No, proti gustu zadny disputat, ale fakt nechapu, proc se trapit den cesty nekam na jih Evropy, kdyz na severu Chorvatska jsem za 8-9 hodin. More jako more. Jet do Recka autem je masochismus, chudaci pasazeri. Do Recka bych jedine letel, s pritelkyni jsme tam byli dvakrat a zasadne letecky. Nastoupim do letadla, vystoupim, transfer do resortu, jdu do more. Kdo nema na letadlo, at na dovolenou nejezdi. Brat deti do auta na takovou dlouhou cestu by mel byt trestny cin.
> More jako more
To je právě ono. Tobě stačí jakékoliv moře. Znám i takové, co jedou k moři proto, aby se váleli u bazénu. Pak je asi opravdu jedno, kam. Možná by posloužil i hotel s bazénem za Prahou.
Naopak mám kamarády, co loni dojeli do Řecka na kole (+ vlak, trajekt, stop). Měsíc času a spousta zábavy na cestě.
Autor článku to vidí jinak, než ty. Procestoval a viděl pár zemí (i když asi jen při průjezdu), otestoval silnice, mobilní služby, platby kartou. Co je pro jednoho opruz je pro druhého koníček, v autorově případě dokonce job.
Já dřív jezdil do Norska autem. Za 14 dní člověk najel klidně 5 000 km. Jen cesta z trajektu v Dánsku do ČR je 1 200 km. Byl jsem na severu několikrát letecky, projel stopem Norsko ze severu na jih. Pokaždé to bylo něco zcela jiného. Každé mělo svoje přednosti a značné nevýhody.
> Nastoupim do letadla, vystoupim, transfer do resortu, jdu do more.
To platí, pokud to máš na letiště kousek. Pro mě to někdy znamenalo MHD + bus + metro + BUS + odbavení a čekání na letišti - (let) - MHD, vlak.... Časově někdy horší, než to vzít autem. Pravda, bez stresu, že se něco porouchá, s možností projít se, prospat, číst si, kdykoliv si dojít na záchod a najíst se.
Jet výrazně dále JEN kvůli moři je samozřejmě kravina, to souhlasím. Ale třeba někoho zajímá antika, trochu jiný životní styl atd.
Jinak moje osobní zkušenost právě se třemi dětmi je taková, že 8 hodin v autě pro ně zas takový problém není. Naopak 16 hodin už zase v jednom kuse nedám já jako řidič a musím se někde zastavit na delší oddech, což umožní dětem a ženě delší procházku, posezení atd,, pak při další cestě v autě bez problémů spí.
Takže souhlasím s autorem, že se to zvládnout dá. Co se týče ekonomiky, tak je to právě hodně dáno počtem lidí a pro 4-5 lidí už to není právě málo, v podstatě za cenu letenek tady máme cestu, ubytování a ještě něco zbyde na různé atrakce, vstupné atd.
Jak už psali přede mnou je to o cíli a volnosti. My jeli Francii - Cannes a Černou Horu - Budva ve 4; 2 dosp.+2 děti.
Vždy na 2x s přespáním a poznáním míst, Cannes přespání tam u moře v IT (pod Benátkami) a zpět u Lago di Garde.
Černou horu tam za Makarskou a zpět s prodlídkou Plitviček.
Pak jsou trasy snesitelné i s rezervou.
No a na místě člověk může poznat celkem dost v okolí (chce to přípravu), ale kdo chce být u moře pro toho to asi není; my měli cca 70% cestování a výlety a zbytek flákání u vody.
Jen to hledání ubytování na místě bych asi řešil předem. Protože pokud se stane, jako nám, že člověk dojede navečer a leje jak z konve a není vidět na metr tak hledat ubytování je děs, my byli rádi, že našli zabookovaný hotýlek :-)
niekto napriklad zo zdravotnych dovodov nemoze cestovat lietadlom. autobusom s detmi do grecka je tiez trestnycin? takze autom s prespanim cestou na juhu srbska je takato trasa aj pre menej ostrielaneho vodica bezpecne absolvovatelna. grecko je historicky podstatne zaujimavejsia destinacia ako chorvatsko. kto raz vyskusa, bude chciet cestu absolvovat neraz autom...
