V supermarketu nám naúčtují "poplatek za namarkování zboží", u pumpy "poplatek za parkování u stojanu" a popeláři co k nám jezdí v šest ráno si řeknou o příplatek za časné vstávání...
platby služeb opticky snižovat rozdělováním. Brzy asi nastane doba, kdy bude volant v autě za příplatek. Dnes to jsou letenky, ceny bankovních služeb, řada turistických služeb, ale třeba známé paušály
u telekomunikací, plynáren, elektráren a pod. Vše se nese v duchu "zákazník nesmí pohotově zjistit akutečnou cenu".
Podle selské logiky by cena měla obsahovat to, co člověk musí povinně zaplatit. Pouze to, co nemusí platit všichni, je možné vyčlenit zvlášť. Například u letenky palivový příplatek i letištní taxy musí zaplatit všichni, a proto by měly být v cenách letenek. U cestovek pochopím, když bude vízum zvlášť, protože ne každý ho potřebuje. Ale současná praxe, kdy si člověk koupí letenku nebo zájezd a zaplatí 2-3 tis. k tomu na různých nesmyslech, vede pouze k tomu, že jsou ceny neprůhledné a nepřehledné.
Regulátor by měl zasáhnout.
Reaguji na článek jako zástupce sektoru, který se prodejem letenek živí a chtěl bych doplnit nejasnosti kolem manipulačního poplatku. Informace, které poskytly letecké společnosti k zavedení manipulačního resp. vystavovacího poplatku byly nedostatečné a cestovní agentury upozorňovali na negativní rekace klientů. Letecké společnosti, ve snaze snižovat jejich gigantické náklady neboť většina je stále ve státních rukách a stát jak známo nikde na světě neumí pružně reagovat na tržní vývoj, který je v letecké dopravě v posledních letech více než překotný. Několik let se společnosti snažili šetřit mimo jiné na odměnách prodejcům letenek a marži postupně snižovali z 9 na 7, pak na 5 až nyní na 1%, takže v podstatě zdarma. Jenže vzhledem k tomu, že agenti působí podobně jako na pojišťovacím trhu makléři nebo v nemovitostech realitní kanceláře jako nezávislý subjekt soustřeďující informace a poskytující klientům servis v podobě optimalizace nákladů na jejich cesty bez jejich pomoci se společnosti neobejdou neboť se přes ně prodává 60% jejich kapacity. Z tohoto důvodu vzniknul manipulační poplatek. Je to jediná odměna, kterou prodejce dostává za servis (v drtivé většině případů lepší než od neosobní airline) poskytující svým klientům ve formě vybrání optiomalní ceny a společnosti, včetně veškeré další pomoci, kterou může klient na cestě potřebovat (přebukování letenky, změna, storno, ztracená letenka...atd...). Jednotný manipulační poplatek má oproti proviznímu modelu tu výhodu, že agent není motivován vyšší cenou k přednostnímu prodeji. Dá se říci, že manipulační poplatek zpočátku způsobil celkové zdražení letenek, ale díky konkurenci nízkonákladových přepravců se v Evropě brzy ceny srovnají. Nicméně lze rovněž řící, že ceny letenek klesají pouze opticky za určitých a poměrně restriktivních předpokladů. Dálkové destinace drží cenovou úroveň již mnoho let zhruba na stejné úrovni a u turistické třídy se průměrná cena pohybuje okolo 15.000 Kč, s tím, že stoupají letištní taxy.
Šlo mě především o podstatu věci a ne o ýčka, čárky nebo háčky, každopádně díky za opravu pane učiteli. Pokud jste si vzal z mého článku i něco víc než jen poznání, že neumím česky, jsem tomu jen rád :)
Samozřejmě, že vzal. Nicméně když na veřejnosti vystupuji v zastoupení nějaké instituce, tak se snažím dbát na to, abych měl projev na úrovni a nedělal té instituci ostudu.