»prostředky vydané z krajských rozpočtů v rámci úhrad regulačních poplatků, budou chybět na užitečnější investice«. Zrovna tak bychom mohli mluvit o tom, že prostředky státního rozpočtu vydané na zbrojení lze využít na užitečnější věci, prostředky určené k provozu politických stran si zase mohou hradit členové a sympatizanti ve formě příspěvků - známek (tak jak to měli - nebo ještě mají - komunisté). A hned by byly peníze i pro zdravotnictví, aby se nemusely brát lidem ve formě 30ti korunového výpalného.
Připadá mi to osud nejedné nadace, kdy se snažili získat nějaké peníze pro zdravotně postižené. A co se nestalo? Když udělali finanční vypořádání a měli nějaké zdroje od sponzorů, o to méně dostali od státu různé dotace, takže vlastně byli tam kde byli. Budou-li lidé platit poplatky, stejně se tyto někde "projebou" - vyjma některých soukromých praxí, kde pan doktor snázeji dosáhne na nějaké lepší auto. Možná, že i nějaký lékař za to koupí nějaký levný přístroj do ordinace (na drahý špičkový se z 30 Kč nezmůže) nebo vymaluje čekárnu, ale takovéto prkotiny by měly být ufinancovatelné z plateb pojišťoven. Je vcelku typické pro naši hrabivou společnost, že někteří se snaží nahrabat více než je zdrávo. A tyto peníze pak chybí na léčbu, na zákroky, na léky, na pomůcky ... i kdyby byly poplatky 300 Kč, většina normálních smrtelníků lepší zacházení či lepší stravu (jak se nám při prosazávní reformních poplatků snažili nalhat modrototalitní autoři) stejně nedostane. Občany nelze zatěžovat stále novými a novými poplatky a nelze tyto poplatky rovnat na úroveň západu, kde mají 4 - 5x vyšší příjmy než my.
V praxi to nejsou jen 30 Kč poplatky, ale i nemalé doplatky za léky nezapočítávané do limitů, mnoho léků či pomůcek nehrazených vůbec či v nedostatečném množství či periodě, nákladné jsou i cesty do zdravotnických zařízení (ne každého doveze až na místo činu metro či skvěle napojené přípoje busu či tramvaje), o trestu v podobě nulových příjmů v prvních dnech nemoci a almužny v dalších dnech nemoci ani nemluvě.
Kde se ve vas bere tolik nenavisti a zavisti ... ?
Pokud vim, tak "pan doktor snazeji NEdosahne na nejake lepsi auto", ale zdravotni pojistovny o poplatky snizily platby lekarum.
Já ho docela chápu. Poplatky měly regulovat nadbytečnou péči, pacient měl s jednou chorobou zaplatit pouze u prvního lékaře. Bohužel se stalo, že lékaři si pacianta předhazují jako horký brambor, s jednou chorobou jdete na několik vyšetření a k několika lékařům a všude platíte poplatek. Místo jedenkrát 30,- Kč tak vytlačíte klidně 150,- Kč, za každou kontrolu další poplateček, další v lékárně, dokonce i za tu preventivní prohlídke platíte, i když byste neměli. Myslím, že účelem poplatků nebylo způsobit chaos a donutit pacienty, aby si sbírali bylinky na louce. Jenže právě to se stalo a spolu s alespoň symbolickým nesnížením sazby zdravotního pojištění byť o symbolické 0,5% to způsobilo všeobecný odpor vůči poplatkům vůbec. Poplatek nejenže nereguluje nadbytečnou péči, ale dělá z pacienta dojnou krávu.
Zubař, kterému jsem se musel vnucovat, aby mne objednal na preventivní prohlídku, mne nyní sám radostně objednává 3x ročně... Praktická lékařka první 3 měsíce vydávala poctivě potvrzení o zaplacení, nyní už jen dávám peníze bez papíru...
Pro "Freda" 3.4.2009 12:53: Můžete mi vysvětlit, v čem spatřujte u příspěvku "neuvedu" 3.4.2009 9:05 nenávist a závist? Spíš bych je spatřoval u vás, že napadáte někoho, kdo tady napsal pravdu, aniž vy sám osobně byste nějaký rozumný protiargument bez urážek pokud možno zde uvedl.
