Názory k článku "High-tech" produkty jsou v Česku na špici

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 12. 2006 8:30

    okřídlený čípek (neregistrovaný)
    Škodovka mi přestala topit. Neohřál se motor. Diagnóza: vadný termostat.
    "high-tech" konstrukční řešení: abyste se na termostat dostali, musíte vypustit chladící kapalinu. OK Abyste mohl vypustit chladící kapalinu, musíte sundat ochranný plechový kryt pod motorem. (nešlo v plechu udělat otvror na výpusť nebo výpusť umístit mimo kryt?). neOK. Abyste mohli sundat ochranný kryt (mimochodem složený a sešroubovaný ještě z několika kusů plechů - nemohli udělat krycí plech z jednoho kusu?), musíte sundat přední kola. neOK. Po rozdělání bakelitového tělesa termostatu zjistíte, že termostat je zachycen za jakési dva zobáčky do "oček", které jsou součástí půlky bakelitového tělesa termostatu. Pokud se jedno ze "oček" ulomí, termostat je jakoby neustále otevřený. Konstrukční řešení hodné tak Trabanta (i když ten původní měl vzduchem chlazený motor), 120ka snad měla lepší technické řešení! Při shánění nového dílu (stačí vyměnit jen polovinu tělesa - ten s těmi očky) zjišťuji, že Škodovka do své sítě dodává pouze celý komplet složený ze dvou půlek a tedy obsahující i půlku pro mne nepotřebnou. Komplet za 1000 a výše. Jak za socialismu. Potřebujete gumičku do stěrače? Tak si kupte celou stěračovou sadu. Prodejci i servisy mi potvrzují, že toto "high-tech" řešení je velice poruchové, že plastová očka se běžně ulamují. Přesto s tím v Boleslavi nebyli schopni za ta léta nic udělat. Nakonec jsem sehnal u neznačkového prodejce jen tu půlku, co jsem potřeboval, za méně než povinu cenu u Škodovky. Ale i tak - kus plastu a jak je to předražené.

    A tak by se dalo pokračovat. Můj otec je původním povoláním automechanik a pokaždé kroutí hlavou, co jsou česko-enderácké hlavy schopny vymyslet za konstrukční paskvil. Navíc mnoho řešení pochází z dob snad Octávie, ale té z 60. let minulého století a z ní se kopírují konstrukční nedostatky na nové a nové modely ... Zajistí tak servisům práce a komplikovanými technickými řešeními zbytečně narůstá cena finálního produktu - auta, které by při troše přemýšlení nemuselo být vzhledem ke spartánské výbavě a levné česko-polské-slovenské pracovní síle tak předražené.

    Domnívám se, že škodovka se svou dnešní konstrukční úrovní by mohla zvládnout tak výrobu dřevěných kol ke koňským povozům. Pokud mají obdobná technická řešení i ostatní značky mimo koncern VW, tak potěš pánbůh.
  • 11. 12. 2006 9:51

    poučený (neregistrovaný)
    > "[...]abyste se na termostat dostali, musíte ..."

    Dříve se každý musel ve firmě vypracovat z dílny až do projekční kanceláře. Dneska projektanti do dílny nikdy nevkročí a tak ani netuší, jak blbě se věci, které navrhli, opravují/vyměnují. Nahnal bych je povinně všechny na týden do servisu opravovat to, co nakreslili na prkna v kanclu.

    Chápu dnešní dobu a její spěch a je mi jasné, že i kdyby to někteří z nich chtěli zkusit třeba proto, že opravdu chtějí navrhovat dobré přístroje, tak jim to šéf neumožní.


