Neni zajimave, kolik to bdue stat kdy. Spise by me zajimalo, jak daleko je kazdy tad yochoten pripustit si myslenku, ze vyrazne omezi jidzy autem. Samozrejme nikoli ty sluzebni, ktere musi. Myslim tim soukrome cesty do prace, ktere mnohdy kopiruji vice ci mene dobre cestu MHD, ktera je ovsem mnohdy dost desna. Ja bych se vyrazne omezil pri cene 40 korun za litr. To je muj strop.
Právě že by se chtělo zamyslet nad těmi služebními jízdami. Soukromé osoby (kromě Prahy) až tak mnoho nejezdí. Jednou za 14 dní na nákup do HM, ale nějaké větší cestování se neděje ) vyjma některých přeplácených jedinců, u kterých hromadná doprava je out a raději jedou sami stejnou trasu, co vlak nebo bus, za delší čas a vyšší náklady - musí se ale před sotatními předvést, že na to mají.
Co ale vidíme v mnohých podnicích - nikdo není schopen používat mozek na přemýšlení a něco naplánovat, a tak se bezhlavě jezdí sem a tam. To pak musí zaplatit zákazník ve formě předraženého výrobku nebo služby. A podnikatelé, co jedou sami na sebe, se nějakými úsporami už nezabývají vůbec. Ti jezdí ještě více soukromě a dávají si to do nákladů.
A podnikatelé co jedou sami na sebe....
Hahaha, ta věta měla zjevně začínat A zaměstnanci statních a polostatnich firem, kde je nikdo dostatečně nekontroluje
Podnikatele co jedou sami na sebe, totiz v kazdem pripade utraceji svoje penize a maximalne usetri par procent na dani. Zamestnanec soukromou jizdou ve sluzebnim voze usetri nepomerne vice. Kapišto?
Podle mého mluvíte nesmysly. Pokud se podíváte na parkoviště kolem továren nebo třeba i kolem Prahy, uvidíte tam neskutečné množství aut a když si počkáte, tak v 75% z nich uvidíte přijíždět i odjíždět jediného člověka. A nesnažte se tady tvrdit, že všechno to jsou jen manageři. Jsou to docela běžní dělňasové, kteří jen nemají šanci využít v rozumný čas nějakou hromadnou dopravu a nebo prostě dávají přednost nezávislosti na hromadné dopravě.
Jestli jste Mexi dobře četl, uváděl jsem v závorce "kromě Prahy". Tzn, že v Praze (možná jsem opomenul ještě připsat "a v jejím okolí či činých velkých městech") je situace trochu jiná než ve zbytku republiky. To, že jsou tam lidé mnohdy přepláceni, vede k tomu, že někteří jezdí do práce autem.
U nás v okolí je několik montoven a mnoho lidí si nemůže dovolit dojíždět do montovny individuálně. Takže jede několik autobusů za sebou (pro každou montovnu zvlášť), aby pak ČSAD mohla rušit spoje, protože nejsou náležitě vytíženy (podle mínění papalášů pokud není bus či vlak našlapán na 150 % a lidé nestojí i na schůdkách, tak spoj je nerentabilní - hlavně že oni se projíždění single v audinách, bavorácích či suprblbcích...). Výsledkem je, že mnohé výrobky či služby jsou předražené, protože tyto náklady musí někdo zaplatit. A "hodný" zaměstnavatel - kapitalista to určitě nebude ...
A pro Martina V: samozřejmě, že podnikavců se soukromé jízdy týkají. Nezaplatí je ze svého, ale zaplatí to opět zákazník ve formě dražšího výrobku nebo služby. Jestliže jsem schopen poskytnout nějakou službu za 300 za hodinu, po započtení soukromé jízdy to už bude třeba 450 za hodinu, po započtení části nákladů za luxusní BMW namísto auta pro podnikání skutečně vhodného vzroste cena např. na 1500 za hodinu. Po započtení pronájmu luxusní kanceláře stoupne cena na 2000 za hodinu. A tak dále ... Kde jsou ty doby, kdy nám při převratu hustili do hlavy, jak komunisti po započtení všech možných i nemožných režií vyráběli draze a jak novodobí podnikavci se budou předhánět v tom, kdo vyrobí laciněji. Skutek utek. Kapišto?
