Mobilní bankovnictví nepoužívám, protože nemám jak (nový telefon si kvůli bance koupit nehodlám).
Rád bych řešil vše online, ale banka to odmítá a vyžaduje mou osobní návštěvu na pobočce. Prý to elektronicky nejde, ale jiné banky s tím problém nemají. A protože zpoplatní autorizační SMS, chtěl jsem zrušit účet, což v mém případě prý opět nejde online. Snad to půjde přes zřízení účtu u jiné banky.
Mne se sice nikdo v žádné anketě na názor na elektronické bankovnictví neptal, ale jsem starší ročník, elektronické bankovnictví používám, do banky osobně nechodím. Osobní účet v bance mám od roku 1994. Ve svém zaměstnání jsem pracovala s počítači, jak s těmi velkokapacitními, tak hned s prvními osobními, pracuji s počítačem stále. V zaměstnání jsem firemní účty začala zpracovávat elektronicky hned, jak to banky postupně zaváděly. Ale vím, že i dnes existují lidé, kteří si nedokážou vyplnit ani poštovní poukázku, když platí na poště. Jednou se mi stalo, že žena na poště, když vyplňovala částku doplatku 1785,-- Kč, tak nevěděla, jak má číslice zapsat do těch míst vymezených obdélníčky. Vyplňovala je "odzadu", tedy od posledního místa vpravo, ale i tak, že napsala částku "odzadu" 5871.- Kč. Prý ji to tak poradila poštmistrová. Tak jsem jí to raději vyplnila sama.
Třeba mobilní bankovnictví od Fio banky nevyužívám, protože se do internetbankingu pohodlně přihlásím na počítači, kde po prvním přihlášení stačilo označit tento počítač jako důvěryhodný a napříště už nemusím zadávat žádné heslo. Zato přihlášení do Equa banky přes počítač je zdlouhavé, tam volím přihlášení do banky přes mobil otiskem prstu.
Tak zrovna FIO apka po upgrade staré, archaické verze, je rozhodně jedna z těch lepších bankovnictví v mobilu. Vyzkoušel jsem též velmi dobrou AIR BANK, průměrnou a nakynulou Monetu, a bezkonkurenčně nejodpudivější ČSOB. Banku obsluhuji pro běžné použití a platby výhradně z mobilu, z důvodu výrazného komfortu (rychlé přihlášení, platba QR...) a webové rozhraní používám s velkou nechutí a jen když opravdu musím.
Cože? Bankovnictví, co neumí naprosto esenciální funkcionalitu (potvrzení transakce z webu) že má být "lepší"?
Mobilní bankovnictví používám jen s krajní nechutí, protože dělat cokoli na prťavé obrazovce mobilu s nepříjemnou klávesnicí (a to mám HW QWERTY, žádný SW bazmek) je silně nekomfortní. Proč by to někdo preferoval oproti pohodlné velké 24" obrazovce s normální klávesnicí a myší? Mobilní bankovnictví používám jen v těchto případech:
1) Potvrzení transakce zadané přes web (Fio neumí!!!)
(dlouho nic)
2) Potvrzení platby kartou
(dlouho nic)
3) QR platba (bohužel stále nejsou tak rozšířené)
(dlouho dlouho nic)
4) Nouzové operace když něco nepočká než se dostanu k PC. Třeba když jsem si na letišti vzpomněl, že vlastně nemám cestovní pojištění a koupil si ho přes mobilní bankovnictví Air Bank.
Ale ne, kdybych byl klasická konzerva, tak chodím do banky z papírovým příkazem :-D Já jen mám rád svoje nervy a než si je ničit na zařízení s mizernou ergonomií, tak radši vše udělám hezky v pohodlí. Nehledě k tomu, že většinu podkladů pro platby ani nemám na mobilu (papír, údaje v PC) a musel bych pamatovat na to, abych je vzal s sebou.