hranice cestou z SVK
https://www.youtube.com/watch?v=1TVZrlU9KK0
https://www.youtube.com/watch?v=qm-zjT82K4E
https://www.youtube.com/watch?v=O-8BD0-8vZk
Nemohu souhlasit s názorem moře jako moře.Moře v Chorvatsku je nádherné,ale dnešní turismus už je tak ohromný, že toto kouzlo už už není co bývalo.Nesnáším přeplněné pláže,kde stojí stovky slunečníků,a na pláži je sotva místečko .Chorvatsko jsem projel úplně celé(od Terstu až po Ulcinj v Černé hoře).Byli jsme tam mockrát (10krát)a vždy velice spokojeni.Kromě toho jsem byl 3krát ve Španělsku v Itálii na Elbě,toto vše autem s maželkou a dcerou.Řídím vždy sám.Od doby, kdy jsme poznali Řecko,zejména ostrovy do kterých jsme se zamilovali nikam jinam nejezdíme.Navštívili jsme do dnes ostrovy Kos,Korfu,Kefalonia,Ithaka,Rhodos.Kréta,Santorini,Karpathos,také jsme byli na olympské rivieře.Toto vše letecky,na místě pújčuji motorku nebo auto na celý pobyt,projezdíme celý ostrov.Jsou zde nádherné pláže,kde jsme byli třeba úplně sami ,úžasné moře.Člověk ale musí pro to něco udělat,aby tyto krásy viděl.Pokud někomu stačí běžet ráno na pláž,položit si tam osušku,aby měl místo,budiž.Letos se chystáme opět do Řecka na ostrov Lef káda kam pojedeme opět autem.Je to totiž nádherná svoboda.Z pozdravem se loučí Zdeněk.
Ano to je správné slovo, v Řecku je svoboda, klídek. Moře nádherné a pláže nikdy nepřeplněné, tak možná více lidí v sobotu a v neděli. To si Řekové užívají víkend. My jedeme letos do Řecka po 23. Jezdili jsme busem, létali letadlem, ale už jezdíme 7 let autem a je to ten nejkrásnější požitek z dovolené. Kdo neviděl tu krásu Řecka, nemůže posoudit tu nádheru. Ani z fotografii ani z webových stránek. Už se těšíme. Nasedneme do auta a tím začíná krásná měsíční dovolená. Mějte všichni krásné přicházející léto. Nela
Dalibore,
diky za pekny clanek :).
Mam dotaz z jineho soudku, jak se snasi Opel 1.6 s LPG?
Pred casem jsem o ni uvazoval ale byl jsem od ni odrazen z duvodu absence hydrostelu a vzhledem k pouziti LPG castejsimu serizovani vuli. 1.4 se mi zdala slaba, nakonec jsem koupil jinou znacku...
Diky
Pepa.
To je pro mě vyšší dívčí :) Ten Opel byl sňatek z rozumu, nemám Oply rád :), ale cena byla atraktivní a byl v dobrém stavu. Plyn šel do něj tak trošku na test, je v něm polský Stag Q-Box s přímazem ventiĺů, montáž dělal velmi dobrý a zkušený plynař, ne garážník. Původně jsem zvažoval BRC, které mám ve druhém voze, ale to znám a Stag jsem proto chtěl vyzkoušet. Osobně mám zkušenosti, že nekvalitní montáž je 80 % všech příčin problémů. K Vaší otázce, Opel jede na plyn tišeji, spotřeba je příjemných cca 8,7 l/LPG/100 km při plném osazení a puštěné klimatizaci a dálniční jízdě, přes 9 l jsem se ještě nedostal. Nájezd na plnou nádrž (55l) okolo 520 km. Na plyn najeto cca 6500 km a vše je v perfektní kondici. Jízda klidná, nic necuká, přepínání neslyšitelné, plyn není cítit, vše je prostě tak, jak má být a jsem spokojený. Koupil jsem si dojezdovou pneu a teď už jen jezdím :)
Obecně k tomu přímazu: podle mě je to zcela zbytečné. Mám na LPG najeto už 300.000+ km bez přímazu (jeden motor). Nic se s tím nezkazí, ale není to potřeba. A pro klid duše existuje i jednodušší řešení: přípravek pro LPG na přímaz ventilů přidávaný přímo do benzínu. Při startování spálený benzín tam udělá film i pro následný provoz LPG.
