Skvelý, zaujímavý a pútavo napísaný článok.
Z mojich skúseností sa zdá že pre Uber často jazdia ľudia s autami z požičovní, je zaujímavé že im to napriek tomu asi celkom dobre vychádza, aj napriek vysokým poplatkom pre Uber. Z článku sa totiž zdá, že s novým autom a pri neokrádaní zákazníkov to fakt nie je žiadny dobrý deal.
Možno bude hlavný dôvod v tom, že to robia ako fušky, keď pár dní lietajú ako blázni a potom sa venujú inej práci. A príjem asi tiež príliš nezdaňujú :) Taktiež som si vôbec nemyslel že je tak veľa ľudí, čo za cestu taxíkom odmietnu zaplatiť, mne by taká alternatíva totiž ani nenapadla...
Na to by znal odpověď právník, ale myslím, že je to běžný občanskoprávní spor, podobně jako když někdo někomu nezaplatí fakturu. Klasická pohledávka, jejíž vymáhání a náklady na ni jdou na vrub poskytovatele služby. V zásadě má podle mě taxikář dvě možnosti:
1) Zavolat mětskou/státní policii, aby zákazníka dostihla, zjistila totožnost a tyto informace předala taxikáři. Ten by pak měl pomocí zákonných předpisů vymáhat po zákazníkovi pohledávku. Asi je jasné, že toto nikdo dělat nebude už jen pro ty náklady s tím spojené, časovou ztrátu a nejistý výsledek. A navíc, když vám zákazník zmizí ve vchodu nebo v hotelu, asi těžko přesvědčíte PČR, aby kvůli 350 Kč vzbudila celá panelák/hotel a provedla osobní identifikaci, to se vám akorát vysmějí a řekou, že je to váš problém.
2) Zákazníka zkusit dostihnout a manuálně mu vysvětlit, že se to nedělá. Až mu to někdo bude ručně vysvětlovat, musí si dát pozor, aby tam nebyli svědci... To je většinou nejúspěšnější cesta, co jsem tak odposlechl od ostatních taxikářů. Ale i ta má pro taxikáře nevýhodu: musí někde odstavit vůz, zabezpečit, zamkout, vzít s sebou tržbu, doklady... To jsou cenné vteřiny, kdy zákazník bude mezitím v trapu. A nechat si otevřené auto a běžet za neplatičem v Česku vyžaduje notnou dávku důvěry v ostatní spoluobčany.
Ta situace je podobná stavu, kdy v MHD jede "černý" pasažér. Rychlejší vyhraje. Problém je v tom, že taxikář je zároveň řidičem a má zodpovědnost nejen za pasažéra, ale i za sebe a vozidlo. Nemůže se jen tak sebrat a běžet pryč. Teoreticky by mohl být uzamčen vůz do doby zaplacení zákazníka, ale dobrý právník by to napadl jako omezování svobody. Je to prostě problém.
Přesto jeden tip: u pasažérů, kde jsem si nebyl jistý, jsem používal dětskou pojistku. Dveře tak šly otevřít jen zvenčí :-)
pořád jsem čekal, kdy z toho vykoukne pointa, že to všechno byl jen vtip. pořídit si opravdickou taxikářskou licenci, živnost, a rehomologovat si vlastní auto na drožku - "jen" kvůli pár týdnů pokusu a článku - to je teda opravdu TOP fór a mistrovství nezávislé žurnalistiky, autorovi franchement chapeau.
věcně mi z článku vyplývají dva poznatky, které by snad stálo za to tesat do kamene (případně do zabedněných kebulí) pražské taxikařiny:
1) regulované ceny jsou přežitá hovadina, paradoxně zejména regulovaná cena minimální
2) taxikáři jsou sami proti sobě, pokud protestují a demonstrují proti moderním aplikacím - měli by je radši využívat sami
Tato odpověď mě překvapila. Trochu bychom se vrátili do socialismu. Nemyslím si, že jak pevná cena tak omezování ceny zvrchu zezdola má výhody:
- taxikář nemůže zohlednit čím jezdí, jestli trabantem nebo limuzínou - asi by limuzínou přestali (legálně) jezdit
- taxikář nemůže zohlednit kdy jezdí - nevím, kdy jsou největší nápory, ale je možné, že pak by se někteří vykašlali na ježdění v 5 hodin ráno.
