Dnes a denně se na nás hrne tuna článků o tom jak nejlépe SPOŘIT na důchod. Ale vždyť je to totální blbost! Copak má smysl řešit, kam dát prachy aby mi to "hodilo" ročně 1 nebo 2%?
Spousta lidí platí hypo třeba za 4-6% měsíčně. Co je pak asi výhodnější? Dát volnou tisícovku na penzijní fond nebo splatit kus hypo? A to nemluvím o spotřebitelských úvěrech za 15%. Pak tu jsou investice např. do zateplení, solárního ohřevu. To může přinést i desítky procent.
Opravdu má smysl spořit na důchod a přitom zároveň vyhazovat peníze oknem?
MYSLETE TROCHU!!
Ten původní názor je pravda. (nejsem si jist zda příspěvek nemyslíte ironicky) Já taky vymýšlel jak si při současném úvěru zhodnotím peníze ve fondech a ukládal je tam. Po 5 letech jsem byl v minusu. Kdybych místo toho raděj umořoval úvěr ze stavebka a dřív ho splatil a po jeho splacení si dal další stavebko na spoření, byl jsem na tom mnohem líp.
Jinak taková investice do LPG u nového auta taky stojí za zvážení. Ušetří se cca koruna na každém kilometru. Za takových 10 let je pak úspora na palivu procentuelně úplně někde jinde než nějaké podílové fondy apod.
Off Topic
To LPG, chce opravdu dobre zvazit. Cena montaze je pomerne vysoka, pak je potreba kazdorocni revize a za deset let vymenit tlakovou nadobu. Navic bezni venkovsti servisaci nechteji moc rypat do motoru, kde je napojeno LPG. Takze zaplatite vice za servis. Taky LPG vice nici motor (je sussi). A nezaparkujete v uzavrene garazi. Omezeni velikosti kufru je opravdu dost citelne a pokud nemate flat runn pneumatiky, tak tu rezervu stejne v aute vozit budete (nejake spreje na defekt, fakt nedoporucuji, kdyz dostanete defetk na dalnici, tak nez zastavite zlikvidujete nejen pneumatiku ale casto i disk).
Opravdu tuhle investici to chce opravdu hodne dobre promyslet. Ja LPG v aute mam (ale kupoval sem ho uz s nim za cenu stejnou jako auto bez LPG). Nicmene kdybych mel zvazovat jestli narvu LPG za padesat tisic (dneska uz maji snad vsechny auta prime vstrikovani a to je drazi i montaz LPG), tak bych si to hodne moc rozmyslel.
Tak to to je neco co lidi pak vetsinou v nejake forme udelaji. Protoze uvidi ze maji vice volnych penez, bud si prestanou pujcovat, protoze zvladnou nasporit a nebo si treba zvednou ulozky na stavbku atd. Ono to totiz nejsou mesicne zadne kriky, pokud vas auto nezivi a nejezdite jim nonstop.
Cena montáže 27 500 Kč, cena revizí i kdyby 1 000 Kč ročně, tak za deset let je to 37 500 Kč. Ušetřím korunu na každém km, takže za 10 let po nájezdu třeba 120 000 km je to úspora (nebo zisk) přes 80 000 Kč.
Motor má nepřímé vstřikování. Do přímovstřikového motoru je LPG nesmysl. Navíc přímovstřikových motorů je stále menšina. Používá je snad jen koncer VW a dále Hyundai a KIA a to jen některé) Servis mi to bude opravovat ten stejný jako kdybych LPG neměl. A revize se udělá současně se záruční prohlídkou.
No to mate dobre, ja sem servis ktery by mi servisoval i palivove ustroji a motor hledal dost dlouho a urcite to nebyl ten nejlevnejsi. Ostatni veci (jako veci kolem karoserie a podvozku) nechavam porad delat u stareho mechanika, ktery je minimalne trikrat levnejsi.
Btw. po deseti letech zaplatite dalsich minimalne +7000 Kc za tlakovou nadrz.
P.S.: Tu korunu usetrite vyhradne, pokud skutecne mate vzdycky jenom ten plyn. Jenze praxe je takova, ze plyn dojde a nejblizsi stanice s LPG je za sto kilaku a tak nezbyde nic jineho nez jet na benzin.
A nakonec. Kdyz uz si budu likvidovat zaruku tim, ze do auta narvu LPG, tak to urcite nebude do noveho. Takze se moc ocekavat ze s nim budu jezdit dalsich deset let, pocitat neda.
