Hlavní navigace

Jak poznat, že má auto upravený tachometr?

2. 1. 2015
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

U aut s hodně najetými kilometry se vyplatí vyměnit rizikové díly. Oblíbenou výmluvou je i ztráta „techničáku“ a náhrada duplikátem. Nejhezčí auta v bazarech jsou ale ojeté taxíky.

Zájemce o ojetinu by se měl zaměřit především na reálný technický stav a opotřebení součástí vozu. A pokud má o auto vážný zájem a sám autům zase tak moc nerozumí, měl by si k výběru přizvat některého z odborníků na automobily, jenž dokáže případné podvody odhalit.

Pečlivě kontrolujte:

  • mechanické části vozu (např. spojku, katalyzátor či uchycení kol)
  • stav interiéru (míra jeho opotřebení by měla odpovídat uvedenému stavu tachometru)
  • podezření vzbuzují hodně použité nebo naopak nové či prokazatelně měněné prvky, jako například pedály, volant, hlavice řadicí páky, nebo bezpečnostní pásy
  • sledujte úpravy sedadel a jejich přečalounění

Na co se zaměřit

Podvodníkům se stále vyplatí u hodně použitého vozu při stočení tachometru zmíněné díly vyměnit, aby svým opotřebením nebudily pozornost. Z ojetiny, která měla původně najeto 300 až 400 tisíc km, se tak může v rukou zručných podvodníků stát pohledná ojetina se sto tisíci kilometry na kontě. Jan Dryák k této problematice uvádí: Někdy dochází opravdu k výměně nápadně opotřebovaných částí interiéru, ale i při použití kvalitní předprodejní přípravy pomocí různých leštících prostředků lze opotřebovaný interiér velmi dobře renovovat. A zákazník nic nepozná.

Při zkoumání interiéru vozu se zaměřte na typické díly, podle nichž lze odhadnout skutečný nájezd. Pokud jsou kupříkladu gumové plochy pedálů znatelně obroušené, pak má vůz s nejvyšší pravděpodobností najeto minimálně 150 000 kilometrů. Stejně tak viditelně ohmataný či vyleštěný věnec volantu značí nájezd 150 až 200 000 kilometrů. Pokud má navíc hlavice řadicí páky setřené číslice rychlostních stupňů, pak automobil zdolal téměř 200 000 kilometrů. Zbystřit byste měli také v případě ošoupaného či potrhaného potahu sedadla řidiče. Pokud je poškozený v místě, kde se jej běžně dotýkají bezpečnostní pásy, pak by automobil mohl mít reálně najeto až 300 000 kilometrů.

Vaší pozornosti by při testovací jízdě nemělo uniknout ani případné cvakání poloos, ozývající se při zatáčení v plném rejdu. To by značilo jejich nadměrné opotřebení a reálný nájezd převyšující 200 000 kilometrů. Stejnou porci kilometrů nejspíše urazilo také auto, jež má zažloutlé a vysvícené světlomety.

Typickým ukazatelům opotřebení jednotlivých součástí ojetých automobilů, podle nichž můžete odvodit skutečný nájezd vozidla, se podrobně věnuje článek na Lidovky.cz.

BMW 316i Touring
Autor: Dalibor Z. Chvátal

BMW 316i Touring. Ilustrační fotografie

Podvodníci raději podezřelý díl vymění

Vladimír Tylšar k problematice odhalování stočeného tachometru na základě opotřebení interiéru uvádí: Bajky o ohmataných volantech a ošlapaných pedálech patří minulosti. Odřený volant podvodný prodejce klidně vymění – na šedém trhu je množství levných dílů např. z rozebraných kradených vozidel. Univerzální návod neexistuje, my používáme vlastní metodiku vycházející z podrobné znalosti konstrukce a výroby automobilů. Laik většinou nemá šanci zmanipulovanou ojetinu rozeznat. Jistou šancí je informovat se předem na konkrétní bazar na internetu. Zkušenosti internetových diskutérů je však nutno brát s rezervou. A taky nehledat ty nejlevnější nabídky. Trh s ojetinami není supermarket a auta „v akci – 45 %“ tam nehledejte! varuje Tylšar.

Jan Dryák k tomuto tématu doplňuje: Problém je, že počet najetých kilometrů není vždy patrný při běžné, ale často ani při odborné prohlídce vozidla. Obzvlášť pokud má vozidlo najeto přes 150 000 km, ani odborník většinou nemůže s jistotou říct, zda ve skutečnosti nemá již najeto například 250 000.