Jak už vyplynulo na povrch zemský, tak řada lékařů přiznala, že za poplatky nakoupí např. nějaký přístroj do ordinace. Tzn., že i přes nižší úhrady od pojišťoven a údajně nižším počet pacientů poplatky znamenají pro naprostou většinu lékařů zvýšené příjmy. Nějaký odborný lékař si jistě rád koupí nějaký moderní, drahý přístroj, ale na tento dostává vyšší úhrady od pojišťoven. A všiml jste si, co má za vybavení obvoďák? Pominu-li nábytek ještě z dob OÚNZ, tak nový má comp, lampu na pohledy do krku, fonendoskop. Toť vše. A před ordinací mu na parkovišti pro sanitky stojí novej auťák (značku raději uvádět nebudu, ale škodovka to rozhodně není) s cedulkou za sklem Lékař ve službě. Manželka chodící o patro níž na gyndu - to samé. Nemá ani ultrazvuk, což prý už většina takovýchto doktorů jinde vlastní.
Pro přispěvatele níže: ústava ČR je nadřazena zákonům, Pokud ústava nebo Úmluva o lidských právech a biomedicíně zaručuje "bezplatnou" zdravotní péči /tzn. hrazenou z veřejného/ pojištění, není co řešit. Buď je nutno změnit ústavu (prý je to strašně složité, nechali se slyšet poslanci a senátoři, když byly tlaky na zrušení senátu) nebo se musí ústava dodržovat.
"Bezplatna pece neni, nebyla a nebude, to je proste ekonomicky nesmysl" jak uvádí Michal Kára 4.4.2009 20:33. Nevím, co na tom vidíte jako nesmysl - většina lidí si poctivě hradí pojištění (a s nimi i zaměstnavatelé), takže žádnou péči lidé zdarma nedostávají.
Ad pece: No prave, nedostavaji a ani nedostavali, ackoli podle LZPS ji dostavat meli/maji. Tedy pokud je soucasny stav protiustavni, ten predchozi byl nutne taky.
Aha, ted koukam na predchozi odstavec. Docela by mne zajimalo, jakym myslenkovym veletocem jste dospel k tomu, ze bezplatna = placena z verejneho zdravotniho pojisteni??? Uz z toho co jsem napsal je jasne, ze pokud je PLACENA z verejneho zdravotniho pojisteni, tak neni bezPLATNA.
Jinak vam doporucuji zmenit lekare - gynekolozka moji manzelky napriklad ultrazvuk ma :-)
Děkuji za radu ke změně lékařů. Bohužel nežijeme v Praze a tak naše cca 7tisícové město je rádo, že nějaké lékaře má. Změna lékaře by znamenala jezdit X kilometrů jinam, nevím, jak by to bylo se zameškaným časem - teoretická svoboda volby lékaře si protiřečí s omluvenou absencí u nejbližšího zdravotnického zařízení - pravda, lidská práva jdou do kélu a tak bychom zcela jistě mohli k lékařům chodit v době osobního volna (a jezdit k němu třeba 100 kilásků) , kdyby v tu dobu kromě pohotovosti ještě někdo jiný ordinoval, na rozdíl od vyspělé ciziny, která je nám v mnohém (v poplatcích) dávána za příklad.
Že péče z veřejného zdravotního pojištění = bezplatná péče -- takto je to všude prezentováno. Proto jsem k tomuto takto dospěl, a pokud se nemýlím, prezentují to tak i vládní špičky včetně odstoupivších pánů Tomášů. Zrovna tak jako regulační poplatky měly sloužit k regulaci (od slova regulovat) a také neměly s regulací prakticky nic společného. Hradily se poplatky při opakovaných návštěvách u stejné diagnózy, hradily se poplatky za návštěvy, které lékař následovně vyžadoval, hradily se poplatky u dalších zdravotnických zařízení, kam vás lékař odeslal k dalším vyšetřením, hradí je chroničtí pacienti, kteří nemají jak možnost regulovat své návštěvy lékařů. Z předvolební hranice 3 tisíce se udělal limit 5 tisíc s mnoha nezapočítatelnými položkami, za stravu platili i lidé, kteří stravu nekonzumovali, strava ani zacházení lékařského pesonálu vůči pacientům se až na výjimky nijak nezlepšily, i když to bylo v převolebních kampaních vyzdvihováno ...
