Hlavní navigace

Internetové bankovnictví eBanky

29. 4. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Internetové bankovnictví eBanky je první ze série stručných návodů k ovládání Internet Bankingu finančních domů, které tuto službu nabízejí. Návody mohou sloužit jako vodítko pro výběr banky v případě, že možnosti internetového bankovnictví jsou významným kriteriem volby. eBanka byla první na internetovém trhu, a proto je první i v našem seriálu.

Když se řekne eBanka, vybaví se Internet. Proto nikoho nepřekvapí, že Internet Banking je automaticky spojen s každým zřízeným účtem u tohoto finančního domu. Není třeba žádat o zřízení přístupu po Internetu (ani ostatními přímými kanály – GSM Banking, WAP Banking,…), stačí si zvolit způsob zabezpečení přístupu do banky.

Na výběr zabezpečení vstupu eBanka nabízí mobilní, osobní či internetový elektronický klíč (EK) a pro majitele účtů eCity (bezpečná obchodní zóna eBanky) heslo. Každý ze jmenovaných způsobů má své výhody i své mouchy. Zatímco mobilní elektronický klíč (MEK) nosí majitelé stále s sebou v podobě aplikace nahrané na bankovní SIM kartě v mobilním telefonu, majitelé osobního elektronického klíče (OEK) obdrží kalkulátor a s internetovým elektronickým klíčem (IEK) majitelé nosí po kapsách diskety s certifikátem.

Pro samotný vstup na účet si klient zvolí způsob zabezpečení na internetové adrese www.ebanka.cz, zvolí připojovatele ke klientskému centru eBanky, zadá své klientské číslo a autorizační kód nebo cestu k certifikátu s heslem a nechá se přivítat úvodní stránkou s přehledy zůstatků na běžném účtu (včetně všech podúčtů ve vybraných měnách) i termínovaných účtech (opět včetně cizoměnových) a blokacemi.

Na první pohled zaujmou dvě menu – jedno po levé straně a druhé záložkové v horní části okna. K provádění běžných bankovních operací slouží menu z levé strany. V této nabídce lze provádět veškeré operace platebního styku (jednorázový i trvalý příkaz k úhradě, jednorázové, trvalé a inteligentní inkaso, SIPO), zřízení a správu úvěrů, jednorázových, revolvingových i inteligentních termínovaných vkladů, nastavení zasílání zpráv (např. při poklesu zůstatku, při došlé či zrealizované platbě apod.) a samozřejmostí je přehled výpisů a historie účtu.

Veškeré operace lze provádět pomocí levého menu. Například platbu uskutečníte výběrem platba v nabídce „Platby, konverze“ a vyplněním běžných platebních specifikací (číslo účtu, kód banky, symboly, měnu, datum uskutečnění platby…), přidat lze zprávu pro plátce i příjemce a tzv. „speciální nastavení“ (povolení částečné realizace, nastavení časového pásma platby a informací o realizaci). Pro platby s podobnými údaji (např. identifikací příjemce) lze využít vzor – již dříve uloženou provedenou platbu. Po doplnění všech nezbytností při použití OEK a MEK je třeba vše řádně certifikovat (kód MEK přijde na mobilní telefón a kód OEK vygeneruje kalkulátor) a odeslat.

Při zakládání termínovaných vkladů můžete shlédnout aktuální úrokové sazby a termínovaný vklad nastavit přesně podle svých přání (pohyblivá či fixní úroková míra, revolvingový, jednorázový či inteligentní vklad, délka vkladu – možno stanovit i přesné datum ukončení a nastavení zpráv o realizaci, zasílaných na mobilní telefon). Opět je u MEK a OEK nezbytná certifikace.

Klienti mají možnost zažádat o Osobní úvěrovou linku (kontokorentní úvěr) a Osobní úvěr (spotřebitelský úvěr). Stačí zadat požadované údaje do připraveného formuláře, certifikovat (v případě MEK a OEK) a odeslat. Na stejném místě probíhá i správa úvěrů.


Horní menu naproti tomu slouží k přepnutí k ovládání méně častých bankovních operací, jakými jsou správa (včetně žádosti) hypotečního úvěru, stavebního spoření (opět včetně založení), životního pojištění, penzijního připojištění a investic do podílových fondů. Vesměs se jedná o služby, u nichž je eBanka zprostředkovatelem či partnerem třetího subjektu.

eBanka nemá licenci na poskytování hypotečního úvěru, proto na tomto produktu spolupracuje s GE Capital Bank. Kromě správy již sjednané hypotéky lze o úvěr zažádat či si jen nechat prověřit šance na jeho přidělení a spočítat výši případných splátek.

eBanka není ani stavební spořitelnou. Na tomto poli se spojila s Všeobecnou stavební spořitelnou Komerční banky, jejíž produkty nabízí. I zde mohou klienti využít kalkulačky na výpočet spoření (podle zadání výše spořené částky, cílové částky apod.). Spoření tak mají klienti stále na očích (či lépe: na monitoru). Mnohé však zklame, že spolupráce s VSS KB je výhradní, a nelze tedy sledovat a spravovat stavební spoření uzavřené u jiné spořitelny.

eBanka není pojišťovnou, ale je pojišťovnou vlastněna. Proto se není co divit, že v oblasti životního pojištění zvolila za partnera svou mateřskou Českou pojišťovnu. Přes Internet lze získat základní informace o produktu a sjednat návštěvu dealera České pojišťovny. I v této oblasti by byl širší výběr v zájmu klientů, ten je však v tomto případě v rozporu se zájmem akcionářů.

eBanka není penzijním fondem. Ovšem Česká pojišťovna vlastní vlastní penzijní fond, který nabízí penzijní připojištění na stránkách eBanky. Lze zde nejen sjednat smlouvu, nýbrž i sledovat průběh spoření a provádět rozličné výpočty o budoucích penzích. A není se čemu divit – i v penzijním připojištění si Penzijní fond České pojišťovny na stránkách eBanky drží monopol.

eBanka nespravuje podílové fondy. Ani v této oblasti ale klientům nenabízí širší spektrum investičních společností, ale omezuje se na jedinou – ING Investment Management. Naleznete zde kompletní servis od informací o podílových fondech přes uzavření smlouvy a uzavření obchodu po správu a sledování vývoje vlastních investic.

Tip do článku - účto fakturace duben

Internet je hlavním prostředkem nejen komunikace klienta s bankou, ale též eBanky s klienty. Veškeré chystané a provedené změny, urgence apod. zákazníci banky obdrží v písemné elektronické podobě do schránky interní pošty. Odsud jsou ale veškeré zprávy po čtrnácti dnech mazány, proto tato služba pomůže zejména klientům banku často „navštěvují“.

Banka donedávna nabízela i další nadstandardní službu – online diskusi klientů s odborníky z banky. 22. března 2002 však byla tato služba zrušena, neboť „ztratila svůj původní význam“ (viz eBanka říká: „Mlčte!“, eBanka – „standardní“ českou bankou).

Anketa

Využíváte internetové bankovnictví eBanky?

Autor článku

Šéfredaktor portálu Investujeme.cz. Absolvent IES FSV UK. Člen skupiny historického šermu Heraldicus...
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).