Názory k článku Kolik bude stát vysokoškolské vzdělání?

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 28. 4. 2008 8:03

    surikata (neregistrovaný)
    My jsme vystudovali zadarmo,vy za to zaplaťte.Ano,takto přemýšlet je moc jednoduché a vychcané,páni politici...Líbí se mi návrh s odebráním statusu studentovi,který nesplní ani jednu zkoušku.
  • 28. 4. 2008 8:20

    Patrik Chrz
    Ono je to stejné jako s regulovaným nájmem. Podle mě je lepší poskytnout poptávané zboží / službu všem, kdo o ně projeví zájem, za stejných podmínek (byť ne zadarmo), než jen vybraným a ostatní ať mají smůlu.
    Pokud mám tedy konečný balík peněz a místo mezi 100 lidí ho prozdělím mezi 1000 lidí, tak prostě každý dostane jen 10 % té sumy.
    Na druhou stranu si myslím, že hlavně klíčové obory (právo, ekonomika) by mohly velmi výrazně šetřit. Na co je, že přednášející přednáší 3 krát denně 120 studentům to samé, když by stačilo přednášku nahrát a umístit na školní intranet, kde by si jí studenti stáhli do počítačů. Ušetřilo by se za přednášející a studenti by chodili jen na cvičení.
    Stejně tak místo pravidelného obměňování počítačového hardware by se v učebnách udělal jen rozvod wi-fi (+ elektřina) a studenti by se ke školní síti připojovali z vlastních notebooků, aspoň u většiny počítačových předmětů, u těch, kde je třeba používat drahý licencovaný program by to muselo bohužel zůstat :-(
  • 28. 4. 2008 9:49

    anonymní
    Nevím, jestli tohle je způsob, jak ušetřit. Popisované "ušetření" na přednáškách je diskutabilní - takto by se hlavně ušetřil čas vyučujícího, jenže škola stejně potřebuje vyučujícího zaplatit - kvůli rozvoji výuky apod. Taky je třeba mít odborníky v oboru, kvůli akreditaci...
    Jestli někdo chce ušetřit na školství, tak bych to viděl takto: opustit myšlenku, že budeme mít 50% vysokoškoláků (opravdu máme tolik tak schopných studentů, nebo jde o to rozdat tituly ať už jsou schopnosti jakékoli?) a mít rozumné množství škol (dneska si kdejaké větší město chce vytvořit vlastní vys. školu nehledě na její úroveň).
    Tím, že se stejné množství peněz rozpustí mezi menší množství studentů a škol je pak prostor pro ono nespecifikované "zvyšování kvality".
    Těžko dosáhnout zvýšení kvality za souč. stavu vzniku nových malých vys. škol, které pak těžko seženou dostatek odborníků pro vedení výuky a výzkum (a pomáhají si tzv. turboprofesory, kteří garantují výuku na několika vys. školách současně - kvalitu si asi umíte představit).
  • 28. 4. 2008 11:56

    Marčus (neregistrovaný)
    Proč nahrávat přednášku? Stačí poslat mailem seznam knih. Ta cvičení bych také nehrotil. Když by to bylo jako video dopředu, šlo by je zkrátit třeba na hodinu. Taky bych moc netopil, ať si každý koupí lepší bundu. Jaké učebny s počítačovými programy? Ať si to dělají hezky doma (koleje bych taky zrušil).
  • 28. 4. 2008 8:22

    Pavel (neregistrovaný)
    "Studenti studují nezodpovědně, někdy se jen ke studiu přihlásí a pak se ve škole celý rok neukážou." Souhlas, to se někdy děje. Na to stačí zpřísnit podmínky placení školného (i dnes se platí při překročení tzv. nadstandardní doby studia) - stačí to vázat na počet zápisů do studia.
    "Placení školného zvýší kvalitu školství" - nesmyslnost tohoto výroku je vidět při pohledu na "kvalitu" stávajícího soukromého školství. Ze studentů se placením stanou "platící diváci", podle hesla: já vám platím, tak mě to necháte dodělat, jinak půjdu platit jinam. Hezká ukázka byla ta herečka v "Uvolněte se, prosím". Několikrát se pochlubila, jak je úspěšná, že si sama platí školu, ale k politologii, kterou na té škole studuje, nedokázala říct ani slovo.
    O zadlužení uchazečů by mohli vyprávět ti, co mají zkušenost z Británie - tam je zadlužení absolventů problém.
    A konečně perla "Úspěšní absolventi mají velkou šanci, že získají dobře placené místo a s ním i možnost relativně brzy dluh společnosti vrátit. Ale ti, kteří nebyli i přes svoji snahu ve studiu tolik úspěšní a nenajdou vysokoškolsky ohodnocené zaměstnání, budou platit několik let za to, že se „opovážili” pokusit se vystudovat vysokou školu." - výborně. Například učitelé na ZŠ budou platit mnoho let za to, že se opovážili vystudovat školu, kterou pro svou profesi potřebují. Ona totiž není přímá úměra mezi vzděláním a platem. Spíš pozoruji, že s rostoucím platem mají lidé tendenci sehnat si "jakkoli" vysokoškolský titul, aby dobře vypadali.
    Ovšem soukromým vys. školám by se asi líbilo, kdyby se i na veřejných muselo platit školné - snáz by se jim sháněli další "platící diváci".
    Mimochodem, stát přece chce, aby přibylo vysokoškoláků ber kde ber (a tomu odpovídá nastavené financování vys. škol). Už dřív bylo slyšet, jak máme málo vysokoškoláků a jak je třeba jejich počet zvýšit. No, schopnosti a inteligence národa jednoduše zvýšit nejde, tak nezbývá než tituly rozdávat i těm, co by na ně dřív nikdy nedosáhli.
  • 28. 4. 2008 8:30