A pozor, STAG nedávno zavedl jednu nepříjemnou novinku: 10.000 km, nebo 1 rok, co přijde dříve, je nutno udělat revizi, jinak se sám vypne (přejde na benzín).
Já mám teda korejce (Daewoo Nubira 3) z roku 2003 což má asi stejný motor jako zmiňovaný Opel. Akorát Opel tomu řiká Ecotec a Daewoo tehdá E-Tec. Výkon 80 kW, Opel míval asi kolem 74-78 kW. Každopádně tyhle motory mají hydroštely a nesetkal jsem se za 13 let provozu na LPG (a 210 tis km) s potřebou cokoliv kolem ventilů seřizovat. Naopak teď začínaji být slyšet hydroštely chvilku po nastartování. Systém LPG mám Landi renzo bez přimázávání ventilů.
Opravdu pěkně sepsaný článek na téma: Cesta (nejen) autem do Řecka. Takto si představuji sepsat danou problematiku. Nic povrchního, navíc autor s praktickými zkušenostmi, které sám otestoval. Sám už jsem takto párkrát absolvoval cestu na jih (Turecko, Bulharsko, Rumunsko, Albánie aj.). Ještě jednou díky za pěkný článek.
dá se. ti kdož chválí letadlo by možná mohli dopočítat cestu na letiště, časovou rezervu před nástupem, často pár hodin zpoždění u burákových aerolinek, pak výstup a transfer - 6-8 hodin považuji za normu (z čehož jen 2 je let), letěl jsem už i tak i že autem by to bylo rychlejší. největší chudák je řidič, zejména je-li jen jeden a nemá se s kym vystřídat. pro ostatní i pro ekonomiku rodiny, je auto téměř vždy pohodlnější, jde hlavně o ten pocit, že řecko je dál než chorvatsko. ne o tolik, a často po lepších cestách. .
Jinak vyjadřuji pochvalu autorovi článku za velice zajímavý a podrobný popis všech možných cest. Sám jsem nedávno koukal na trasu přes Albánii (autor ji nazývá "jaderská"). Zajímala mě hlavně bezpečnost cesty. Žádné špatné zkušenosti jsem sice nedohledal, ale Albánci u mě nemají zrovna tu nejlepší pověst. Naopak s jejich příbuznými z Kosova se úspěšně přetahují o poslední příčku na mém osobním žebříčku evropské důvěryhodnosti.
Děkuji za kompliment :-) Tak bezpečnost je asi jako u nás, vždy můžete narazit na kriminalitu jedinců, celá země kvůli tom ale špatná není. Do hlavy člověku nevidíte. Projel jsem Albánii i Kosovo. Vysloveně nebezpečně jsem se tam necítil, ale je více než jasné, že v těchto dvou zemích máte vyšší koncentraci osob, které mají trošku odlišný přístup ke společenským i státním pravidlům. Je to dáno i nábožensvím - islámem. Chce to být ve střehu, a to jak na silnici, tak i mimo ni. A tak trochu ukazovat, že se nebojíte, že nejste jen "obyčejný turista" a že si nenecháte nas**t na hlavu. Asi něco jako v Čečensku či Dagestánu, také jsem si je autem projel a bez problémů.
Upřímně jsem se docela těšil, až z Kosova vjedu zpět do Srbska, podobně Albánie a Řecko je něco jako Somálsko a Německo. AL a KS jsou trošku divočejší země, a tak je k tomu potřeba přistupovat. Běžní lidé jsou však skvělí. Snaží se pomoci, jsou ochotní a nesnaží se v cizinci vidět jen peníze. V Sarande jsme dostali zdarma pizzu jen proto, že majitel pizzerie měl radost z toho, že jsme se, cituji "nebáli přijet do Albánie".
Na druhé straně tam běžně vidíte jezdit policisty civilním autem (třeba polorozbitou Dacií), protože služební auto prostě nemají. Anebo policista ve tmě stopuje a prosí o svezení domů, je vám vděčný, ale mluví pouze albánsky. Anebo vás zastaví starý civilní Mercedes, vystoupí policista, provede běžnou silniční kontrolu a jede dál.