Prostě zůstalo jen u navýšení finančních výdajů občanů bez avizovaného zlepšení. Sestřička po půlhodinovém klídku v ordinaci a následném zaklepání vás seřve, zda neumíte číst, když je na dveřích cedule Neklepat, když potřebujete jen předepsat léky či nějakou žádanku, tak vás za odměnu nechá čekat celé dopoledne a žádané dostanete později, než kdybyste šli k lékaři přímo (ovšem za poplateček 30 Kč) nebo vám sdělí, že se pro požadované máte stavit zítra. Jako mne minulý týden, když mi docházely léky. Telefony nebrali (žádný jiný způsob komunikace - např. e-maily - nefunguje ani u tohoto, ani u jiných lékařů, kam tady na "venkově" chodíme) a tak při osobní návštěvě - lékař tam nebyl, jen sestřička, tak ať přijdu zítra, že to bude připravené. Tak jsem další den dorazil, nebyla tam pro změnu zase sestřička, pan doktor nestíhal a tak jsem tam ztvrdnul pěkně dlouho, připravené nic nebylo. Nikomu nevadí, že lékař-specialista je vzdálen 25 km od bydliště, naštěstí pracuji kousek opodál, ale jak si má pro léky jet (a to opakovaně) nějaký důchodce, který vyplázne ještě nějakou tu stovečku za hromadnou dopravu, ze recept ... Viděli jste tento víkend na ČT pokus A. Hámy žít 3 dny jako důchodce s limitem 150 Kč/den (pořad Experiment)?
Vím, že to nebude takto probíhat všude, ale mé osobní zkušenosti, manželčiny, známých, příbuzných, kolegů v práci, jsou všude stejné - negativní. I když se někam podaří objednat (někde vůbec neobjednávájí a tak musíte ráno v 6 vystát frontu u zamčených dveří, aby se na vás dostalo, později příchozí mají smůlu, mohou zkusit štěstí zase příští den), tak 2-3 hodiny skluz, bez omluvy, mnohdy vyhnání z čekárny s tím, že na oběd se zavírá a tak přijďte zase po obědě, není žádná zvláštnost. Na druhou stranu, když jezdíme se synem do Motola, i když se tam potýkají s akutním nedostatkem personálu a platy nižšího či středního personálu asi nebudou, zvláště na Prahu, nic moc, setkáváme se tam s odlišným přístupem. Možná to souvisí s jeho nezáviděníhodnou diagnózou, kdy i vlídné zacházení pomáhá léčit, ale třeba i to potupné zouvání se (i když na některých pracovištích ju nutná sterilita) v Praze nevyžadují.
Taky bydlime "v pustine". Na gynekologii a za zubarem jezdime 30 km do velkeho mesta. Nic moc, ale nam to za to stoji a hlavne porad lepsi, nez kdyby nam nekdo direktivne nakazoval, k jakemu lekari mame chodit.
"Že péče z veřejného zdravotního pojištění = bezplatná péče -- takto je to všude prezentováno." - no a je taky prezentovano, ze i pece s regulacnimi poplatky je bezplatna pece, takze je to OK, ne? ;-)
A da se pouzit i jiny argument - obdobne poplatky jsou i v Nemecku. Nemecko se hlasi k Listine zakladnich prav a svobod stejne jako my a problem s tim, ze by ji poplatky porusovali neresi. Tedy predpokladam, ze poplatky protiustavni nejsou.
O tom, ze by mely byt nastaveny jinak samozrejme muzeme diskutovat; i ja si myslim, ze soucasna uprava je v nekterych vecech nestastna. Ale principielne vidim nejakou formu spoluucasti jako dobrou vec. Protoze co je zdarma, s tim se vzdy nehorazne plytva.
Poplatky ve zdravotnictví u nás a v SRN:
Tady máme socialistický kapitalismus, tam je sociální kapitalismus a v tom je velký rozdíl.Tam nemají nějaké Cikrty či Julínky, ale sestavení celého systému přenechali odborníkům. To, co z toho vzniklo, je sociálně spravedlivé a přijatelné pro všechny. Nikdo není znevýhodněn a každý přispívá na zdravotnictví dle svých možností. U nás nejvíce sociálně nespravedlivé je právě to, co oba Tomášové vychvalují jako největší přednost: - hranice 5000 Kč pro každého. Určení ochranné hranice poplatků pevně stanovenou výší 5000 Kč je sociálně nespravedlivé. Pro toho, který má roční příjem 500 000 Kč, je to jedno procento z příjmu. Ten, kdo má ale příjem jen 100 000 Kč, je to už 5 % a platí tedy pětkrát více. Aby k této nespravedlnosti nedošlo, mají to v Německu stanoveno pevně v procentech. Jsou to pro každého 2 % z ročního přijmu, pro chronicky nemocné 1 %. U každého je tedy hranice individuálně stanovena dle jeho příjmů. Kdo může platit více, platí více, kdo méně, platí méně. Platby zdravotního pojištění taky nejsou stanoveny u všech stejnou pevnou sumou, ale vypočteny procentuálně z platu.