- taxikář nemůže zohlednit koho veze - pokud bych měl stálého zákazníka asi bych mu dal jinou cenu, možná i měsíčná paušál.
- taxikář si nemůže hrát s plno dalšími věcmi. bez nástupní sazby, bez čekací sazby, paušální sazby.
Nemyslím si, že regulaci čemukoliv pomůže. To co má smysl je max. regulovat věci kolem, sice si nemyslím, že musí úředníci tvrdě trvat na ceně na taxíku nebo papírové (!) smlouvě, ale stačí jen nějaké průkazné informování před jízdou.
Zajímalo by mě, jestli by taxikář mohl obhájit rychlou jízdu či jiné porušení předpisů tím, že vezl např. někoho do porodnice. Jen tu vidím problematické získání toho papíru z porodnice/nemocnice od klienta později, které funguje u osobního auta.
"- taxikář nemůže zohlednit čím jezdí, jestli trabantem nebo limuzínou - asi by limuzínou přestali (legálně) jezdit"
1) Proč by nemohl? Může, tedy z řekněme 99,9%. Limituje ho jen náklady na km, takže s RR by se asi neuživil. Ale ty nejsou příliš k vidění ani tam, kde regulace žádná není.
2) I při limitech taxikáři nebude jedno, s čím jezdí, protože lepší auto znamená lepší šanci na získání zakázky.
"pak by se někteří vykašlali na ježdění v 5 hodin ráno."
Praxe ukazuje, že to není vůbec žádný problém. V méně atraktivní časy je menší konkurence a nejsou dopravní zácpy = menší náklady, vyšší "obratovost".
"- taxikář nemůže zohlednit koho veze - pokud bych měl stálého zákazníka asi bych mu dal jinou cenu, možná i měsíčná paušál."
1) Zákazníka odmítnout může.
2) Praxe ukazuje, že si vybírat může. A autor článku se o tom dokonce sám zmiňuje.
"- taxikář si nemůže hrát s plno dalšími věcmi. bez nástupní sazby, bez čekací sazby, paušální sazby."
??????
to Jezevec : Jestli myslíte Demonstraci v únoru 2016 tak to nebylo proti moderním aplikacím, ale proti MHMP a MD, že toleruje provozování nelegálních provozovatelů, kterou umožnila aplikace UBER. Před ní již dávno tyto aplikace uvedené v článku i jiné na trhu fungovali, nemluvě, že jí má každý velký disp. UBER aby prorazil na trh tak svou aplikaci umožnil používat komukoliv bez jakéhokoliv oprávnění. Veškerou odpovědnost přenesl na samotného řidiče a neexistovala jakákoliv ochrana spotřebitele. Jistě jste si všiml v článku, že pan Dalibor píše: jak musel dokládat všude veškerá oprávnění k taxislužbě. Uber PoP by ho ani nezapojil do systému právě protože byl Dalibor legální provozovatel co dodržuje platné předpisy
" tak to nebylo proti moderním aplikacím, ale proti MHMP a MD, že toleruje"
To je tak trošku jako po vraždě protestovat proti škole, že vraha špatně vychovala, policajtům, že ho včas nechytili, výrobcům nožů... ale na vraha kašlat. Nebyla by vhodnější spolupráce s "četníkem" namísto agrese vůči němu? A nebylo by vhodnější si na to nebrat rukojmí, co s tím nemají nic společného?
Nakonec, tohle je ten volný trh, po kterém se zde tolik volá. I tohle je ta čistá odpovědnost každého, co na ty neregulované podmínky Uberu přistoupí.
