Jsou to ceny průměrné, tzn. že někde a někdy koupíte ve skutečnosti levněji, jinde zase dráže. Ale o nějakých 15 - 20 Kč za litr si můžete nechat jenom zdát. V r. 1989 se uskutečnil převrat a od té doby ceny (nejen) PHM stoupají a stoupají, byť koruna zpevňuje a zpevňuje ...
Kolik stál v 89. barel ropy je celkem jedno, cena ropy nehraje v ceně finálního produktu až tak velkou roli. Hlavní zatížení je v podobě různých daní a marží. A pumpaři brečí, že mají minimální marže... Brečeli už před X lety, kdy prý také měli minimální marže a nyní přiznávají, že tenkrát, před X lety měli třeba 6 Kč z litru, a bylo to tehdy (pro ně) málo. Tak nelze brekotu věřit ani dnes.
A četli jste tuhle, jak tuším že redaktoři MF se dali na průzkum "lepších", dražších pohonných hmot u nás a v cizině? Jedna z nejdražších benzínek u nás, se škeblí ve znaku, prodává o dost dráže pohonné hmoty vykazující laboratorně znaky standardních PHM, tedy bez avizovaných vylepšení. V cizině samozřejmě PHM vylepšení obsahovaly. Mám rád takové ty teoretiky, kteří po konzumaci dražších PHM pějí, jak jim auto rychleji jede, rychleji zrychluje, má menší spotřebu atd. atd. Je to jako když nemocnému podáte placebo - a jeho zdravotní stav se zlepší.
A co mne v dnešní, šetřící době zaráží, že takové pumpy mají vůbec nějaké zákazníky. I ten obyčejný benzin nebo naftu mají o 1 - 2 Kč dráže než konkurence v okolí. Tankují u nich převážně řidiči firemních vozidel, kteří si hrají na různé SMart body a vlastně za firemní peníze dostávají osobní výhody. Pak nemá být u nás vše tak drahé - firmy musí samozřejmě promítnout vysoké náklady za předražené PHM do ceny svých výrobků/služeb. Ona taková bageta v ceně 20 Kč (vyjde za Smartbody na dvě stovky) není vůbec k zahození ...
Ja se nedivim, ze maji zakazniky - protoze ten test prokazal ze ''bezny'' Shell Extra Diesel je lepsi nez ''bezna'' nafta z PapOil (u testovanych benzinek a vzorku), ale zaroven prokazal ze ''bezny'' Shell Extra Diesel proti ''Extra'' Shell V-power diesel nema ono pozadovane zvyseni cetanoveho cisla, ale pouze nepatrne zvyseni obsahu 2_EHN. Dale ten test prokazal ze ostatni testovane ''Extra'' nafty maji vyssi cetanove cislo.
Jednalo se ale o test jednoho vzorku!!!
Ja netankuji zadny ''extra'' diesel, ale take beru drazsi(max o 50h) u benzinky s nejakym certifikatem kvality - ten certifikat je mi u (_._), ale mam dlouhodobym sledovanim spotreby overeno, ze na spotreba klesla skoro o 0,5l/100 proti tomu co jsem bral driv(a to mi usetri 150,- na nadrzi). Protoze jezdim stale stejnou trasu z 90% po dalnici a stejnym stylem jizdy, tak tomu svemu mereni verim.
Asi takhle. Čísla z praxe. Pokud pumpa bojuje s jinou pumpou má marže tak 0,6 Kč z litru, některé měsíce v roce i záporné. Pokud nebojuje a má klid, tak jsou marže cca 1,5 Kč z litru. Toliko k vašim nesmyslům.
pro pravdu se lidé zlobí ... zní známé české pořekadlo.
Bohužel mám v rodině příbuzného, které naváží cisterny k jednotlivým čerpačkám, ale třeba i do bývalých JZD nebo ČSAD, tak vidí, za kolik majitel nakupuje a za kolik se pak kde prodává. Ostatně, luxusní auta ve firmě skoro i pro uklízečku a bujaré oslavy čehokoliv včetně výletů vrtulníkem by si nemohl dovolit při haléřových maržích ...
Aha. Myslel jsem, že máte solidní zdroj a ne nějakého závozníka :-). Mé údaje jsou z auditu 2 velkých řetězců. Účastním se jich dlouhodobě jako auditor a o marži mám celkem slušné informace.
