Mezi lidmi se šíří omyl, že když od řemeslníka nedostanu doklad, tak nemohu jeho práci reklamovat. Tak to ale není. Mezi mnou a řemeslníkem vzniká smlouva o dílo (v daném případě ústní formou) a záleží samozřejmě na důkazech, jaké jsem schopen předložit, že tento řemeslník dílo zhotovil (postačí svědectví, nepřímé důkazy jako výpis hovorů, parkovací lístek apod.).
Takhle jsem se dohadoval s kobercářema, kteří mi špatně položili koberec. Jejich cena byla vyšší než jsem předpokládal a neměl jsem peníze (scházela mi tisícovka a bankomat mám daleko). Tak jsme se dohodli bez dokladu, oni nemuseli vykázat DPH, o těch cca 20% mi ponížili cenu.
Po týdnu mi tvrdili, že si mě nepamatují, tak jsem si vyžádal v prodejně předávací protokol (podepisovali převzetí koberce, který mi přivezli) a vysvětlil jsem jim, že mám svědky (přítomná přítelkyně a pošťačka, která u nás zrovna zvonila a řemeslníky viděla). A najednou se jim paměť vrátila...
Zapomněl jsem na to nejpodstatnější - emailová objednávka a potvrzení řemeslníkem. V emailu je popsáno, jaké práce budou vykonány.
Doklad je jen potvrzením o poskytnutí služby (ve smyslu §31 ŽZ podle kterého je doklad povinen vydat jen na žádost klienta, není tedy povinný) a současně samozřejmě doklad o zaplacení (účtenka, ve které je konečná cena).
Ke smlouvě o dílo ale nemá účtenka přímý vztah.