    pedagog (neregistrovaný)
    Pri pohledu z "druhe" strany bych zkusil nastavit vysi skolneho podle studijniho prumeru. Student by na zacatku semestru zaplatil skolne za nasledujici semestr a na konci semestru by mu byla podle jeho prumeru cast skolneho vracena. System bych nastavil tak, ze pri studijnim prumeru studenta = studijni prumer rocniku by byl student "na nule" (stipendium=skolne), pri studijnim prumeru lepsim by vydelaval a naopak pri studijnim prumeru horsim by doplacel (a treba i hodne doplacel).

    Dale by slo zpoplatnit opakovani zkousek a opakovani predmetu (napr. prvni opakovana zkouska/predmet behem studia = 500, druha 1000, treti 2000, ...). Vyhodou geometricke rady je to, ze nadaneho studenta poplatky neohrozi (nepotka se s nimi, pripadne pri opakovani nekolika malo zkousek se to da vydrzet), notoricky repetent na svoji laxnost pomerne brzy doplati.

    Smysl to dava i z hlediska skoly - studenti se spatnym prospechem typicky stoji mnohem vice: opakovane zkousky/predmety = prostory, pedagogove (kteri by mohli delat neco jineho), ...
  • 28. 4. 2008 8:47

    surikata (neregistrovaný)
    Myšlenka "vracení školného" v případě dobrých studijních výsledků není špatná,protože každý bude mít na začátku stejnou šanci "dobře studovat" jako ostatní.Ale za opakování zkoušky platit?tady zase existuje rozdílná náročnost oborů a vysokých škol.Jak toto zohlednit?
  • 28. 4. 2008 9:24

    polack (neregistrovaný)
    Nelze srovnávat náročnost třeba technických (strojirenstvi) oborů, nebo nějakých podřadných (soukromých) ekonomek...
  • 28. 4. 2008 10:07

    anonymní
    Vysoká škola je samozřejmě také o určitém společenském životě, především ale musí být o studiu, Sám jsem před lety ukončil dost náročnou kombinaci humenitních oborů s průměrem 1, 5, z cca 60 zkušek jsem opakoval jen jedinou. Mně a valné většině mých kolegů ze studia bylo jasné, že pečlivé studium se prostě vrátí. Nicméně si dobře pamatuji na řadu studentů z ročníku, kteří dříve nebo později odešli a postupně zkusili až 3 fakulty, přičemž neukončili žádnou. Vyskytli se taky "experti", co dávali zkoušky zpravidla napotřetí za 3 , protože kvůli nočním tahům neměli čas makat... Ale pokud jde o politiky (zejména ty tlučhuby z ODS, kteří vystudovali zadarmo a přitom mají plná ústa školného :-))), je třeba přímo se jich poptat, zda by byli ochotni zaplatit sami za sebe...
  • 28. 4. 2008 10:20

    V (neregistrovaný)
    Osobně jsem taky dost pařil, na zkoušky jsem se skoro neučil, spoustu těžších zkoušek jsem měl za 3 na třetí pokus a dnes mám pár let po škole několikanásobek průměrné mzdy (a to mimo Prahu). O tom učení to fakt není...
  • 28. 4. 2008 13:36

    anonymní
    Jo, s tím taky souhlas. Jde tu o to, aby člověk měl schopnosti praktika, protože spousta teorie, která se učí na výškách, je nesmyslná a v praxi nepoužitelná. Jenže tady se bavíme o VSTUPU pro praxi, a tím VŠ rozhodně je. Uvaž, jak bys na tom byl s platem bez diplomu...
  • 28. 4. 2008 14:06

    Monika (neregistrovaný)
    V principu by se s tím dalo souhlasit, bohužel, kdo někdy školu vysokou studoval, moc dobře ví, že někteří profesoři mohou schválně studenty u zkoušky potápět, a to může být naučen, jak chce. Učitel je jen člověk, a k někomu má sympatie a k někomu ne, pak to jedině řešit jinak, ale otázka je, jak to dopadne, když si na vás učitel "zasedne".
  • 28. 4. 2008 14:46

