Nejde o ekonomiku provozu, ale o ekologii. To vaše auto čmoudí asi tak jako váš kotel na uhlí, který zaručeně používáte dle stejné logiky výpočtu.
Přeci nebudete používat ekologický kotel, když máte odzkoušen váš 22 let starý.
Ale k podstatě toho, co se snažíte říct, i když fakt dost zvrácené. Určitě by bylo lepší právě lidem za zbavení se takových to aut zaplatit, aby si mohli nové auto koupit snáze. Bohužel z nějakého důvodu takto nikdo nepřemýšlí.
Mimochodem to, že si lidi sundávají z aut filtr pevných částic jsem ani nevěděl a raději ani neměl vědět, lidé jsou tak strašné bezohlední, hlavně když ušetří, to že znečišťují ovzduší je jim už ukradené.
Opravdu si myslíte, že sama výroba nového automobilu je bez emisí? Že při tavení stovek kg kovu žádné nevzniknou, že pro jejich obrábění není potřeba žádná další energie? A není té energie a tedy i emisí potřeba nakonec více, než kolik potřebuje automobilový stařeček ke svému pohybu po desítky let?
A výroba toho stařičkého auta byla bez emisí? Samozřejmě, že výroba něco stojí, ale technologické postupy se neustále zlepšují a také se (některé) automobilky snaží využívat energii z obnovitelných zdrojů.
Navíc zpracování již použitého kovu je levnější (i co do spotřeby energií) než výroba zcela nového kusu kovu.
Jenze starecek je jiz vyrobeny. Vypousti o neco malo vice emisi nez nove auto, ktere ovsem vypusti mnoho emisi pri vyrobe a srotovani stareho. A to tu ani neresim to, ze mereni emisi se zameruje jen na urcite casti skodlivin, ale treba to ze moderni primovstrikove motory jsou mnohem nebezpecnejsi pro clovek nez stary motor se uz ale neresi vubec.
Máte pravdu, výroba auta je náročnější než jeho provoz - v mnoha případech.
Já nazývám ekologickou daň "Daň z chudoby". Je nesmysl zdaňovat převod auta, kterým jezdí někdo pár kiometrů za rok. Kdo má na to jezdit hodně, zpravidla má i na novější auto. Je to jen důsledek nátlaku automobilové lobby. Mimochodem - proč se u nás zvýšila povolená rychlost na dálnicích a někde je ještě větší než našich 130? Pomalejší jízda - méně emisí - méně nehod - menší potřeba nových aut. A pravděpodobně méně popojíždění v pomalých kolonách. Stejně tak byc čekal vládní či evropskou kampaň "necestujte na dovolenou letadlem". Kde nic, tu nic.
Karlos: ty jeden zelenej demente.. tady nejde o žádnou ekologii ale byznys.. nic jiného v tom není a navíc ty jezdíš v čem.. ani nemumusim hádat. Je to určitě nějaká šaaade v tdiiii co ti žere určitě 1,5l na 100000000km a z výfuku ti jdou kytičky.. starý auto má někdy i lepší emise než teď ty nové šunky s obsahem 1.0 a co takhle letadla, elektrárna, lodě a průmysl.. ano před x lety také průmysl vydával škodlivé emise ale kolik aut se vyrábělo právě před x lety a kolik se jich vyrábí teď.. To uz si joudo nedokáže spočítat že.. Hlavně ze FAP off a DPF off a jiné.. ty jsi jen zavistivy člověk co jezdí na mopedu a závidí ostatním co mají oni a ty ne.. Tak si bez koupit Teslu, BMW i3, Vw e tron a jiné.. dojezd je žalostný a nabíjení zdlouhavé a pořizovací cena je celkem masakr. Navíc pokud si lidi pak začnou kupovat více elektro auta a bude jich víc než aut se spalovacím motorem tak se budu bát zapnout doma troubu abych nezhasl celou vesnici protože přes milion lidí si bude dobíjet auta a co to bude obnaset? Anooooo jaderné elektrárny aby to ten celý systém utahlo... a to bude ekologie.. Jo bude ale v hlavě že si budu myslet jak šetřím životní prostředí ale ten jaderný odpad pak