Mám ve svém příbuzenstvu i státní zaměstnance. Jsou státní a státní ... Řadoví absolutně nemají šanci auto zneužít pro soukromé účely. Kontrolní systémy jsou natolik buzerující, že mnohdy je lepší jet jiným zpsůsobem, než žádat o služebku autem. No a ti pak vypráví, že pokud přijedou do Prahy na jakékoliv ministerstvo, že tam vládne opravdová svoboda všeho. Skoro každý si tam při svém "hlavním" zaměstnání dělá i nějaký ten vedlejšáček či podniká v pracovní době a aby vykázal alespoň nějakou činnost v "hlavním" poměru, tak vymýšlí nesmysly, aby podřízení na venkově měli co dělat. A samozřejmě i hojně cestují auty. Natočit po Praze 100 km není žádný problém a že ve skutečnosti to byla víkendová cesta na chalupu ... jen se podívejte na venkově, co služebních aut (nebo služebních, ale neoznačených) je zaparkováno u chat a chalup. No a jsou také uniformovaní státní zaměstnanci - a ti se k nám sjíždění služebáky ze širokého okolí, protože tu levně a dobře vaří. Když pak žádáte o výjezd, nemají benzin a musíte se dostavit vy k nim. Nevím, zda jízda na oběd spadá do služební činnosti - my si třeba půl hoďky na oběd vykazujeme zvlášť mimo pracovní dobu. Na druhou stranu chápu, že pokud nemají vlastní závodku, někde by měli možnost se najíst. A doba 3 housek s Gothajem (pominu, že ten dnešní Gothaj je plný rakovinotvorných eček, separátů a dalších nepoživatin nemajících s masem a s tehdejší komunistickou recepturou nic společného) už je asi pryč... Kromě toho je tady zóna placeného stání a žádné auto neplatí. A pak není místo pro ty, co by parkovat potřebovali a jsou ochotni dokonce za to zaplatit. Jsou tedy státní a státní ...
Pokud podnikatel dokáže prodat svoji práci za 2000 Kč za hodinu, tak ji za tuto cenu prodá ať jsou jeho náklady 400 nebo 1990 Kč/h. Cena výrobku či služby je totiž daná trhem a nikoliv výrobními náklady. Zda má prodávající marži -10% nebo + 500% totiž nakupujícího nezajímá a ani nemá šanci to zjistit. Výrobní cena má pouze tu vlastnost, že pokud se jí prodejní cena moc přiblíží či ji dokonce převýší, tak po čase logicky přestane podnikatel daný produkt prodávat a vyrábět (až po čase. Je lepší prodat vyrobené kusy s malou ztrátou, než odepsat už nakoupený materiál za plnou cenu).
Tedy zda podnikatel jezdí v novém BMW nebo staré š120 nemá s cenou výrobku téměř žádnou souvislost. Pokud jsou totiž někde přehnaně velké marže, tak si toho brzy všimnou další podnikatelé a začnou v dané oblasti podnikat také a tím časem sníží marže na obvyklou úroveň.
Trh je ten největší bordel ...
Proč bych měl platit za něco stovku, když mohu tisícovku, že?
Co já si pamatuji, tak jsme byli při převratu ujišťováni, že podnikatelé nebudou uplatňovat nemravný zisk a že v rámci konkurence se budou snažit vyrábět co nejlevněji. A nízké náklady měly být přenášeny na zákazníka v podobě nízkých cen.
Zda podnikatel jezdí v BMW či 120ce, rozhodně souvislost má. U nás jsou obchody, kde jsou zaměstnanci bez aut, majitel má nějaké "normální". Zde jsou ceny značně nižší než v obchodech, kde má majitel luxusní auto a rodinní příslušníci coby zaměstnanci také. Bohužel k nim chodí nakupovat firmy nemající zájem o nějaké nižší ceny. A tuto nabalující se drahotu opět musí někdo zaplatit.
Co se poslední dobou hodně přetřásá, jsou neúměrně vysoké ceny u některých prací či zboží, vyšší než ve vyspělé cizině s 4 - 5x vyššími platy.
Já osobně půjdu raději koupit věc za stovku než tu samou za tisícovku.
Já osobně půjdu raději koupit věc za stovku než tu samou za tisícovku.
A o tom to je. Po nějaké době se určitě najde podnikalel, kterému bude stačit místo 900Kč zisku jen 700Kč, když tím přebere zákazníky konkurenci. A pak dalšímu 500Kč atd až se najde nějaká rovnovážná cena.
Samozřejmě jsou různé segmenty trhu, kde to platit nemusí. Zatímco Tesko, Kaufland, Penny atd jedou na velký obrat a malou marži, Ferrari, Hugo Boss, Beneton atd jedou na exkluzivitu, vysoké ceny a malý obrat.