Ono je problém, že když zde kdokoli začne vyžadovat dodržování zákonů a pravidel, tak se na něj novodobí pravicoví svazáci slétnou, a začnou bodat. Naposledy pravicoví svazáci, pod vedením soudruha Hovorky, se slétli na Babiše a jeho zamýšlené vymáhání rovného placení daní pro všechny, na družebním webu podnikatel.cz
Úplně je to stejné s dodržováním pravidel u Uberu. To je pro mnoho zdejších fuj - čistě z ideologických důvodů. Když se jich zepráš, nedokáží to vysvětlit, ale na PŠM jim říkali, že dodržovat regulace a zákony špatné, ááááno.
Zdravím vás, pane Dalibore, z pobočky jedné z bank, kde asi máte taky účet :-) Jsem zvědavý člověk, proto mi dovolte pár otázek:
1) Píšete o provizi 2,79 % z transakce kartou. To je hodně vysoká provize, prozradíte, od koho jste dostal terminál, jak to probíhalo a co je to za typ?
2) Jak je to z pohledu legislativy, když zákazník uteče? Předpokládám, že vy ten příjem stejně zdanit musíte.
3) Chápu správně, že jste plátcem DPH? Protože co jezdím taxíky, a jezdím hodně, jsem ještě taxík jako plátce DPH neviděl. Pokud jste plátcem DPH, tak skutečná výše ceny za km byla výrazně nižší, ne?
4) Věděli o vás v Liftagu a Hopinu, že jste novinář? :-) Škoda, že jste nemohl zkusit Taxify. Já právě s nimi často jezdím.
5) Dávají lidé přes aplikace spropitné? Třeba Taxify a Uber to neumožňují.
Jinak děkuji a klobouk dolů. Mám radost, že na Měšci jsou novináři, co se nenechají strhnout jen nějakou módní mediální vlnou, ale jdou po tématu jako ohař po kořisti a popíšou to dokonce z vlastní zkušenosti. Četli jsme to tady s kolegyněmi u oběda dvakrát :-)
1) Je to mPOS terminál od O2 (https://www.o2.cz/podnikatel/368698-chytra_platba/). Poplatek je v dnešní době docela brutální a jsou už i nižší nabídky, ale u této varianty nemusím platit žádný měsíční paušál. U konkurence (Global Payments, ČSOB) bych musel koupit jednak terminál, plus platit měsíční paušál 199 Kč + DPH a k tomu procenta z transakce podle obratu. Přestože je tam max. 1,99 %, tak s paušálem se to u nízkých plateb nevyplatí. Jako zálohu jsem měl imprinter od ČS, dnes Global Payments se sazbou 2,50 %. Ale imprintery acquiři ruší a už nebudou... Škoda.
2) Popsáno v příspěvku výše.
3) Jsem plátce DPH, takže jsem ve skutečnosti jel za 16,53 Kč/km (při sazbě 20 Kč) a 23,14 Kč/km (při sazbě 28). Auto ale má náklady na provoz, PHM apod., údržba a provoz je pak o 21 % levnější :-) Je potřeba si spočítat, co se komu vyplatí. Během té chvilky jsem třeba získal pravidelné zákazníky, kteří jezdili se mnou jen proto, že byli taky plátci DPH.
4) Nedávno jsem jim to férově řekl, ale předtím o tom nevěděli.
