Hlavní navigace

Vlákno názorů k článku "High-tech" produkty jsou v Česku na špici od okřídlený čípek - Škodovka mi přestala topit. Neohřál se motor. Diagnóza:...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 11. 12. 2006 8:30

    okřídlený čípek (neregistrovaný)
    Škodovka mi přestala topit. Neohřál se motor. Diagnóza: vadný termostat.
    "high-tech" konstrukční řešení: abyste se na termostat dostali, musíte vypustit chladící kapalinu. OK Abyste mohl vypustit chladící kapalinu, musíte sundat ochranný plechový kryt pod motorem. (nešlo v plechu udělat otvror na výpusť nebo výpusť umístit mimo kryt?). neOK. Abyste mohli sundat ochranný kryt (mimochodem složený a sešroubovaný ještě z několika kusů plechů - nemohli udělat krycí plech z jednoho kusu?), musíte sundat přední kola. neOK. Po rozdělání bakelitového tělesa termostatu zjistíte, že termostat je zachycen za jakési dva zobáčky do "oček", které jsou součástí půlky bakelitového tělesa termostatu. Pokud se jedno ze "oček" ulomí, termostat je jakoby neustále otevřený. Konstrukční řešení hodné tak Trabanta (i když ten původní měl vzduchem chlazený motor), 120ka snad měla lepší technické řešení! Při shánění nového dílu (stačí vyměnit jen polovinu tělesa - ten s těmi očky) zjišťuji, že Škodovka do své sítě dodává pouze celý komplet složený ze dvou půlek a tedy obsahující i půlku pro mne nepotřebnou. Komplet za 1000 a výše. Jak za socialismu. Potřebujete gumičku do stěrače? Tak si kupte celou stěračovou sadu. Prodejci i servisy mi potvrzují, že toto "high-tech" řešení je velice poruchové, že plastová očka se běžně ulamují. Přesto s tím v Boleslavi nebyli schopni za ta léta nic udělat. Nakonec jsem sehnal u neznačkového prodejce jen tu půlku, co jsem potřeboval, za méně než povinu cenu u Škodovky. Ale i tak - kus plastu a jak je to předražené.

    A tak by se dalo pokračovat. Můj otec je původním povoláním automechanik a pokaždé kroutí hlavou, co jsou česko-enderácké hlavy schopny vymyslet za konstrukční paskvil. Navíc mnoho řešení pochází z dob snad Octávie, ale té z 60. let minulého století a z ní se kopírují konstrukční nedostatky na nové a nové modely ... Zajistí tak servisům práce a komplikovanými technickými řešeními zbytečně narůstá cena finálního produktu - auta, které by při troše přemýšlení nemuselo být vzhledem ke spartánské výbavě a levné česko-polské-slovenské pracovní síle tak předražené.

    Domnívám se, že škodovka se svou dnešní konstrukční úrovní by mohla zvládnout tak výrobu dřevěných kol ke koňským povozům. Pokud mají obdobná technická řešení i ostatní značky mimo koncern VW, tak potěš pánbůh.
  • 11. 12. 2006 9:51

    poučený (neregistrovaný)
    > "[...]abyste se na termostat dostali, musíte ..."

    Dříve se každý musel ve firmě vypracovat z dílny až do projekční kanceláře. Dneska projektanti do dílny nikdy nevkročí a tak ani netuší, jak blbě se věci, které navrhli, opravují/vyměnují. Nahnal bych je povinně všechny na týden do servisu opravovat to, co nakreslili na prkna v kanclu.

    Chápu dnešní dobu a její spěch a je mi jasné, že i kdyby to někteří z nich chtěli zkusit třeba proto, že opravdu chtějí navrhovat dobré přístroje, tak jim to šéf neumožní.


    > "Navíc mnoho řešení pochází z dob snad Octávie ale té z 60. let"

    Autovýrobci inovují minimálně a udržují při životě staré návrhy proto, že je to výrobně mnohem levnější (větší série). Navíc mají povinnost dodávat náhr.díly na trh 10 let po ukončení výroby aut a tak to nové auto používá spoustu starých dílů, aby se zabili 2 mouchy jednou ranou. Kromě toho navržení jen pár nových dílů urychluje inovační cyklus ("nové" auto od výrobce každé XX roky).
  • 11. 12. 2006 13:30

    okřídlený čípek (neregistrovaný)
    problém je v tom, že vývoj ve škodovce se ubírá cestou zpět. Pokud 120ky ale i favoriti měly lepší řešení tělesa termostatu než novější modely, nemuseli v Boleslavi takto potupně inovovat. Navíc, aby to bylo při ještě větších sériích levnější, mohli zůstat při starém, jednoduším, levnějším řešení.

