Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku Může vás zaměstnavatel nutit mít účet u konkrétní banky? od Vít Šesták (v6ak) - No nevím. Na jednu stranu chápu, že se...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 19. 11. 2019 10:39

    Vít Šesták (v6ak)

    No nevím. Na jednu stranu chápu, že se někomu nelíbí tato podmínka, na druhou stranu se mi příčí dospělým svéprávným lidem zasahovat, co si spolu dohodnou. Někomu se může zdát posílání peněz na účet jiné banky jako „prkotina, kterou nemá zaměstnavatel důvod odmítnout“, ale to nic nemění na tom, že smlouva je právní úkon, na kterém se dvě strany dobrovolně dohodly. Kde pak bude hranice v tom, co si lidé mezi sebou mohou dohodnout?

    Když zvažuju zaměstnání, je spousta věcí, které mohu vzít v úvahu – náplň práce, kolegy, šéfa, mzdu, lokalitu (dojíždění), pracovní dobu… A k tomu i různé podivné podmínky. Zaměstnanec dal podpisem jasně najevo, že o práci stojí navzdory této podivné podmínce

    Můžeme jen spekulovat, proč zaměstnavatel nechce posílat peníze na jiný účet. Nemyslím si, že by šlo o poplatky, spíše o rychlost převodu a související administrativu. Máte výplatní termín, od začátku měsíce komprimujete údaje a musíte peníze poslat s předstihem, aby stihly dojít i v případě víkendu nebo státního svátku. To znamená, že musíte hlídat i ty státní svátky. Šlo by například individuálně posunout termín výplaty o týden, a snad se nikdy nesejde v kuse šest nebankovních dní (státní svátky, víkendy a bankovní prázdniny). Ale s jistotou to z hlavy neřeknu, zvlášť když některé svátky putují (např Velikonoce nemají pevné datum) a mohou se časem měnit.

    Jistě, je možné to všechno zvládnout (většina firem to zřejmě nějak zvládá), ale nejsou to nulové náklady, a řešit toto všechno kvůli jedinému zaměstnanci se jim možná nechce. I proto by mi ale přišlo lepší řešení se spojit s dalšími zaměstnanci, kterým se to nelíbí, než podávat stížnosti.

  • 19. 11. 2019 12:12

    Rebel44 (neregistrovaný)

    Jestli si myslíš, že tohle někdo dělá ručně ve firmě o velikosti ICOMu tak jseš ve špatném století - posílání výplat (kam, kolik, kdy. apod.) mají automatizované softwarem, takže argumenty že by posílání peněz jinam někomu přidělalo práci jsou směšné.

  • 19. 11. 2019 15:37

    Vít Šesták (v6ak)

    Ale tady nejde o to, že by musel někdo ručně napsat jiný kód banky, tady jde o ty procesní věci okolo. Skončí měsíc, je potřeba od všech mít docházku, dořešit neschopenky a podobnou byrokracii. Když něco není, je potřeba lidi upomínat. Část zřejmě automatizovaná bude (výpočet výplat, průměrných hodinových mezd, daní apod.) a v ideálním scénáři nebude potřeba nic dalšího řešit ručně, ale u dostatečně velké firmy se asi vždy objeví někdo, kdo je potřeba upomenout. Na to všechno mají nějaký termín, asi pro celou firmu stejný. Jenže jednomu zaměstnanci může výplata putovat déle, takže je buď nutné nastavit dřívější deadline (což se jim asi nebude chtít) nebo upravit výplatní den. Což komplikují svátky, jak jsem uvedl.

    Ona úprava výplatního dne si navíc může vyžádat schválení právním oddělením. To jsou další náklady. Pokud to děláte pro všechny zaměstnance (nebo aspoň kvůli větší skupince), je to nejspíš pakatel (a asi levnější varianta než nechat část z nich odejít). Kvůli jednomu zaměstnanci to asi nikdo dělat nebude, ledaže by byl obtížně nahraditelný.

  • 20. 11. 2019 7:35

    Pavel (neregistrovaný)

    Jaké upomínání? V naší firmě platí, že zaměstnanec je dospělý svéprávný člověk, který se o své povinnosti musí starat sám (a když neví, má se kde zeptat). Nedodáš neschopenku? Tvoje smůla, máš Ačko. Atd.

  • 20. 11. 2019 19:53

    Vít Šesták (v6ak)

    Pokud firma generuje docházku automaticky z příchodů a odchodů (mám jinou zkušenost), tak asi z velké části ano. Nicméně i v některých velkých firmách se docházka standardně potvrzuje zaměstnancem. Nevím, jak to funguje konkrétně v Icomu.

    V neposlední řadě, ať už se to snažíte zautomatizovat sebevíc, něco lidské práce tam bude naopak v případech, kdy zaměstnanec přinesl nějaké doklady k absenci. Asi toho obvykle nebude moc, na druhou stranu jeden HRista má na starosti i další agendu a na jednoho HRistu bude připadat spousta lidí.