narvu k tobě do baráku aby jsi měl čím svítit retarde. Tohle všechno je jen proto aby jsi než začneš psat něco o nějaké ekologii aby jsi se u toho pořádně zamyslel jake nesmysli píšeš.. tady nejde o ekologii ale zase jen a jen o prachy.. proč zprisnovat lodní a nebo leteckou dopravu když aut je více a tím se = více peněz získáme.. vw to přepisklo a hurá kopem kolem sebe at ty peníze získáme zpět.. zajed se podívat třeba do USA a pak mluv ekologu.. Hlavně si všichni nezapomeňte kupovat ty nové šunky.. já si raději budu raději jezdit ve starém krámu s V8 kde s emisema strčím kde jakou 1.0 tsi.. takže ekologum zdar a užijte si to.. já se budu jen z dálky smát jak na to všichni skacete jak piskaj. Fakt pecka Bye Bye
Jenže vy zcela ignorujete, že při výrobě každého nového auta vznikne ekologická zátěž, která je vyšší než vznikne jeho celoživotním provozováním. Nakonec bylo spočítáno, že když se započte výroba, byl "ekologický" Prius horší než 50 let starý Ford jezdící beze všech filtrů a katalyzátorů. Celé je to pro veřejnost pouze šaškárna a pro firmy, které řídí dnes jednotlivé státy (nikoliv politici), úžasný byznys, když si lidé musí povinně kupovat stále nová a nová auta. Ekologie je v tomto na posledním místě a to rozhodnutí je čistě ekonomické Prcaovní místa, zisky firem), rozhodně ne ekologické (to by se naopak podporovalo to, že již vyrobená auta budou jezdit co možná nejdéle).
Samozřejmě, že je to byznys, který ale podporuje pracovní místa a ekonomiky několika států.
Ale zpět k ekologii. Ještě jste se nepoučil z testu emisí (viz Dieselgate)? Zase nevěřte všemu, co se píše. Provozování starých aut prostě ekologické není, stačí se podívat jak takové auto zrychlí například při rozjezdu po zastavení na semaforech či na přechodu. Zůstane za ním nádherný černý mrak. Ano, za předpokladu, že s tím člověk vyjede na dvě hodiny jednou za měsíc pak je to ekologické, ale pokud s tím člověk jezdí 10 minutové trasy, neustále zastavuje a zrychluje (a to více než je zdrávo), pak to skutečně super není.
Nehledě na to, že nejde jen o emise CO2, ale především o emise NOx a částice prachu PM. Tak jako se snižují emise aut se ale snižují emise i samotných uhelných elektráren, zlepšují se procesy zpracování kovů a výroby všech součástek automobilu.
Další věcí je, že se tady oháníte malým nájezdem, ale nájezd dopředu neovlivníte, co když daná osoba bude muset začít jezdi velké kilometrové nájezdy? Najednou je váš zvrácený pohled na ekologii starého auta pryč.
Navíc nesrovnávám zde elektromobil, ale nová auta se spalovacím motorem. Pokud u elektromobilu nečerpáte energii ze slunce, ale pravidelně dočerpáváte z uhelných elektráren, pak se můžete dostat i zpátky na Euro II a klidně i Euro I a tím pádem o žádné ekologii nemůže být vůbec řeč.
Ale zpět k problémů starých aut, jednak vydávají neskutečné lokální emise, které otravují všechny i ty, co to řídí, ačkoliv si to tak neuvědomují, tak také mohou mít řadu skrytých vad, žrát mnohonásobně více oleje než nové auto a podobné skryté ekologické perličky.
Nehledě na to, že stará auta na cestách jsou bezpečnostní hrozbou pro své okolí, jelikož nedisponují téměř žádným asistenčním systémem a také blbě svítí. Zkuste se zamyslet do hloubky a pak říct, co je tedy více ekologické a nebrat hned jen ideální příklad z nějakého testu.
Ale jak jsem psal už v prvním komentáři, není cestou lidem ještě brát peníze, ba naopak by měl stát lidem na nákup nového auta přispět.