100 km k nejbližší LPG? V ČR tak zapadlé místo vůbec neexistuje.
http://lpg.cernosice.cz/index.php?page=vypis.php&f=0&podleceny=ANO
No dobrá, v noci. Ale to platí i například pro benzín v Německu, nebo Švýcarsku.
Pokud jezdím často v noci, tak holt s tím musím počítat a pořídit si 100 l nádrž.
A jedno to není, s tím odbočováním. Najet 100 km zbytečně odbočením se nemůže, vzhledem k amortizaci auta a času, nikdy vyplatit. Tedy není jedno, zda jedu 100 km na bezín ve směru, nebo 50+50 odbočka. Rozdíl, bez času, cca 250 Kč.
Abych byl konkrétní jde o nového Fiata. LPG tam montuje přímo FIAT, záruka 2 roky na vůz i LPG systém, je to sekvenční vstřikování. Servis na FIAT mám 800 metrů od domu a LPG 500 metrů na druhou stranu. Jinak jsou u nás ve městě ještě 2-3 LPG stanice (Benzina a OMV), které mají otevřeno nonstop.
A uz ste u nich skutecne nekdy cepoval LPG v noci? To se i nonstop pumpy prepnou na nocni provoz a (minimlane u OMV) zaplatite predem (jenom benzin a naftu) a oni vam umozni to mnozstvi natankovat. To aby pumpar vylezl z kukane a nacepoval vam LPG (protoze narozdil od Vas je proskolen a ma opravneni tankovat), se vam muze v nocnich hodinach jenom zdat.
Tedy pokud to zrovna u Vas ve meste neni tak to mate super.
LPG jsem v noci nikdy nečepoval, protože jsem ho nikdy v žádném autě neměl :-) Vůbec málokdy tankuju v noci. Většinou po cestě do práce ale raději z práce. A když se mi jednou za rok stane to, že mi dojde plyn zrovna v noci, tak vezmu třeba 5 litrů benzínu a plyn až druhý den ráno. Chtěl jsem jen říct, že síť LPG stanic kdy v okresním městě s 25 000 obyvateli jsou asi 3-4, je dostatečná. Ale přijde mi divné, pokud má benzínka otevřeno, aby mi prodala benzín a plyn ne. Kdysi jsme jezdili do práce v 5:20 ráno a kamarád bral plyn a v pohodě. Tak nevím, 5:20 už asi bude spíš ráno než noc. Jak je tedy definovaná NOC z pohledu prodeje LPG?
duvod je jednoduchy, benzin si muzete natankovat sam, ale LPG vam musi nastankovat obsluha, protoze jenom ona ma skoleni s manipulaci s talkovym ustrojim. Takze kdyz prijedete na pumpu kde je jediny pumpar, tak si pockate nez odjedou vsechny auta co tankuji benzin (protoze pumpar nemuze opustit prodejni pult).
No a pokud prijedete na pumpu, kde v nocnim provozu je jenom jeden pumpar, ktery kukan neopousti. Neopusti ji ani kvuli nacepovani LPG.
Roční revize 350,-
Výměna LPG nádrže za novou, 54 l toroidní, revize celého LPG, kontrola membrán, výměna LPG filtru a jeho těsnění, seřízení chodu motoru na LPG 8055,-
Nutno počítat ještě s dražší STK (1x 2 roky), protože emise se měří pro benzín i LPG 350,- (rozdíl odhadem).
Přímé vstřikování nejenže má i dnes málokteré auto (asi si pleteš přímé vstřikování s odděleným vstřikováním do sání každého válce (různé názvy, např. koncern to označuje MPI), to je dnes skutečně standard), ale není nutno mít vstřikování stejného typu pro benzín a LPG.
Například já mám benzín vstřik pro každý válec, ale LPG je jednobodové, ještě v společném sání před škrtící klapkou. (Pamatujete na reklamu na Favorit s vstřikováním Bosh MONOmotoric?). Což je levné, jednoduché a spolehlivé. Nevýhodou je maličko větší spotřeba, udává se oproti MPI, o necelé 1% (přesnější dávkování paliva). A pocitově trochu pomalejší odezva na plyn.
Ono opravdu existuje i přímé vstřikování LPG do válců, ale to podle mě nemá smysl. Cenový rozdíl veliký, tohle opravdu stojí kolem 50.000 Kč, užitný rozdíl minimální.
Servis... pravda. Holt, co si člověk neudělá, to nemá. Já si to nakonec musel seřídit sám, aby motor držel 650 otáček, jak na benzín, nechcípal při vyřazení rychlosti při 90-tce. U jednoduchých systémů to jde. U složitých, jako je ten přímý vstřik, tam bych se toho bál. Jedině že by se jednalo už o tovární zástavbu (jako třeba Subaru; i když nejsem si jistý, jestli má přímý vstřik).