Tak by to mělo být i u hranice poplatků. Pokud je to jinak, je to stejně nespravedlivé, jako kdyby se stanovila daň ze mzdy pro všechny stejnou sumou, třeba 8000 Kč. Ten s příjmem kolem 60 000 Kč by měl důvod se smát, ten s učitelským platem kolem 20 000 Kč by už takový důvod mít nemusel. Stanovit nějakou hranici, či odvod nějaké daně tak, aby to bylo sociálně spravedlivé pro všechny plátce, nejde jinak než procentuálně. Na to zřejmě nikdo nepomyslel.
Další drzostí je vyžadování placení od bezpříjmových skupin, např. od dětí. V SRN platí až od 18 let. Předpokládá se, že potom už dítě má vlastní příjem a pokud ne, tak má už nárok na sociální podporu, ze které musí rovněž platit, a to zase až do výše jen 2 % (chronicky nemocní 1 %).Pokud by ministr Tomáš Julínek vyžadoval, aby za děti platili rodiče, byl by to zase další případ diskriminace rodičů s nedospělými dětmi. Museli by platit dvakrát, jednou za sebe a jednou za děti. Ty s dospělými dětmi by byli zvýhodněni.
Dalším protiústavním krokem je zavedení trestu odnětí platu ve výši tří dnů pro každého nově onemocnělého.To přece nemůže být paušálně zakotveno v zákoně. Takto by mohl trestat jenom soud a musel by případ posuzovat individuálně, pokud by k nějakému zneužití ze strany pacienta opravdu došlo. To je přece nespravedlivé trestat s viníky i poctivé. Typický případ pro soud pro lidská práva ve Štrasburku.
A ještě jedna otázka. Bude muset pacient platit první 3 dny za pobyt v nemocnici, když za tyto tři dny nebude mít žádný příjem? Pokud ano, kde má na to vzít peníze? V Německu prvních 6 kalendářních týdnů je nemocný placen svým zaměstnavatelem ve výši přibližně 95 % z čisté mzdy. Potom ho platí nemocenská pojišťovna přibližně 75 % z hrubé mzdy. Kdo by toho zneužíval a přitom třeba pracoval na černo, může být i vyhozen ze zaměstnání. Způsobenou škodu samozřejmě musí nahradit.
Praxe s poplatky ve zdravotnictví ve SRN u lékaře.
Za návštěvu u lékaře se platí paušální poplatek za každé kalendářní čtvrtletí roku ve výši 10 eur. Nezáleží na tom, kolikrát lékaře v té době navštívíte, zdali 3x (jednou za měsíc), či 20x. Pokud tedy k lékaři chodíte průběžně přes celý rok, zaplatíte za neomezený počet návštěv za čtyři čtvrtletí celkem 40 eur.U specialisty, kam vás pošle váš lékař, se neplatí nic. Poplatky vybírá sestra, která je dál posílá zdravotní pojišťovně, u které je pacient pojištěn. Nejsou určeny lékaři, ale na podporu zdravotnictví. Lékař si nemůže přivydělat tím, že by si nechal zaplatit za vystavení receptu. Vystavit pacientovi recept je samozřejmost a součást jeho práce. Ostatně by to bylo i v rozporu se zákonem, kdyby byl lékař placen dvakrát. Jednou zdravotní pojišťovnou a podruhé samotným pacientem. Poplatky jsou plně započítány do nejvyššího možného zatížení pacienta (ochranný limit).
Poplatky za léky a obvazový materiál.
Platí omezení na nejvýše 10 eur za lék a materiál. Za každý lék, který je na doplatek, se tedy platí 10 % z jeho ceny, nejméně však 5 eur a nejvýše 10 eur. Pokud by tedy cena léku byla 300 eur, pacient by nezaplatil 30 eur, ale jenom 10 eur. Poplatky rovněž nejsou určeny lékárníkům, ale pro zdravotnictví jako takové a odevzdány zdravotním pojišťovnám.Jsou plně započítány do hranice nejvyššího zatížení (ochranný limit) bez ohledu na to, jestli by si mohl pacient vybrat lék bez doplatku. Zdravotní pojišťovna do toho nemůže mluvit a musí uznat lék, který lékař pacientovi předepsal a doplatek do limitu započítat.