    > "Navíc mnoho řešení pochází z dob snad Octávie ale té z 60. let"

    Autovýrobci inovují minimálně a udržují při životě staré návrhy proto, že je to výrobně mnohem levnější (větší série). Navíc mají povinnost dodávat náhr.díly na trh 10 let po ukončení výroby aut a tak to nové auto používá spoustu starých dílů, aby se zabili 2 mouchy jednou ranou. Kromě toho navržení jen pár nových dílů urychluje inovační cyklus ("nové" auto od výrobce každé XX roky).
  • 11. 12. 2006 13:30

    okřídlený čípek (neregistrovaný)
    problém je v tom, že vývoj ve škodovce se ubírá cestou zpět. Pokud 120ky ale i favoriti měly lepší řešení tělesa termostatu než novější modely, nemuseli v Boleslavi takto potupně inovovat. Navíc, aby to bylo při ještě větších sériích levnější, mohli zůstat při starém, jednoduším, levnějším řešení.

    Zmíním se o tvrdých sedadlech, méně místa v kabině, jedné kontrolce pro světla hlavní i parkovačky vyblité zelinkavé barvy, dálkové a centrální zamykání pouze u luxusních verzí, ABS a airbagy to samé, osvětlení zavazadelníku též, baterka při bouračce "na ráně" - a vyměňujete-li v předním světlometu žárovku, musíte vyhodit baterku nebo za drahý peníz navštívit servis, při výměně žárovky v mlhovkách musíte demontovat celý přední nárazník .... o "běžných" závadách pravidelně servisované škodovky bych mohl napsat knihu.

    Osobně bych nazval "novou" fabii či ochcávku faceliftem, neoznačoval bych to "novým" modelem. Přeměnu favorita na felicii bych taky označil za facelift s vychytáním much (či spíše "hovad"), které se neměly nikdy dostat do výroby za VW.
  • 12. 12. 2006 9:32

    Petr (neregistrovaný)
    Proboha, proč jste si koupil auto, které má tolik nedostatků a na které jen nadáváte?
  • 12. 12. 2006 13:51

    okřídlený čípek (neregistrovaný)
    vy si myslíte, že jsem předem mohl tušit, co jsou škodovky za krám? Nejen prodejci, ale i v TV v pořadech pro motoristy pějí na novodobé škodovky jen samé chvalozpěvy. Začal jsem si všímat, jaký zaujímají postoj ke konkrétním nedostatkům - pokud auto zahraniční konkurence má nějaký nedostatek, je tvrdě pranýřováno, u škodovek však vše prochází- viz např. malý zavazadelník u Fabie, spartánská palubní deska, nepohodlná sedadla, slabá akcelerace, odcházející díly přední nápravy u dieselu, praskající čelní skla ...

    Svůj příspěvek jsem směřoval jako dobře míněnou radu ostatním, aby nenaletěli a časem si nervali vlasy. Ostatně, jak jsem zjistil na jiných webech, mé zkušenosti nejsou ojedinělé a spousta dalších motoristů brečí nad stejnými či jinými problémy se Škodou. Ale najdou se i tací, co jsou spokojeni, že to nějak jede, že 1-2x ročně vypláznou desettisíc za banality. Je pravdou, že pokud s něčím do servisu přijedete, hned vědí co a jak, tudíž že se nejedná o závadu nijak ojedinělou. A je také pravdou, že oproti 120kám došlo k velkému kvalitativnímu zlepšení, nicméně srovnáme-li škodovku s jinou produkcí, zjistíme, že je stále o generaci vzadu. Možná i proto, že generálové z VW nedovolí, aby konkurovala či předčila jiné koncernové značky. I když jak píši o tělese termostatu, tam se to snad už hloupěji technicky řešit nedalo!

