SIPO je v tomto případě past. Záleží jen a pouze na férovosti platbu předepisujícího subjektu, protože pouze on má možnost platbu zrušit. Kdyby to udělala proaktivně sama pošta, poruší smlouvu s ním uzavřenou.
Pokud se nežádoucí platba v SIPO objeví, jsou dvě možnosti:
1) Platíte z účtu: vybrat/převést peníze, aby se platba neprovedla. Pozor na kontokorent a na možnost opakování termínu platby (2 pokusy v měsíci, druhý je do 23. dne v měsíci). Poté položky ze SIPO můžete uhradit manuálně na poště, přijde vám ještě ten měsíc papírový předpis. Nechtěnou platbu můžete "vyřadit", resp. na ty chtěné vám pošta vystaví jednotlivě jednorázové platební doklady SIPO, každý je za 5 Kč.
2) Platíte na poště. Nechtěnou platbu můžete "vyřadit", resp. na ty chtěné vám pošta vystaví jednotlivě jednorázové platební doklady SIPO, každý je za 5 Kč.
Asi nerozumím tomu "pokud platíte z účtu tak to nejde". SIPO platím (pošta si strhává) z účtu, ale když tam nebudou peníze, tak si nic nevezme. Tak to stejně dělám už nějakou dobu, aby peníze odešly až v druhém termínu. Jinak přes SIPO platím elektřinu, plyn, TV, rádio a byt. TV a rádio jsem změnil dnes ráno online během 20 minut (i se zjišťováním, jak se to vlastně dělá), takže od příštího měsíce je platím příkazem. Už jen byt a je to vyřízené.
Ještě by to šlo udělat jinak: zjistit si účty od všech plateb, SIPO nezaplatit, ale vše co jde, zaplatit přímo z účtu. To ale jde pouze tehdy, pokud platíte složenkou na poště. Další měsíc dostanete stejný předpis + nezaplacené platby. To jsem dělala svého času, když jsem na SIPU měla jen rozhlas a TV, neplatila jsem každý měsíc, ale jednou za 2 měsíce (víceméně z trucu za to, že zavedli poplatek za placení SIPA, které bylo do té doby zdarma). Další, tedy třetí měsíc v řadě, se už dlužné položky na SIPU neobjeví, dlužník je dotyčné firmě/firmám předáván jako dlužník a pošta se už dál o nezaplacené platby na SIPU nestará.
Kdysi jsem tu psala, že SIPO je nepružné, protože platbu nemůžete zrušit vy, musí ji zrušit inkasující firma. A to je někdy docela problém, pokud nekomunikuje. V době bezplatných plateb z účtu je SIPO tak akorát pro lidi v exekucích, kteří pak platí hotově přes SIPO a bohužel se značnou přirážkou.
Jelikož matka pracovala jako přepážková pracovnice na ČP, tak jsem se jí ptal, zda to jde. Ano jde vyjmout 1..x plateb ze SIPA (tkzv. náhradní doklad SIPO), je to placená služba a pro obsluhu je to práce navíc. Velmi často je zatím neznalost případně vysloveně lenost. Musel jsem se velmi ovládat, když pracovnice ČP tvrdila, že nejde vyjmout jedna platba ze SIPA, že to nemá zaplatit a počkat na upomínku. Tak mamka nadiktovovla (klávesu po klávese) postup v APOSTu. Na reakci, že neví jak celou transakci uzavřít, protože jí to zneplanilo kód (APOST dle tohoto kódu předvyplní formulář), jí máti odvětila, že to bude muset opsat, za to že si ČP účtuje tu přirážku. Nakonec se podařilo. ale chce to nervy. Ovládnout komplet všechny služby a jejich možnosti vyžaduje kvalitní výcvik a znalost (nutno dodat, že mnohdy až obskurních) poštovních služeb. Na ČP je velká fluktuace a tomu odpovídá i kvalita nových pracovníků. Jenom těch debat co jsem vedl na téma dopis s dodejkou (ať raději jdu na hlavní poštu apod.). Pošta je sice mentálně nastavená na služby 19-20. století, ale ty staré přestává ovládat a ty nové taky nic moc...
