Pokud už chce někdo začít počítat, tak ať to počítá pořádně.
Po revoluci jsem čekala, že se podmínky pro získání maturity spíše zpřísní. No, a stalo se, že matirutu získá každý, i polopitomec. Učňovské školy zejí prázdnotou a čtyřkaři, co dřív jakžtakž zmákli učební obor, končí s maturitou a totální neznalostí oboru, který studovali. Protože dětí ubývá, školy se přetahují o studenty a snižují nároky. Maturitu z češtiny udělá každý, i když pak napíše, že přijede v v neděly nebo v pondělý, protože jeho znalosti jsou mizivé.
A pokud už máme malé znalosti u maturity, pokračuje neznalost dál. Co s tím materiálem, který zvládne maturitu na čtyřku, může dělat vysoká škola? Nebylo by teda lepší začít tím, že omezíme počet středoškolských oborů a oprášíme staré dobré učňovské školy? Jenže to není tak populární, takže radši budeme plkat o tom, jak zpoplatníme školy vysoké, abychom znemožnili studium i těm, co by VŠ s přehledem udělali, ale z finančních důvodů by si to nemohli dovolit. Už sama věta z článku "Ne všichni studenti se hlásí na univerzitu s touhou vystudovat obor a získat titul" působí kouzelně. Já měla dojem, že VŠ se studuje ne proto, abych měl titul, ale něčemu se naučil a tím se následně živil. Titul je jen třešnička na dortu.
Jinak obdivuju, jak si řada VŠ, a to i soukromých, nepodlehla populismu a honbě za penězi, a dokázala si udržet svou vysokou úroveň. Mnoha studentům, co měli ještě na střední škole jedničky zdarma a proplouvali studiem bez problémů, při přechodu na VŠ, poněkud zatrne. A tak by to asi mělo být dobře.
Ja jsem zrejme presne ten typ polopitomce o kterem pises - alespon dle vysledku ve skole. Po celou dobu jsem mel na stredni skole mraky ctyrek. S jednou tridni jsem mel i pohovor na tema ucnak. Jedine knihy ktere jsem hltal byly ty, diky kterym jsem dnes tam kde jsem. Jenze na maturitu jsem se dokazal pripravit tak, ze jsem nemel jediny problem. O cem to vypovida? Ctyri roky pitomec, ale kdyz je potreba zabrat tak to jde? A vysledek? Naucil jsem se nejaky veci zpameti, o kterych dnes nemam zase nejmensi poneti. Uplne stejne jako na vysoke skole. Take zadny premiant. Mam bakalare, a ted se to po letech chystam dotahnout uplne, i kdyz vim ze se pro me v praci ted nic nezmeni. Ano pujdu tam jen kvuli titulu jako investici do budoucna, kdy si ale jiz zase nic z toho studia pamatovat nebudu. Skola me dokazala jen nakopnout ci otevrit obzor, ale pokud to clovek chce delat doopravdy tak je to sakra malo.
Kdybych se tenkrat ridil skvelym doporucenim me tridni a sel obrabet kov ci drevo, tak bych se asi neustale nemusel pokuset vyplodit nejake smysluplne slohove cviceni na ctyri normovane stranky s presne narysovanymi okraji, prokazovat vzorne vedeny sesit, skrabat ziletkou do pauzaku jiz tenkrat v dobe CADu atd... Dnes v moji pozici mam skutecne husi kuzi kdyz vim, kolik chybelo abych moji karieru projednaval na pracaku ci s odborama.
Co se hned čertíš? Znám lidi, co byli čtyři roky pitomci, pak napodruhé nějak tu maturu zmákli a jsou z nich pitomci dál. Chtějí post s maturitou, ale dělá jim problém triviální věc. Neboj, mám to v příbuzenstvu, a nejen s maturitou, dokonce i učně, co se po 7 letech konečně vyučil a z řemesla umí leda tak kulové, protože škola preferovala počet žáků, aby se zachránila. Tak z ní lezou totální paka a ne odborníci na něco. Zedník, co neumí ani namíchat maltu a nahodit zeď, je karikatura řemeslníka, stejně jako truhlář, co viděl hoblík v lepším případě v televizi, v horším na obrázku. Těm taky škola dokázala otevřít obzor, ale zatemnila jim mozek a oni mají dneska sebevědomí na rozdávání. Jen to řemeslo jim jaksi uniklo.
Mozna ten muj text vyznel jinak, nez byl myslen. Ale jak tak koukam, tak se shodnem v jedne veci: pitomcu s diplomem ci bez je vsude dostatek. Ja presto budu radeji, kdyz skola vezme vic zaku ktere tu a tam do te skoly jdou a doufat ze z nich jednou neco bude, nez jim ty dvere zavrit na zacatku a pak je dotovat ve forme davek. Ty co se ani pak nechyti, budem dotovat stejne...