Poplatky za pobyt v nemocnici.
Za každý den pobytu v nemocnici se platí 10 eur, ale jenom do výše 28 dní v roce. To znamená, že ten, kdo bude ležet v nemocnici 14 dní, zaplatí 140 eur, ten, kdo si poleží v nemocnici 3 nebo 10 měsíců v roce, zaplatí nejvýše 280 eur. Poplatky jsou rovněž určeny výhradně na celý systém zdravotnictví. Nemocnice musí poplatky převést na účet pojišťovny. Povinnost platit má každý občan starší 18 let. Aby byl poplatek sociální (někdo může zaplatit více, někdo méně), je vypočtena jeho nejvyšší výše z ročního příjmu pacienta a je pevně stanovena na 2 procenta z jeho ročního příjmu. Je to hranice nejvyššího možného zatížení pacienta, kterou může bez nepříznivých sociálních následků ještě snést. U každého je samozřejmě jiná, a sice podle výše jeho příjmu. V tom je sociální spravedlnost pro všechny. Výjimkou jsou zdravotně postižení a chronicky nemocní, u kterých je limit nejvyššího zatížení poloviční, tedy 1 % z jejich příjmů.
Příklad výpočtu limitu.
Kdo má roční příjem 20 000 eur, musí státu ročně přispět na zdravotnictví dvěma procenty, což je 400 eur.Pokud je dlouhodobě nemocný, tak jen jedním procentem, což je 200 eur. U důchodce s ročním příjmem 10 000 eur je to 200 eur, resp. 100 eur, pokud je chronicky nemocný. Vše, co za rok zaplatí přes tuto hranici, je mu zdravotní pojišťovnou vráceno.
Vyúčtování přeplatků.
Každý pacient dostane u lékaře, v lékárně, v nemocnici, všude, kde platí poplatky, stvrzenky, které si uschová a příští rok odevzdá v nemocenské pojišťovně, která vše přepočítá. Co je zaplaceno přes limit, poukáže do šesti týdnů pacientovi na jeho účet. Když zaplatil méně, tak samozřejmě k pojišťovně nejde. Pacient už předem ví, kolik dostane, protože si to sám dokáže podle svých příjmů a stvrzenek spočítat.
A ještě na doplnění.
Dlouhodobě, chronicky nemocný je ten, který je nejméně jeden rok v léčení stejné nemoci a nejméně jednou za čtvrt roku u lékaře na prohlídce, pro léky či radu. Např. diabetici, dále duševně, či tělesně postižení, připoutaní na lůžko apod. Pro pobyt v lázních a léčebných ústavech platí totéž jako při pobytu v nemocnicích. Lékař z poplatků nic nedostane, a proto není narušen vztah mezi ním a pacientem. Ordinace a nemocnice jsou jen výběrčími poplatků pro nemocenské pojišťovny.
Vcelku chápu, že modrototalitní příznivci napadnou tyto německé praktiky jako nepravdivé.
Vy tomu teda moc nerozumíte :-).
Tak zaprvé - sociální spravedlnost se projevuje v pojistném. Kdo má plat sto litrů měsíčně a odvádí z něj půlku na daně a pojištění - má za svůj nedobrovolně odváděný půlmilion ročně nárok na stejnou (stejně mizernou) zdravotní péči jako ten nejposlednější cikán, který za celý svůj produktvní život nevydělal na pojistné ani korunu. To je sociálně spravedlivé.
Limit 5000 je zajímavé že vám vadí, když dosud žádný limit nebyl a skutečně nemocní lidé za socialistických vlád byli nuceni doplácet si dle sazebníku bez jakéhokoliv omezení. Za komunistů to bylo jednodušší, tam vám prostě řekli že nejsou devizy nebo není kapacita a nechali vás chcípnout. Takže limit = zlepšení, nechápou co vám na něm vadí. Navíc kdo nemá tu pětistoivku, může se přijít přihlásit o dávky v hmotné nouzi podle zákona 111, a je poplatků zproštěn zcela.