    Pavel (neregistrovaný)
    Měli jsme na škole pár takových zkoušejících. Většinou stačila stížnost na studijní oddělení, u zkoušek pak byla navíc přítomná komise a zkoušející byl hned spravedlivější. Fungovalo to tak na 90%.
  • 18. 5. 2008 11:40

    anonymní
    Jsi si jistý, že u zkoušek prospívají nadaní studenti? Nebo záleží více na tom, jak se kdo dokáže prezentovat a kdo má štěstí?
  • 18. 5. 2008 11:41

    anonymní
    Jsi si jistý, že u zkoušek prospívají nadaní studenti? Nebo záleží více na tom, jak se kdo dokáže prezentovat a kdo má štěstí?
  • 28. 4. 2008 9:36

    anonymní
    Takoví co se jen přihlásí na VŠ kvůli výhodám, rozhodně nemusí získat statut studenta na celý rok. Např. na ČVUT - fakultě strojní (je to škola, kam se dostane každý kdo se tam přihlásí) kvůli vysokému počtu takových, kteří chtěli jen statut studenta, bylo před pár lety zavedeno, že po zimním zkouškovém období musí mít student určitý počet kreditů (které získá za dvě tři zkoušky, nebo třeba 5 zápočtů a zkoušku nemusí mít žádnou) a kdo je nemá je vyhozen na konci února. To by šlo i zpřísnit a vyhodit studenta po dvou třech měsících. A nebyl by problém zavést to na všech školách.
    Jsem proti placení školného, těch pár tisíc ročně od studenta naše vysoké školy nespasí, ale některé by to mohlo odradit od studia na VŠ.
    A navíc autor neuvedl důležitou věc. Už teď je nastaven počet let zadarmo. Je to řádná doba studia + rok navíc a všechny roky nad tuto dobu studia se platí. A sčítá se i doba z různých nedokončených VŠ. Takže pokud je někdo 2 roky na VŠ a pak jde na jinou a tu vystuduje v řádné době, stejně platí rok studia. Roční školné pro tyto "opozdilece" je zhruba 15 000 - 30 000Kč.
  • 28. 4. 2008 11:16

    Jimmy (neregistrovaný)
    To by šlo i zpřísnit a vyhodit studenta po dvou třech měsících Jak chcete vyhazovat studenta před koncem zimního semestru, když ještě nedostal šanci získat jediný kredit ?
  • 28. 4. 2008 14:22

    Monika (neregistrovaný)
    Pozor, jak která škola, ono se to spíše pohybuje za ročník od 40 000 Kč výše, takže, kdo už bohužel studoval a nějakým způsobem se mu to nepovedlo, tak bc studium je 3 leté + 1 rok navíc, takže pokud jde někdo studovat a udělal neúspěšně třeaba 2 roky studia na právech a 2 roky na ekonomce, součet let je 4. Tudíž ho nový nástup na vysokou stojí každý semestr kolem 20 000 Kč. Pro někoho pakatel, ale v zásadě to odrazuje minimálně v tom, že se všichni budou klepat, zda tu školu úspěšně zvládnou, a pak je čeká splácení pouhých asi 120 000 Kč. Krom psychického náporu ze zkoušek, ještě nápor finanční, ono opravdu není o co stát. Takže bych nechala platit školné ty, kteří úspěšně dokončili školu a regulérní flákače, kteří užívají pouze statut studenta.. Ale i tak je to stejně ještě komplikované, zkrátka nápad školné je zajímavý, ale pokud se neudělá pořádně, což v ČR je dost problém, tak chytrý chudý poteciální student má smůlu a o vš titulu se mu může jen zdát....
  • 28. 4. 2008 10:07

    Jarmila (neregistrovaný)
    Pokud už chce někdo začít počítat, tak ať to počítá pořádně.
    Po revoluci jsem čekala, že se podmínky pro získání maturity spíše zpřísní. No, a stalo se, že matirutu získá každý, i polopitomec. Učňovské školy zejí prázdnotou a čtyřkaři, co dřív jakžtakž zmákli učební obor, končí s maturitou a totální neznalostí oboru, který studovali. Protože dětí ubývá, školy se přetahují o studenty a snižují nároky. Maturitu z češtiny udělá každý, i když pak napíše, že přijede v v neděly nebo v pondělý, protože jeho znalosti jsou mizivé.
    A pokud už máme malé znalosti u maturity, pokračuje neznalost dál. Co s tím materiálem, který zvládne maturitu na čtyřku, může dělat vysoká škola? Nebylo by teda lepší začít tím, že omezíme počet středoškolských oborů a oprášíme staré dobré učňovské školy? Jenže to není tak populární, takže radši budeme plkat o tom, jak zpoplatníme školy vysoké, abychom znemožnili studium i těm, co by VŠ s přehledem udělali, ale z finančních důvodů by si to nemohli dovolit. Už sama věta z článku "Ne všichni studenti se hlásí na univerzitu s touhou vystudovat obor a získat titul" působí kouzelně. Já měla dojem, že VŠ se studuje ne proto, abych měl titul, ale něčemu se naučil a tím se následně živil. Titul je jen třešnička na dortu.
    Jinak obdivuju, jak si řada VŠ, a to i soukromých, nepodlehla populismu a honbě za penězi, a dokázala si udržet svou vysokou úroveň. Mnoha studentům, co měli ještě na střední škole jedničky zdarma a proplouvali studiem bez problémů, při přechodu na VŠ, poněkud zatrne. A tak by to asi mělo být dobře.
  • 28. 4. 2008 11:38