    Sorry škodováckým vlastencům, jejichž značku jsem si dovolil pohanit ...
  • 14. 12. 2006 8:31

    TESLA JUNIOR (neregistrovaný)
    Je vidět že máš Felicii, která se již dávno nevyrábí, takže tvůj komentář je tak trochu mimo mísu. Tak jak jsi popsal výměnu, termostatu, tak by jsi se jako mechanik v servise vůbec neuživil, protože výměna se dá zvládnout za 15 min po vychladnutí kapaliny. Stačí z vyrovnávací nádržky odčerpat ( odsát ) malé množství chladící kapaliny, vyměnit termostat a pak ji opět dolít. Tvůj příměr k Octavii z let 60-tých opravdu není na místě, nevím z čeho jsi čerpal, prověď si srovná s ostatními značkami mimo koncern, tak se budeš divit jak nynější Škoda technicky vyspělá....
  • 14. 12. 2006 13:30

    TESLA JUNIOR (neregistrovaný)
    prosim nepouzivejte muj NICK - TESLA JUNIOR, ja sem psal o radarech a ne o felicii, dekuji.
  • 22. 12. 2006 12:09

    okřídlený čípek (neregistrovaný)
    Já se jako automechanik v servisu neživím, jen poukazuji na kostrukční "výši" škodovek. Možná Vámi popsaným způsobem se to dá dělat, ale jaký technologický způsob opravy stanovuje škodovka oficiálně? Pokud si přečtete její montážní postupy, nestačíte se mnohdy divit.
    Vaši variantu jsem původně zkoušel, ale jako nevybavený speciálním servisním zařízením jsem neměl možnost zcela odčerpat chladící kapalinu z nádržky - zůstala ještě v hadicích a po rozdělání tělesa termostatu poblijete chladící kapalinou celý motorový prostor. Nejsem prase, to si opravdu mohou dovolit asi v servisu, kde jste rád, že vám zpojízdnili auto a na nějaký ten šrám se nedíváte. Kromě toho nešlo o výměnu termostatu, ale o výměnu tělesa, ve kterém je termostat "chytře" uložen. A že to těleso se stává ze 2 půlek, pro opravu je potřebná jen jedna půlka, ale od škodovky si musíte koupit zbytečně předražený celý komplet. Jako k nové pneumatice byste si musel koupit i disk, případně celou nápravu.

    ..."o tvrdých sedadlech, méně místa v kabině, jedné kontrolce pro světla hlavní i parkovačky vyblité zelinkavé barvy, dálkové a centrální zamykání pouze u luxusních verzí, ABS a airbagy to samé, osvětlení zavazadelníku též, baterka při bouračce "na ráně" ... musím si stát za příměrem k Octávii z 60. let.
  • 14. 12. 2006 12:45

    Jarmila (neregistrovaný)
    Měla jsem tu čest pracovat 4 roky ve vedoucí funkci ve strojírenském podniku. Hoši vymysleli inovaci. Nakreslili výkresy. "Inovace" se týkala výrobku, vyvíjeného bokem (nebyl prioritní, tak se na něm dělalo, když náhodou nebylo co jiného na práci) po dobu asi 15 let. Pak se najednou změnila priorita a že se to dodělá a začne vyrábět. Šlo o měřič exhalací pro motor. Vnitřek se skládal z 6 desek s elektronickými díly. Konstruktéři 3 z nich nakreslili zrcadlově. Aby to bylo možno vyrobit pro ověřovací sérii, musely se součástky ohnout, protože desky byly moc blízko u sebe. Při této operaci se jich polovina zničila a další nebyly, protože mezitím, než to konstruktéři nakreslili, se přestaly vyrábět. takže se hledala adekvátní náhrada. Než se našla, přestaly se vyrábět další součástky. Asi po roce to vývojová dílna konečně zpasovala dohromady. Přitom avízovali, že na tom jsou součástky, které se už nevyrábějí a že se to musí celé předělat, protože součástky se sice sehnaly pro prototyp, ne ale pro sériovou výrobu. Dále prototypová dílna upozornila na fakt, že se to bude přehřívat. To vedení přešlo jako nepodstatné. Ověřovací série měla kvůli shánění součástek rok zpoždění. Takže místo 20 ks ověřovací série se to začalo vyrábět naostro s tím, že za ověřovací sérii budeme považovat prvních 100 kusů výrobků. Měřák se měl po vyrobení na dílně zahořovat po dobu 100 hodin. Po dvaceti hodinách jste na tom mohli smažit vajíčka, jak to bylo rozpálené. Co to v tomto okamžiku měřilo, nikdo nezjistil, ale exhalace motoru to teda rozhodně nebyly. První zákazníci, co to koupili, signalizovali, že se to přehřívá. Aby se zachránila výroba, rozhodlo vedení firmy, že se za nekřesťanksý peníz z Thajwanu letecky dovezou ventilátory a ty se do toho z boku namontují, čímž se mašina ochladí. Když jsme ve vedení firmy navrhli - v zájmu dobrého jména firmy - aby se větráky namontovaly do toho, co se ještě neprodalo, to vyměnit současným zákazníkům za inovovaný a vylepšený typ, přitom stáhnout stávající výrobky, opravit a prodat znovu, tak se vedení rozhodlo jinak. Servismani na základě příkazu objížděli zákazníky a ty ventilátory tam montovali přímo u nich. Byla z toho ostuda jako hrom a po roce a půl se to přestalo vyrábět jako zastaralé.
    Stačí Vám to pro představu, jaký byl v té firmě management? A to se prosím jednalo o přední českou strojírenskou firmu.