5) Dobrý námět, díky, doplnil jsem do článku tabulku se zajímavostmi. Přes appky dávají spropitné pouze pravidelní cestující. Noví minimálně, spíše vůbec. Ale pak je tu i další extrém, kdy cestující (typicky Liftaga) jede na promo kód za 300-400 Kč, cesta stojí 140 Kč a on mi řekne "namačkej si tam 300 Kč a dobrý". To je samozřejmě špatně. Ty peníze nejdou z jeho kapsy, takže se mu rozdávají dobře. Pár taxikářů už na takový "příjem" dojelo zvláště v situaci, kdy si generovali sami jízdy na promokódy a pak si je "vyjezdili", nebo natvrdo je přímo namačkali z pozice "cestujícího". Za to je blokace a finíto..
to Bankéř. Většina řidičů taxi ( v Praze cca 5600 z toho je jen 2000 OSVČ) jsou to lidi na brigády, na DPP atd. Zaměstnávat řidiče na HPP si vyzkoušel pan _Jančura a každý ví jak dopadl ?!?! To znamená, že tito řidiči nemou mít vlastní terminál na karty a mají je pronajaté od svých dispečinků. Poplatek 500,- měsíčně a až 10% s tržby !!! pan Dalibor jakožto OVSČ si mohl koupit/ pronajmout vlastní terminál. Poplatek je poté 0-200 měsíčně za vedené pod.. účtu a provize 2,79 % z transakce kartou pokud to není AMEX ta je mnohem vyšší. Samozřejmě dá se sehnat nižší, ale jsou tam pak například minimální měsíční obraty. Jinak plátců DPH je mnoho, hlavně pokud máte více vozidel/řidičů, nebo smlouvu s firmou, která to vyžaduje. Co vím tak minimálně polovina firem co provozuje taxi bez taxametru například pro CK, převoz pacientů do nemocnic, VIP servisů, hotelových vozů atd. co zajišťují přepravu na smluvních trasách dle smluv. jsou plátci DPH. Je to tedy přesně jak píše pan Dalibor a to i pokud nedosáhnete obratu na povinnost odvodu DPH, nebo Vám chodí platba s ciziny ( povinně musíte odvést DPH pokud je přeprava a platba ve dvou různých státech) musíte si sám spočítat výhodnost se k této dani přihlásit či ne. Rozdíl mezi rež. náklady, investicemi etc. a odvodech je cca 10 % Stačí tedy jeden klíčový zákazník plátce DPH a je to pro provozovatele výhodnější
Už je tomu mnoho let, co jsem naposledy se zájmem přečetl tak dlouhé články, bravo! Jen si Vás dovolím malinko opravit, že řidičský průkaz v dnešní době nestojí 80 tisíc. A nestál tolik ani v minulosti. Nemáte tam nulu navíc? A i kdybych připustil, že máte skupinu C, je to cca 25 tisíc, ale stále ne 80.
Souhlas, je to postavené na hlavu. Psina byla i to, že před pár lety po mně úředník na magistrátu chtěl profesák zvlášť pro C a zvlášť pro D, tak jsem jej poslal do buše a člověku z autoškoly se mu podařilo vysvětlit, že je totální békovina platit 2x za školení v ceně cca 25 000 Kč, když je to JEDNO A TO SAMÉ školení. Představy úředníků, že lidé vypláznou 25 za C, pak dalších 25 za D, stráví 2 měsíce na školení a mezitím budou jíst asi omítky, se projevila i na nedostatu řidičů. Profesionální řidiči nejsou a kvůli povinnosti profesáku, nízkým mzdám a v případě D i tomu, že jste jednou nohou v kriminále, se to výhledově nijak nezlepší. Jako koníček je to fajn, ale živit bych se tím nechtěl.
K tomu profesáku, profesák na C má rozsah 140 hodin a na D 280 hodin, takže ten úředník mohl mít svoji pravdu.
Praxe je každopádně taková, že si vyslechnete jednu dopolední přednášku, pak jdete na 2 další hromadná každoroční přeškolení ostatních řidičů, a pak už jen podepíšete učiteli papíry že jste tam byl, a on naúčtuje (dnes většinou pracáku) cca 21000,- korun.