    Zmíním se o tvrdých sedadlech, méně místa v kabině, jedné kontrolce pro světla hlavní i parkovačky vyblité zelinkavé barvy, dálkové a centrální zamykání pouze u luxusních verzí, ABS a airbagy to samé, osvětlení zavazadelníku též, baterka při bouračce "na ráně" - a vyměňujete-li v předním světlometu žárovku, musíte vyhodit baterku nebo za drahý peníz navštívit servis, při výměně žárovky v mlhovkách musíte demontovat celý přední nárazník .... o "běžných" závadách pravidelně servisované škodovky bych mohl napsat knihu.

    Osobně bych nazval "novou" fabii či ochcávku faceliftem, neoznačoval bych to "novým" modelem. Přeměnu favorita na felicii bych taky označil za facelift s vychytáním much (či spíše "hovad"), které se neměly nikdy dostat do výroby za VW.
  • 12. 12. 2006 9:32

    Petr (neregistrovaný)
    Proboha, proč jste si koupil auto, které má tolik nedostatků a na které jen nadáváte?
  • 12. 12. 2006 13:51

    okřídlený čípek (neregistrovaný)
    vy si myslíte, že jsem předem mohl tušit, co jsou škodovky za krám? Nejen prodejci, ale i v TV v pořadech pro motoristy pějí na novodobé škodovky jen samé chvalozpěvy. Začal jsem si všímat, jaký zaujímají postoj ke konkrétním nedostatkům - pokud auto zahraniční konkurence má nějaký nedostatek, je tvrdě pranýřováno, u škodovek však vše prochází- viz např. malý zavazadelník u Fabie, spartánská palubní deska, nepohodlná sedadla, slabá akcelerace, odcházející díly přední nápravy u dieselu, praskající čelní skla ...

    Svůj příspěvek jsem směřoval jako dobře míněnou radu ostatním, aby nenaletěli a časem si nervali vlasy. Ostatně, jak jsem zjistil na jiných webech, mé zkušenosti nejsou ojedinělé a spousta dalších motoristů brečí nad stejnými či jinými problémy se Škodou. Ale najdou se i tací, co jsou spokojeni, že to nějak jede, že 1-2x ročně vypláznou desettisíc za banality. Je pravdou, že pokud s něčím do servisu přijedete, hned vědí co a jak, tudíž že se nejedná o závadu nijak ojedinělou. A je také pravdou, že oproti 120kám došlo k velkému kvalitativnímu zlepšení, nicméně srovnáme-li škodovku s jinou produkcí, zjistíme, že je stále o generaci vzadu. Možná i proto, že generálové z VW nedovolí, aby konkurovala či předčila jiné koncernové značky. I když jak píši o tělese termostatu, tam se to snad už hloupěji technicky řešit nedalo!

    Sorry škodováckým vlastencům, jejichž značku jsem si dovolil pohanit ...
  • 14. 12. 2006 8:31

    TESLA JUNIOR (neregistrovaný)
    Je vidět že máš Felicii, která se již dávno nevyrábí, takže tvůj komentář je tak trochu mimo mísu. Tak jak jsi popsal výměnu, termostatu, tak by jsi se jako mechanik v servise vůbec neuživil, protože výměna se dá zvládnout za 15 min po vychladnutí kapaliny. Stačí z vyrovnávací nádržky odčerpat ( odsát ) malé množství chladící kapaliny, vyměnit termostat a pak ji opět dolít. Tvůj příměr k Octavii z let 60-tých opravdu není na místě, nevím z čeho jsi čerpal, prověď si srovná s ostatními značkami mimo koncern, tak se budeš divit jak nynější Škoda technicky vyspělá....
  • 14. 12. 2006 13:30