Policisté v AL byli celkem fajn, často na mě i mávali, asi z radosti, že tam někdo přijel :-) Oproti tomu Kosovo je země nikoho, muslimové na každém rohu, z každé strany je cítit nacionální myšlení obyvatel a vše, co je srbské je špatné... Ta ukradená země je ztracená a kdyby se spojila s Albánií, asi by to bylo lepší.
Překvapuje mě špatná situace s auty v Albánii. Ještě nedávno byla Alb. známa jako země, kde legálně končí ukradená - hlavně luxusní - auta z celé Evropy (nejvíce pochopitelně z Německa). Nějak se mi nezdá, že by se nefunkční zkorumpovaná státní zpráva dokázala tak rychle vymanit z vlivu tamější mafie a začala auta posílat zpět do zemí původu.
Děkuji za skvěle odvedenou práci! Tahle infarktová turistika je velmi zajímavá a těším se na další praktické články pana Chvátala. Bylo by možné doplnit podrobné informace o policejních kontrolách? Naznačil jste praxi odpustků, rychlostní limity atd. Pak ještě prosím rozepsat problematiku "neschopnosti platit hotově" (viz zablokovaný průjez s kolonou aut v zádech). Stojí to za ty stresy? Člověk nechává na cestě nejen čas, finance, ale také zdraví. Díky za Vaši férovost a důvěryhodnost, se kterou se řemeslu věnujete! Přeji Vaší rodině jen to dobré ...
Před týdnem jsme se vrátili z obdobné dovolené autem do sousedního Turecka. Poprvé jsme si to vyzkoušeli před 2 lety, není to sice na každoroční dovolenou ale jako poznávací cestování po Anatolii s vícečlenou rodinou (nás jelo 7) to bylo fajn. Volili jsme trasu přes Rumunsko, Bulharsko a Řecko (Szeged - Téméšvár - Vidin - Calafat - Edirne - Istanbul (Bosporus)...) cca 2100km. Pokud jde o řidiče v Turecku nevidím to tak černě, hustší provoz je v Trákii a v západní Anatolii (Istanbul, Izmir), z toho jste ale po 300km od hranic venku a pak si užíváte víceproudých volných silnic. Jinak Turkové jsou velmi ochotní při řešení problémů (letos mě potkal defekt) a na rozdíl od zkušeností autora článku i ohleduplní řidiči (vždy na vás bliknou světly před jakýmkoli manévrem, předjížděním apod.). Potvrzuji ale poměrně špatný stav silnic v Bulharsku, docela dobrý v Rumunsku a velmi dobrý v Řecku (ale byl jsem jen v nejvýchodnější části) a v Turecku. Cenově celá doprava vyšla něco přes 10tis. Kč. (7 místná Toyota Verso diesel, spotřeba 5,1l/100km). V Turecku se ale připravte na velmi drahá paliva (až 40Kč/l) v Bulharsku naberte plnou a pokud můžete vemte si kanystr. Pokud jde o letošní převrat, nebyl žádný problém a letos se dalo najít velmi levné ubytování (používal jsem Booking.com).
Špatně jsem to vysvětlil. "Němečtí, belgičtí, francouzští" apod. Turci nejezdí bezpečně, jezdí rychle, chtějí už být doma, nebo zpět. Ale v samotném Turecku, kde jsou běžní turečtí řidiči na TR značkách je to v pohodě, tam jsem rovněž neměl jediný problém. Po divočejčí Gruzii jsem se naopak na turecké silnice a dálnice vždy těšil :-)
Chválím článek. V Řecku autem jsem byl jen 3x, tak malinko tuším o čem to je. Děti cestu snáší v pohodě. Pro mě osobně i cesta je dovolenou. Je to takové dobrodružství. Dětem jsem ukázal jak to fungovalo za totality na hranicích, ... cesta po Egnatii Odos, kde je skoro 50 km tunelů ... často až 6 km dlouhých. Byl jsem i v Chorvatsku, ale s Řeckem se to nedá srovnávat. A porovnávat to s letadlem ... Low cost můžeš kupovat, když předem víš temín dovolené ... Autem se můžeš rozhodnout dle situace ... Já jel autem do řecka, kamarád letěl do bulharska a na cestě strávil cca polovinu času co jí. Okružní jízda svozu na letiště 2.5 hod. , čekání na letišti, rozvoz na ubytování, mu trvalo skoro 10 hodin ... . -Nemáte žádné zázemí, na rozdíl od auta.. A co se týká bezpečnosti .. Ve Francii podle mě je na odpočívadlech nebezpečněji a to jste v "západní evropě". Větší pump mají ostrahu, někdy i se psem .. Ale je pravda, že většinou nespíme všichni najednou .. Ale rozhodnutí je na každém. Mě vyhovuje volnost, kdy si zastavím kde a kdy chci, můžu na výlety ...