    PS: těch příhod by bylo víc, možná na celou knížku.
  • 13. 12. 2006 23:46

    TESLA JUNIOR (neregistrovaný)
    jedine HIGH TECH vyrobky jsme paradoxne vyrabeli jen a pouze za komunistu, nyni maximalne slouzime jako montovna sice HIGH TECH vyrobku, ale s nizkou pridanou hodnotou. Pro zaryte odpurce komunismu a slepe privrzence ODS. Za komunistu jsme vyrabeli nejlepsi pasivni radary na svete (Nyni firmu ERA PARDUBICE koupili americane, muzeme se vsadit za jak dlouho firma bud zkrachuje anebo se utlumi), nemluve o nejlepsich podzvukovych stihacich letounech z AERA VODOCHODY, takovych vyrobku by se nasla cela rada.... no jde videt ze vymyvani mozku funguje dokonale.
  • 14. 12. 2006 9:35

    Radek (neregistrovaný)
    Když jsme za "komančů" byli na tom tak technicky dobře, proč se firmy, které byly technologicky vyspělé, neudrželi na konkurenčním trhu? Že by to s nimi nebylo tak růžové, jak popisujete? A proč komunistický režim ekonomicky zkolaboval? (O lidském kolabsu ani nehovořím.)
  • 14. 12. 2006 9:35

    Radek (neregistrovaný)
    Ještě pro vaši informaci: Nejsem příznivcem žádné politické strany. Mám svůj vlastní názor, který se občas blíží názorům jedné, občas jiné partaje.
  • 14. 12. 2006 11:57

    TESLA JUNIOR (neregistrovaný)
    zeptejte se vladni garnitury, proc prodala firmu ERA PARDUBICE americanum, zeptejte se ministru CSSD, proc byl stornovan prodej radaru CINE ? mate predstavu kolik stoji komplex VERA ? (pasivni vojensky radar) - cca 200 mil USD, CINA mela zajem o koupi 6 kusu= 1,2 mld USD a jednalo by se o skutecny HIGH TECH vyrobek MADE IN CZECH ERPUBLIC. Proc si myslite ze jsme vstoupili do NATO ? Myslite si opravdu ze zapadni spojenci by kvuli male zemi, o ktere ani nevi kde se nachazi riskovali svoje zivoty ?? Samozrejme slo o likvidaci vyspeleho zbrojniho prumyslu na uzemi ceskoskolvenska, a co udelal HAVEL jako prvni kdyz se dostal k moci ? zklikvidoval vojensky prumysl. Vazeny pane, nejsem zastance komunismu, naopak, ale vytaci mne umyslne zkreslovani faktu. Ceska republika zadne HIGH TECH vyrobky nevyrabi a nikdy vyrabet nebude, maximalne budeme neco montovat, takze se jedna o prumyslovou degradaci. Takze odpoved na vas otazku je jednoducha, dane firmy se neprosadily, i kdyz vyrabely opravdu high tech vyrobky protoze byly cilene zlikvidovany politickou garniturou.Pokud ale verite ze PRAVDA a LASKA zvitezi tak holt kazdy mame svoji pravdu :)
  • 14. 12. 2006 12:37

