V čem se vlastně pro běžného klienta, OSVČ, liší podnikatelský účet od běžného účtu?
Živnosťák už mám asi dvacet let, ale nikdy jsem necítil potřebu mít speciální účet. Chápu kdybych měl třeba hospodu, kde půlka lidí platí kartou, ale já jen posílám jednou (výjimečně dvakrát) za měsíc fakturu s platbou na můj běžný účet, který samozřejmě používám i k soukromým účelům. V čem by pro mě byl podnikatelský účet jiný?
Po technické stránce v tom není rozdíl a FÚ je to jedno. FÚ jen zajímá, kam chodí peníze a v jaké kolonce jsou přiznané ke zdanění.
Rozdíl nastává při potřebě úvěru. Na soukromém účtu dostanete jen spotřebitelský úvěr, na firemním pak úvěr pro podnikání, včetně firemní kreditky (ne debetky). A ten lze odečítat z daní, na rozdíl od spotřebáku. A některé bankovní služby pro podnikatele přirozeně nejsou dostupné pro spotřebitele (bankovní záruky, faktoring apod., ale to mBank stejně nemá).
Takže kdo potřebuje jen platby, může mít účet kdekoli a jakýkoli. Kdo plánuje rozvoj podnikání, je lepší podnikatelský.
Problém může nastat v případě, kdy na soukromý účet chodí hodně soukromých plateb i příjmů z podnikání. Při kontrole ze strany FÚ se pak musí složitě dokazovat, co je a co není příjem z podnikání.
Podnikatelský účet pro OSVČ je pozůstatkem starých časů, kdy bylo vedení podnikatelských účtů zpoplatněno jinak než účty fyzických osob. Řada OSVČ, která potřebovala účet, ale nechtěli platit za jeho vedení, měla proto účty u dvou nebo více bank jakože pro FO, ale jeden z nich byl de facto účtem podnikatelským. Dalším rozdílem bylo, že do daňového přiznání OSVČ měl být zahrnut také přijatý úrok, který se ale postupně stal nesmyslný, protože peníze na účtech byly úročeny 0,01%, za celý rok několika korunami. Dneska je to snad úplně jedno, jestli je účet pro OSVČ veden jako FO nebo podnikatelský pro OSVČ. Výhodou několika účtů je hlavně přehlednost, kdy nemusíte pracně hledat, co je platbou soukromou a co se týká podnikání, popř. kvůli rozlišení různých paušálů.
Takže se autor článku, obeznámený s touto kampaní, také přiklání k výkladu, že stávající klient mBank s osobním účtem se zároveň může zúčastnit obou akcí, tedy může soutěžit o iphony (se soukromým účtem) a zároveň může získat bonus 3000 Kč za založení nového podnikatelského účtu mkonto Business , když předtím tento podnikatelský účet ještě neměl?
No v článku k tomu píšete, cituji: "Takže pokud jste mBank nepolíbení a rádi byste se účastnili probíhající soutěže o jablečné produkty (soukromé účty) a k ní získali bonus 3000 Kč (podnikatelské účty), musíte si vybrat."
Jinak řečeno, pokud jste dosud neměli vůbec žádný produkt od mBank (ani jako soukromá osoba ani jako podnikatel), tak si musíte vybrat pouze jednu z těchto dvou akcí. Potud souhlasím. Jenže ta soutěž o iphony probíhá i pro stávající klienty (soukromé), vlastně jsou to dvě akce, (i když se společnými výhrami) a každá z nich má na webu mBank svoje vlastní PDF pravidla. A ta věta o tom, že "akci nelze kombinovat s jinými akcemi mBank pro nové klienty", je uvedena pouze v pravidlech platných pro nové soukromé klienty, v těch druhých ne.
Čili se domnívám, že striktně podle pravidel by stávající soukromí klienti mBank měli mít možnost zúčastnit se jak soutěže o iphony, tak získat bonus 3000 Kč za založení nového podnikatelského účtu. Více to popisuji ve vláknu mBank na forum.finexpert.cz, kam autor také přispívá.
Jinak termín "soukromý klient" zde samozřejmě používám ve smyslu "majitel osobního účtu mkonto".
Pokud chcete, můžete se na ta dvojí pravidla soutěže o iphony na webu mBank ještě jednou podívat a pak sem ještě napsat váš názor. Třeba mi dáte za pravdu, třeba ne..
Vyzkoušel jsem zřízení účtu přes bankovní identitu, která je v nabídce (kromě toho nabízí ještě návštěvu pobočky a telefonní mLinku na pražské číslo). Všechny údaje vyplněny, vše mělo být OK, čekalo se jen na zaslání SMS (podepsání smlouvy přes SMS). Ale po 2 - 3 minutách se objevilo v okně s žádostí objevilo hlášení, že takto smlouvu podepsat nelze, protože musím zajít na pobočku. OK, zkusil jsem přes bankovní identitu jiné banky, opět totéž. Nechápu, v čem je problém - IČO mám již 20 let, pokaždé jsem byl v plusu. Takže mám pocit, že mi chtějí borci z mBank "z očí do očí" na mKiosku vnutit nějaké další produkty. Díky, nechci, kvůli 3 tisícovkám bonusů nehodlám někde v nákupním centru (jinde v okolí totiž banka pobočky nemá) poníženě žebrat o bankovní účet.
Taky jsem to teda zkusil. Ověření bez bankovní identitu ok a na konci, že mi dojde SMS k podepsání. SMS dorazila, ale stránka na webu zahlásila, že expirovala a nedalo se již nijak dostat k samotnému podpisu.
Zkusil jsem tedy tel. linku mBank, kde jsem byl nejdříve spojen s paní, která nebyla specialistkou, a i přesto jsem u ní pročekal asi 20min než zjistila, jak vůbec fungují ty jejich systémy. Po přepojení na specialistu mi tento sdělil, že pokud to již expirovalo, tak to nejde znova obnovit, že nepodepsanou žádost sice vidí, ale nemůže s tím nic dělat. Tak jsem mu poděkoval za 30min promrhaného času na telefonu a ukončil celé toto dobrodružství se slovy, že by si měla nejdříve mBank vyzkoušet celý ten proces sama než to začne nabízet zákazníkům.
Nadále zůstanu věrný Fio bance, která mi maximálně vyjovuje službami.
Toto jsem chtěl naštestí jen vyzkoušet.