Placení za nezletilé děti je více než OK - neplatí totiž děti, ale rodiče. Naprosto nechápu proč byste chtěl ze svého mizerného platu přispívat na odpuštění poplatků Topolánkovi-juniorovi a podobným opulentně bohatým rodičům. Taky by to byla pěkně asociální blbost! Kdo nemá na poplatky, může opět využít zákona 111.
A tři dny nemocenské? Vy nemáte rezervu na 3 dny života? Pak opakuji - nastudujte si zákon 111. Zdravotní pojištění nemá řešit sociální nouzi - platit mají všichni, a kdo na to nemá, má dostat státní pomoc.
V civilizovaném světě je obvyklé, že ti s vyššími příjmy "sponzorují" ty s nižšími příjmy. Říká se tomu solidarita. Nebo se chcete vrátit k nějakému africkému kmenu, kde děti pracují od nevidím do nevidím, aby si vydělaly na cestu do dalekého města k lékaři k léčbě nemoci, která je v civilizovaném světě tabu (vzpomínám na nedávno odvysílaný pořad na proklínané Nově o Unicefu o právě takovýchto dětech)?
Lidé nemající na drahou léčbu mohli požádat revizního lékaře pojišťovny o schválení úhrady. My to takto běžně řešili, ať šlo o doplatky tisíců nebo desetikorun. Nejsme příjemci sociálních dávek, oba řádně zaměstnaní, jen ta léčba zkrátka převyšuje naše možnosti. Ale to bylo před Tomášema. Nynější limit 5000 na osobu nás docela zužuje, protože je rozdíl, pokud ten limit se týká jen jedné osoby v rodině nebo jde o 3 limity na 3 osoby. K tomu je i náročné dojíždění do zdravotnických zařízení a plno léků či pomůcek, které nejsou z pojištění hrazeny vůbec.
Zákon 111 O pomoci v hmotné nouzi tvořili sytí, kteří nevěří hladovým. Naprosto vzdálen od reality dnešních cen a nákladů.
Placení za nezletilé děti - rodiče za ně platí, to je správné? Že ti rodiče mnohdy neberou ani dětské přídavky, které brali dříve ... A spočítejte si, na kolik vám ony dětské přídavky stačí, berete-li je, jen např. k úhradám za hospitalizaci či mnohá ambulantní vyšetření.
Je bohužel mnoho lidí (nedávný průzkum snad i tady na Měšci to jen potvrdil), kteří skutečně žijí od výplaty k výplatě. Nemocný je trestán nejen 3 dny bez jakýchkoliv příjmů, ale dalšími mnoha dny omezených příjmů v podobě almužny. Tzn. nejde jen o první tři dny nemoci, ale propad příjmů např. při 14denní léčbě banální chřipky je katastrofální. Podívejte se do okolí, kdo dnes splácí např. předražené bydlení, že mnohdy nejde vůbec marodit, a chřipku šíří dál okolo sebe, protože by po nemocenské neměl na úhradu bydlení.
V tomto státu byla tradice zajistit nemocné v době nemoci tak, aby mnoho nestrádali. Nebyla to sice žádná sláva ani při "plných" dávkách, ale jakž takž to šlo. Dobrých tradic bychom se měli držet. A zaráží mne, že papaláši nebo uniformovaní státní zaměstnanci mají privilegia, která neměli ani komunisti - marodění za plný plat. Záměrně nehovořím o simulantech, kvůli kterým jsou postiženi tisíce poctivých marodů. Ale na druhou stranu se přiznám, že jsem již dlouho (hluboce před Tomášema) nepotkal ve zdravotnických zařízeních nějaké simulanty a ani jsem nikde neviděl nějaké nezkreslené, pravdivé tabulky o zneužívání lékařské péče, jak nám Tomášové neustále zdůrazňovali, jak péči zneužíváme.
Topolánkovi odpouštět poplatky nechci. Mohla by ale existovat hranice, kdy skutečně bohatým dopřát možnost si léčbu platit aspoň částečně. Jenže takto přeplácení lidé do normálního zdravotníctví nejdou - ti mají své zařízení, podobně jako měli komunisti Homolku. A vidíte, zase jsme u toho, že OF a ODS kritizovala komunisty, že měli něco extra pro sebe, a nynější papaláši mají zase něco jen pro sebe. Když to dělali komunisti, bylo to špatné, když to dělají nynější vládci, je to v nejlepším pořádku. Demokracie opravdu jak vyšitá.
Znovu opakuji: SYTÝ HLADOVÉMU NEVEŘÍ. A když je systý přejedený, tumplem ne.