Motor neničí tím, že je sušší. Ostatně benzín je znám jako odmašťovadlo, ne mazadlo. A mazací přísady, jako olovo, v Naturalu nejsou. Ty jsou potřeba jen pro ventily; motory určené pro bezolovnatý benzín mají ventily, které s mazáním palivem nepočítají. Válec je mazán motorovým olejem, ne palivem.
Trochu problém je vyšší teplota spalování, což více namáhá olej a ventily. Olej zároveň trpí na kyselejší spaliny, ale je tam zase méně karbonu. Takže vcelku oproti benzínu není problém. Chce ho včas měnit, podle předepsaných intervalů, a ne výměnu protahovat, protože olej nevypadá jak bota. Ventily nejsou problém, pokud jsou seřízené. Když ne, tak shoří o trochu dříve, nežli kdyby byly na neseřízeném motoru na benzín. Takže to chce o trochu více hlídat.
Menší kufr - dle vkusu a potřeb každého soudruha. Já ho i bez LPG nemám velký, ale na běžné věci dostatečný. A na větší věci na stavbu jsem si pořídil tažné zařízení. Nakonec, loď bych do auta sejně nestrčil. Takže bych si jen pohlídal, aby se tam vešlo něco, co člověk bude pravidelně používat - třeba kočárek.
No to taky trochu motas, dneska je standard sekvencni vstrikovani - tj oddelene vstrikovani plynne faze pro kazdy valec do sani tesne pred valcem. Cena od 24000 pro ctyrvalce, rozdil vykonu proti benzinu neznatelny, spotreba do 10% vyssi nez benzinu. System si bere udaje z benzinovych vstriku a prepocitava delku vstriku pro plyn, takze vsechno ridi puvodni RJ, problemy s volnobehem jsou minimalni, coz je velky rozdil proti starsim systemum s centralnim smesovanim.
Pak existuje vstrik kapalne faze LPG (Vialle), to dava nejlepsi vykony, ale je patricne drazsi a hlavne v nasich podminkach nachylne na cistotu plynu. Montuje treba Subaru jako firemni prestavbu.
Pak jsou motory s primym vstrikem benzinu do valce (fsi), kde je problem, ze benzin zaroven chladi benzinove vstrikovace, ktere by se jinak znicily, kdyby pres ne nic neteklo. Tam se to resi sekvencnim vstrikem s tim, ze jeden z X vstriku je benzin, takze motor i pri jizde na LPG zere 10-30% benzinu.
Na důchod si naspoříte za 10 let????? Nevím jestli to máte spočítané, nebo to je jen váš odhad. Také nevím jaký je váš měsíční příjem, ale jen malá úvaha.
Při průměrné mzdě při odchodu do důchodu "kdo ji má" 23.000,- hrubého je čistá mzda necelých 18.000,-. Tento výdělek, ale jistě nebyl po celých 45 let. Počítejme se středoškolským vzděláním. Celý život po studiu se pracuje cca 45 let. Dejme tomu, že si budete i v důchodu chtít zachovat svou životní úroveň a to alespoň 15 let po odchodu do penze. Důchod bude okolo 11 - 12 tisíc. Počítejme 12 :). Do čistého příjmu který je tedy chybí nejméně 6 tisíc.
Jednoduchý výpočet "nezapočítávám úroky a takové věci" pokud chci 15 let stejnou uroveň jako před důchodem počítám 180 x 6000 = 1.080.000,- děleno 120 "protože vám stačí na spoření 10 let" a vychází nám 9.000,-.
Shrnutí dle vaší úvahy - 18tisíc berete a po dobu 10 let si z nich budete ukrajovat 9.000 na spoření na důchor "protože dle vás 10 let stačí" dále zaplatíte režijní výdeja za domácnost, auto a ostatní věci a kolik asi zůstane na jídlo :))
A to nikde nepočítám s inflací. Protože když ji budu počítat bude potřeba si naspořit o dost více.
Přeji příjemnou desetiletou pastvu :)
PS : pokud se nechcete posledních 10 let před důchodem pást je potřeba spořit na důchod daleko dříve.
Což naprosto nic nemění na faktu, že dokud mám byť jediný dluh tak je blbost dát na spoření byť jedinou korunu. Takže velká spousta lidí s hypotékou je tu už ve 30 naprosto lživě masírována jak si má dát něco bokem do fondu.