Domnívám se, že člověk, který pracuje ve firmě zajišťující návoz PHM na cizí pumpy (a firma dokonce má vlastní pumpy - nejedná se ale o nějaký obrovský řetězec) je víc než solidní zdroj. Ostataně, zatím žádné takovéto zdroje v rodině nezklamaly, na rozdíl od různých utěšujících blábolů od "odborníků" v médiích ...Není to závozník (přiznám se, že jsem ještě neviděl 2člennou osádku cisterny), ale řidič mající na svém kontě spoustu školení včetně speciálních testovacích jízd s cisternami na polygonu, kdy se návěs s cisternou může "přetočit". A jelikož u nás máme turecké hospodářství, u řady pump inkasuje cash. Neměl bych to tady asi psát, ale zkrátka vidí, za kolik nakoupí PHM firma, za kolik prodá dál a kolik pak má pumpa na stojanu. Samozřejmě, pokud má firma vysoké, avšak uznatelné náklady, promítne je do ceny. Ale to odporuje tomu, co nám při převratu slibovali politici a kritizovali socialistický režim, že vyrábí draze a že nyní se bude vyrábět levněji. Ale u nás se podniká co nejdráže to jde.
Pokud míníte "řetězci" hypermarkety, tak tam mají rozhodně příjemnější ceny než u zbytku pump, a to právě díky nízkým nákladům. Nevím, asi obsluha HM čerpačky nebude brát žádné závratné peníze, a lety vrtulníkem si do nákladů na rozdíl od jiných čerpaček do nákladů nedají (a že mnozí šikulové jsou schopni onen výlet vrtulníkem přenést na fakturu jako např. "čištění nádrží", nemá cenu nějak rozebírat). Pokud si tedy (nejen) čerpačky budou dávat do nákladů možné i nemožné, nebude problém, aby brzy stál benzin přes 40 Kč, což odcení jeden obrýlený ekonom, který považoval za úspěch naší ekonomiky, až se nám bude vyplatit jezdit čerpat PHM do Rakouska.
O tom, že při snižování velkoobchodních cen čerpačky reagují velmi pozvolna s tím, že mají nasmlouvané ceny zásob z dob, kdy byla ropa na burzách drahá, a naopak u zdražení reagují okamžitě s tím, že nemají nic nasmlouváno a tudíž kupují draze.
A je zajímavé, že pokud přecení v nějaké lokalitě směrem nahoru, kopírují ve stejnou dobu všechny okolní čerpačky. To na všechny čerpačky je uskutečněn závoz nových, dražších PHM v prakticky ve stejnou hodinu? Ceny by se totiž měly měnit až po závozu dražšími PHM, jak nám obsluhy vysvětlují, když se ptáme na to, proč nezlevňují, když médii prošly informace o zlevnění VO cen, tak naopak musí počkat, až vytočí staré zásoby dražších pohonných hmot.
Je to všechno jeden velký šlendrián.
Obávám se, že máte velmi omezený rozhled a pohled na věc. Asi nemáte ekonomické vzdělání a na Vašich názorech je to znát. Nevíte například, co přesně je považováno za marži. Doporučuji buď dostudovat nějaké základy ekonomie nebo se k ekonomickým oblastem vůbec nevyjadřovat.
Možná, že jste profesionálně zaslepen a nevidíte praxi.
Na mnohé nepotřebuji vzdělání, a vystačí mi selský rozum.
Marže ... záleží, kdo si pod tím co představí. Čtu pravidelně např. i HN, takže vím, že jedni uvažují marži jako zisk po odečtení všech nákladů (např. nedávno byl v HN rozhovor se šéfem českého Globusu, kde uvádí, že mají marži 1 %, které jim zbyde po zakulkování všech nákladů, vč. výstavby nových HM. Druzí uvažují marži např. 30 - 50 %, ale nejsou z ní odečteny náklady. A ty byly např. u většiny čerpaček v minulosti vysoké, protože se nově vystavěly nebo zrekonstruovaly a musely se bankám splácet úvěry, obvykle do 6ti let. Takže tyto úvěry jsou většinou už splaceny a v úvahu připadají již jen běžné provozní náklady. A mnoho dalších subjektů si zvyšuje náklady uměle uplatněním dalších zbytečných, mnohdy i soukromých nákladů. Papír snese všechno, jak se říká mezi námi obyčejnými, nezvdělanými ... Jestli ani toto nevidíte, tak Čest vaší práci a "rozumům", pane V.
A abych reagoval i konstruktivně: náklad na výstavbu například hypermaretu si firma nedává do nákladů najednou, ale rozpouští ho do celé doby užívání. To jen k Vašemu nesmyslu o započítívání nákladů do výpočtu marže. Obecně platí, že náklad se účtuje do období, se kterým věcně a časově souvisí. Doporučuji zákon o účetnictví pro začátek.
Pane vzdělaný V. Nic jste neodpověděl na ceny, které se praktikují tak, jak to psal předchůdce. Nahoru hned i o koruny, dolů pomalu a o haléře.
U nás máme pumpu, klidně jí i zvěřejním - je to OMW, která je nejdražší daleko široko v okolí, dokonce i o 2,- Kč. Co k tomu dodat?
Dokonce i drahý Shell je oproti ní o 1,50 levnější.