"Jenže takto přeplácení lidé do normálního zdravotníctví nejdou - ti mají své zařízení, podobně jako měli komunisti Homolku. A vidíte, zase jsme u toho, že OF a ODS kritizovala komunisty, že měli něco extra pro sebe, a nynější papaláši mají zase něco jen pro sebe. Když to dělali komunisti, bylo to špatné, když to dělají nynější vládci, je to v nejlepším pořádku."
Směšujete dohromady dvě zcela odlišné komodity: sociální systém a systém zdravotní péče.
Sociální systém má řešit solidaritu bohatých a doplatky chudým - zdravotní systém má řešit POUZE zdravotnictví. Zohledňovat ve zdravotnictví příjmy je cesta do pekel - z obou stran. Jediná trvale udržitelná metodika je ve zdravotnictví stejném pro všechny, a v sociálních dávkách pro ty nuzné. Jakmile začnete špekulovat o tom kdo nemá pětikilo - jakýkoliv systém se vám zhroutí jako domeček z karet. Prostě proto, že už není kde (komu) brát. Zdravotnictví má řešit zdraví - a sociální služby státu jejich dostupnost. Nelze míchat.
Vybavení našeho obvoďáka je ještě z doby hlubokého socialismu, comp sice má, ale tak 10 let starý. Má ho proto, že pojišťovna papírové doklady nebere, chce to mít v elektronické formě. Vybavení nemá proto, že mu je téměř 70 let, mladší doktoři se na obvody zrovna nehrnou.
Co se týká přístrojů: mluvila jsem s jeho poněkud mladším kolegou. Ten by si třeba i přístroje koupil, vyšetření by bylo rychlejší a přesnější. Nemá ale důvod, protože pojišťovna mu ho nezaplatí, hradil by ho ze svého. Pojišťovna mu nezaplatí ani rychlou ani přesnou diagnózu, ba ani více vyšetřených pacientů. Tak na to zvysoka dlabe. Pravda, každý třetí rok si koupí nové auto a škodovka to opravdu není.
uveřejňuje článek s návodem jak porušovat zatím platný zákon. Nehodlám diskutovat jestli poplatky jsou správně nebo špatně. Tady politická reprezentace velké strany nahlas říká, že zákony se nemusí dodržovat a její předseda veřejně mluví o tom, že dluhy není třeba splácet. Nechápu jak se může někdo s takovou verbeží ztotožnit.
Buďte komplexní a posuzujte obě strany nestranně: reprezentace jedné strany říká, že se nemusí dodržovat zákon, zatímco reprezentace druhé strany návrhem a přijetím tohoto zákona porušuje ústavu. Kdo z nich je větší verbež?
Pokuste se na to podívat nestranicky:
Ústava praví, že zdravotní péče je poskytována bezplatně. Zároveň prováděcí předpis praví, že rozsah zdravotní péče stanoví zákon. Chápeme? Gut.
Dosud platná úprava stanovovala rozsah pojmu "zdravotní pojištění" s tím, že ustanovila zdravotní pojišťovny a sytém povinných příspěvků do nich (odvody z mezd, příspěvky samoplátců, platby státu) - část zdravotní péče byla v tomto rozsahu poskytována pak už bezplatně (tedy nikoliv zadarmo, ale bez dalších příplatků) - část ale byla vždy placená klientem (některé léky, protetika, zubařina, třetí katetr, exotické nemoce, atd).
Stávající právní úprava prostě jen redefinovala pojem rozsahu zdravotní péče bez příplatku - jinak bezplatná zdravotní péče v 99% rozsahu zůstala a zůstává.
Největší chybou příplatků je, že se pojmenovaly "regulační" - měly se jmenovat například "solidární". Pak by snad i debilové pochopili, že když do zdravotnictví každý přidá vstupenku, zbyde (přibude) tam pár miliard na skutečné problémy. I dnes existují prohlídky a zákroky, které vám mohou zachránit život, ale jsou dostupné jen pro někoho. Za peníze. Pro všechny na ně nikdy nebude.
