Hlavní navigace

Jaké bude povinné ručení?

4. 9. 2001
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Česká kancelář pojistitelů stanovuje sazby pojištění odpovědnosti na základě škodného průběhu z předchozích let. Jak výrazné zdražení můžeme očekávat a co k tomu pojišťovny nutí?

Pojišťovny, které nabízejí zákonné pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, jsou sdruženy v České kanceláři pojistitelů (ČKP). Je tomu tak, neboť toto pojištění má svá specifika a pro jeho provoz je zapotřebí účinná cenová regulace.

Následující tabulka znázorňuje počet pojištěných vozidel u jednotlivých pojišťoven z databáze ČKP ke konci roku 2000.

Tabulka č. 105
Pojistitel Vozidel
Allianz pojišťovna 675 973
Česká podnikatelská pojišťovna 165 553
Česká pojišťovna 2 219 678
ČS-Živnostenská pojišťovna 208 069
ČSOB Pojišťovna 36 632
Generali Pojišťovna 128 263
IPB Pojišťovna 230 829
Komerční pojišťovna 464 524
Kooperativa, pojišťovna 966 744
Union pojišťovna 7 777
Uniqa pojišťovna 33 575
Zurich pojišťovna 8 898
Celkem 5 146 515

ČKP stanovuje minimální sazby pojistného pro každý rok. Ze zákona pak plyne, že pojišťovna nabízející tento produkt smí jeho cenu zvýšit až o 30 % a naopak smí za každý rok bezškodního průběhu přiznat motoristovi 5 % bonus. Zde je nutné zdůraznit, že jde opravdu o bezškodní průběh, nebere se tedy zřetel na to, kdo škodu způsobil.

Kromě zmíněného spravuje ČKP také garanční fond, ze kterého poskytuje náhrady škod těm poškozeným, kteří utrpěli škodu vinou nezjištěného nebo nepojištěného vozidla. V takovýchto případech ČKP vymáhá škodu na provinilém řidiči a současně se zasazuje o správní řízení vůči němu, na základě čehož může být zmíněnému řidiči vyměřena pokuta až 20 tisíc korun a zákaz řízení vozidla.

V případě, že vám způsobí škodu vozidlo, jehož majitel z místa ujede a vy si stačíte zaznamenat jeho státní poznávací značku, můžete využít další služby ČKP. Na internetových stránkách provozuje registr pojištěných automobilů a po zadání SPZ a data incidentu Vás informuje, na kterou pojišťovnu je třeba se obrátit.

V loňském roce zaznamenala samotná Kancelář celkem 7 772 pojistných událostí s celkovou škodou dosahující 54,7 milionu korun, které vyplatila z garančního fondu. Auditované výsledky všech členů kanceláře (tj. 12 pojišťoven) za pojištění odpovědnosti z provozu vozidla dosáhly v témž období škody ve výši 9,61 miliardy korun, což znamená nárůst o 16 procent oproti roku 1999.

Srovnání povinného ručení na Měšci

Vyberte si to nejlepší povinné ručení a sjednejte si ho online.

Kromě zmíněných škod musely členské pojišťovny vytvořit rezervní fond ve výši 2,56 miliardy korun na úhradu deficitu vzniklého provozováním zákonného pojištění v minulosti. Zasloužené pojistné v roce 2000 dosáhlo 13,25 miliardy korun, což znamená, že náklady dosáhly 92 % výnosů.

Vzhledem k okolnostem, že zhruba 20 % vybraného pojistného tvoří administrativní náklady, vykázaly členské pojišťovny jako celek ztrátu z provozování zákonného pojištění více než 1,6 miliardy korun. Bude tedy nezbytné minimální sazby zvýšit a není nepravděpodobné, že tomu bude právě o citovaných 16 % nebo této cifře nepříliš vzdálené hodnotě. Na skutečnou výši zvýšení minimální sazby pojistného si však ještě počkáme. Lze očekávat, že Česká kancelář pojistitelů zveřejní nové sazby zhruba v polovině října.

skoleni_15_4

Letošní zdražení pojistného se neobešlo bez potíží. Majitelé vozidel, kteří zvolili pro povinné ručení jiné období než kalendářní rok, jsou vystaveni tlaku na zaplacení doplatku za část pojistného. Je tomu tak v případě, že smlouva uzavřená v minulém roce platila (či platí) i v letošním roce a pojistné bylo stanoveno blízko minimální sazby. Po zvýšení minimální sazby pro rok 2001 se zaplacené pojistné dostalo pod tuto zákonem stanovenou hranici. Navíc ne všechny pojišťovny byly na možnost vybírání doplatků připraveny a nyní se jim naskytl problém. Na jedné straně špatné smlouvy jednostranné zvýšení pojistného neumožňují, na straně druhé stojí neúprosný zákon a minimální sazba povinného ručení.

Ztráta pojišťoven může sama o sobě znamenat dvě věci. Buď jsou sazby povinného ručení opravdu udržovány nepřiměřeně nízko a měly by být vyšší, nebo by se pojišťovny měly naučit hospodařit a srazit své administrativní náklady. Nejspíš ale platí oba závěry současně.

Platíte povinné ručení?

  • Ano, na více motorových vozidel.
    26 %
  • Ano, na jedno motorové vozidlo.
    32 %
  • Ne, přestože mám motorové vozidlo.
    21 %
  • Ne, nemám motorové vozidlo.
    21 %

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).