Tak nevím, kdo z vás dvou má pravdu, ale podle tohoto http://www.ibesip.cz/cz/legislativa/ridicska-opravneni-a-ridicske-prukazy
je ve čvtrtém sloupci uvedená i rovnocennost s ostatními skupinami a z té by vyplývalo, že tvoje osobní zkušenost už neplatí. Já bych se tomu druhému diskutujícímu aji omluvil být tebou.
Hezký článek. Zajímalo by mě, jestli se p. Chvátal dostal také do kontaktu se skupinou žlutých taxi, které mají "fix price" např. 500,- Kč za jízdu. Přepočteno na Eura: 25 € /jízda (jejich přepočet). Na hlavním nádraží se to ani nesnaží nějak maskovat a ještě když se turista ohradí, že za 2km jízdu je to moc, cítí se ublíženě. Proč taxikáři mezi sebou tuto skupinu tolerují? Díky nim mají pak všichni pověst špinavých zlodějů v teplákách.
S takovými řidiči jsem se do kontaktu nedostal. Ale to není o toleranci jiných taxikářů, ale o dodržování zákonů. Pokud taxikář zákon neporuší (i když je to neetické), nikdo s ním nic neudělá. Na to existuje poměrně dobrá obrana, zeptat se, kolik bude jízda stát, nebo se předem dohodnout na paušální ceně. Za paušály jsem jezdil docela často. Ona i cena "za dvě kila a hoď mě tam" jde zaúčtovat legálně, pokud taxametr umí smluvní paušální sazby, anebo se prostě ta částka na taxametru "vytočí" a pak se přepne na nulový tarif (taxikář jej ale musí mít).
A když jako zákazník nepřistoupím na předem domluvený paušál a zároveň mě řidič odmítne vzít za:
"Maximální ceny pražského taxi určuje magistrát. V současnosti to je 28 Kč/km, 40 Kč nástupní sazba a 6 Kč za minutu čekání..."
Jak je možné, že se takový člověk ještě živí taxislužbou v Praze?
Píšete, že to není o toleranci jiných taxikářů, ale zároveň v článku píšete, že Vás jako nováčka nikde netolerovali. Nechápu to většinou taxikářů/ taxislužeb, že se nějak nevymezí, proti skupině, která všem dělá nálepku taxi v Praze = zloděj. Místní si dají pozor, ale turista s kufrem poprvé v Praze je koloušek jdoucí na popravu.
Tak jasně že je levárna vézt zákazníka pár km za 500 Kč. A je jasné, že tím taxikář obchází maximální ceny za km, protože může (oprávněně) tvrdit, že když pasažér pojede přes celou Prahu, tak ušetří. Ale zase musíme všichni předpokládat racionální postoj turistů a jejich vzdělání. Mají platné cestovní doklady, měli by se zajímat o zemi, kam míří a alespoň obvyklé ceny ve službách. Nemůžeme jim umetat cestu donekonečna. Podobným příkladem jsou nekalé praktiky pražských směnáren. Tak to prostě je. V roli turisty na tom budu stejně, jakmile vystoupím v cizině z letiště... s výjimkou západních zemí, kde by si to taxikář dovolil jednou.
I proto existují taxi aplikace, ať už z dispečinků, nebo univerzální jako HopIN, Liftago a Taxify. Měl jsem dost cizinců-zákazníků, kteří po příjezdu/příletu do města zadali do vyhledávače pojem "taxi" + název města, stáhli si aplikaci objednali a jeli.
A upřímně, to je zásadní výhoda Uberu - mám jednu aplikaci, vím, jak funguje, vím, co od služby mohu očekávat a vím, že mě řidič nemá jak odrbat. A mohu ji použít kdekoli na světě (kde Uber funguje). Legislativu házím za hlavu, to není můj problém z pozice zákazníka.
