My jsme vystudovali zadarmo,vy za to zaplaťte.Ano,takto přemýšlet je moc jednoduché a vychcané,páni politici...Líbí se mi návrh s odebráním statusu studentovi,který nesplní ani jednu zkoušku.
Ono je to stejné jako s regulovaným nájmem. Podle mě je lepší poskytnout poptávané zboží / službu všem, kdo o ně projeví zájem, za stejných podmínek (byť ne zadarmo), než jen vybraným a ostatní ať mají smůlu.
Pokud mám tedy konečný balík peněz a místo mezi 100 lidí ho prozdělím mezi 1000 lidí, tak prostě každý dostane jen 10 % té sumy.
Na druhou stranu si myslím, že hlavně klíčové obory (právo, ekonomika) by mohly velmi výrazně šetřit. Na co je, že přednášející přednáší 3 krát denně 120 studentům to samé, když by stačilo přednášku nahrát a umístit na školní intranet, kde by si jí studenti stáhli do počítačů. Ušetřilo by se za přednášející a studenti by chodili jen na cvičení.
Stejně tak místo pravidelného obměňování počítačového hardware by se v učebnách udělal jen rozvod wi-fi (+ elektřina) a studenti by se ke školní síti připojovali z vlastních notebooků, aspoň u většiny počítačových předmětů, u těch, kde je třeba používat drahý licencovaný program by to muselo bohužel zůstat :-(
Nevím, jestli tohle je způsob, jak ušetřit. Popisované "ušetření" na přednáškách je diskutabilní - takto by se hlavně ušetřil čas vyučujícího, jenže škola stejně potřebuje vyučujícího zaplatit - kvůli rozvoji výuky apod. Taky je třeba mít odborníky v oboru, kvůli akreditaci...
Jestli někdo chce ušetřit na školství, tak bych to viděl takto: opustit myšlenku, že budeme mít 50% vysokoškoláků (opravdu máme tolik tak schopných studentů, nebo jde o to rozdat tituly ať už jsou schopnosti jakékoli?) a mít rozumné množství škol (dneska si kdejaké větší město chce vytvořit vlastní vys. školu nehledě na její úroveň).
Tím, že se stejné množství peněz rozpustí mezi menší množství studentů a škol je pak prostor pro ono nespecifikované "zvyšování kvality".
Těžko dosáhnout zvýšení kvality za souč. stavu vzniku nových malých vys. škol, které pak těžko seženou dostatek odborníků pro vedení výuky a výzkum (a pomáhají si tzv. turboprofesory, kteří garantují výuku na několika vys. školách současně - kvalitu si asi umíte představit).
Proč nahrávat přednášku? Stačí poslat mailem seznam knih. Ta cvičení bych také nehrotil. Když by to bylo jako video dopředu, šlo by je zkrátit třeba na hodinu. Taky bych moc netopil, ať si každý koupí lepší bundu. Jaké učebny s počítačovými programy? Ať si to dělají hezky doma (koleje bych taky zrušil).