    Tomáš Jedno (neregistrovaný)
    Ja jsem zrejme presne ten typ polopitomce o kterem pises - alespon dle vysledku ve skole. Po celou dobu jsem mel na stredni skole mraky ctyrek. S jednou tridni jsem mel i pohovor na tema ucnak. Jedine knihy ktere jsem hltal byly ty, diky kterym jsem dnes tam kde jsem. Jenze na maturitu jsem se dokazal pripravit tak, ze jsem nemel jediny problem. O cem to vypovida? Ctyri roky pitomec, ale kdyz je potreba zabrat tak to jde? A vysledek? Naucil jsem se nejaky veci zpameti, o kterych dnes nemam zase nejmensi poneti. Uplne stejne jako na vysoke skole. Take zadny premiant. Mam bakalare, a ted se to po letech chystam dotahnout uplne, i kdyz vim ze se pro me v praci ted nic nezmeni. Ano pujdu tam jen kvuli titulu jako investici do budoucna, kdy si ale jiz zase nic z toho studia pamatovat nebudu. Skola me dokazala jen nakopnout ci otevrit obzor, ale pokud to clovek chce delat doopravdy tak je to sakra malo.

    Kdybych se tenkrat ridil skvelym doporucenim me tridni a sel obrabet kov ci drevo, tak bych se asi neustale nemusel pokuset vyplodit nejake smysluplne slohove cviceni na ctyri normovane stranky s presne narysovanymi okraji, prokazovat vzorne vedeny sesit, skrabat ziletkou do pauzaku jiz tenkrat v dobe CADu atd... Dnes v moji pozici mam skutecne husi kuzi kdyz vim, kolik chybelo abych moji karieru projednaval na pracaku ci s odborama.
  • 28. 4. 2008 14:00

    Jarmila (neregistrovaný)
    Co se hned čertíš? Znám lidi, co byli čtyři roky pitomci, pak napodruhé nějak tu maturu zmákli a jsou z nich pitomci dál. Chtějí post s maturitou, ale dělá jim problém triviální věc. Neboj, mám to v příbuzenstvu, a nejen s maturitou, dokonce i učně, co se po 7 letech konečně vyučil a z řemesla umí leda tak kulové, protože škola preferovala počet žáků, aby se zachránila. Tak z ní lezou totální paka a ne odborníci na něco. Zedník, co neumí ani namíchat maltu a nahodit zeď, je karikatura řemeslníka, stejně jako truhlář, co viděl hoblík v lepším případě v televizi, v horším na obrázku. Těm taky škola dokázala otevřít obzor, ale zatemnila jim mozek a oni mají dneska sebevědomí na rozdávání. Jen to řemeslo jim jaksi uniklo.
  • 28. 4. 2008 14:33

    Tomáš Jedno (neregistrovaný)
    Mozna ten muj text vyznel jinak, nez byl myslen. Ale jak tak koukam, tak se shodnem v jedne veci: pitomcu s diplomem ci bez je vsude dostatek. Ja presto budu radeji, kdyz skola vezme vic zaku ktere tu a tam do te skoly jdou a doufat ze z nich jednou neco bude, nez jim ty dvere zavrit na zacatku a pak je dotovat ve forme davek. Ty co se ani pak nechyti, budem dotovat stejne...
  • 28. 4. 2008 13:14

    anonymní
    chrlí síly, které na trhu práce nenajdou uplatnění. Platí to jak o SŠ, tak o VŠ. Všichni se rozčilujeme, že naše dítko nevzali na tu a na tu školu, ale víme, že po škole nalezne uplatnění ve studovaném oboru? Pokud máme známé a tlačenku, někdy a někde se uchytí. V opačném případě zaměstnavatelé vyžadují praxi a zkušenosti 50letého barda (kterého však pro svůj věk raději propustili) a jelikož čerstvý absolvent praxi nikde nezíská, končí na pracáku (a pomalu si zvyká, že nemusí ráno brzo vstávat a za pár šprdů se někde plácat) a učí se vyžít s podpory s tím, že občas někde udělá nějakou fušku a je vystaraný.