Ale třeba v Krakowě jezdí taxikáři za srandovní ceny 1,80 PLN/km (cca 11,50 Kč/km) a většinu by tam nenapadlo udělat levárnu, protože by okamžitě přišel o licenci. (Na druhé straně je to přehlídka vozového parku 90. let, ale za tu cenu...) Ono je to také o vnitřním nastavení společnosti a lidí poskytujících služby. Tak jako je normální platit daně, tak je normální účtovat férové ceny. A tomu se jako bohužel stále východoevropská země ještě dlouho budeme učit.
Chválím poctivou novinařinu. Když jsem před lety psal články pro linuxsoft, tak jsem za jeden dostával pětikilo (za zvlášť kvalitní by to šlo ukecat na víc, ale určitě ne řádově víc) a smolil jsem se s každým asi den. Smysl to mělo i za tu almužnu, protože se tím člověk dovzdělal a dělal si reklamu pro hledání skutečné práce. Ale udělat si taxi licenci a měsíc jezdit, to bych fakt nedal. Všechna čest.
Smekám před autorem. Tohle se nemohlo finančně vyplatit, takže buď máte nad sebou štědrého majitele a nebo novinařinu děláte srdcem. A protože žijeme v kapitalismu, typuji to na to druhé. Jsem rád rád že jsou ještě poctiví novináři. Moc rád čtu ještě Respekt ale už to není co bývalo.
Taxikařil jsem 15 let a už nikdy. Celkem se mi vrátily vzpomínky i když v době kdy jsem s tím seknul ještě žádný Uber neexistoval. Vcelku to odpovídá mým zkušenostem, každý druhý ve vás vidí zloděje, trable s provozem - dojet někam pro objednávku načas znamenalo porušit deset předpisů, jinak člověk taky mohl jet zbytečně, protože ti lidi tam dávno nebyli, sem tam někdo zdrhnul bez placení, sem tam někdo agresívní a majcí vás za póvl, kterýmu může klidně tykat apod. Ale i spousta zážitků a milýma lidma. Ale už bych do toho znovu nešel.
Celkem me prekvapila ta amortizace 0,50 Kc/km. Osobne si myslim, ze by to melo byt vice, pripoustim sice, ze mohou existovat kombinace roku a najezdu pri koupi a naslednem prodeji, kde se k podobne castce da dostat, ale mam strach, ze je to spise jen velmi optimisticky odhad.
Jinak mi v tabulce dost chybi dalsi naklady na provozovani auta, napriklad musite platit pojisteni, silnicni dan, jezdit na technicke kontroly, menit oleje a dalsi kapaliny, filtry, pneumatiky, rozvody, brzdy a mozna dalsi veci, u auta, ktere najede vice nez 80 000 km rocne, mnoho techto vydaju prichazi neprijemne casto.
Ministerstvo prace a socialnich veci ve vyhlasce stanovuje nahrady pro pouziti soukromeho vozidla na 3,80 (bez PHM). Osobne se domnivam, ze tato castka neni nijak extremne prehnana, i kdyz opet se da u vhodne ojetiny s trochou stesti vyrazne snizit, zejmena pokud ma clovek stesti na spolehlivy kus.
Muj nazor je takovy, ze pri kalkulaci realnych nakladu, ktere si i s malou amortizaci 0,50 Kc/km umim tezko predstavit pod 1,50 Kc/km jste si nakonec moc slusne nevydelal.
Aktuálně je to dokonce 3,8 Kč, bez paliva.
A souhlasím, že těch 1,5 Kč je minimální možná částka, a to pouze se štěstím a souhrou příznivých okolností. A také tím, že tam nejsou započteny vlastní práce a čas, co má člověk s údržbou a opravami. Tedy jen čisté výdaje peněz. Těch 0,5 Kč/km je naprostý nesmysl, takže je otázka, co tím autor myslel.
Dokonce i kdybych jen počítal, že kupní cena jeho nového vozu by byla 400.000 Kč, tak by musel bez jakékoli údržby a oprav, na jedněch pneumatikách a s jedním olejem, najet 800.000 Km, aby to vyšlo na 0,5 Kč/km.
