Neustále se hovoří o vyšších průměrných platech v soukromém sektoru. Bylo by zajímavé zjistit, jak je ohodnocena činnost zejména běžná "úřednická" v soukromém sektoru a ve státním? Mohu obě soustavy porovnat a musím říci, že státní aparát je nadhodnocen a za stejnou práci a zejména za stejnou intenzitu by v soukromé sféře takové platy neměli. A to ještě nepočítám různé příplatky na ošatné, fondy FKSP a další. Smůla je, že patří do skupiny všichni a nelze více ocenit práci učitelů, zdravotníků a dalších i špičkových úředníků. I když při dobré vůli vedoucích pracovníků by to šlo. Např. by bylo zajímavé zjistit, kolik je pracovníků v nejnižších třídách (každý se popisem práce snaží nadhodnotit činnost) a kolik je lidí bez osobního hodnocení, které má být za něco "navíc". Ale ono je rozdělováno jako nároková složka platu. Domnívám se, že by se dalo více odstupňovat i ve stávajících podmínkách a kvalitnější práce by se dala ocenit bez neustálého natahování rukou a hrozeb stávky.
V tom vidím jednu z hlavních příčin neustálé nespokojenosti úřednického aparátu - neschopnost nebo spíše neochota vedoucích odměňovat DIFERENCOVANĚ. Pokud by to chtěl někdo skutečně řešit, mesel by nastavit tvrdé požadavky především na vedoucí a to počínaje od nejvyšších míst. Pokud připustíme, že je mezi "nimi" přibližně stejné rozložení výtečných, dobrých (průměrných) ale také podprůměrných, tak se to musí (mělo by se!!) odrazit i v platech a zejména v osobním ohodnocení.