    Řada míst je obsazena pracovníky, kteří na danou pozici nikdy nic nestudovali, protože zkrátka takový studijn obor neexistuje. Přesto fungují. Nač tedy požadovat po lidech, aby se stále vzdělávali? Vždyť je to zbytečné zdražování pracovní síly a určitě by bylo vhodnější, aby peníze obětované na vzdělávání pracovníka šly raději pracovníkovi do mzdy. Pracovník by si finančně polepšil, byl by místo vzdělávání více na pracovišti. Problém asi bude, co dělat s přebujelými vzdělávacími firmami. Ono je jednoduché ukázat na toho druhého a říci seš zbytečný - ale pokud by se to dotklo vlastní vzdělávací firmy, tak ta o sobě neprohlásí, že je zbytečná a nepůjde místo své dobře placené vzdělávací činnosti mejt lidem do LDNky posr*né zadky. A co je pro nás užitečnější: znát teorii socio-kapitalismu nebo mít umytý zadek?

    O tom, co se na školách učí za pitominy, které v životě nikdy nebudou potřebovat, raději pomlčet. Platilo to o socialistickém školství, platí to ale i dnes!
    Syn nastoupil na školu (nesoukromou). V rámci "bezplatného vzdělání" jsme mimo jiné složili nemalou zálohu na učebnice, ze které nám na konci odečtou amortizaci. Syn dotáhl domů saláty "Státní nakladatelství ..." z před r. 1986! Takto chce ODS vzdělávat lidi ???!!! Učebnice vydané v poslední době si musí kupovat individuálně v knihkupectvích, a jelikož jsou to novodobé "vymoženosti" - pracovní sešity, do kterých žáci nepíší vzkazy pro další generace, ale třeba výsledky řešení, tak učebnice je pro další generace nepoužitelná (některé učebnice bez vpisování se dají koupit od vyšších ročníků za nižšší ceny). Je ale i možné, že tenkrát byly učebnice na takové úrovni, že se z nich daleko lépe učilo než z těch dnešních pracovních sešitů. A poučka o gravitaci nebo tvrdém Y fungovala za socialismu a měla by fungovat i za dnešní totality.

    Ačkoliv zatím oba vyděláváme, je nám jasné, že dítko z finančních důvodů na VŠ umístit nebudeme moci , i kdyby chtělo - co dnes již stojí kolej, menza, učební pomůcky, dojíždění ... A k tomu ještě platit další výdaje ve formě školného?! Zrovna tak sousedovic holka. Ve čtvrťáku, vynikající prospěch, na VŠ však nejde - otec v důchodu, matka myje ne na LDNce, ale v domově důchodců lidem posr*né zadky. Školství bude opět jen pro bohaté, a různá stipendia či odpustky toho mnoho nezachrání.

    A jak tady někdo napsal, že každé město chce mít svoji VŠ (dnes se navíc VŠ nazývají honosně univerzitami). Pracovníci v nich zaměstnaní a pobírající velice slušné platy určitě nepřipustí, že aby každý ovládal znát teorii socio-kapitalismu nebo dílo A. Jiráska je zbytečné. Zrovna tak vrazi mohou na stejném principu tvrdit, že ta a ta zbrojovka vyrábějící pistole a samopaly je velice důležitá nebo narkomané tvrdit, že zemědělská výroba makovic by se měla rozšířit do každé sebezapadlejší vísky. Každý bude preferovat vždy jen to svoje, bez ohledu na důležitost uplatnění ve společnosti.

    Požadoval bych úhradu studia, pokud jde absolvent dělat mimo. Znám stavaře, který šel raději oblbovat lidi v bance. Ač v jeho oboru je spousta dobrých a dobře placených pozic, je levý a líný, tak je raději v teple v kanclíku a věší lidem bulíky na nos. Další: studovaný lékař - místo léčení objíždí své kolegy a nabízí léky jedné firmy. A to za podstatně větší peníz, bez služeb. Podobně další - zubařka. Po chvíli praxe poznala, že jako dealerka si vydělá podstatně vyšší peníz, než už beztak královsky plycená doktorka. Do těchto lidí stát nacpal nemalé prostředky, aniž by pak práci, na kterou studovali, vykonávali.
  • 28. 4. 2008 17:09