A druhá myšlenka kolem spoření - stále se mluví jen o spoření, špórování peněz, víceméně jen cifer v bance. Ale nejlepší "spoření" na důchod je úsporá nákladů případně investice do něčeho co vynáší. To samozřejmě jen potvrzuje můj první odstavec protože splacení hypo je sakra velká úspora nákladů.
Tedy neházejte tady exaktní výpočty v pseudočíslech co za 30-50 let nebudou platit. Důležité je rozhodnutí co teď s penězi a je fakt směšné aby někdo kdo má spotřebák s 20% úrokem cpal peníze do PF - a takových lidí jsou možná (sta)tisíce s hypotékáři miliony. A proč to dělají? Protože je někdo obelhal!
Ta uvaha ma jednu velkou chybu - pokud mam 10 let 18.000 cisteho, statni duchod 15 let 12.000 cisteho a chci si zachovat zivotni uroven, tak potrebuju sporit pouze 3.600 mesicne.
Proc je tomu tak? Pri praci budu mit na utratu 14.400 mesicne (18.000-3.600) a nasporim 432.000 (3.600x12x10).
V duchodu budu ubirat z uspor 2.400 mesicne, cimz budu mit na utratu 14.400 mesicne (=stejna zivotni uroven jako v praci) a utratim celkem 432.000 (2.400x12x15) cili presne to, co jsem nasporil.
Chyba uvahy byla pocitat s zivotni urovni NESNIZENOU o sporeni (co sporim mi snizuje zivotni uroven, v duchodu sporit nebudu, cili mi to uroven snizovat nebude)
Máte to úplně špatně, protože jak sám píšete, nepočítáte s inflací a navíc nepočítáte s růstem mezd. Takže nejdříve zaplatit dluhy a v roce 2035, si začnete spořit. Co bude v roce 2035? To nevíme, ale když budeme počítat s reálným růstem průměrné mzdy o 2% ročně (podle statistik mzda roste daleko lépe http://www.euroekonom.cz/grafy-data.php?type=cesko-realnyrustmzdy-rok ), tak v roce 2035 bude průměrná mzda 37700. Nebudete mít dluhy, takže můžete ušetřit třeba 15000 měsíčně na svůj důchod.
Hypo je dle mého názoru za 4-6% ročně, nepomineme-li inflaci, případný růst mezd je hypotéka půjčka za velmi zajímavý úrok, dle mne někde okolo 2-3% ročně. Nad zateplením jsem přemýšlel při stavbě domu, při velikosti středního domu je návratnost okolo 50ti let, čiže úspora asi 1700kč ročně, při potřebě veliké jednorázové investice se jedná o vyhozené peníze, něco podobného je u solárního ohřevu. Nehledě na to, že když už se mi investice vrátí, tk musím znova mít naspořeno 100ky tisíc, na obnovu zateplení atd. Takže vyhozené peníze. Tak MYSLÍM já !!
Netvrdím, že hypo je špatná půjčka. Ale chce snad tvrdit, že když mám volnou tisícovku tak je výhodnější jí dát do PF než splatit kus hypo?
Je úplně jedno kolik jsou úroky dneska a kolik budou za 15 let. Úrok z úvěru bude VŽDY vyšší než z vkladu. Tedy umořovat úvěr se VŽDY vyplatí.
A mimochodem k solárnímu ohřevu - i kdybych si měl za pár tisíc namotat na střechu černou gumovou hadici tak budu jako důchodce spokojený že se možná i půl roku koupu v teplé vodě zadarmo. A teplo půjde sakra s cenou nahoru - ropa, uhlí, plyn..
No tak takovéhle úvahy už tu byly, pak z toho vznikají nesmysly jako kombinace hypo a investice do fondů kdy dluh neklesá po celou dobu hypo.
Pro 99% obyčejných lidí je prostě nejlepší rada peníze NEDÁVAT na penzi (do fondu) ale splácet s volnými peněz hypo. Tak to prostě je a navíc je téměř 100% jistota že toto platí, na rozdíl od jiných pochybných produktů, kde to je sice lepší ale MOŽNÁ lepší.. A v tom je ten vtip..
Jen touhle jednoduchou radou kde neni potřeba vůbec nic hlídat, znát apod se dají ušetřit kupy prachů.
Uvítal bych článek nebo radu, kam s penězi aby na ně stát nemohl a byly dostupné.
Tak aby na ně nemohl nikdo kromě jejch majitele, skrze státní aparát a zákon. Situace se u nás zhoršuje, ale rozvádet to nebudu protože to jednak není triviální a jednak by se diskuse stočila jinam než chci.
