Komerční banka ohlásila nový ceník. Od ledna bude většinou zdražovat. Často ale půjde o poplatky, kterým se vyhnete, budete-li využívat online kanály a bankovat přes mobilní nebo internetové bankovnictví.
Banka například zvýší cenu pro zasílání měsíčních výpisů poštou nebo úkony prováděné přes pobočku či Expresní linku, ale upraví i poplatky za změnu parametrů karet nebo její nestandardní převzetí (zde se bude i zlevňovat).
Od ledna Komerčka také zruší službu zadávání papírových příkazů na pobočce. Místo ní se v ceníku objeví Platba s asistencí, která bude stát stejně, tedy 100 Kč, a bude se moci vztáhnout na více situací. Služba Platba s asistencí je pro všechny klienty, kteří potřebují zadat svoji platbu s asistencí bankéře na pobočce nebo v kontaktním centru – tj. z nějakého důvodu klient nezadá platbu sám online v aplikaci,
vysvětlila nám mluvčí Šárka Nevoralová.
Platební karty
U debetních karet banka změní poplatky u nestandardních služeb. Ze dvou tisíc zlevní na polovinu osobní převzetí karty nebo jejího PINu na centrále Komerční banky i expresní zaslání karty nebo PIN kódu po ČR. Za nestandardní změnu parametrů karty zaplatíte od ledna místo 69 Kč nově rovnou stovku. Stejné změny platí i pro vkladové karty podnikatelů.
Zdraží také okamžitá změna parametrů karty, kterou si nezařídíte sami po vlastní ose ve svém bankovnictví. Jde o zpoplatnění změny limitu na kartě, povolení či zákaz internetových plateb, povolení dotazu na zůstatek v bankomatu nebo zamknutí a odemknutí karty. Tyto úkony provedené přes Expresní linku zdraží z původních 29 Kč na 100 Kč. Stovku bude stát i zařízení těchto změn přes pobočku (tady se ale cena zvyšuje jen o korunu) s tím, že u Junior karty tyto transakce na pobočce zůstávají bez poplatku. Z 29 Kč na stovku podraží také administrace debetní kary přes Kontaktní centrum. Opět stejné změny platí i pro vkladové karty podnikatelů.
I u kreditních karet se ze 69 Kč na stovku zvýší poplatek za nestandardní změnu parametrů karty a naopak zlevní převzetí PIN či karty na centrále nebo jejich expresní zaslání po ČR (ze 2000 Kč na 1000 Kč). Pro kartu Infinite a World Elite tyto služby zůstávají bez poplatku.
Výpisy
Banka obecně zdraží výpisy. U přímého bankovnictví za poštou zaslaný výpis zaplatíte místo 60 Kč nově 100 Kč. Stejně se cena pohne i u papírového výpisu z účtu, u výpisu z kreditní karty, u výpisu z úvěrového účtu nebo u výpisu či reportu u investičního bankovnictví. V posledním případě se ale na stovku cena vyšplhá ze současných 39 Kč. Za zaslání výpisů či reportů o investicích do zahraničí bude banka účtovat místo 108 Kč nově 200 Kč. Ze 60 na 100 Kč zdraží také poštou zasílané výpisy pro podnikatele.
K většině změn je nutno dodat, že banky obecně se v poslední době snaží nasměrovat své klienty do mobilního nebo internetového bankovnictví. Změny a transakce, které v nich můžete zadat bezplatně, naopak zdražují pro situace, kdy s nimi půjdete na pobočku nebo je budete chtít zařídit od banky v rámci Telefonního bankovnictví nebo kontaktní linky. Nejde tedy o trend, který by nastavila Komerční banka. V měněných cenících ho už nějakou dobu vídáme i u dalších bank.
Rozdíly v poplatcích u staré a nové banky
Při srovnávání ceníků jsme si všimli rozdílu v ceníku produktů KB+, tedy produktů tzv. nové éry, a ceníku původních produktů pro stávající klienty.
U produktů nové éry (KB+) platí, že v rámci všech tarifů jsou bez poplatku tuzemské příchozí a odchodí úhrady vč. okamžitých, trvaláky, inkasa, úhrady přes službu Moje Platba, příchozí a odchozí SEPA platby, výběry a dotaz na zůstatek ve vlastních či sdílených bankomatech a vklady hotovosti ve vlastních bankomatech. Varianta běžného účtu Start přitom neobsahuje ani poplatek za vedení.