    Jarmila (neregistrovaný)
    S tím trestáním lidí, kteří nakonec skončili jinde, bych byla opatrnější. Život je dlouhý a velmi, velmi pestrý. Co má dělat člověk, který např. přijde o práci ze zdravotních důvodů, nebo ho potká syndrom vyhoření (nebo něco jiného), jeho pracovní obor byl postupem času zrušen (potkáte ještě hodináře? Je jich jak šafránu, protože spousta lidí má prostě hodiny a budíka v mobilu. Těch povolání je víc, třeba postupně zmizely hospody, řeznictví, zelináři...) nebo prostě práci v oboru, který vystudoval, nesežene, nebo by práci v oboru sehnal, ale jeho životní partner se stěhuje za prací, on jde s ním, protože jsou jedna rodina a mají děti a v novém místě práci nesežene... Možností je nepřeberně. Ano, stát do nich sice nacpal prostředky, ale pokud nejsou nezaměstnaní, tak bych to neřešila, protože oni ty prostředky státu za dobu své pracovní činnosti vrátí.
  • 29. 4. 2008 7:07

    anonymní
    Dobrý den paní Jarmilo,
    nepsal jsem o trestání lidí, kteří skončili někde jinde, než co studovali. Uváděl jsem zcela konkrétní profese, které nezmizely z pracovního trhu, ani se ti dotyční nikamjinam, kde by jejich původní profese nebyla k sehnání, ale zkrátka se jen nechtělo lidem dělat, byli tzv. líní. Budu-li studovat medicínu, musím si být vědom, že mne budou čekat služby po pracovní době, že jako rodinný lékař bych měl být k dispozici (nebo po domluvě jiný kolega) 24 hodin denně. Pokud se mi tohle nezamlouvá, musím si vybrat ke studiu něco jiného, kde se po 8 hodinách svět může stavět třeba na hlavu. Oni zmiňovaní šli za vyššími penězi. Chápal bych jít za lepším u profesí, které jsou odměňovány nedůstojně, ale mnou zmiňované profese k nim rozhodně nepatří. Navíc zmiňovaní vystudovali v novodobých podmínkách, tak věděli, do čeho lezou. Tak když někde berou za pro společnost méně přínosnou práci více peněz než v profesi pro společnost přínosnější, tak ať své studium uhradí. Na prodavače (nyní vznešeně obchodního zástupce) stačil dříve učňák. Je fakt, že dnes, aby prodal, co nikdo nechce či nepotřebuje či je na trhu jiné, levnější, kvalitnější zboží, by mohl dealer studovat psychologii na VŠ, aby kupujícího patřičně přesvědčil či podplatil k nákupu toho svého zboží či služby..
  • 29. 4. 2008 8:43

    Jarmila (neregistrovaný)
    Taky jsem kdysi zastávala podobný názor. Pak jsem se ale setkala s veterinářem, který jako student zažil, že jeho učiteli po zákroku uhynul pes a majitel psa pak soudně žádal vysoké odškodné, protože to bylo cosi vzácného. Táhlo se to dosti dlouho a bylo to asi hodně nechutné. Takže veterinář pak sice ukončil školu, ale nepodařilo se mu rozběhnout praxi, protože si netroufnul zvířata léčit. Dneska je majitelem vcelku úspěšného truhlářství a vyrábí pink-ponkové stoly a pálky. Můžete mu mít za zlé, že si nakonec na samostatnou veterinařinu netroufnul?

    Jako další uvedu zdravotnické dealery. Mnoho z nich je lékařů. Ti by podle Vás měli léčit, ne se bavit prodejem. To jsem si taky myslela, do doby, než jsem se bavila s jedním primářem. Ten mi řekl, že jako lékař preferuje, aby byl dealerem lékař, který perfektně rozumí tomu, co prodává, protože má okamžitou zpětnou odezvu a mohou se spolu bavit jako odborníci. Řekl, že si dealerů-lékařů velice váží a mají u něj otevřené dveře, zatímco ty, co přijdou a odříkají jen naučené fráze, ale oboru nerozumí, posílá kamsi.

    Problém je v tom, že sice mohu cosi vystudovat, ale pak v tom oboru nemusím najít práci. Tím pádem mi obvykle uteče potřebná doba praxe a pokud se mezitím živím nečím jiným, řadu věcí zapomenu. Pak se musím rekvalifikovat nebo dělám práci, kterou seženu, nebo jako práci dělám svoje hobby . A co si budeme vykládat: spousta lidí rozumí svému hobby daleko více než odborník, vystudovaný v příslušném oboru.
  • 29. 4. 2008 14:00

    anonymní
    Paní Jarmilo,
    Vámi popisovaná situace je spíše okrajová - ano, najdou se i takovéto případy. Veterinář mohl (nebo spíše měl být) pojištěn. Já ve své práci mám taky pojistku na "blbost" - její výše a ochrana je adekvátní mé profesi. Pokud to vezmu osobně, tak brzy bychom neměli např. žádné řidiče, protože ti za sebemenší pochybení tvrdě platí pokuty. Pominu piráty silnic - mám na mysli takové, co je policajti jebou za nepřipoutání, nerozsvícená světla, prošlou lékárničku a podobné nesmysly. Pokud na účetní ve firmě vlítne finančák či sociálka, taky u ní najde nějaké to pochybení, byť ne úmyslné, pramenící v té době rozdílným názorem na jeden a ten samý zákon či vyhlášku. Po zaplacení doměrku bychom také byli brzy bez účetních. A kdyby se každá z chybujících účetních vrhla třeba do pojišťovny, museli bychom všichni být 10x pojištěni na smrt a 20x barák proti živlu...

