pořád jsem čekal, kdy z toho vykoukne pointa, že to všechno byl jen vtip. pořídit si opravdickou taxikářskou licenci, živnost, a rehomologovat si vlastní auto na drožku - "jen" kvůli pár týdnů pokusu a článku - to je teda opravdu TOP fór a mistrovství nezávislé žurnalistiky, autorovi franchement chapeau.
věcně mi z článku vyplývají dva poznatky, které by snad stálo za to tesat do kamene (případně do zabedněných kebulí) pražské taxikařiny:
1) regulované ceny jsou přežitá hovadina, paradoxně zejména regulovaná cena minimální
2) taxikáři jsou sami proti sobě, pokud protestují a demonstrují proti moderním aplikacím - měli by je radši využívat sami
Tato odpověď mě překvapila. Trochu bychom se vrátili do socialismu. Nemyslím si, že jak pevná cena tak omezování ceny zvrchu zezdola má výhody:
- taxikář nemůže zohlednit čím jezdí, jestli trabantem nebo limuzínou - asi by limuzínou přestali (legálně) jezdit
- taxikář nemůže zohlednit kdy jezdí - nevím, kdy jsou největší nápory, ale je možné, že pak by se někteří vykašlali na ježdění v 5 hodin ráno.
- taxikář nemůže zohlednit koho veze - pokud bych měl stálého zákazníka asi bych mu dal jinou cenu, možná i měsíčná paušál.
- taxikář si nemůže hrát s plno dalšími věcmi. bez nástupní sazby, bez čekací sazby, paušální sazby.
Nemyslím si, že regulaci čemukoliv pomůže. To co má smysl je max. regulovat věci kolem, sice si nemyslím, že musí úředníci tvrdě trvat na ceně na taxíku nebo papírové (!) smlouvě, ale stačí jen nějaké průkazné informování před jízdou.
Zajímalo by mě, jestli by taxikář mohl obhájit rychlou jízdu či jiné porušení předpisů tím, že vezl např. někoho do porodnice. Jen tu vidím problematické získání toho papíru z porodnice/nemocnice od klienta později, které funguje u osobního auta.
"- taxikář nemůže zohlednit čím jezdí, jestli trabantem nebo limuzínou - asi by limuzínou přestali (legálně) jezdit"
1) Proč by nemohl? Může, tedy z řekněme 99,9%. Limituje ho jen náklady na km, takže s RR by se asi neuživil. Ale ty nejsou příliš k vidění ani tam, kde regulace žádná není.
2) I při limitech taxikáři nebude jedno, s čím jezdí, protože lepší auto znamená lepší šanci na získání zakázky.
"pak by se někteří vykašlali na ježdění v 5 hodin ráno."
Praxe ukazuje, že to není vůbec žádný problém. V méně atraktivní časy je menší konkurence a nejsou dopravní zácpy = menší náklady, vyšší "obratovost".
"- taxikář nemůže zohlednit koho veze - pokud bych měl stálého zákazníka asi bych mu dal jinou cenu, možná i měsíčná paušál."
1) Zákazníka odmítnout může.
2) Praxe ukazuje, že si vybírat může. A autor článku se o tom dokonce sám zmiňuje.
"- taxikář si nemůže hrát s plno dalšími věcmi. bez nástupní sazby, bez čekací sazby, paušální sazby."
??????
to Jezevec : Jestli myslíte Demonstraci v únoru 2016 tak to nebylo proti moderním aplikacím, ale proti MHMP a MD, že toleruje provozování nelegálních provozovatelů, kterou umožnila aplikace UBER. Před ní již dávno tyto aplikace uvedené v článku i jiné na trhu fungovali, nemluvě, že jí má každý velký disp. UBER aby prorazil na trh tak svou aplikaci umožnil používat komukoliv bez jakéhokoliv oprávnění. Veškerou odpovědnost přenesl na samotného řidiče a neexistovala jakákoliv ochrana spotřebitele. Jistě jste si všiml v článku, že pan Dalibor píše: jak musel dokládat všude veškerá oprávnění k taxislužbě. Uber PoP by ho ani nezapojil do systému právě protože byl Dalibor legální provozovatel co dodržuje platné předpisy
" tak to nebylo proti moderním aplikacím, ale proti MHMP a MD, že toleruje"
To je tak trošku jako po vraždě protestovat proti škole, že vraha špatně vychovala, policajtům, že ho včas nechytili, výrobcům nožů... ale na vraha kašlat. Nebyla by vhodnější spolupráce s "četníkem" namísto agrese vůči němu? A nebylo by vhodnější si na to nebrat rukojmí, co s tím nemají nic společného?
Nakonec, tohle je ten volný trh, po kterém se zde tolik volá. I tohle je ta čistá odpovědnost každého, co na ty neregulované podmínky Uberu přistoupí.
Ono je problém, že když zde kdokoli začne vyžadovat dodržování zákonů a pravidel, tak se na něj novodobí pravicoví svazáci slétnou, a začnou bodat. Naposledy pravicoví svazáci, pod vedením soudruha Hovorky, se slétli na Babiše a jeho zamýšlené vymáhání rovného placení daní pro všechny, na družebním webu podnikatel.cz
Úplně je to stejné s dodržováním pravidel u Uberu. To je pro mnoho zdejších fuj - čistě z ideologických důvodů. Když se jich zepráš, nedokáží to vysvětlit, ale na PŠM jim říkali, že dodržovat regulace a zákony špatné, ááááno.