A kolik těch plateb tak běžně zadáváte? Hádám že minimálně deset po cestě tam a deset po cestě zpět, když je to taková úspora času ;-)
Ono taky zalezi kolik toho potrebujete v "bance" vyridit. Me prakticky nic nenuti se prihlasovat do web rozhrani. Trvale platby jsou nastaveny. Jestli prisla vyplata si zkontroluju v appce, stejne tak platby kartou. QR kod je uz dost rozsireny (chodi me i na platby ZUS). A kdyz uz potrebuju provest nejakou platbu, tak to v pohode zvladnu v appce, tech par cisel tam proste natukam nebo zkopiruju. Abych rekl pravdu, ani nevim, kdy jsem se naposledy prihlasil do web rozhrani.
Na druhou stranu, pokud potrebujete vyridit desitky plateb denne, tak pak je web rozhrani lepsi, atd.
Při opakovaném přihlášení nemusíte zadávat heslo? Nemáte to nějaké rozbité? Já když si zaškrtnu, že je počítač důvěryhodný, tak heslo musím zadávat i příště, jen už pak nemusím opisovat autorizační SMS. Je to pohodlnější, ale také pro banku levnější (ty SMS něco stojí). Ale přihlašovat se úplně bez hesla, no, to tedy nevím nevím, to bych snad ani nechtěl...
A zkoušel se někdo podívat do obchodní podmínek bank? Banky sice bezpečnosti mobilního bankovnictví věří, ale podle podmínek za tu bezpečnost nese odpovědnost ne banka, ale uživatel. Musí si na mobil zajistit antivir, čerstvý OS, neinstalovat aplikace ze cizích zdrojů a spoustu dalšího. Prostě se počítá s tím, že je uživatel bezpečnostni expert, který si z totálně děravého androidu bez podpory výrobce udělá bezpečné zařízení pro komunikaci s bankou. No a když to nezafunguje, tak se o své peníze připravil sám.
A komu se tuhle ruletu hrát nechce, zůstane u nezávislého kanálu zajištěného pomocí sms, nějaké kalkulačky, tabulky kódů, apod.
Dalším momentem je, když mám 10 bank a střídám 2 mobily, tak bych se s udržováním všech appek v provozuschopném stavu opupínkoval.
Tak logicky banka nemůže nést zodpovědnost za to, když necháte na svém mobilu díru jako vrata. Stejně jako nenese zodpovědnost za to, když si na kartu napíšete PIN. A stejně tak neponese odpovědnost v případě, když si na mobil nainstalujete SMS přeposílající malware a někdo vám tak vybílí účet.
Že nejste bezpečností expert je pravda, je to vidět z toho, že považujete děravé a nezabezpečitelné SMS za záruku čehokoli. Ale na bezpečné používání mobilního bankovnictví není potřeba být bezpečnostní expert, stačí nebýt de***t.
Prosím, máte nějaké vysvětlení (nebo bankovní asociace), jak je možné, že "e-banking aktivně využívá 97 % Čechů", přestože podle ČSÚ víc než 15 % Čechů vůbec nepoužívá internet? Jestli ono to nebude tím, že se agentura ptala jenom přes internet (aby byl průzkum levnější). https://www.czso.cz/documents/10180/129758374/csu_tk_internet_prezentace.pdf
Jedno možné vysvětlení bych měl: Průzkum byl prováděn mezi lidmi, kteří mají bankovní účet. To by šlo, né? Mimochodem, průzkumy přes internet jsou naprosto běžné. Kdo by také platil lidi, kteří by chodili od domu k domu a ptali se lidí přímo, že? Navíc, představte si, že vám někdo zazvoní u bytu či domu a zeptá se vás, zda máte bankovní účet a zda raději používáte INTB nebo mobilní bankovnictví. No, nevím, jak vy, ale já bych nejspíš takového "tazatele" hnal stejně, jako ženu třeba Jehovisty či jinou podobnou svoloč. :))