No, takze na jedne strane si stezujete, ze vsechny pumpy maji stejne, ceny, je to kartel (nebylo to tak receno, ale z kontextu je to jasne - vsichni zdrazuji okamzite stejne apod.), a na druhou stranu nadavate na OMV, ze je o dve koruny drazsi nez i Shell... Tak proc k nemu jezdite? :-)
Koukám občas na netu na ceny PHM v republice. Tank-Ono měli nedávno kolem 29,50 nebo 29,90 za litr naturalu. Ostatní pumpy u nás 31,50 - 32,-. Došlo však k zlevnění ropy, VO cen atd. a Tank-Ono hned reagovalo na 27 Kč a nějaké drobné. Ale u nás ony ostatní pumpy měly neustále oněch 31,50 - 32,-, až nyní je prodávají za úžasných 30,50 - 30,90! Co k tomu dodat, pane chytrý V.?
ONO má řádově vyšší obrátku zásob PHM, takže nemá "dražší" zásoby na skladě a může rychleji reagovat. Jiné řetězce drží skladové zásoby na mnohem vyšší úrovni, díky tomu pak mají při zlevňování prodlevu, zatímco při zdražování můžou reagovat hned. Vidíte? Stačilo se zamyslet, ale to je na Vás moc, že ano?
Pane V, nějak vám to nehraje. Mají velké zásoby píšete. Tak jak mohou zdražovat hned? Přeci až to vyprázdní, ne? Při zlevňování je to stejné, nebo se pletu?
U nás se ta cena již 2 měsíce nehnula. Mluvím nyní konkrétně o LPG, u nás 16,90 Kč. Někde mají i za 14,90 Kč. Že by zásoby na 1/2 roku? Ale u nás to zřejmě funguje tak, že obsluze se nechce chodit tankovat LPG, (obsluha je totiž povinna LPG tankovat), tak to vyřeší takhle, zdraží to, a jezdí tam jen ten, kdo má vyloženě prázdno a nutně potřebuje a obsluha má po práci. Proč by k tomu stojanu chodili v každém počasí, že? Zřejmě k tomu nemají žádnou motivaci. Stačí jim asi výdělek z benzinu.
Takže ona jim ta zásoba asi opravdu vydrží hodně dlouho.
Asi budu opakovat (3. 10. 17:03 : Karel Fleischmann), ale pokud TankOno nemá "levnější" zásoby na skladě, proč zdražuje jako poslední a ostatní daleko dříve, když mají ty "levné" zásoby?
Co vím, tak řada prodejců nemá žádná skladiště, ale jezdí s cisternami do rafinerií nebo skladů, takže žádné skladové zásoby.
Zrovna tuhle v TV říkali, jak ropa zlevnila a že by současné ceny PHM měly být o 2 - 3 Kč nižší než jsou.
Mnohdy mi připadá, že ceny na stojanech určují ekonomičtí anylytici - v TV vystopí Markéta Šichtařová nebo jiný "odborník", řeknou cosi tu o krizi v Perském zálivu, tu že si p. Havel špatně uprdl nebo jiné kydy hodné diskuze budovatelů socialismu/kapitalismu ve 4. cenové a tudíž cena pohonných hmot se jeví jako nízká. A bez ohledu na to, že krize zálivu i prdů trvá už měsíc, je na většině čerpaček do 2 hodin od zaznění zprávy v TV "proveden nový závoz" a na stojanech se objeví nové, vyšší ceny PHM.
Byl bych rád, kdyby takovíto odborníci občas vystoupili v médiích s tím, že cena benzinu stoupla na 32 CZK a cena mouky stoupla meziročně o 50 % a tudíž je potřeba zvýšit i platy meziročně alespoň o 22,16 % ... Zatím jsem vždy jen slyšel, jak zvyšování mezd je pro naši ekonomiku nebezpečné, že by se roztočila inflační spirála ...
Prominte, ale opravdu mne nenapada, jak je mozne splnit soucasne tvrzeni, ze a) vsichni v dane oblasti jsou kartel, ktery se domlouva na cenach, aby nebyl jeden drazsi nez druhy, a b) jedna pumpa je trvale vyrazne drazsi nez jina (dokonce i nez jeste jina, ktera je take trvale drazsi nez ostatni). Muzete mi ty moznosti prece jen nastinit?
Musím - když máte prázdno a další pumpa je 20 km, tak asi musíte. Jedině to do té druhé pumpy dotlačit.
Ale to se bavíme o blbostech, a ne o podstatě věci.
Tak dnes ve zprávách, klasická ukázka. Ropa zlevnila z asi 140 $ na asi 80 $. A pumpy na to co? Rafinerky nakupují téměř za polovinu a zlevňovat prý moc nemohou kvůli konkurenci. To je kocourkov. Kam jdou ty jejich výdělky? Občane zaplať.