Zase "těsně" vedle: taxi firma provozuje flotilu 167 Tesel v Amstru od r. 2014:
https://electrek.co/2017/12/14/tesla-taxi-fleet-amsterdam-used-model-s-sale/
Ulanbátarem fakt sloužit nemůžu :-) Ty Amsterodamské Tesly natočily za 4 roky 250 až 300 tisíc km. A zkusím přidat zkušenosti taxikáře z Prahy: https://www.elektrina.cz/rozhovor-taxikar-v-elektromobilu-tesla-ondrej-huncovsky-teslicka
Jako hlavní auto nesmysl kvůli dojezdu, jako druhé auto - proč ne. Klidně bych ho bral, do města, kam většinou párkrát týdně jezdím, to je cca 15 km, s garantovaným dojezdem 150 km bych tím pokryl přes 90 % jízd. Může být klidně malé, pro 2 osoby, rychlost stačí 100 km/hod. (těch 45 km/hod. je naprostý nesmysl), normální akcelerace. Zásadní problém vidím v ceně, takováhle nákupní taška s omezením by musela stát tak 200 kKč.
Tak v roce 2020 má být na 5000 elektromobilů 1300 dobíjecích stanic (průměrně 3,8 auta na 1 stanici). Takže průměrně polovina aut nebude nabita (nebo že by převažovaly rychle dobíjecí stanice?), protože jezdit budou hlavně ve dne.
O 5 let později 100 tisíc elektromobilů. A kolikpak bude v roce 2025 dobíjecích stanic? A kde na dobíjení vezmeme proud? V uhelných elektrárnách? Ve slunečních elektrárnách asi těžko, když se budou dobíjet auta převážně v noci.
A víte, jak to dopadlo s elektromobily v Norsku?
Jak to dopadlo v Norsku by mě fakt zajímalo ;-) Pokud vím, tak se tam prodává víc eletromobilů a hybtridů než ostatních aut:
http://www.hybrid.cz/norsko-vice-nez-polovina-prodanych-aut-je-do-zasuvky-diesel-klesa
Bylo by ale dobré říci to nejdůležitější: prodeje v Norsku, a stejně tak kdekoli jinde, jsou závislé na dotacích, daňových úlevách a dalších zvýhodněních. Kdekoli byly srovnány podmínky pro všechny typy pohonu, prodeje elektromobilů ihned klesly na čísla blízká nule (s krátkodobým nárůstem těsně před datumem zákazu).
Tož tak.
"Na baterie jsou dlouhé záruky, které začínají nejčastěji na osmi letech. Jejich životnost při běžném používání auta přesahuje 10 let."
Nikoli. Ta záruka je typicky 8 let, protože právě 8 let je doba, po které ty akumulátory dost spolehlivě odcházejí. Výrobci moc dobře vědí, co dělají.
Důležité jsou i podmínky záruky. Tedy jaké vlastnosti výrobce garantuje v rámci záruky. Ono je rozdíl, jestli na konci záruky bude mít 100% deklarované kapacity, 80%, nebo 50%. Stejně tak ztráty při nabíjecím/vybíjecím cyklu, ty se také zhoršují. Tedy není problém dát záruku i vyšší, nežli 8 let, ale ten akumulátor bude stejně na výměnu, i když podmínky záruky bude splňovat.
Provozní poznatek: V práci jsme měli různá auta a elektroskůtr. Přepočteno na najetý km byl provoz elektroskůtru ze všeho nejdražší. Dělaly to ty akumulátory.
"Speciální je situace u vozů Tesla, které mají větší kapacitu baterek a jsou pro ně ideální dobíjecí stanice přímo od Tesly – takzvané superchargery. Na těch mohou majitelé Tesel „tankovat“ zdarma. V Česku jsou momentálně tyto stanice tři – ve Vestci u Prahy, na D1 u Humpolce a v Olomouci."
Tak to se netýká jen značky Tesla, režim rychlonabíjení umí všechny značky. A všechny značky mají jedno společné: rychlonabíjení obrovsky snižuje životnost akumulátorů. Pro autora: to není věc značky, ale technologie akumulátorů.
Další problémy s rychlonabíjením je, že když provedete dvě za sebou, tak akumulátory skoro zničíme. To už se lidi divili, cože se to stalo. Výrobci tuto vlastnost příliš neinzerují - ale popsanou ji mají, takto zničený akumulátor nelze reklamovat.
Stejně tak nějaké ty reklamní zdarma nabíjení mají/měly i jiné firmy. Ale to je zcela okrajová, dočasná záležitost, podle které by se měl při zvažování výběru vozu řídit jen hlupák.
