Je povinné ručení velkou zátěží?

10. 6. 2002
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Autor: Depositphotos – gunnar3000
Ilustrační obrázek
Vlastníte osobní auto a je pro vás neustále stoupající cena povinného ručení neúnosná? Na pojistném lze ušetřit. Kolik vlastně stojí a jaké jsou rozdíly mezi jednotlivými pojišťovnami v ceně?

Trh s povinným ručením prošel řadou výrazných změn. Nejprve počátkem 90 let, kdy došlo k prudkému nárůstu vyplaceného pojistného plnění. Příčinou byla obnova vozového parku spojená s vyšší cenou zahraničních aut, náhradních dílů, a také prudký nárůst nehodovosti.

Od roku 1999 přešlo povinné ručení ze zákonného na smluvní pojištění a tím se i otevřel trh pro ostatní pojišťovny. Celkem v současné době působí u nás 12 pojišťoven. Sen o cenovém boji mezi pojišťovnami se ale brzy rozplynul.

Srovnáme-li všechny pojišťovny, sazby jsou prakticky stejné. Čím dál větší rozdíly je však možné vidět v nabídce pojistného plnění či jiných výhod. Teprve po ukončení regulace sazeb povinného ručení lze očekávat výraznější rozdíly v cenách pojistek a tím i větší boj o klienta. Na druhou stranu lze očekávat kvůli neustále se zvyšujícím nákladům pojišťoven na plnění i stálý růst cen pojištění.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Jak lze ušetřit? 

BONUSY 

Nejběžnější způsob jak snížit pojistné je využít tzv. bonusů. Ty získává řidič (respektive automobil) za předpokladu, že v uplynulém roce nečerpal od pojišťovny plnění. Maximální výše bonusu je zákonem stanovena na 5 % za rok.

Pokud pojišťovny chtěly zohlednit bonusy v plné výši, musely nastavit základní pojistné na odpovídající vyšší úrovni, než je minimálně stanovené pojistné. Teprve po ukončení regulace by mělo dojít k plnému využití bonusů a snad i malusů, přestože v některých zemích nejsou malusy vůbec uplatňovány.

Ke ztrátě či snížení bonusu zpravidla dochází při každé pojistné události (tedy i nezaviněné škody), kdy dochází k plnění ze strany pojišťovny za pojištěného. Ke snížení bonusu nedochází, pokud pojištěný do určité doby poskytl pojišťovně náhradu nebo šlo například o škodu způsobenou vozidlem po jeho odcizení.

Nabídka pojišťoven se liší v tom, jak velkého bonusu či naopak malusu lze maximálně dosáhnout. Určité odlišnosti jsou také v pravidlech přechodu mezi jednotlivými bonusovými stupni.

ZMĚNOU POJIŠŤOVNY

O změně pojišťovny může rozhodovat to, zda některá pojišťovna nabízí klientovi výhodnější nabídku a převezme jeho dosavadní bonusy (případně nepřevezme malusy). Při přestupu mezi pojišťovnami je bonus uznáván většinou na základě písemného potvrzení od předchozí pojišťovny či na základě čestného prohlášení. Nově vybraná pojišťovna si klienta zařadí podle svého systému bonusů. Jelikož se po dobu regulace bonusy mezi pojišťovnami výrazně neliší, je možné přestup uvážit pouze porovnáním nabídek pojišťoven.

Školení pro účetní - podzimní novinky

Později, kdy budou bonusy mezi pojišťovnami více odlišné, bude nutné vzít v úvahu i jejich dynamiku. Při změně pojišťovny by tak klient mohl získal nižší slevu než u bývalé pojišťovny. To by mohl odstranit pouze odpovídající rozdíl v cenách. Pamatujte jen, že písemně vypovědět povinné ručení je možné nejpozději 6 týdnů před koncem pojistného období. Smlouvu s platností od začátku roku je tak třeba vypovědět zhruba do poloviny listopadu.

Při výběru pojišťovny je třeba brát v úvahu cenu se zahrnutím bonusů (při daných limitech pojistného plnění), rozsah asistenčních služeb, doplňkové služby a výhody, a rovněž finanční sílu, hustotu likvidatur a pověst pojišťovny.

U které pojišťovny máte sjednané povinné ručení?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).