    LK (neregistrovaný)
    S tímto názorem částečně souhlasím. Kapitalismus je totiž primárně o penězích se všemi výhodami, ale i nevýhodami z toho plynoucími. Pamatuji si, jak krátce po pádu socialismu otec spolupracoval s rakouskou firmou a jak byl rozčarován. Zatímco při soukromé návštěvě za zrušenou oponou byli lidé milí a jednou dám dokonce i jen tak dali čokoládu, když jsme z toho východu, rakouská firma se je snažila oškubat neskutečným způsobem (zkoušeli dodat méně kvalitní materiál, než bylo nasmlouváno apod.).
    Republika tenkrát žila v takové veselé euforii, že ten ideál lidské společnosti se nachází na západě, takže to byly docela šoky. No a když otec s ředitelem (vycházeli spolu skvěle) zmíněné rakouské společnosti řešil tyto problémy, natvrdo se mu dostalo odpovědi, že business je business a nemá nic co do činění s dobrými vztahy v osobním životě.
    Pro nás to bylo tenkrát takové dobré varování, že ne vše, co je z východu, je tak špatné, jak se prezentuje a ne vše ze západu je ta dobré, jak si myslíme. Takže za Věrou, NATO i EU opravdu nevidím "tu krásně čistou snahu pomoci chudákům odněkud z východu", ale napakovat si na něčí neznalosti kapsu (likvidací konkurence, otevřením trhu apod.). Třeba jsem v tomto moc pesimista, ale obávám se, že ne.
  • 14. 12. 2006 12:57

    Jarmila (neregistrovaný)
    Mám přesně tytéž zkušenosti. my blbci taky rozprodali úplně všechno, i Plzeňský pivovar, Mattonku a kdeco. Co jsme za to získali? Montovny? Cožpak my v Čechách, my na tom byli o fous líp, ale zeptejte se Slováků, kde byla většina zbrojního průmyslu, jak se do dneška dívají na Havla. Byl to právě Havel, co jim tam přivezl obrovskou nezaměstnanost, ze které se budou těžko vzpamatovávat, a můžeme jim desetkrát dokola opakovat, že jsme jim za první republiky pomohli vybudovat průmysl, když jsme jim ho po r. 1989 zase téměř kompletně zlikvidovali. Proč si myslíte, že se od nás oddělili? Protože jejich problémy nebyly v Praze s jejím pragocentrismem vidět a Havel s Klausem měli jiné starosti než prudce rostoucí nezaměstnanost na Slovensku. Ani jsem se nedivila, když Slováci házeli po Havlovi při jeho návštěvě v Bratislavě shnilá rajčata. Být Slovák, hodím si taky.
  • 28. 8. 2007 22:14

    007 (neregistrovaný)
    tamara je přežitek studene valky dnes se hodi jen pro civilni sektor naši dobři přatele z usa uš vědi jak funguje a vi že ho maji i sovětšti nepřatele tak použivaji na zničeni nepřitele pasivni mod jen gps mpozici mista kde se nachazi cil a vlastni letouny teměř nic nevyzařuji v aktivnim boji se opět spolehaji na radary družic ktere zasobuji daty letouny jen v horkych chvilich zapnou vlastni radary s fazovym vychylovanim paprsku jen na několik mikrosekund takže po nějake minutě jsou zase nezjistitelni taže mějte radi amiki jinak s tou naši patou koloni zapadu to dopadne špatně.
  • 15. 12. 2006 12:24