  • 19. 11. 2019 13:18

    Patrik Chrz

    Všechny banky u nás doručí platbu D+1 (tj. následující pracovní den), většina u plateb zadaných dopoledne D+0 (tedy stejný pracovní den) a postupně se rozšiřuje okruh bank které umí okamžité platby (zde je nevýhoda, že systému se musí účastnit obě banky, jak odesílající tak přijímající), takže v tomhle bych problém neviděl. Navíc pochybuji, že zaměstnanec by viděl jako tragédii, kdyby výplatu dostal o 1 pracovní den později.

  • 19. 11. 2019 15:52

    Vít Šesták (v6ak)

    To znamená, že platby bude potřeba odeslat o jeden pracovní den dříve. (D+0 sice za určitých podmínek v praxi funguje, ale kdo to zaručí?) To může znamenat i několik dní rozdíl. Třeba při odeslání platby v pátek 21. 12. 2018 mohla dojít až po víkendu a třech dnech svátků, tedy 27. 12. 2018, což je o šest dní později.

    Roli zde může hrát i případná nutnost schválení právním oddělením a adaptace na novou legislativu – přidá se státní svátek, kdo si vzpomene, že je potřeba přehodnotit, jestli se neprodloužila maximální souvislá doba, kterou banka nezpracovává platby? Pokud jde o specifikum jednoho zaměstnance, jde to ve velké firmě snadno přehlédnout.

  • 19. 11. 2019 17:56

    Patrik Chrz

    Pořád je lepší řešení - chceš výplatu ve stejný den jako všichni - zřiď si účet u té a té banky. Nevadí ti, že ji dostaneš o 1 pracovní den později? Měj si účet kde chceš.

  • 19. 11. 2019 20:05

    Vít Šesták (v6ak)

    1. Umožňuje zákoník práce formulovat výplaltní den takovýmto plovoucím způsobem? Nevím.
    2. U velkého zaměstnavatele to asi bude chtít schválení minimálně z právního oddělení. Možné, ale asi to zaměstnavatel neudělá kvůli komukoliv. Ledaže by takových lidí bylo dostatečné množství.

  • 20. 11. 2019 2:14

    Patrik Chrz

    Zcela jistě je v souladu se Zákoníkem práce výplatní termín poslední den následujícího měsíce. Nikdo se nebude zlobit, pokud mzdu dostane dříve :).

    Opravdu mi to přijde jako hledání "jak by to nešlo" , aby si mohl zaměstnanec svobodně zvolit banku.

  • 20. 11. 2019 20:07

    Vít Šesták (v6ak)

    I když to tak může znít, nesnažím se hájit zaměstnavatele, proč to nemá dělat. Spíš se snažím pochopit tu neochotu. Ve firmě, kde mají nastavené procesy a kde není v moci jednoho člověka si pamatovat všechny lidi a specifika jejich smluv, chápu, že pro jednotlivce (zvlášť v případě řadového zaměstnance) nikdo nebude připravovat smlouvu na míru, schvalovat ji na právním oddělení a řešit, jak moc současné procesy vyhovují a jak moc budou vyhovovat budoucí procesy. Pro spoustu lidí je jednodušší návrh zaměstnance odmítnout než si vzít na triko (byť teoretické) riziko, že tu něco zanedbali, zaměstnanec nebude spokojen a přinese to neblahé důsledky tomu, kdo chtěl vyjít vstříc.

    I proto mi přijde lepší, když se spojí více zaměstnanců. Na to by mohli slyšet lépe. A když ne, zaměstnavatel může čekat, že začnou padat výpovědi. V době, kdy je těžké někoho sehnat, si to rozumný zaměstnavatel snad rozmyslí. A nerozumný tím přinese problémy sám sobě.

  • 30. 11. 2019 21:51

    neřeknu

    podle mě to není o neochotě, ale o neschopnosti, což jsou dvě rozdílné věci. Samozřejmě záleží, jak se sepsána smlouva. Na první stranu chápu i mzdové účetní, pro které je jednodušší poslat všechny příkazy v jeden den (několika dnech) bez omezení na konkrétní banky. Na stranu druhou, je to ale o systému, se kterým pracují - pokud by umožňoval import příkazů dle toho, jestli zaměstnanec má účet u jiného bankovního institutu a tím pádem je potřeba poslat peníze dříve, pak není co řešit. Dávat do smlouvy, že musím mít účet u konkrétní banky je slušně řečeno nekorektní...

  • 20. 11. 2019 6:38

    Patrik Chrz

    Trochu jsem se začetl do komentáře Zákoníku práce a pokud jsem jej správně pochopil, tak "výplatní termín" a "splatnost mzdy" jsou dvě různé věci. Splatnost je vždy do konce následujícího kalendářního měsíce, zatímco výplatní termín je spíše takové nezávazné doporučení, pokud si zaměstnavatel se zaměstnancem (odbory) nedohodne, že splatnost je ve výplatním termínu.