Začnu od konce. Když bude lidem stát na auta přispívat, musí je jiným ty peníze brát. A já prostě nevidím důvod zahodit funkční výrobek...
Bezpečnostní hrozbou na silnici? Vy předpokládáte, že auto s asistenčním systémem je bezpečnější, správně? 1. ne za všech okolností. 2. Lidská psychika se na tyto systémy spoléhá, takže po určité době jezdí o to riskantněji a tím případný bonus asistenčního systému vymaže nebo dokonce překročí.
Navíc fyziku nelze obelstít. Např. i takový systém ABS vás udrží na silnici déle (teda delší dobu máte pocit bezpečné jízdy). Ale když ztratí adhezi, musí klesnout rychlost auta téměř ke stejné hranici jako u auta bez ABS. A na totálním souvislém ledu by vám nepomohl vůbec, naopak je vyšší pravděpodobnost, že na led vjedete vyšší rychlostí než já.
Denní svícení naprosto kontraproduktivní řešení. Zejména pro chodce, cyklisty. Opět zvyšuje rychlost aut, spoléhání se na to, že auta svítí a o to víc lidi kašlou na to, že jedou takovou rychlostí, aby zastavili na vzdálenost, na kterou vidí. např. kvůli padlému stromu.
Když začnu mít větší nájezd, bude dávat smysl to řešit. Ale primárně se snažím nejezdit zbytečně... To je celkově přes všechny lidi víc ekologické, možná i víc než se hádat o to, jestli nové či staré auto...
"Když bude lidem stát na auta přispívat, musí je jiným ty peníze brát. A já prostě nevidím důvod zahodit funkční výrobek."
V kapitalismu jsou lidé, kterým když ty peníze vezmente, tak se nic hrozného nestane - velké příjmy jsou v kapitalismu zpravida nezasloužené anebo alespoň silně přehnané. Pokud jsou progresivní daně, je to v pohodě. A zahodit funkční výrobek? Pokud je stroj zastaralý a nový má dostatečně výhod, tak proč ne?
velké příjmy jsou v kapitalismu zpravida nezasloužené anebo alespoň silně přehnané
_____________________________________________________________________________________________
hnusím se sám sobě za dle mne velký příjem zaměstnance, který jsem si zasloužil celoživotním vzděláváním v oboru. Ne nehnusím, hnusí se mi lidé, kteří si myslí, že Ti hlupáci, kteří se někam vypracovali za to musí být po zásluze potrestáni.
Proč? Protože když budete vyřazovat cokoliv před ukončením životnosti, podpoříte tím výrobu něčeho, co vůbec být vyrobeno nemuselo, a zároveň odpadem z toho původního znečišťujete zemi. Navíc, stará vozidla (či lednice, pračky, kotle) měly životnost x-násobně vyšší než ty současné, nebyly tak závislé na plastech a vzácných kovech. Současná ekománie je ve výsledku všech daných daleko větší zátěží pro zemi, než emise produkované při používání starých strojů.
S vaším názorem souhlasím. Výrobky, které byly vyrobeny před nástupem kapitalismu u nás měly vyšší kvalitu , ať už se jedná o průmyslové , nebo potravinářské zboží. Za bolševika byly kvalitní ČSN, které se dodržovaly. Pád bolševika umožnil vytvořit nové normy, které nahrávají výrobcům, ale šidí spotřebitele a mnohdy ohrožují jeho zdraví. Dobrým příkladem jak to výrobci myslí s ekologií jsou známá " KURVÍTKA", která umožní znehodnotit výrobek po záruční době. Tak ať se nikdo neohání ekologií pokud tyto nešvary jsou tolerovány.