Tak nám tady správně vyjmenovali primární dodavatele, který může být pro daný kraj jen jeden. Na severu je to ČEZ a na jihu E.ON. Všichni ale také uvádí jako dodavatele distributora, který je přidružený, např. u E.ON je to EGD, což vede k matení pojmů. Ještě, než to Bohemia Energy prasklo, tak mi volala paní z této firmy, která se představila jako jejich manažerka, a že má pod sebou šedesát lidí, pro každý okres někoho jiného a přemlouvala mě k osobní návštěvě dýlerem B.E., abych k nim přešel, že mají elektřinu nakoupenou dopředu a nezdražují, ale podle posledních zpráv se zdá, že dopředu nic nakoupeno neměly.
Všude se argumentuje, že cena plynu na burze se skokově zpětinásobila a proto teď společnosti končí a lidi musí přejít k DPI. Ano, platil jsem 600 Kč/MWh a nyní má DPI 3000 Kč/MWh. Ale když se podívám na burzu s vývojem za poslední rok:
https://www.kurzy.cz/komodity/zemni-plyn-graf-vyvoje-ceny/1MWh-czk-1-rok
Tak vidím, že cena vzrostla z 200 Kč/MWh na aktuálních 400 Kč/MWh. Tj. "jen" 2x tolik, což odpovídá i situaci v roce 2020, kdy bylo výhodné nakupovat v létě za 140 Kč/MWh, ale v říjnu 2020 byla cena na 270Kč/MWh.
Buď mi něco uniká, nebo to zdůvodnění burzou moc nesedí. Docela by mě zajímalo, co ERÚ tedy zkoumá, aneb z jakých dalších nákladů, vázaných na spotřebu, se ta cena skládá. Náklady na administrativní činnosti se předpokládám neliší, pokud odeberu 2 MWh nebo 40 MWh za rok. Navíc třeba Innogy si na administrativní úkony spojené s DPI udělala speciální ceník, takže tyhle náklady kompenzují samostatně.
tady se ve třech minutách dovíte vše , já jen dodám že zřejmě spuštěním NORD 2 se situace vrátí na původní možná i níže proto si pár spekulantů rozhodlo si ještě namastit kapsu do toho absolutní neodborníky v eu , flákače u nás , a bezzubá ERÚ aj. a bylo vymalováno akce začíná na 2min45 https://www.youtube.com/watch?v=6AMsG5DDVkQ&lc=z22jdbu55obsgz2flacdp43a3tpg4y2ea3fr4gsdt0pw03c010c
Ale Vás nemusí zajímat jaká je cena zemního plynu v US, ale jaká je cena na našem trhu:
https://www.kurzy.cz/komodity/pxe-zemni-plyn-graf-vyvoje-ceny/
a
http://pxe.cz/On-Line/Gas/
Režim DPI je dohoda mezi dodavatelem a zákazníkem, která je vypověditelná kdykoliv. V praxi to funguje tak, že zákazník, který si najde nového dodavatele, s ním podepíše smlouvu a nový dodavatel pak požádá o převedení operátora trhu (OTE), vysvětlil Šperňák a dodal, že proces přechodu k novému dodavateli pak trvá deset pracovních dnů. S přepisem vám pomůže nový dodavatel tak, jak je zvykem při klasické změně smlouvy.
Dobrý den,
my jsme o přechod od DPI (byli jsme u Bohemia Energy) žádali téměř hned - 18.10., nový dodavatel nás začal přebírat 8.11.,avšak skutečný převod proběhl k 6.12.,protože to operátor trhu měsíc měl u sebe a změnu potvrdil až k 6.12.. Takže 10 dní mi tu úplně nesouhlasí. Dá se dovolat těch 10 dní? Odejít od DPI jsme chtěli okamžitě kvůli astronomickým cenám (máme dům) a nyní po nás DPI chce zaplatit za 2,5 měsíce tolik peněz jako u běžného dodavatele energií za cca půl roku. To je prostě nehorázné, že i když jsme žádali hned, tak nám to stejně vypadá je k ničemu. Budu vděčná za reakci,
Alena