    Patrik Chrz
    není důležité umět vyrobit (to dnes po více/méně pokusech zvládne každý) ale umět PRODAT! Historie techniky je plná "pomníčků", kdy horší technologie převálcovala lepší jen proto, že výrobce té lepší jí neuměl prodat (Beta proti VHS, SCSI proti IDE, atd).
    A prodat jsme (ne)uměli ještě víc, než vyrobit. Dokud byl náš trh uzavřený, tak se prodalo prakticky všechno (to dobré i to špatné), v momentě, kdy se otevřel, tak lidé "hladoví" po západních věcech houfně opouštěli domácí výrobky a kupovali zahraniční, často jen proto, že byly lépe zabalené (pamatujete ještě na obaly za "komančů"), nebo lépe vypadaly, nebo je prostě někdo uměl lépe prodat.
    Např. reproduktory jsme dělali opravdu na špici a i dnes patří k tomu nejlepšímu. Nebo se u nás vyrábí třeba kožené zboží Mont Blanc, které si pak kupují lidé za pěkně "mastné" ceny.
  • 15. 12. 2006 13:32

    TESLA JUNIOR (neregistrovaný)
    samozrejme ze mate pravdu pane, vyrobit umi skoro kazdy na planete, i ti cinsti venkovane, kteri tak usilovne za Mao Cetunga tavili zelezo. Nicmene tohle pravidlo plati pro standarntni prumyslove vytrobky ci sluzby, ne o opravdu HIGH TECH vyrobky, tam poptavka prevysuje nabidku. Dukazem byl prodej radaru VERA CINE, kupci prijeli sami a projevili obrovsky zajem, jenomze pak zasahla neviditelna ruka trhu a ERA dostala pres prsty. Nechci tady dokazovat na jednom prikladu ze je vsehcno v dnesni dobe spatne, jenom opravdu napsat clanek ze CR vyrabi HIGHT TECH vyrobky je opravdu skandalni. Za prve montovat neznamena vyrabet a kdyz uz neco i dokonce vyrabime tak se jedna prevazne o stanadartni prumyslove vyrobky,stroje atd. Ja osobne si pod pojmem HIGH TECH predstavuji predevsim zbrane respektive vojenske systemy. Vzdyt prece motorem vyvoje v 20 stoleti nebyla soutezivost kapitalismu,(kdyby byla tak se dockame absurdit pana EDISONA a jeho stejnosmerneho proudu ze :)), nybrz druha svetova valka resp. valka studenta. nejdrive se vymyslely zbrane a pote se poznatky prenesly do praxe. Tudiz opakuji jiz napsane, za komunistu sme vyrabeli spickove vyrobky a vyrobky tragicke kvality: Oboji se prodalo, nicmene dnes jiz vyrabime jen a pouze standartni vyrobky prevazne se jedna jen o montaze. Ono i vychvalovana SKODOVKA odebira komponenty od VW a pritom zas tak moc toho nevyviji. Takze misto toho abychom se po revoluci stali technologickym leadrem stredni evropy, na coz sme meli kapacity jak lidske tak prumyslove tak sme prumyslove degradovali na lacinou dilnu evropy. Vsichni vime kdo za to muze, a absurdita cele veci je tam ze hlavni strujce teto degradace je dneska prezidentem. No nic podme delat neco prinosneho pro spolecnost a nemarneme cas na internetu :) a nezapomente LASKA A PRAVDA ZVITEZI !!!
  • 11. 5. 2007 7:40

    Škoda peněz (neregistrovaný)
    A nejen Němci! Škodovka sice v úrovni i kvalitě poskočila, ale ani ostatní výrobci nespí.
    Když vidím, kdo si v Německu kupuje škodovky a jak se za volantem pak její řidiči chovají - no zkrátka debílci a socky asi tak jako u nás.
    Přiznám se, že jsem měl 2 nové škodovky, ale příště už do takového hnusu nepůjdu. Růmstr nebo nová Fabka - hnusnější, odpornější snad už vzniknout nemohou. Nebo ano? - v případě nového suprblbu - v důsledku úniku fotek ze škodovky asi budou muset tyhle kraksny předělat.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).