A pak jsou ještě např. malé obchůdky typu vesnická samoobsluha, kde jsou relativně vysoké ceny, kvůli lokálnímu monopolu ale minimální obrat, protože většina lidí raději udělá jednou týdně velký nákup ve městě. V takové případě pravděpodobně žádná lokální konkurence nevznikne, protože prostor pro zisk je zde příliš malý a na BMW si tam ani majitel nevydělá.
Ta konkurence, aspoň u nás, funguje zcela obráceně než popisujete. Podnikatel, který nasadí na zboží cenu 500 Kč, záhy zjistí, že to samé zboží prodává konkurence za tisícovku. Co udělá? Zvedne své zboží také na tisícovku. Eventuelně kdyby sám od sebe nechtěl zvednout, navštíví jej mafie a když nezvýší, přejede jej auto nebo vyhoří. A zákazník zboží stejně koupí, stojí-li pětistovku nebo tisícovku.
Takto dopadli třeba někteří čerpadláři, když nechtěli ceny PHM šponovat do alelujá. Takhle dopadají zájemci v dražbách o cokoliv. Dostaví se umělí nadsazovači cen, a pokud nezapaltíte jim, přihazují až je to pro původního zájemce neúnosné.
Já vidím třeba na našich dvou prodejnách: na jedné visí úvěr - takže ceny jsou vysoké. Na druhé už byl úvěr dávno splacen, ale co by majitel snižoval ceny. Je stejně drahý jako ten s tím úvěrem. Ten bez úvěru páchá na spotřebitelích nemravný zisk. A až i ten druhý úvěr splatí?
Pokoušet se vám vysvětlovat byť jen základní ekonomické zákonitosti to je nejspíš docela zbytečné, ale třeba by to jen bylo velmi náročné. Každopádně vás musím upozornit, že Marx byl spíše sociolog než ekonom a jeho teorie byla naprosto prokazatelně vyvrácena, ačkoliv vám je evidentně velmi blízká. On totiž naprosto nepočítal s jedním elementem, s lidským faktorem.
Schopnost vydělat peníze není hodna odsouzení, tím méně pomluv a závisti. Znám příliš podnikatelů v bavorácích a mercedesech, kteří začínali fakticky z ničeho, ale především měli odvahu jít do rizika a nejistoty. Jen vás upozorňuji, že na jednoho úspěšného připadá deset takových, kteří jejich štěstí nebo jejich prozíravost neměli a třebas měli i lepší startovní podmínky, prostě to nezvládli. A nebo to sice ustáli, ale v určitou dobu neudělali to správné rozhodnutí, takže teď nemají továrnu na něco, ředitelskou kancelář a venku medvěda, ale pořád jen doma pracují se svými dvěma zaměstnanci u třetího soustruhu v dílně na vlastní zahradě. Ano. Není to jen o schopnostech, ale i o štěstí, ale není to hřích a není to ani nic výjimečného. Bohužel, jak vidno, není ani nic výjimečného, když neúspěšní házejí na ty úspěšné špínu a vylévají si tak svou frustraci ze svého neúspěchu nebo dokonce ze své neschopnosti (kterou si ovšem samozřejmě nejsou schopni přiznat).
Řada dalších zase obětovala svůj volný čas vzdělávání a budování kariéry.
Ale jestli si berete za mustr týpky tipu Krejčíře, potom se s vámi dá jen těžko rozumně bavit.
Navazi na vlakno ohledne dopravy do zamestnani. V mem pripade 25km do nejmenovaneho krajskeho mesta autobusem, 7km trolejbusem do zamestnani. Cena +- 36Kc + 12Kc=48Kc , cas 40+20= 60min jizdy + 30min chuze,cekani na spoj atd. Autem je to jinou trasou, kde spoje nejezdi, 24km, pri spotrebe 5l nafty/100km asi 2Kc/km (ano, nepocitam amortizaci,nicmene pro zjednoduseni a hruby nahled to necham tak) 48Kc a cas 30min. Usetrene 2h denne na praci, konicky, hospodu, sport ...to jezdim sam
Nekteri zamestnanci jezdi denne 50+50km,jelikoz v miste bydliste neni prace a spoje neexistuji.Nekteri nove zacali jezdit autem, jelikoz CD posunuli "delnicky" vlakovy spoj a oni by nebyli vcas v zamestnani.
(firma cca 1000 zamestnancu, plna parkoviste nehlede na pracovni zarazeni)