Na druhou stranu najdou se různí "borci". Mě před několika lety nabízeli práci. A jestli jsem prý ochoten jezdit vlastním vozem pro firmu služební cesty. Ano. Platíme 3 Kč/km, včetně paliva, že prý "dnes má každý LPG nebo nafu, a to potom stejně stojí palivo jen pár korun." (Oni to byli vůbec borci, když jsem je upozornil, že v jiné věci porušují zákon a podvádějí zákazníka, tak mě ubezpečili, že to podepisovat ode mě nebudou chtít, že na to mají člověka. A prémi budou vysoké. Kolik? Hodně. Jak moc hodně? Moc. Jak moc? Až 20 tisíc. A jak jsou nárokovány, podle jakého kritéria? ééééééééé Co bude ve smlouvě? ééééééé.)
Clanek je super. Klobouk dolu. I to cele dava smysl.
Az tedy na provozni naklady. To musim rict, ze byla vec, ktera me bouchla do oci. 0,5 CZK/km, to je pecka. Cely profesni zivot se zabyvam kalkulacemi, provoznimi naklady. Rekneme, ze s pouzitim specialnich aditiv muze jezdit na olej hodne dlouho (videl bych to u benzinovyho auta na 50-60tkm). Ale odpisy, pneumatiky a jine provozni naklady neosidi. Znamenalo by to koupit auto rekneme za 100.000 czk (to bude u deset let staryho supliku tak na 180tkm) a jezdit zcela bez dalsich nakladu dalsich 200tkm (bez benzinu) s tou premisou, ze s najetymi 380tkm to uz nebude mit zadnou cenu. No ja nevim, ale ani v nejdivocejsi fantazii si to neumim predstavit. Leda by mel kliku a koupil za 30tkc fakt drzaka v peknym stavu. Pak by s nulovymi naklady na udrzbu musel najet 60tkm, aby mel 0,5k/km. A porad tu jsou naklady, jako je pojistka, stk apod.
No, osobne si myslim, ze by taxici mely byt jeden typ vozidla (velikost), mely by mit vsichni stejnou barvu, mely by patrit mestu a ridici byt pouze zamestnanci s podilem na zisku. Tarify by mely pevne na km. To by mel spocitat ekonom a technik specialista, aby cena byla primerena, a aby zajistila slusne vyplaty a moznou technickou obmenu vozoveho parku. Zminovane aplikace jsou skvele, hlavne tedy na automaticke objednani vozu v blizkosti. Temer by odpadly naklady na provoz dispecinku, coz asi nejsou male penize. Vse by obstaral program. A nakup vozidel by asi take byl efektivnejsi, kdyz by mesto kupovalo kazdy rok 500 vozidel od jedne sorty od jednoho vyrobce. V soucasne dobe za soucasneho systemu si kazdy blbne na svem pisecku a vse je zbytecne drahe a vse dvojmo trojmo ctvermo. Myslim, ze veci "globalne" pro mesto (taxi, voda, plyn, bus, atd) by melo zajistovat mesto samo. Takhle spousta taxikaru blbne na kvadrat, francouzi nam prodavaji nasi vlastni podzemni vodu za nehorazne penize a kdyz prijde na opravu vodovodu, tak si to stejne mesto musi zaplatit samo. Jenze zijeme v blazinci, tak hura do toho.
jeste doplnim ... androidi aplikace by mela zajistit kryti jizdy pri jejim pocatku. a ne ze si cikani, a nafoukany panicky budou delat srandu z cloveka, ktery svou praci udelal a nezaplati mu. kdyz obchodnik/podnikatel udela smecko za stovku, tak je podvodnik, coika, fin urad a spol si podavaj dvere, na internetu vas vlacej. a kdyz zakaznik nezaplati - potazmo utece bez zaplaceni, je to v podstate kradez. da se to rozvest na podvodne reklamace a zneuziti zakonneho vraceni zbozi do 14 dnu. ale to sem nepatri, ale souvisi to s tim. bylo by take dobre, aby takovy hajzl dostal svuj punc a kdyz ti vleze do kramu a scaner osoby ukaze 5 mráčků namísto 5 hvězdiček, tak mu hned ukazu, kde nechal tesar diru. oni by si to take priste rozmysleli. a za dobre chovani by se mráčky umazavali, pekne 1 za rok, jako body u ridicu, hihi
Já jen budu rád, když bude moci fungovat obojí. Jak aplikace Uber tak oficiální taxíky.