Jezdím zásadně starými auty, neb na nové nemám, zatím jsem nikdy nemusel po celý interval výměny oleje tento dolévat, u nových aut nás výrobci přesvědčují, že litr na 1000 km je naprosto v pořádku. Ještě známé pořekadlo, "co je ekonomické je i ekologické". Myslím, že zahrnuje i odpověď na to jestli se nám staré auto vyplatí či ne. I u stejného auta to může být u různých majitelů jiné. A každý z nich si umí spočítat, kdy už se mu starý vůz nevyplatí a měl by si koupit novější. Úmyslně nepíši nový, protože ne každý na něj má a dotace zatím dostávají jen ti bohatí, kteří se pak chvástají jak jezdí ekologicky, vlastně za naše peníze.
Motor bude fungovat dokud se nezastaví. Pokud se někdo nechá inspirovat doporučením výrobce měnit olej po 30 000km a více, tak motor fungovat bude, ale sníží se celková životnost. Automobilkám to je jedno, protože na záruku to nemá vliv. Ti spíše chtějí přilákat korporátní sféru, která srovnává provozní náklady při nákupu aut.
Nechci tu rozhodne podporovat stare naftaky protoze nafta nema v osobnim aute co delat, ale zrovna ten oblak dymu co vidite je mene skodlivy, nez ten z novych "ekologickych" aut co nevidite. Jelikoz ty viditelne castice jsou ty, co telo jeste dokaze odfiltrovat. To co je z novych primovstrikovych motoru uz ale ne. Dalsi vec je, ze za nejvetsi tvorbu castic muzou brzdy a pneumatiky.
A dieselgate je krasny priklad toho, jak nova auta vlastne vubec ekologicka nejsou.
No co dodat, stará auta sice trošku kouří, ale to nová také (třeba v zimě) a to mají všechny ty přepichové technologie, jak uvádíte. Protože tu hájíte ty nedostižitelné technologie, určitě také víte, kolika jednotkami procent se doprava jako taková podílý na znečištění ovzduší.
To neberu v potaz servis, který je dnes tak náročný, že většina značkových servisů zkouší vyřešit závadu systémem pokus - omyl a pak to chtějí zaplatit. Staré kouřivé auto spravím sám, ale brzy nebude co spravovat. Lidé smýšlející stejně jako vy, vezmou nám těm obyčejným možnost vlastnit své staré kouřící auto.
Ale jsem rozhodnut nekoupit si auto nové a využívat čistě ekologickou dopravu tohoto bídného státu, který tvrdí, že tím snížím svou uhlíkovou stopu.
Pane tipuji Vás tak na 25 let, jinak by jste takováto fakta ani z pusy nevypustil
pěkný den
Rozhodně s Vámi nemohu souhlasit a to téměř v ničem. I 15let stará auta již mohla být vybavena např. ESP, xenonovými světly a pod. A nemusí tedy hůře svítit, či být jinak nebezpečná svému okolí. 15let starý Mercedes, BMW, Passat aj. budou jistě ještě dnes bezpečnější, než Fabia u které nebýt nařízení EU dodnes nemáte ani ABS natož ESP apod.! Nevím kolik km denně nejezdíte, ale ruku na srdce. Jaký je poměr aut, která při rozjezdu kouří a těch ostatních 1:10000? A co benzinová auta, kterých se ekovýpalné také týká (a nikoho nezajíma, že je třeba vozidlo přestavěno na LPG, které např. v Německu bude osvobozeno stejně jako elektromobil od dálničních poplatků jako ekologické). O nebezpečnosti mikro částic, které opouštějí vozidlo s DPF a se kterými si lidské tělo vzhledem k jejich velikosti již nedokáže poradit jste jistě četl.............
Golf 4 1.4, najeto 326000 km, r.v. 99. Z výbavy: ABS(toto měly všchny mk4 od začátku výroby v základu), ESP/ASR/EBD, 4 bagy, Climatronic, polodot, mlhovky, Winter Paket - vyhřívaná sedadla, ostříky světel - aby, jak uvádíte, tak blbě nesvítilo(větší hovadinu jsem snad nečetl - z čeho se po roce 2000 vyrábějí světlomety? - z plastu! - šetřit se musí...). K čemu by mi byla nějaká současná předražená holota bez výbavy s motorem ze sekačky?
