Píšete, že potenciální zájemců o popsanou službu je relativně dost. Chtěl bych vědět, z čeho při tomto tvrzení vycházíte. Máte k dispozici výsledky nějakého reprezentativního průzkumu nebo něco tomu odpovídajícího? A, když už jste začal, nebylo by dobré, abyste případné čtenáře seznámil i s tím, zda a jak tato problematika je řešena v zahraniční? Trochu mi schází ve vaší argumentaci to, že to někde v zahraniční funguje a jak to funguje. Mimochodem, pokud podobnou službu už nějaká česká banka nabízela, nestálo by za úvahu zjistit, proč ji nabízet přestala? Mě totiž napadá jediný důvod ukončení poskytování takové služby: Nezájem klientů.
Vycházím ze svých zkušeností. Byl jsem u několika návrhů na změnu účtu u firmy nebo neziskovky. Náklady na změnu účtu jsou takové, že i když nový účet by byl levnější nebo kvalitnější ke změně účtu mnohdy nedošlo, protože náklady na změnu spojené se změnou čísla jsou vysoké. Přes tyto vysoké náklady občas se i tak firmám vyplatí změnit účet, stejně jako se před přenositelností tel. čísel vyplatilo některým změnit číslo telefonní. Očekávám podobný nárůst změn účtů jako nastal po možnosti změnit telefonní číslo. Zvláště v segmentu, kde vedení účtů není zdarma (tam, kde je účet zdarma až takový zájem nečekám, protože existuje možnost si založit jiný účet paralelně s původním).
Situaci v zahraničí neznám. Z pohledu českého čtenáře i mně je nezajímavá. Ani bych se nedivil, kdyby ani v zahraničí tohle nebylo. Mimochodem vždy musí být někdo první. Ani přenositelnost telefonních čísel ze začátku nikde nebyla.
Službu přeposílání peněz v rámci banky nabízelo několik bank a možná je stále nabízejí. Z technického hlediska není velký rozdíl mezi přeposíláním peněz v rámci banky nebo do cizí banky. Jak jsem psal, obávám se legislativních omezení, kterým se článek nevěnoval. Třeba nějaký právník sepíše legislativní důvody a způsoby řešení...
S tou složitostí změnit účet bych moc nesouhlasil, u své firmy jsem to za víc než 20 let provedl 2x (ČSOB - UCB - Fio). Kupodivu to bylo vždy jednodušší, než jsem si představoval, a díky přechodu vždy na podstatně lepší podmínky rozhodně doporučuji do toho v případě potřeby jít. Samozřejmě nějaký druh přenositelnosti by to ještě více usnadnil.
Když se to naplánuje, tak to není problém, ale vždycky to předpokládá mít tak 2-3 měsíce starý a nový účet v provozu paralelně. Dost mě děsí, když si čtu, že banka vypoví zákazníkovi účet ze dne na den, to už je horší.
Dobře, ale kolik to opravdu chce procent lidí? Tohle je totiž zásadní rozdíl proti přenositelnosti telefonních čísel, u nich to použije kdekdo, nepřekvapilo by mne, kdyby počet lidí, kteří už někdy provedli přenos čísla, byl nad 50% populace.
Jenže u bankovních účtů jsme nejspíš v jednotkách procent populace, o něco více u firem a to je z hlediska nákladů obrovský rozdíl. Pokud by se to vynucovalo legislativně a náklady se rozpočítaly na všechny, tak v reálu bude 99% platit za libůstku pár jedinců, což mi přijde až bez nadsázky nemorální. A naopak jako placená služba pro její uživatele by to v důsledku asi vyšlo pěkně draho.
Navíc u telefonů počet zájemců o přenos spíš stále roste (pomalu přibývá operátorů i služeb, což motivaci k změnám zvedá), ale u bankovních účtů to vidím spíš opačně kvůli poklesu cen až k nule. Upřímně třeba ten problém s příchozími platbami je u účtu s minimálním či nulovým paušálem dost virtuální, prostě si nechám starý účet nějakou dobu běžet a o nic nepřijdu. Ano, pokud jsem kdysi za podnikatelský účet k běžnému ŽL platil 300 korun měsíčně a větší firmy ještě víc, tak to problém byl, ale je to podstatné dnes?
A poslední poznámka - diskuze vznikla původně kolem příkladu psího útulku, kterému banka zrušila účet. Přenos čísla účtu by byl jistě fajn v situaci, kdy by důvodem byla neochota banky účet provozovat, ale pokud byly příčinou informace o podezřelých transakcích ve stylu praní peněz, tak mi přijde zachování účtu až jako nežádoucí, tohle by se také muselo nějak legislativně ošetřit.
"tak v reálu bude 99% platit za libůstku pár jedinců, což mi přijde až bez nadsázky nemorální."
Kdybyste vedel, co vsechno musi banky resit kvuli libustkam par jedincu... V zavislosti na tom, jak by se to realizovalo by to mohl byt mensi problem, nez treba PSD2.
A ja v tom vidim prinos i pro lidi, co nikam prechazet nebudou. Kdyz budou lide odchazet za lepsimi sluzbami, tak se budou banky muset trochu vic otacet(na rozdil treba od tech zminenych telefonnich operatoru funguje u bank opravdova konkurence). Treba ja bych odesel od CSOB kvuli tomu, ze nemaji push notifikace a snad je ani neplanuji. Jenze kvuli tomu neprenosnemu cislu by to byl celkem problem.
Google pay, apple pay, mobilni aplikace pro ruzne platformy, notifikace, standardizovane vypisy, aml checky, protiteroristicke checky, uzaverky pro cnb, gdpr, pravo na zapomenuti. eidas, exekucni prikazy, vyporadani,... Neco se dela kvuli konkurenceschopnosti, ale mozna vic veci jsou narizeni od CR/EU/USA.
Dokazu si predstavit, ze nektere banky maji tak naprasene systemy, ze by s tim trochu bojovaly, ale to je i pripad gdpr(vykosit cloveka z hromady databazi, kdyz s tim pred x lety pri zacatku vyvoje nikdo nepocital neni zadna sranda ;)
Prikladu jsem uvedl dost. At vypichnu cokoliv, tak to podle vas nebude srovnatelne. Kolik lidi treba dneska pouziva nejake e-commerce sluzby, ktere vytahuji udaje naprimo z jejich banky? Kolik lidi pali, ze o nich banka mela zaznam po skonceni smlouvy? Hlavne si myslim, ze ten vas odhad, ze zmenu banky po zavedeni prenositelnosti cisla provede 1 % je znacne podstreleny. Spousta lidi nadava na svoji banku. Jednomu vadi malo bankomatu, dalsimu nepohodlny export dat, dalsimu chybejici funkce v mobilni aplikaci, ... Napriklad drtiva vetsina bankovnich klientu v CR je u bank, ktere maji zpoplatneny vyber z ciziho bankomatu. I kdyz oni treba zmenu banky neprovedou, tak banka bude dotlacena k tomu s tim neco udelat a i ta verna ovce co nechce nikam odchazet z toho bude nakonec profitovat.