Nejhezčí jsou použité taxíky

Varovným signálem pro zájemce o vůz z druhé ruky by měl být při výběru také nápadně zachovalý lak. Může se totiž jednat o hodně použitý taxík, jehož karoserii po celou dobu užívání chránila fólie. Dokládá to i vyjádření jednoho pražského taxikáře, který si přál zůstat v anonymitě.

Podle jeho slov jsou použité taxíky v autobazarech na pohled jedny z nejhezčích ojetin, protože před prodejem z nich původní majitel sundá ochranné fólie a lak, kterými byly celou dobu chráněné, a tak zůstanou prakticky nepoškozené. Samozřejmě bývají v použitých taxících vyměněny také zřetelně opotřebené díly, jak bylo zmíněno výše. Vozy taxislužby toho za pouhých pár let provozu najezdí skutečně mnoho. Ročně mohou urazit klidně i 80 až 100 000 kilometrů. Dle vyjádření osloveného taxikáře se to týká zejména taxíků, které vozí pasažéry mezi Dejvicemi a letištěm Václava Havla v Ruzyni. Tyhle auta můžou jezdit na servis klidně každého čtvrt roku, ale v servisce se to neobjeví, dodává.

Samozřejmě nelze chování majitelů vozidel taxislužby při obměně vozového parku nijak paušalizovat a nelze tvrdit, že jsou takto upraveny všechny taxíky. Nicméně lze takto názorně ilustrovat možné praktiky, s nimiž se můžete setkat. Dokáže vůbec zájemce o koupi ojetiny taxík v bazaru odhalit? Zbyněk Veselý ze sdružení SOVA se domnívá, že laik pozná vůz taxislužby jen těžko. Pokud si ale s sebou vezmete mechanika, měl by ve voze najít stopy po různých zařízeních, která se v taxíku používají, dodává. S jeho slovy souhlasí také Karolína Topolová: Taxislužby často mají své vozy polepeny ochrannou fólií, po jejímž sundání je lak až neuvěřitelně zachovalý, přitom interiér působí opotřebeně a lze v něm nalézt stopy po uchycení taxametru, vysílačky, drátu vedoucího k označení taxi na střeše apod. Často je to mozaika detailů, které utvoří celkový dojem z vozu. Její výčet doplňuje Pavel Foltýn z Auto ESA, který uvádí: Vozy taxi mívají specifickou barvu (slonová kost, nebo žlutá barva), případně byly opatřeny žlutou fólií, po které lze nalézt zbytky.

skoleni_15_4

Ford Mondeo 2.5 kombi, motor V6, LPG Lovtec
Autor: Dalibor Z. Chvátal

Ford Mondeo 2.5 kombi, motor V6, nekvalitně provedena LPG úprava Lovtec. Ilustrační fotografie

Techničák jsem ztratil, ale auto je v cajku, pane

Vladimíru Tylšarovi se pak v nedávné době podařilo jeden taxík objevit. Naposledy jsme takto odhalili taxík z Barcelony. Byl nabízen k prodeji autorizovaným zástupcem značky se stočenými kilometry, uvádí Vladimír Tylšar. Podle slov Karolíny Topolové z AAA Auto existují případy, kdy taxislužby, autopůjčovny, kurýrní služby nebo smluvní přepravci stáčejí tachometr průběžně (před každou STK či návštěvou servisu), a jejich podvod je pak „papírově“ prakticky neodhalitelný.

Podle jejích slov však existuje jistá naděje: Vozy taxislužby musí absolvovat STK každý rok a podle těchto záznamů v technickém průkazu lze taxík odhalit. Jenže prodávající to samozřejmě vědí také, a tak si většinou nechají vystavit duplikát technického průkazu (jako důvod nahlásí třeba ztrátu) a tím historii vozu zakamuflují. Obecně vzato, pokud k vozu není původní technický průkaz, je to důvod k maximální opatrnosti. Pozor je třeba dávat také na vozy pocházející z tzv. smluvní přepravy, které podle frekvence STK nepoznáte. Je-li (nebo byl-li v minulosti) vůz registrován na firmu, vždy nahlédněte do obchodního rejstříku a zjistěte, zda firma neprovozuje smluvní přepravu, radí Karolína Topolová.

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).