Dnešní auta, to už je kvantita na úkor kvality, ale cenově je to v případě např. Golfu stejné co před lety, v základu vyjde na nějakých cca 450k kč, ale aby to vydrželo jezdit 20 let? 5 let ano, pak to dát pryč a koupit jiné a to je přesně dnešní spotřební doba.
Zdravím loviste automobilek,krátce:nová auta mají nižší spotřebu jen na papíře.V roce 2018 Praha měřením zjištěno že 90 procent svinstva je z nových aut s vykuchanymi filtry. Mě nové auto svítí méně než starý ford focus a spotřeba stejná .Pokud nepřiplatite za Led či xenon stojí to za prd, jelikož světla jsou dělaná na design.Karlos,Vaše neznalost je až zarážející -např s filtry.
Musíte počkat - ty lodě už se řeší. Nejde všechno najednou. LPG je možná ekologičtější, ale kdyby na ně byly stejné daně jako na benzín, tak by jste ho neměl - taky je zde tedy podpora ekologie. Elektormobily pak potřebují vývoj, a pokud nebudou podporovány, tak se ten vývoj moc nepohne.
https://www.ulozto.cz/!clHrioUXnXMy/temna-stranka-lodni-dopravy-2016-mp4 Tohle hovoří za vše, velice zajímavý film na téma ekologie lodní dopravy.
Blbost. Jde o ekologistickou ekonomiku. V prvé řadě jde o příjem do státní kasy a v druhé řadě o podporu prodeje nových automobilů. Žijeme v konzumní společnosti založené na spotřebě. Navíc taková malá vsuvka. 10 000 000 lidí připravíte o cca 10 000 lehce. Ale jak chcete připravit horních 10 000 o 10 000 000?
U mě koupě nového auta není problém peněz. Nové auto bych nechtěl z důvodu časových nároků (výběru, učení se údržbě, hledání spolehlivého a důvěryhodného autoservisu), finančních nároků (nejrizikovější je nový výrobek z hlediska rizika poruchy). Nové auta kolem mě jsou více poruchové... atd.
Ne moje auto nečmoudí viditelně, je benzín, ale máte pravdu, že má víc emisí (a tím nemyslím CO2), ale stále porovnáváme emise z pohybu mála km s emisemi při výrobě celého nového auta...
Když bych nevím začal jezdit víc km, ekonomicky i ekologicky by to bylo jiné. Ale v prvé řadě je dle mě důležité, kolik km autem je vůbec potřeba.
Možná se někdy odhodlám být car-free, ale zatím to na to až nevypadá.
Ne mám kondenzační kotel, ekonomicky dával smysl, jakmile starý plynový kotel dosloužil (přesněji oprava by byla nákladná).
Někdy si lidé poměřují pindíky, navrhuji si poměřovat ekologickou stopu, celkem věřím, že byste se divil... (Nakupuji z větší části bezobalově, kde to dává smysl, kde se nebojí hygieny. Látkujeme děti. Knihovna. Půjčování, sdílení, z druhé ruky jak na vstupu tak na výstupu. Používám MHD, úsporně na lístky. Nedává nám smysl jezdit daleko na dovolenou (krom moře). Opravujeme, reklamujeme.)
kdyz pomineme vse co pan pise, a vy se tu ohanite o tou ekologii, tak mi prosim vysvětlete, vcem je moje 13 let stara dodavka ktere jezdi 7litu nafty v ekologii horsi oproti stejne dodavce jen vyrobene loni ktera jezdi za 12 litru nafty? nevidim nic pozitivniho na novych autech.
Myslím,že jste(Karlos) úplně mimo realitu.Mimochodem přirovnání ke kotli je zde docela na místě,byť opačným způsobem,než uvádíte.Mám Dakon 12 let starý,je uzpůsoben na hnědé uhlí.Když v něm topím uhlím,tak nikdo nepozná,že topím.Pouze 4x za den když přikládám,tak to mírně zakouří na chvilku.Zato soused co má dřevoplyn splňující nové emisní normy když zatápí(hlavně jeho žena),tak hodinu není vidět široko daleko.Topit se totiž musí umět a jako u všeho používat hlavu.Podobnost s auty je v tom,že stát místo nějaké osvěty a individuálního přístupu v tom konkrétním případě raději plošně zakáže staré"neekologické"kotle a nařídí lidem od určitého data přejít na nové "ekologičtější".Přidá jim na to(někomu) a zaplatíme to všichni.Přitom-když už přidávat-tak u spousty lidí by mělo větší smysl dát jim dotaci ne na kotel,ale např.na akunádrž.Můj Dakon taky hulil,ale od té doby,co mám akunádrž a kotel neškrtím,topí v optimálním režimu a ekologicky.
