnímu třídění zásilky do čísla správné klece BDO, tedy balíkového doručovacího okrsku.

Logistické centrum České pošty v Mošnově. DSPU HUB, Depo Mošnov 71. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
Klec tu není pro zvířata
Depa a pošty zásilky balí do speciálních mobilních klecí na kolečkách. Je to léty vyzkoušená a osvědčená praxe, kdy takto předem dokážeme oddělit balíky, které jsou vhodné na strojní zpracování, od velkých balíků, které se pak přesovají na vozících nebo valnících. Velké balíky se následně zpracovávají samostatně vedle třídiče,
vysvětluje Radomír Magera.
V listopadu měli v tomto depu denně 4–5 plných kamiónů jen s pneumatikami.

Logistické centrum České pošty v Mošnově. DSPU HUB, Depo Mošnov 71. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
Jak se třídí zásilky
U výstupů, jinými slovy skluzů, balíčky padají na konkrétní směry. Na nové třídicí lince je přesně 64 výstupů.
V Česku má pošta 7 třídicích center, které mají mezi sebou přímý směr, to je 7 vlastních výstupů na třídicí lince. Pro zbytek směrů se u výstupů z linky vytvoří tzv. přímé klece pro jednotlivá depa. V praxi jde zhruba o 50 nejsilnějších dep podle objemu zásilek.

Logistické centrum České pošty v Mošnově. DSPU HUB, Depo Mošnov 71. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
Například v Mošnově se vytvoří klec na doručení pro depo Havlíčkův Brod, který je v obvodu třídicího centra Pardubice. Klec tak z Mošnova přijede do Pardubic a tam se jen přeloží na nejbližší auto do Havlíčkova Brodu. Takže lidé na třídicím centru Pardubice už dále nemusí nic třídit a doručení se tím zrychluje,
vysvětluje Radomír Magera značnou časovou úsporu. To je hlavní důvod, proč je velmi často zásilka poslaná přes půl republiky na místě hned druhý pracovní den.

Logistické centrum České pošty v Mošnově. DSPU HUB, Depo Mošnov 71. (9. 12. 2024, Samsung Galaxy S24 Ultra)
Podobnou třídicí technologií jsou vybavena logistická centra České pošty v Praze, Plzni a v Brně. Celkem tak jde o 4 strojně vybavená třídicí centra.
Samotné třídicí stroje jsou v těchto centrech od různých dodavatelů. V Mošnově je nejmodernější stroj se 64 výstupy od holandského výrobce Vanderlande. Podobný, ale o generaci starší stroj stejného výrobce je pak v Plzni. Třídicí technologie Vanderlande je rozeseta po celém světě a je na velmi vysoké úrovni,
říká s viditelnou dávkou spokojenosti Radomír Magera.
Naopak Praha používá třídicí stroj Siemens a v Brně používají stroj od českého výrobce TRANSLOG, kde se přemýšlí o jeho výměně vlivem jeho zastaralosti.
Zajímavosti a čísla logistického centra České pošty v Mošnově
- Podzim 2022: Otevření třídicího centra.
- Jaro 2024: Spuštění nové třídicí linky.
- 12 500 balíků za hodinu je kapacita nové třídicí linky. Má 8 pásových vstupů s teleskopickým dopravníkem. Po příjezdu auta se balíky ihned nakládají na pásy.
- Třídicí linka je ve vlastnictví České pošty, hala je v pronájmu majitele logistického areálu.
- 3 kg je průměrná váha balíku.
- 50 kg je maximální váha balíku, který může projít třídicím depem.
- 30 000 m2 je rozměr celé haly.
- 30 nakládacích vrat pro kamióny.
- 22 nakládacích vrat pro dodávky, se kterými přjíždějí doručovatelé.
- 150 000 – 200 000 balíků za 24 hodin je plná kapacita.
- Cca 100 lidí je běžný počet během pracovní směny.
- Cca 200 lidí je počet během vytížené směny.
- Cca 40 lidí obsluhuje třídicí linku.
- Cca 35 lidí pokrývá ruční třídění zásilek.
- 95 % zásilek je doručeno v režimu D+1, během prosince pak jde o 80 %.