Tyto aplikace používám, šetři mi to čas, finance vyřeším ve vlaku a nemusím neustále lézt k PC, ke kterému si nesednu třeba co je týden dlouhý (kromě firemního PC). Jen je to pak jako osina v zadku, když člověk rozbije telefon/pošle ho do servisu/chcípne protože ty aplikace se nedají rozumně zálohovat..
Já aplikace rád nemám. U některých bank je mít "musím" (podmínka např. internetových plateb, zpoplatnění autorizačních SMS,...), ale hlavní banku mám FIO, kde aplikaci nemám. To ale neznamená, že ji na mobilu nepoužívám. FIO má natolik jednoduché IB, že lze komfortně používat i v browseru na mobilu a to včetně obskurdit jako Opera mini :).
Už mne k tomu 1 banka přímo donutila. Buď si stáhnu Smart banku do mobilu, nebo se už ke svému účtu nedostanu. Je mně 70+, Smart banku mně musela do mobilu stáhnout vnučka, ale ovládat banku v mobilu je utrpení. Zaprvé na ten mobil hůře vidím, protože je to malé písmo a zadruhé již nemám tak mrštné a citlivé prsty. Prostě je to děs. Pomýšlím na odchod z té banky jinam, ale v budoucnu to budou mít všechny. V druhé bance vyšli nám seniorům zatím vstříc, že nám ponechávají i IB, ale na jak dlouho?
banky, které cílí na podnikatele, budou mít dále i "velké" bankovnictví, protože pro podnikatelské použití je SB naprosto nevhodné. Druhá věc je autorizace, SMSky stojí peníze, podepisovací aplikace na stejném počítači popírají dvoufázové ověření, takže alespoň varianta mobilního klíče pro podepsání aplikace bude hodně tlačena. Částečně se tomu bude dát vyhnout, pokud IB umožňuje podepsané šablony, ale stále budou případy, kdy bude potřeba podepsat příkazy mimo tyto šablony, nebo zadat šablony nové.
Mně se velmi líbil RSA token, jako měla Sberbank.
Ano, když si kupuju domů třeba nový obraz, tak je důležité, aby se mi líbil. Ale u tokenu snad je důležité, aby dobře fungoval a nějaké "líbení" se je naprosto nepodstatné, ne?
Uznávám, že ten RSA token vypadá cool, ale s praktickými vlastnostmi je to horší:
1) Jeden ten token stojí řádově stokoruny (pokud se dobře pamatuji, příbuzná co v SB pracovala říkala před lety něco jako 500,- za jeden?). A zákazníci ho samozřejmě nejsou ochotni extra zaplatit.
2) Token musíte fyzicky předat, tedy nějak poslat, nebo musí uživatel na pobočku.
3) Token má životnost několik let, pak ho musíte zaplatit a předat znovu.
4) Tyhle tokeny jsou dobré na ochranu přihlášení, ale na podpisování příkazů se nehodí. Ověření RSA tokenem totiž neověřuje parametry příkazu, jen že chcete "něco" udělat. Tedy hackerovi stačí napadnout počítač a až budete zadávat nějaký příkaz, tak místo odeslání 150 korun babičce ho změní na odeslání celého zůstatku účtu do Abu Dhabi a banka nepozná, že jste to nechtěl, protože kód z tokenu sedí.
Je fakt, že je to již několik let zpět, kdy jsem u SB měla peníze. Přeposílala jsem peníze na jiné účty, zadávala příkazy k úhradě a vše bylo bez problému. Jenže dnes ti hackeři jsou mohem dál než naši IT odborníci a nabourají se do všeho. Nevěřím, že peníze přes nějaké bankovní aplikace v mobilu jsou a budou u bank v bezpečí. Jen nevím, co s tím.
"Tyhle tokeny jsou dobré na ochranu přihlášení, ale na podpisování příkazů se nehodí."
Slovenská Tatra banka mala kedysi pred rokmi "kalkulačku", do ktorej sa vložila platobná karta, a na vygenerovanie kódu k potvrdeniu platby tam bolo treba zadať sumu a číslo účtu (alebo jeho časť, už si to nepamätám). Bolo to veľmi bezpečné, ale z užívateľského pohľadu to bol dosť opruz. Pre bežnú fyzickú osobu z nižšej a strednej triedy je dostatočná SMS autorizácia - nejaké vektory útokov existujú, ale sú podľa mňa príliš zložité na to, aby sa to vyplatilo cieliť na bežného človeka. To už je snáď výnosnejšie skúšať zmanipulovať nejaké naivnejšie ženy, aby poslali 10 000 € "americkému vojakovi v problémoch" niekam do Nigérie...
Nakoniec svojho času Tatra banka zdvihla poplatok za účet a tak som sa na nich vykašľal.