to co je napsáno plně potvrzuji.
již jsem byl v Řecku od roku 2004 14x.
první cesty byly pomalejší,( Makedonie byla jen na vízum a tak se jezdilo z Niši na Sofii a dolů do Řecka) ale dnes potvrzuji čistou jízdu z Jihlavy do Paralie 1450 km ( Olympská riviera ) za 14,30 hod s přestávkami na kafíčko 16 hod.
ale chce to jezdit hlavně začátkem července anebo koncem srpna, aby jste se vyhnuli turkům. ti většinou migrují do turecka koncem července až do předposledního týdne v srpnu. letos jsme na hranicích postáli pouze 3x10 minut. co se týka destinace tak olympská riviera je zhruba na úrovni calábrie v Itálii cca 1900 km. nedá se to srovnávat s chorvatskem. v parálii je stálé počasí teplé moře a písčité pláže a srdeční řekové.
doporučuji. FP
Prave koli stabilnemu pocasiu a teplemu moru sme definitivne vymenili CRO za GR. I ked je CRO jednoznacne co sa tyka km dostupnejsie (vdaka Bohu zato, inak by cestovali vsetci do GR), ceny sluzieb, potravin a vseobecne pristup chorvatov na rozdiel od grekov k turistovi nekomunikujucemu nemeckym jazykom je takpovediac zalostny, i ked CRO ako krajinu v ziadnom pripade nezatracujem, ma toho vela co ponuknut, ale ak by som chcel usetrit tie spominane km, tak osobne zrejme radsej cestujem do Talianska ako do CRO i napriek zvacsa spinavsiemu moru, no lezat v kamenolome a kupat sa vo vode dosahujucej casto krat teplotu horskej bystriny...Dakujem, neprosim. Cestovat autom do GR da jednoznacne volnost ktora v pripade tejto destinacie je obrovskym lakadlom a ze moznosti vyletov minimalne po okoli je neurekom. Skratka kto neskusil...
Este k clanku :
K ubytovaniu v sezone na blind v znamejsich destinaciach by som bol skor skepticky, nakolko coraz viac SRB, MKD (ktori sa prave s chorvatmi koli nie tak davnej dobe vojny a krivdami medzi tymito narodmi, narodnostiami prilis neracia) sa ekonomicky vzmaha a objavuju moznosti a benefity dovolenky v GR.
Za dalsie, takto spracovany DO DETAILOV, ktore po uz nejednom absolvovani uvedenej cesty mame takpovediac zvacsa "vychytane" klobuk dole a velke podakovanie.
Dalibore,
moc děkuji za příjemné čtení. Naprosto si užívám cestování v autě a je vidět, že jsi na tom podobně.
V květnu příštího roku se chystám do Řecka s přítelkyní (konkrétně na Korfu) a plánujeme přímo na ostrově spáchat svatbu. Vzhledem k delšímu pobytu (12 dní) a pravidelným přesunům jsme cestu autem zvolili jako rozumnou variantu.
Ale proč píšu... Chtěl bych se zeptat, jestli jsi jel tuto cestu mimo hlavní sezónu - chystáme se tam v půlce května, tak nevíme, zda-li se máme bát přeplněných dálnic a hraničních přechodů (především MK/SRB a SRB/HU), protože chystáme přesuny nejvíce v sobotu a neděli.
Ještě bych se chtěl zeptat, jestli máš vyzkoušenou i cestu v Makedonii přes Bitolu...ušetří to pár desítek kilometrů a vyhnu se tak hranici GR/MK na hlavním tahu.
Poslední věc...nevíš, jaký byl stav Srbských dálnic při tvé poslední cestě? V oficiálních zprávách jsem četl, že všechny úseky A1 by měly být dokončeny do konce r. 2016.