    TESLA JUNIOR (neregistrovaný)
    prosim nepouzivejte muj NICK - TESLA JUNIOR, ja sem psal o radarech a ne o felicii, dekuji.
  • 22. 12. 2006 12:09

    okřídlený čípek (neregistrovaný)
    Já se jako automechanik v servisu neživím, jen poukazuji na kostrukční "výši" škodovek. Možná Vámi popsaným způsobem se to dá dělat, ale jaký technologický způsob opravy stanovuje škodovka oficiálně? Pokud si přečtete její montážní postupy, nestačíte se mnohdy divit.
    Vaši variantu jsem původně zkoušel, ale jako nevybavený speciálním servisním zařízením jsem neměl možnost zcela odčerpat chladící kapalinu z nádržky - zůstala ještě v hadicích a po rozdělání tělesa termostatu poblijete chladící kapalinou celý motorový prostor. Nejsem prase, to si opravdu mohou dovolit asi v servisu, kde jste rád, že vám zpojízdnili auto a na nějaký ten šrám se nedíváte. Kromě toho nešlo o výměnu termostatu, ale o výměnu tělesa, ve kterém je termostat "chytře" uložen. A že to těleso se stává ze 2 půlek, pro opravu je potřebná jen jedna půlka, ale od škodovky si musíte koupit zbytečně předražený celý komplet. Jako k nové pneumatice byste si musel koupit i disk, případně celou nápravu.

    ..."o tvrdých sedadlech, méně místa v kabině, jedné kontrolce pro světla hlavní i parkovačky vyblité zelinkavé barvy, dálkové a centrální zamykání pouze u luxusních verzí, ABS a airbagy to samé, osvětlení zavazadelníku též, baterka při bouračce "na ráně" ... musím si stát za příměrem k Octávii z 60. let.
  • 14. 12. 2006 12:45

    Jarmila (neregistrovaný)
    Měla jsem tu čest pracovat 4 roky ve vedoucí funkci ve strojírenském podniku. Hoši vymysleli inovaci. Nakreslili výkresy. "Inovace" se týkala výrobku, vyvíjeného bokem (nebyl prioritní, tak se na něm dělalo, když náhodou nebylo co jiného na práci) po dobu asi 15 let. Pak se najednou změnila priorita a že se to dodělá a začne vyrábět. Šlo o měřič exhalací pro motor. Vnitřek se skládal z 6 desek s elektronickými díly. Konstruktéři 3 z nich nakreslili zrcadlově. Aby to bylo možno vyrobit pro ověřovací sérii, musely se součástky ohnout, protože desky byly moc blízko u sebe. Při této operaci se jich polovina zničila a další nebyly, protože mezitím, než to konstruktéři nakreslili, se přestaly vyrábět. takže se hledala adekvátní náhrada. Než se našla, přestaly se vyrábět další součástky. Asi po roce to vývojová dílna konečně zpasovala dohromady. Přitom avízovali, že na tom jsou součástky, které se už nevyrábějí a že se to musí celé předělat, protože součástky se sice sehnaly pro prototyp, ne ale pro sériovou výrobu. Dále prototypová dílna upozornila na fakt, že se to bude přehřívat. To vedení přešlo jako nepodstatné. Ověřovací série měla kvůli shánění součástek rok zpoždění. Takže místo 20 ks ověřovací série se to začalo vyrábět naostro s tím, že za ověřovací sérii budeme považovat prvních 100 kusů výrobků. Měřák se měl po vyrobení na dílně zahořovat po dobu 100 hodin. Po dvaceti hodinách jste na tom mohli smažit vajíčka, jak to bylo rozpálené. Co to v tomto okamžiku měřilo, nikdo nezjistil, ale exhalace motoru to teda rozhodně nebyly. První zákazníci, co to koupili, signalizovali, že se to přehřívá. Aby se zachránila výroba, rozhodlo vedení firmy, že se za nekřesťanksý peníz z Thajwanu letecky dovezou ventilátory a ty se do toho z boku namontují, čímž se mašina ochladí. Když jsme ve vedení firmy navrhli - v zájmu dobrého jména firmy - aby se větráky namontovaly do toho, co se ještě neprodalo, to vyměnit současným zákazníkům za inovovaný a vylepšený typ, přitom stáhnout stávající výrobky, opravit a prodat znovu, tak se vedení rozhodlo jinak. Servismani na základě příkazu objížděli zákazníky a ty ventilátory tam montovali přímo u nich. Byla z toho ostuda jako hrom a po roce a půl se to přestalo vyrábět jako zastaralé.
    Stačí Vám to pro představu, jaký byl v té firmě management? A to se prosím jednalo o přední českou strojírenskou firmu.

    PS: těch příhod by bylo víc, možná na celou knížku.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).