    Tedy případ, že kvůli účtu u jiné banky dostane někdo výplatu o jeden pracovní den později (pokud to není později než následující měsíc po odvedení práce), nijak neodporuje žádnému zákonu (možná kolektivní smlouvě, je-li tam něco takového ustanoveno)

  • 22. 11. 2019 15:15

    Jarmila (neregistrovaný)

    Patriku, tady pravdu nemáte. Výplatní termín NENÍ jen nějaké "spíše takové nezávazné doporučení", ale právně závazný kalendář termínů pro platný kalendářní rok. Pokud jsme měli kontroly z pracáku nebo z berňáku, chtěli vidět i kalendář výplatních termínů. Nevím momentálně, kde je to stanoveno, ale bylo to tak, že pokud připadl výplatní den na sobotu, byly výplaty v pátek, pokud na neděli, byly v pondělí. Mám dojem (už jsem dlouho firemní účetní věci nedělala), že ve výplatním dnu peníze musely být odepsány z účtu firmy. A skutečně MUSELY, jinak lítaly docela mastné pokuty. A pokud by firma výplatní den nedodržela, musela předem oznámit (nevím přesně, jestli Úřadu práce nebo berňáku), že výplatní den je posunut. Ona to byla reakce na divoká 90.léta, kdy byly firmy v prvotní i druhotné platební neschopnosti a výplaty občas chodily, kdy se dalo (a že v některých firmách několik měsíců nechodily vůbec, to byla tehdy docela běžná praxe).

  • 20. 11. 2019 12:39

    Jarmila (neregistrovaný)

    Dneska už je to docela brnkačka. Pamatuju "divoká devadesátá" léta. Pracovala jsem ve firmě jako ekonom a 3 roky jsem se živila vymáháním pohledávek pro tu firmu. Stalo se nám, že jsme vymáhali platbu po soukromníkovi, on přišel (maily tenkrát ještě neexistovaly) a přinesl výpis z účtu, že PROKAZATELNĚ zaplatil na náš účet. I ptala jsem se banky, kde jsou peníze ... a banka je připsala na náš účet přesně na den půl roku po platbě. Ani se neomluvili. Banky byly tenkrát Kingové, penalizovat banku by se nikdo neodvážil,

  • 19. 11. 2019 16:44

    RDa (neregistrovaný)

    Ono to muze byt klidne i z duvodu ze zamestanavateli jde o uroky z drzeni par (desitek) mega urcenych k vyplatam o den-dva dele na uctu. Protoze kdyby si zamestnanci mohli volit ucet, musel by to poslat o par dnu predem, takto to posila v posledni mozne vterine, protoze v ramci banky jsou prevody v +0s.

  • 21. 11. 2019 14:21

    V2kt0r (neregistrovaný)

    Tahle argumentace "dobrovolností" mi otevírá kudlu v kapse. Pokud nejste tříhvězdičkový specialista, nejste vůči zaměstnavateli v rovném postavení. On má navrch. Pokud si tedy takovouto podmínku - navíc bez jakéhokoliv rozumného důvodu - pevně do smlouvy napíše a odmítá slevit, je vaše možnost, coby řidič autobusu buď mít džob a nechtěné konto (jehož náklady za vás zaměstnavatel navíc nejspíše nepřevezme a KB nikdy nebyla známa jako pobočka oblastní Charity), nebo si ponechat hrdost a vztah z Úřadem práce...
    Podobně je to ve vztahu například s mobilními poskytovateli: dobrovolnost je podobná - spojení potřebujete a podmínky, které "dobrovolně" akceptujete, mají všichni poskytovatelé +- stejné.
    Takže asi tak.

  • 21. 11. 2019 18:48

    Vít Šesták (v6ak)

    Řekněme, že to nechtěné konto je spíše otázka komfortu než poplatků.

    Firma Icom transport pro pana stěžovatele udělala evidentně více než třeba já – nabídla mu zaměstnání, což jsem já neudělal. Že podmínky nejsou ve všem podle jeho představ je druhá věc, vzhledem k nízké nezaměstnanosti asi nebude problém najít práci jinde.

    Zrovna řidič autobusu se mzdou ± na úrovni mediánu v ČR asi nebude muset úplně brát, co je:

    https://www.finance.cz/519126-prumerna-mzda-2019-cr-eu-nemecko-rakousko/
    https://cz.indeed.com/salaries/řidič-autobusu-Salaries

    Pokud by na tom pan stěžovatel na tom byl s pracovními vyhlídkami opravdu tak špatně, jak naznačujete, je otázka, proč vlastně podal stížnost a dobrovolně se tak zařadil mezi první při případném propouštění nebo škrtání odměn. Možná to bude tím, že má i další možnosti, kde pracovat.

    Operátoři na zakonzervovaném trhu jsou poněkud jiná kategorie…

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).