Taxíky pro ty, co neví, kde jejich cíl existuje (znalost místopisu) a živí se tím celý den.
A pak téměř každý, aby mohl vzít kohokoliv třeba jen cestou do práce. Funguje to krásně v Almaty (Kazachstánu), i když tam naprosto bez papírů, bez daní. Na co čekat na obstarožní autobus, když za minutu mohu sedět a jet "taxíkem"?
článek jsem si se zájmem přečetl a velice mne potěšil snahou o objektivitu, ač v lecčem mám (jako člověk, co se taxikařením dva roky živí), jinou zkušenost. Přikládám to jisté naivitě, nebo spíš nezkušenosti. Ale nic proti, nikdo učený z nebe nespadl, takže to dokážu pochopit.
Trochu za škodu považuji to, že jste nezkusil jezdit pod klasickým dispečinkem. Liftago jistě není zlé, ale spíše jako přivýdělek.
Mohu se zeptat, máte-li přehled, kolik hodin a v jakou denní dobu jste za ten měsíc odjezdil?
Čistě pro vaší informaci, pokud budu mluvit za sebe:
standardní měsíc:pravidelně odjeto 200-210hod/měs, tržba +-75tis + +-5tis dýžka (+-350zakázek ), nájezd 6-7 tis km (tedy na tržbu podstatně méňe než vy, tankováno samozřejmě výhradně na ONO :) ) , fixní poplatek za dispečink 6500kč.
Jezdím dost, ale ne extrémně, to je těch 300 a víc hodin měsíčně. Těch 200hodin není o tolik víc, než klasický pracovní poměr (kde navíc dojížděním do práce ztratíte snadno i desítky hodin měsíčně).
Nejde ani tak o konkrétní dispečink, podmínky jsou všude podobné, jen o to, že vy jste ve formě liftaga nezvolil tu lépe vynášející variantu.
Z mého pohledu je to i dnes stále nadprůměrně dobře vynášející práce. Jiste s určitými specifiky.. Ale většina tech tradujících se mezi lidmi patří spíš pod urban legends, na to jste jistě za ten měsíc přišel sám.
Pane zurnalisto, gratuluji ke skvele napsanému článku. Přesto, trošku jsem počítal, a na 1726 obsazenych kilometrů jste najezdil přes 7000 km celkem. To je hodně velký nepoměr a peníze takhle nevydelate ani když budete jezdit za 28. Do amortizace si každý taxikář většinou zahrne I budoucí náklady na nový vůz, případně na opravy, 0,5 Kč/km snad stačí na servis a věci s tím spojené pokud si všechno umíte spravit sám.
Zkuste si to spočítat znovu a skončíte s výdělkem trošku jinde.
Nemá cenu ho chytat ani zadržovat ve voze. Máte jen jeden život.
Taxametr Bratislava 04 - ten nejnovější model. Má storno do tří minut od stopnutí pro tyhle případy. Ale počet stornů se vám počítá do modulu, takže když jich budete mít každý měsíc 200, tak jste v průseru.
Vzhledem k tomu, že stvrzenku po mě chtěl letos jen jen jeden člověk, odmítám plejtvat papírem a každou šichtu vyhazovat klubko účtenek do odpadu.
Mám tam pásku nenavedenou, takže nevyjede nic. Ale když by někdo chtěl, tak řeknu "zase se to zaseklo" a udělám cvak a papírek jede.