Díky a přeji spoustu šťastných cest!
Dan
No na Řecku se mi hlavně líbí, že každý jeho kout je jiný. Pokud chci za památkami, není problém, k moři je to potom kousek z vnitrozemí. To stejné nákupy, jídlo, potápění, vlastně vše je dostupné jen po krátkém přejetí. takže za mě rozhodně ano. zajímavé informace o Řecku: https://www.etravel.cz/recko pro ty, kteří se rozhodují...
Díky.
Velmi pěkně, přehledně a zkušeně napsáno.
Naprosto souhlasím.
V červnu fičíme s přáteli z Bratislavy na Lefkádu
a jedeme samozřejmě z Bratislavy přes Maďarsko,Srbsko a Makedonii.
Lepší cestu není třeba hledat ... neexistuje.
Začátkem července podáme aktuální hlášení.
Šťastnou cestu všem přeje Bob.
Dobrý den, velmi pěkný článek. My jeli minulý rok do Řecka autem a hlavní výhoda je, že můžete po cestě vidět naprosto krásnou krajinu. Jeli jsme rychlejší trasou, která byla cca 1900 Km. Cesta autem do Řecka, jsme si velmi užili. Letos jedeme znovu.
Jezdil jsem Bulharsko/Achtopol, s dětmi a psem za 16 hodin, pohoda i se starým Trajetem. Letos poprvé fungl novou Toyotou do Řecka, už se moc těším, hezký článek, jezdím vždy odpoledne kolem páté z Brna (dopolko jedu 200km do Brna, nejhorší kus cesty, u tchána si odděleném), zasvítání už mně zbejva 400 km do cíle a to se dostridam s manželkou. Zajímavost, do Řecka to je o 50km blíž (Nea Peramos)
Do Rumunska se podívat si přeji již od svých dětských let :-) Vypadá to, že se tam letos už konečně dostanu Zjišťuji potřebné informace a narazil jsem na vychytanou stránku https://www.cestolino.cz/pruvodce/rumunsko/ tak se s ní tady s Vámi o ní podělím
Mohu to tedy do Řecka vzít přes Chorvatsko? (že bych se držel https://autotrip.cz/za-kolik-do-chorvatska-autem/ ) a poté se nasměrovat do Řecka. Připadá mi to nejjednodušší.
V Řecku jsem byl již dvakrát. Měli jsme to jako zájezd autobusem. Letos uvažujeme o Albánii https://www.cestolino.cz/pruvodce/albanie/
Máme starší auto a rádi bychom letos také jeli do Řecka autem, každopádně naše starší auto by tuhle cestu už nedalo a děti v autobuse nevydrží, nevíte jak je to přesně s půjčovnou aut? Vybíráme auto v půjčovně automobilů a nevíme zda i s půjčeným autem lze cestovat do zahraničí, máte někdo podobnou zkušenost? Velmi nás totiž láká představa, že můžeme po Řecku cestovat i s dětmi v klidu a v pohodě a hlavně, že můžeme procestovat více míst, než pouze sedět v jedné destinaci.
Jízda autem není pro každého, ale kdo už se rozhodne projet Řecko během tří týdnů, uvidí z něj více, než 5, možná i deset leteckých dovolených. Nesprávné je také časové srovnání: "Letadlo tam letí dvě hodiny a auto tam jede celý den". Ano, z letiště v ČR se letadlo dostane na řecké za 2-3 hodiny......ale auto jede z domu na místo řeckého ubytování! Připočteme-li trmácení třeba z Moravy na pražské letiště a pak z řeckého letiště transfer na hotel v Řecku, budeme rádi, když se vlezeme do deseti hodin.....
Letos bychom chtěli s manželem jet autem do Řecka. Oba velmi rádi řídíme, takže s dopravením se na místo nebude problém. Nevím, jak je to s ubytováním. Nechceme se vázat nějakým pevným termínem přes booking.com (i když normálně tuto službu využíváme, hlavně když jedeme s vnoučaty - a je super). Spíš mě zajímá, jak je dostupné a rozšířené ubytování v soukromí, v kempech atd. bez rezervace. Chceme jet spíše do severní části Řecka - od Soluně po Volos nebo Chalkidiki.