Zase tak úplně nestranicky: je mi jasné, že mně teď mnozí sežerou, ale ona i ta péče je od-do, prostě má svoje hranice. Laicky řečeno můžeme bojovat až do konce, ale někdy víme, že i při sebevětší snaze se zvítězit nepodaří. Kde ale ta hranice končí? 20 let v bezvědomí na přístrojích? Když v Itálii nechali odpojit dámu, co byla asi 10 let v bezvědomí na přístrojích, měl s tím silně katolický stát problémy, dotyčnou byla třeba převézt do jiné nemocnice, kde to byli ochotni udělat. Má smysl takový život? Jaká je šance, že se dotyčná probudí, natožpak uzdraví? A otázka na závěr: na kolik taková legrace vyjde?
Jo, držet někoho X let v bezvědomí na budíkách je asi nesmysl, i když by se to týkalo bezprostředně nějakého Vašeho blízkého, možná byste taky věřila na nějaký zázrak.
Ale z lékařského pokroku jsou schopni někteří uměle vytvářet nadstandard a chtít po lidech, aby si jej draze platili ze svého. A to není dobré. Např. vzrůstá počet náhrad umělých kloubů s tím, že kapacita je uměle snižována nebo zůstává na stejné úrovni, zdravotnická zařízení by vyšší počet operací zvládala, ale někdo ze shora (pojišťovny, Topolánek, komunisti?) nechce výkony proplácet. A tak pacienti trpí bolestmi, polykají tišící léky (které taky něco stojí, o zátěži zažívacího traktu pacienta ani nemluvě). "Řešením" by byla legalizace úplatků, kdy by si pacient připlatil ze lepší náhradu nebo rychlejší nástup na operaci, a ti, kdož na to mít finančně nebudou, budou dál neúměrně trpět v bolestech. Obávám se, že brzy místo narkózy bude za standard prohlášeno umrtvení ránou klackem a že se vrátíme tam, kde jsme být nechtěli.
Ústava (zákon 1/1993) nic takového neříká, ale v článku 31 zákona č. 2/1993 se mluví o poskytování bezplatné zdravotní péče na základě pojištění. Tedy ústava nic takového neříká, stačí si ji přečíst. To co tvrdíte o bezplatné zdravotní péči, pramení z neznalosti.
Ústava v čl. 2 např. říká "Lid je zdrojem veškeré státní moci". jestliže tedy většina občanů s poplatky a doplatky alias úplatky nesouhlasí, tak je přece nemohou uzákonit na základě lobby několika mála mocných a bohatých, případně že předseda strany bouchne do stolu a nařídí všem "podřízeným" poslancům hlasovat takto a takto, ačkoliv tito poslanci mají od svých voličů naprosto jiné požadavky (takto by aspoň měla fungovat opravdová demokracie - a ne novodobá totalita, jak jsme svědky nynějšího vládnutí)
Ztotožní se s ní Ti, kteří ani pomalu do 5 počítat neumí. Ztotořní se s ní všichni socani, kteří počítají s tím, že když nebudou makat (a to oni nebudou, proč taky, když se maji dobře), tak dostanou peníze od státu. Ztotožní se s ní všichni, kteří jsou natoilik hloupí, že nevidí dál, než na špičku svého nosu, ti kžeří si neuvědomují, že dluhy (i ty státní) se mají splácet. A ne dělat schodek za schodkem, rozhazovat a přidělávat tak problémy dalším generacím. Paroubek je jeden velký imbecil, nic víc. Ráth je jeho velký péro. Minulá vláda se snažila aspon o nejake kroky - reformy. To se o CSSD rici nikdy nedalo.
není zcela patrné, na který příspěvek vlastně reagujete.
víte, oni když lidi vidí, že i když makají, nemají se úměrně k tomu lépe, tak řadu lidí napadne, proč by vlastně vůbec měli makat, když to k ničemu nevede.
schodek se vždyckyy nějaký dostaví.
můžeme se přetrhnout, pak stát prohraje nějakou arbitráž o Novu, o IPB, o krevná deriváty ... a jsme stále tam, kde jsme byli již před lety.
tak jaképak snažení?
vás by to povzbudilo, slyšel-li byste, že už pokolikáté jsme se odrazili ode dna, a ono to nikde není vidět?
budu-li přispívat do systému stále novými a novými poplatky, v systému víc peněz nebude, protože na druhou stranu těch peněz zase víc odteče nebo se jich tam dostane méně z jiných zdrojů. příklad: ceny léků neustále stoupaly, i když koruna posilovala. proč? aby někdo mohl mít ještě větší, nemravnější zisky a lidi to stálo zbytečně víc peněz? až na výjimky se žádné zlepšení z regulačních poplatků nekonalo.