**
Jak to vidíte v budoucnu s akciemi v Česku? A ještě otázečka asi nejspíše na pana Fettera: "Mějme hypotetickou situaci, kdy najdu akcie na jméno mého příbuzného, dotyčný už nežije a dědické řízení, ve kterém jsem byl ustanoven jako dědic, proběhlo již před lety"...
- Jaký je nejlepší postup, tak aby stát dostal co nejméně. O vyrovnání mezi dědici v současnosti nejde, řekněme že budu jediný dědic a dotyčná akciová společnost uznává můj nárok.
- Je možné aby byly tyto akcie automaticky převedeny na dědice, podle stanov akciové společnosti?
- Jak je to s převodem "rubopisem"? Co vše to obnáší...
Pokud byste se nechtěl sám vyjadřovat, zanechte klidně jen odkaz. Děkuji.
No,na české akcie bych ted příliš nesázel. Osobně mám americké akcie,dávají zatím asi tak 15% čistého ročně Výplata je každého čtvrt roku. Zdanění 15% z hrubého jako tady. Jediné riziko je kurzové,ale s tím se nenadělá nic - dosud se ale amíci ze všeho vyhrabali-). Pravda je,že zkoušet to např se 100000,- Kč je dost málo. Fondy jsou jen na okrádání vkladatelů!! Stále Vám pravidelně nevynášejí nic,ale poplatky se platí-))).
Já naopak to co mám v akciích, tak mám v českých. To co se děje tady, to si ohlídám. Co se děje za mořem mám jen sprostředkovaně.
První pokusy jsem začal s 10000 (opravdu jen s deseti) a stačilo to, abych si prošel zásadními chybami s malou absolutní ztrátou (velkou procentní) a vyzkoušel si jak postupovat k zisku.
Vzhledem k tomu, jak silný ročníky jsou dnešní Husákovi děti, tak vězte že my si ty důchody u voleb prosadíme.A to jakýmkoli způsobem a vězte že to tak bude!Klidně znárodněním, jíst a bydlet se musí.
PS - nepíši co bych chtěl,ale co myslím že nastane!, pokud hošánci něco nezačnou nahoře dělat jinak.A to jsem pravičák.
Je smutné, že Husákovy děti, které se vydávají za pravičáky, chtějí znárodňovat. Ale to není nic proti tomu, že ani neznají gramatiku. Víš, napsat naprosto zcestný názor a ještě k tomu s hrubými chybami, to považuji za projev neskutečné ignorace. Jo, koukni na vyjmenovaná slova po z. Možná tě překvapí, že ve slově "nenazývej" má být y. Ale to víme my, plesniví důchodci s estébáckou výsluhou, jak píše tvůj kolega. Vy, o generaci mladší, holt už něco takového neřešíte. Hlavně že jako pravičáci hodláte znárodňovat!
No, asi takto, Lolo: Ty máš právo na svůj názor, tak jsi ho napsal. Já mám taky právo na svůj názor, tak jsem ho napsal. Co se ti na tom nelíbí, že si podle tebe za svůj názor mám dát pár facek? To, že tvůj názor a formu jeho vyjádření nesdílím? Nu což, na to jsem zvyklý, koneckonců jeden z tvých kolegů mě označil za estébáka. A my, estébáci, nemusíme nutně souhlasit s tím, co se třeba v současné době nosí nebo co si kdo myslí. Považuji za normální, že pokud udělám chybu, tak ji přiznám. Ovšem nikoli člověku, který každého, jehož názor se mu nelíbí, označí za estébáka nebo třeba komunistu, což je také módní. Ty mě ale evidentně osočuješ z toho, že neumím číst, ale to, že neumíš psát česky, považuješ snad za přednost. Nu což, jdu si dát podle tvé rady pár facek, i když za tu gramatiku bys zasloužil spíše pár facek ty. No, zkus si to vytisknout a dát přečíst svému vyučujícímu rodného jazyka. Pak se ozvi! Čau!
NEVÝHODNÉ jsou OBĚ možnosti!
Zhodnocení ve druhém i třetím pilíři bude pod reálnou inflací.
Navíc hrozí, že stát ve finanční tísni soukromé úspory zdaní, nebo rovnou vyvlastní.
Inestovat dnes do státních dluhopisů je masochismus,
Brzy nastane doba, že zachován zůstane pouze ten majetek, o kterém stát neví a který nijak nezávisí na síle a solventnosti státu.
Kolegovi před měsícem přišel dopis z jeho penzijního fondu, že pokud i nadále (dalších 25 let) bude takto pilně spořit, dostane od nich penzi 5000Kč/měsíc. Počítám, že pětilitr bude mít za 25let kupní sílu asi tak jako dnes dvoukilo.