Máme sice prý svobodu, ale proč potřebují dopravci vědět, kdo si koupil jízdenku a kam? K čemu je potřeba takové sledování? To už nestačí samotná jízdenka, nebo bude ve vlaku režim jako u letadla, kdy jsou evidováni cestující podle jmen? Začínám mít dojem, že i když jsme nesměli přes hranice, tak zlatě za komunistů, těm bylo jedno, jestli a kam jsem jsem jela, ti nás tolik nesledovali (ale teda pamatuju jen režim od 60.let).
Při nákupu jízdenky ČD (samozřejme přes web, jak jinak) bylo donedávna kromě jména vyžadováno ještě uvedení čísla dokladu (OP, cestovní pas a podobně). Tento nesmysl ÚOOÚ zrušil a jak je vidět, nic se nestalo. Takže to byl údaj vyžadovaný naprosto zbytečně.
Mimochodem vidět nějaký doklad s fotografií k té jízdence chtějí jen v ČR, v zahraničí to nikoho nezajímá.
To je tedy novela, už je jasné, že pro všechny kteří rozhodují je snadnější vymýšlet různé jízdenky, než vymyslet vlaky, které si budeme moci vybrat tak, abychom dojeli z jednoho konce republiky bez přesedání a s jednou jízdenkou. To jsme si tady vybrali -odporníky-.(není to překlep)
250M za 5 let je 50M za rok, což je cca 5 CZK na občana a rok. To může být tak 10 CZK na výdělečně činného občana za rok.
Asi to tedy není zásadní vyhozená částka, ale i tak mi to přijde jako více peněz než užitku. Pokud soukromý dopravce pojede za nižší cenu, nemá to pro cestující moc význam. Pokud by teoreticky jel za vyšší cenu, tratil by na tom zase on. A v neposlední řadě, soukromí dopravci obvykle obsazují vlaky jinak než ČD, kde můžete nastoupit do libovolného vlaku, kam se vlezete.
Věděl bych o lepším, jednodušším a levnějším řešení. Zavést tzv. dopravní daň, (senioři by platili méně, ZTP vůbec a za děti by platili rodiče) a jízdenky odbourat úplně! Plátce dopravní daně by se v libovolném dopravním prostředku prokázal O. P. a ti ostatní by si koupili jízdenku u průvodčího bez přirážky. Takže každý občan ČR by prostě nastoupil do libovolného dopravního prostředku a bez jakýchkoli starostí jel kam by chtěl. Odpadla by spousta nákladů, spojená s jízdenkovou agendou, (také by zanikla spousta pracovních míst, ale všichni brečí, jak jim scházejí řidiči a strojvedoucí) A zmenšila by se potřeba dotací na dopravu.
Vidím několik problémů kvůli kterým to nejspíš nebude fungovat.
1. jízdenka musí platit u všech přepravců, pokud to bude dobrovolné tak se nejspíš nic nezmění
2. Místenka nesmí být svázaná s jizdenkou , v současné době to tak mají pouze české dráhy. Rovněž problematické jsou povinně místenkové vlaky.