S článkem "Ekologické daně proti starým automobilům nedávají smysl" do puntíku souhlasím.
Vsichni tu resite koupit si nove auto, ale otazka je spis jak casto si ho kupovat kdyz budu kupovat auto kazdych max 5 let jak si preji vyrobci tak to urcite neni ekologicke tolik jak mit auto celych 25let jako se to povedlo me. Pro rypaly je to benzin stare ohc. A za druhe stare nafty mely castice velike ze je bez problemu sliznice zachytily to dnes neplati takze z novych auto se castice usazuji v plicich a to bohuzel plati i pro benziny a filtry pevnych castic ty upne nejmensi propusti.
Ma benzin s euro1, to je ekologictejsi nez naftak s euro4 a nejspis i euro5.
ekologickou dan bych zaved u vsech naftaku do euro6b vcetne, tedy vetsinou registrovane do srpna 2018. to jsou bud typicky rakovinomety, nebo jedomety, nebo oboji.
a samozrejme srovnat spotrebni dan na naftu na uroven benzinu, kdy je benzin zatizeny o 30% vetsi spotrebni dani nez nafta, coz by v praxi znamenalo zdrazeni nafty o 4-5 korun. to by melo nejspis mnohem vetsi efekt na konec dyzlu nez nejaky ekologicky dane
Dobrý večer,se zájmem jsem si přečetl Váší písanku ale-----jak jsem na konci napsal filtry pevných částic-- na zvýšení výkonu ---problém a takových součástí je na těch nových autech hodně --- příklad,když Vás předjíždejí rádo-by ekologická auta v kopci pod plným plynem tak by člověk z toho kyselého smradu chcípnul , tak co tady vartujete,že ta nová auta jsou super.ZASE TADY NĚKDO LOBUJE ABY SE TA STARÁ AUTA DOSTALA ZE SILNIC
Dobrý den,
ono je třeba trochu sedláckého rozumu. Pro někoho, kdo jede pár KM ročně na nákup nebo jako spojka na nádraží opravdu stačí starší auto na benzín s seštelovaným motorem. Pro někoho, kdo toho najezdí fakt hodně, tak určitě se vyplatí nové auto. Proč? Protože pán do úvahy nevzal léčbu nemocí, co auta způsobují. Ať je to obezita, problém s hlukem, nebo prachem, nebo zplodinami. Pěkně je to vidět na grafu https://www.msk.cz/cz/ovzdusi/ovzdusi_a_zdravi/ovzdusi-a-zdravi-6--cast---alergie-46133/
I přes přechod topení na plyn a jiné, tak něco není v pořádku, pokud alergie a další nemoci stále rostou.
Tak ještě k tomu filtru pevných částic. Ony ty zachycené saze taky zázračně nezmizí. Filtr se regeneruje. Obecně je to tak, že co nevypráším ve městě při pomalé jízdě pak vypráším, trochu přepálené, mimo město při rychlejší jízdě třeba na dálnici. Takže efekt pro to životní prostředí 0. Jen ty saze popovezu dál, ale vypráším je stejně. Je to zase jen ekokurvítko, které možná ve svém důsledku zmenší částečky sazí na úroveň, které naše sliznice už nezachytí a jdou nám pěkně do plic a hlouběji do organismu. A že za zvýšení prachových částic v emisích motorů může až nesmyslná honba za snížení CO2 ve výfukových plynech (díky využití přímého vstřiku) je taky věc známá. Všechny současné ekologické snahy jsou vytloukání čerta ďáblem. Bohužel.