    Kéž by řada zdravotnických dealerů opravdu rozuměla tomu, co prodává (tak jako i mnoho dalších profesí ...). Ale: medicína jde obrovskými kroky kupředu. Takže co se učil za studií, za pár let nemusí vždy platit. A vzhledem k tomu, že dealer musí hlavně prodat, jsou mu nabyté informace mnohdy i přítěží. A pokud by se zde uváděný primář řídil ekonomikou léčby, musel by předepisovat co nejlevnější léky v dané kategorii a dealera nabízející dražší lék se stejnou léčivou látkou, by musel zákonitě vyhodit. Tudíž by v rámci daného léku mohl teoreticky uspět pouze jediný dealer nabízející tu nejlevnější variantu vzhledem k obsahu léčivé látky a všichni ostatní dealeři nabízející stejný léčivý přípravek pod jiným obchodním názvem a za jinou, vyšší denu, by museli jít k šípku. Je mi jasné, že v praxi to tak nefunguje a ani fungovat nemůže (... jak nám bylo slibováno reformátormi). Pak přicházejí ke slovu studovaní lékárníci, kteří vám mohou najít lék se stejnou léčivou látkou, ale bez doplatku. Je otázkou, zda je levnější i pro pojišťovnu - lék plně hrazený pojišťovnou bez spoluúčasti pacienta může být ve skutečnosti dražší než lék s jiným názvem, na který si ovšem pacient doplácí, a pojišťovna na něj naopak tolik nepřispívá. Ale to už je zase jiná politika založená na lobbingu mocných farmaceutických firem. A stejně tak ti lékárnícic si musí neustále rozšiřovat obzor, protože s tím, co brali na VŠ, by dlouho nevydrželi.

    Jinak s Vámi souhlasím, že hobbista věci mnohdy rozumí více než kdejaký "odborník", který je profesionálně zaslepen a nevidí věco okolo, které by vidět měl. I když nejsem v ledasčem hobista, podaří se mi každou chvíli někoho nachytat na švestkách, když mi říká, co není pravda nebo pohled na věc překrucuje tak, aby věc či služba výhodná pro něj, a pro mne nevýhodná, vypadala jako výhodná pro mne. A nemusím být odborníkem na vše, abych prostým selským rozumem nedospěl k názoru, že charita není symbolem dnešní doby a že já jako zákazník musím být v prvé řadě oškubán, takže výhodnost je vždy jen pro poskytujícího. Jako zákazník si mohu jen vybrat, zda budu oškubán víc nebo jen míň, pokud je možnost volby a konkurence. A jelikož jeden nabízí za 18 a druhý bez dvou za 20, nula od nuly pojde.
  • 29. 4. 2008 16:19

    Patrik Chrz
    Zrovna k tomu hodináři - hodináře dneska nepotkáte ne proto, že by o ně nebyl zájem, ale proto, že nikdo nechce tohle zaměstnání "studovat". Jediné hodinářské učiliště v ČR má každý rok problém s naplněním ročníku a většinu let ho ani neotevře (a to by jim stačilo nějakých 5 učňů).
    Dělal jsem ve velkoobchodě s hodinkami a některé opravy se posílaly do Německa, protože to tam bylo výrazně levnější, než tady. Pokud víte o nějakém "volném" (a dobrém) hodináři, sem s ním. Jestli prokáže, že svému oboru rozumí, tak si může vydělat velmi nadprůměrné peníze.
  • 30. 4. 2008 8:17

    Jarmila (neregistrovaný)
    Znám jednoho, opravdu výborného. Hodinky, co jinde řekli, že jsou neopravitelné, zprovoznil za 140,- Kč a ještě se tomu smál, že to nic nebylo. Ale o nadprůměrných penězích se asi mluvit nedá, protože se oborem neuživí, dělá něco jiného (ale nevím co, my mu opravy nosíme domů, to víte, polovesnice, kde zná každý každého). JInak bydlí na kraji okresního města v Jižních Čechách. Pokud pro něj máte zajímavou nabídku a kontakt, pošlete mi to na mail, já mu to hodím do schránky a uvidíte, jestli se ozve.
    Mail: jajapta@seznam.cz.
    Přeju hezký den Q:-))
  • 30. 4. 2008 13:14

    Patrik Chrz
    Já už tam nedělám, ale přeposlal jsem to kolegyni, i když problém bude asi s těmi jižními Čechami, to je z Prahy dost z ruky.
    Ono dovozců hodinek zas u nás tolik není (bohužel většina v Praze), takže stačí je obeslat s nabídkou a někdo by se určitě chytl. Pokud je školený aspoň na běžné ETA stroje, nebude mít určitě o práci nouzi.
  • 30. 4. 2008 16:57

