Bohužel do ČR ještě nedorazil trend ze západní Evropy, a sice, že by Internetbanking měl být zadarmo (tedy pokud jde o paušál).
Typický příklad Bank Austria Creditanstalt (BA-CA). V Rakousku je internet banking BA s naprostou samozřejmostí zdarma, v ČR se tato banka zřejmě domnívá, že klient je ochoten zaplatit cokoli.
Pokud mi je znamo tak eBanka nema pausalni poplatky za internet banking, zato dalsi poplatky jsou dost vysoke.
Ale ma jednu vyhodu - SW neni vazan na konkretni instalaci, staci pouze pristup k internetu a to kdekoliv. K cemu je internetove bankovnictvi kdyz musim sebou vlacet svuj pocitac.
Myslím, že si trochu pletete homebanking komunikující skrz internet a internet banking. Internetové bankovnictví je takový produkt, kterému stačí k provozu pouze internetový prohlížeč (samozřejmě patřičně nakonfigurovaný) a nějaký autentizační prvek ("kalkulačka", elektronický certifikát ...).
Jen me zarazi naco delat autorizaci slozite, tady za velkou louzi vsichni pouzivaj jmeno/heslo a evidentne to funguje a bohate staci (fakt je ze tady zakaznik neni zodpovedny za zneuziti uctu).
Jinak IB taky neni zadarmo pokud chcete pres internet i provadet platby (prohlizeni stavu uctu apod. je zdarma). Jenze prevody penez se tu temer vubec nepouzivaji, vsechno se plati seky, je tam fyzicky doklad o platbe a navic se platci ty penize neodectou hned ... vetsinou je par dnu kdy ty penize maji na uctu obe strany :)
...a co Česká spořitelna???? Na můj dotaz mi kvalifikovaně nedovedl odpovědět snad nikdo z "mojí" pobočky ČS, pouze nějaké mlhavé zprávy, o cenách za služby IB nemluvě. Mají teprve mít prý o této problematice školení. Jenom mi sdělili, že obdržím jakousi "kalkulačku" (snad koder/dekoder) za cca 1200 Kč + (snad) 200 Kč/měs. poplatky za poskytování služeb IB....To je trochu málo informací s ohledem na počet klientely ČS. Hlavně, že mě "osobním" dopisem o možnosti IB informoval už sám p. gen. ředitel ČS/Erste Bank :-((( TROCHU DRAHÝ ŠPÁS při mém pohybu na účtu!!!! Z uvedeného přehledu a ze získaných zkušeností nejspíš zůstanu u klasického "přepážkového" styku. Vždyť to mám do ČS asi 500 m od domu!!!
Internetové bankovnictví by dle našich informací měla Česká spořitelna spustit v poslední dekádě května. Tento termín bych osobně nepovažoval za příliš jistý, neboť původní plánované spuštění bylo určeno na duben (viz výpisy z účtů), následně dle neoficiálních informací posunuto na 15. května a dále na onu poslední dekádu.
Dle informací, které ČS podává na internetových stránkách by měla být aktivace i-bankingu zdarma, cena vedení 5 Kč u sporožirového a 100 Kč u běžného účtu.
Podmínkou zřízení internetového bankovnictví je ovšem koupě kalkulátoru za 2500 Kč(!), resp. 1250 Kč v případě smlouvy na dobu delší jak dva roky.
Dnes jsem byl na pobočce ČS a výsledek? Jedna z úřednic mi řekla, že i-banking je pouze v pilotní verzi a spíš to vypadá na druhou půlku roku. Druhá úřednice, která vyhlížela zasvěceněji ovšem říkala, že si to už u nich někdo objednával. Tak si vyberte. Nicméně i při nízkém paušálu u sporožirových účtů půjde, zdá se, o zbytečně nákladnou záležitost.
Myslím, že to je téma na diskusi zda IPB homebanking považovat za internetové bankovnictví.
Kritérium, zda stačí prohlížeč, je podle mě příliš zjednodušené, neboť jeho splnění nezaručuje to podstatné - a sice, že mohu do banky přistupovat v pohodě (a bezpečně) odkudkoli, např. z internetové kavárny.
To je případ např. Komerční banky a Živnobanky, kde je nutné instalovat klientský certifikát (u ŽB jsou potřeba dokonce dva, z toho jeden se neinstaluje do prohlížeče).
PB
Ano, máte pravdu, je to téma na větší diskuzi.
Je asi jasné, že pokud od banky nedostanete "nějakou kalkulačku", která Vám vygeneruje přístupový klíč, nejde mluvit o tom, že se mohu k bance připojit odkudkoli. V této době to splňuje zřejmě jen eBanka.
Používám HB od IPB - ta řeší správu účtu přes klientskou aplikaci. Tu mám naistalovanou doma a v zaměstnání. Pokud se chci podívat na stav účtu, dívám se přes prohlížeč, který má v sobě certifikát.
Z internetové kavárny bych mohl přistupovat třeba tak, že bych měl na disketě tento certifikát a do prohlížeče ho nainstaloval a po skončení vymazal. Viděl bych ale jenom zůstatek na účtu, což mi stejně řekne IPB bankomat při výběru hotovosti. Chci říct ještě toto : z internetové kavárny bych se NIKDY na svůj účet nedíval - ani s "kalkulačkou"
JM
Dnes již čisté internetové bankovnictví (dostupné odkudkoli) nabízí -
teoreticky i Spořitelna -jen si musíte pamatovat tří !! (opravdu 3) různá tajuplná čísla plus mít elektronický klíč.
Union banka - stačí heslo a elektronický klíč, certifikát do exploreru je nepovinný, funguje to i bez toho.
CitiBank - stačí znát heslo a číslo své debetní karty, jinak nic nepotřebujete, elektronický kalkulátor považují za zbytečnou investici.
Přimlouvám se za IB, je pohodlné, rychlé a bezpečné. Bezpečné ať si říká kdo chce co chce. Nesouhlasím však s cenami za které je tato služba účtována. Pokud je zejména přínosem pro banku, pak není přínosem rozuměj finančním pro klienta. Banky se předhánějí která nabízí víc služeb a levněji, když se to ale spočítá tak +- jsou všechny na tom stejně jen s tím rozdílem, že někzterá nabízí méně služeb. Například ČS je sice levná, ale služby řeší velmi perspektivně tj. samoobsluhou klienta a za to ho ještě zinkasuje. Myslím si, že takovým bankám by měla být brána licence pro neschopnost.