Naopak stávající klienti se staršími produkty mají některé z výše uvedených transakcí i nadále zpoplatněné. Klienti s produktem MůjÚčet například platí za odchozí SEPA platby, platby trvalým příkazem, elektronické odchozí platby (!), inkasní platby nebo platby automatickým převodem.
Nabídku KB+ jsme připravovali jako zcela novou, oddělenou od historických nabídek účtů a balíčků. Naším záměrem bylo připravit novou nabídku co nejatraktivnější, proto jsou některé služby v přímém porovnání pro klienty výhodnější. Typicky v oblasti digitálních služeb je KB+ nejen výhodnější, ale i uživatelsky velmi přívětivá,
potvrdila tento dvojí metr Nevoralová.
Banka zve stávající klienty s původními produkty k přechodu do režimu KB+ prostřednictvím migrace, při které můžete přejít na nové produkty se stávajícím číslem účtu, stejnou platební kartou nebo stejným číslem hypotéky. Jenže děje se tak postupně a migrace je možná, opravdu až když přijdete na řadu a od banky vám přijde výzva. Převod probíhá digitálně (online v migračním průvodci, který funguje na mobilu, v počítači nebo v tabletu). Zcela konkrétně do nového prostředí již přešlo téměř 40 tisíc našich klientů; postupujeme takovým tempem, abychom jednak měli jistotu, že pro každého klienta je v novém prostředí vše připraveno, a jednak abychom zvládli každému klientovi pomoci, pokud bude potřebovat,
řekla nám Nevoralová.
Pokud byste chtěli nové produkty (a jejich výhodnější poplatky) hned, nezbývá vám než si založit nový účet s novou kartou a u toho starého prostě počkat na migraci.
Nový ceník KB+
Po migraci pro vás bude platit nový ceník KB+, který je mnohem jednodušší než ceník pro stávající produkty a spousta položek v něm chybí (např. expresní platby, expresní linka KB, papírový příkaz apod.).
Nová nabídka a nový Ceník KB+ jsou jednodušší a explicitně neobsahují výčet všech poskytovaných služeb. Celou řadu služeb poskytujeme zdarma, a v ceníku proto nemají cenovku (např. standardní i okamžité platby, nově to budou platby na kontakt, SEPA platby apod.). Obdobně dřívější relativně rozvětvené asistované služby (papírové příkazy, telefonické příkazy) sjednocujeme do nové služby Platba s asistencí – takže rámcově služby poskytujeme, jen jejich struktura v KB+ je jednodušší a ceny atraktivnější,
okomentovala změnu struktury u nového ceníku mluvčí Komerční banky a ujistila, že v novém ceníku žádná zpoplatněná služba nechybí.
I ceník KB+ už prošel změnou, naposledy k 1. listopadu. Objevila se v něm položka Design karet za 19 Kč, která je pro majitele účtu Exklusive a pro klienty od 6 do 18 let bez poplatku. Banka u debetních karet doplnila i položku nestandardní převzetí karty kurýrem v ČR, zahraničí nebo osobně na centrále, která „stojí“ 1000 Kč.
K balíčku Bezpečí a Bezpečí +, což je pojištění s krytím kybernetických hrozeb, přibyly také balíčky s pojištěním Cestování (39 Kč), Cestování + (69 Kč), Cestování Rodina (99 Kč) a Cestování Rodina + (129 Kč).
V sekci úvěrů nový ceník nabobtnal o hypotéky. Nově uvedené poplatky jsou společné pro Hypoteční úvěr, Americkou hypotéku, Hypotéku bez nemovitosti a Hypotéku na refinancování:
- poskytnutí úvěru vč. vyhodnocení rizik spojených se zajištěním: 4900 Kč*,
- zpracování změny úvěru: 3000 Kč,
- souhlas s dispozicí se zástavou: 500 Kč,
- vyhodnocení rizik spojených se zajištěním bytovou jednotkou / rodinným domem: 4900 Kč**,
- vyhodnocení rizik spojených se zajištěním ostatními typy nemovitostí: individuálně**,
- vypracování Zprávy o stavu výstavby a rekonstrukce: 1500 Kč.
* kromě Hypotéky na refinancování, kdy je služba bez poplatku
** účtuje se jen při vyhodnocení rizik během trvání úvěrového vztahu