    Jarmila (neregistrovaný)
    Nevím, co přesně dělá, ale mám dojem, že cosi s jemnou mechanikou. O práci roznodně nouzi neměl, je to opravdu šikovný řemeslník, stejně jako jeho tchán i jeho děti.
  • 29. 4. 2008 0:13

    pravnicek (neregistrovaný)
    Dobrý den všem, stále ještě jsem student a na škole zastávám nejvyšší pozice jaké student podle zákona zastávat může a tak vidím problém ze strany studenta i školy. Škola chce samozřejmě nabírat co nejvíce studentů, protože za každého studenta má peníze navíc. Jestli studenti do školy chodí nebo ne je škole jedno. Ze strany státu vidím jako nejreálnější nechat sledovat aktivity studentů. Školám by to přineslo nějakou tu administrativu navíc, ale s využitím informačního systému by se dal pouze vytisknout seznam studentů s málo kredity. Těmto studentům bych buď odebral statut studenta nebo nechal je zaplatit školné. Jinak např. na bakalářské studium máte "pouze" 4 roky a další roky si platíte. Pokud, ale úspěšně ukončíte jedno bakalářské studium a chcete začít nové, tak nyní také "bezplatně". Tady by bylo možné zavést nějaké to školné, ale ne v plné výši! Excelentní studenty a mozky si musíme na školách udržet, jinak za chvilku nebude mít kdo učit. Mě osobně by učení bavilo, ale když už ted jako student vydělám víc než asistent s vyšším vzděláním, tak je jasné, že pokud jsem dobrý, tak ve školství nezůstanu... no už mi ulítly myšlenky trochu jinam. Také si musíme uvědomit, že ač jsou studenti, jejichž rodiče platí svým miláčkům všechno, tak jsou také rodiče, kteří nechají své děti jejich osudu. Protože se mě týká druhý případ, myslím, že kdyby bylo školné, tak bych si školu nemohl dovolit. A to jsem nikdy žádný předmět neopakoval a žádné problémy jsem neměl a mě by chtěl stát upřít tímto vzdělání? A co půjčky? V základním návrhu jsou to tzv. půjčky od školy, kdy po vystudování by student platil své škole školné z platu. Druhá varianta je půjčka od banky. Jenže půjčit si na každý rok 100.000 a po ukončení školy je splácet, tak si pak dotyčný ještě deset let nepostaví žádnej dům. Takže se školným hodně opatrně. Mějte se
  • 1. 5. 2008 12:37

    asdf (neregistrovaný)
    No, mně připadá, že studenti, co po střední jdou rovnou na vysokou, tak z určitého, poměrně velkého procenta nebudou pracovat tam, kde by znalosti ze školy využívali a naopak hodně znalostí se budou muset v praxu doučit. Musín napsat, že to byl můj problém, vystudovaljsem kdysi za socíku, dostával jsem stipendium z fabriky, ale v práci potom jsem znalosti z vysoké školy využil tak jednou za nějaký měsíc, co jsem potřeboval prakticky denně, jsem se musel sám doučit. Já myslím, že u nás by se mnohem obvyklejší mělo stát studium vysoké školy s odskoky do praxe. Třeba po střední rok někde vydělávat, potom si na znalostech této praxe vybrat teprve, co budu studovat jako bakalář a co pro práci skutečně potřebuji, to vystudovat, pak zase nějaké roky praxe a zase do školy. A přitom mít zachovány výhody studenta.
  • 1. 5. 2008 12:42

    asdf (neregistrovaný)
    Já myslím, že by se tím z velké části vyřešil problém školného, protože tito studenti by měli na velkou část školného vyděláno předem, z velké části by se vyřešil problém vyučování zastaralých informací, takoví studenti by se určitě ozvali a vyučování zastaralých nebo zbytečných informací by nechtěli i taky částečně problém oněch studujících jen pro výhody, protože po nějakém roce zaměstnání znovu začít studovat a udělat jakési přijímačky leckdo méně chytřejší nezvládne.
  • 1. 5. 2008 19:19

    Míša (neregistrovaný)
    V úvodu je to velmi výstižně popsáno, mám taky takovou zkušenost že si myslím že se tam chodí jen válet a normálním lidem co pracují a živí rodiny tak na ně pak platíme daně.
    23. 9. 2009 0:10 redakčně upravil Dalibor Z. Chvátal, důvod: Protiprávní obsah
  • 14. 5. 2008 12:17

    schwayxk (neregistrovaný)
    Ahoj,

    před časem sem sháněl legální software od Microsoftu a jelikož, jsem taky student, tak jsem chtěl něják ušetřit nebo slevu. Nakonec sem si vybral ... sem spokojený a nemusím mít strach s ruznými aktualizacemi a podobně.

    Petr
    1. 6. 2008 22:17 redakčně upravil Dalibor Z. Chvátal, důvod: SPAM
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).