Kompromis? Neměl byste si spíš přiznat, že vaše zkušenost s jakýmsi skútrem vůbec nic neznamená? Reálné údaje o chování současných baterií v EV:
http://www.hybrid.cz/tesla-model-s-po-400-000-km-pokles-kapacity-baterie-7
Cože? Tam se nic o rychlonabíjení nepíše. Ostatně takový nájezd by znamenal 2000 cyklů, a to ŽÁDNÝ Li-ion akumulátor v režimu rychlonabíjení nemůže zvládnout.
Nesnaž se být chytřejší, nežli výrobce a přestaň fantazírovat. Také by bylo pěkné, kdyby jsi se vyjadřoval technicky správně - když už chceš machrovat. V Tesle baterie není. Tam je akumulátor.
Ostatně stále ti uníká, že při správném zacházení není kritický počet cyklů, ale stárnutí - jak by jsi se dočetl dokonce i na stránkách Teslafan.
Tobě to přijde jako chytání za slovo. A přitom ono to zcela mění význam řečeného.
Akumulátor je něco zcela jiného, nežli baterie. A "dvě rychlonabití" je něco zcela jiného, nežli dvě rychlonabití za sebou. Ale co, oboje má něco společného s elektrikou. Jer pozor, není elektrika jako elektrika. Ta na železných kolech jak cinká zvonkem, to je zase jiný termit.
Ostatně teslafan.cz jsou docela zábavné stránky. Tam se člověk dočte lecjakou zajímavost. Máme tu nový výrobek, dokonce "revoluční". Jedná se o "cihlu" a ty disponují systémem, který jim umožní snadné skládání navzájem do sebe" a prý "Zase v tom má prsty Musk!"
Tak tomu se říká objevit nový světadíl. Tuším že to je Amerika.
"Další problémy s rychlonabíjením je, že když provedete dvě za sebou, tak akumulátory skoro zničíme. To už se lidi divili, cože se to stalo. Výrobci tuto vlastnost příliš neinzerují - ale popsanou ji mají, takto zničený akumulátor nelze reklamovat."
- nebylo by lepší to druhé rychlonabíjení nějak softwarově zakázat? Jakože by si auto pamatovalo, že poslední nabíjení bylo "rychlo" a další nabíjení by se muselo provést "pomalo...". Myslím, že by to bylo lepší než akumulátor zničit a ten by pak nešel reklamovat.
- existuje statistika, že 90% všech jízd osobními auty je takových, kdy auto najede do 20 km denně. Pro lidi, kteří právě takto jezdí, je elektromobil dobrá volba. A pak rychlonabíjení potřebovat nebudou. Stačí jim nabíjet jednou za X dní doma přes noc v garáži a pěkně pomaličku.
"nebylo by lepší to druhé rychlonabíjení nějak softwarově zakázat?"
Z hlediska akumulátorů jistě ano, technicky to není problém. Jenže jak by obchoďák a marketing prodal zákazníkovi auto, které po vybití akumulátorů vyžaduje, a nešlo by to obejít, 12 hodin nabíjení?
Kdepak, prodá auto, "Speciální je situace u vozů Tesla, které mají větší kapacitu baterek a jsou pro ně ideální dobíjecí stanice přímo od Tesly – takzvané superchargery. Na těch mohou majitelé Tesel „tankovat“ zdarma. V Česku jsou momentálně tyto stanice tři – ve Vestci u Prahy, na D1 u Humpolce a v Olomouci." (A ani to nemusí být, s tou "speciálností" pravda - bo ta !speciálnost" vlastně nic neznamená, tudíž to není lež.)
"Myslím, že by to bylo lepší než akumulátor zničit a ten by pak nešel reklamovat."
Ale ono to tak v podstatě je. To je každého volba, jak s tím bude zacházet. Slovo "zničit" navíc není přesné. Přesnější by bylo "velmi rychle spotřebuje životnost". Elektronika si samozřejmě pamatuje, a pokud si zákazník zvolí zacházení, na které se záruka nevztahuje - jeho věc. Jako u každého jiného výrobku. Jen to nikdo nezdůrazňuje, bo by se to blbě prodávalo.
"existuje statistika, že 90% všech jízd osobními auty je takových, kdy auto najede do 20 km denně. Pro lidi, kteří právě takto jezdí, je elektromobil dobrá volba. A pak rychlonabíjení potřebovat nebudou. Stačí jim nabíjet jednou za X dní doma přes noc v garáži a pěkně pomaličku."
No a co s těmi dny, kdy dojezd nestačí? Pořídit si druhé auto? Kde je ekologie? Kam ho ti lidé ve městech dají?
Celkem dobře výhodnost, či nevýhodnost elektromobilů, za dnešní stavu vědy a techniky, ukazuje nabídka Hyundai. Ta má i30 na spalovací paliva, a vyjma pohonu jinak téměř stejný iONIQ ve třech verzích. Čistě elektrický, "klasický" hybrid a mezi nimi je hybrid a kapacitou akumulátorů na elektrický dojezd "až" 63 km.
Když vezmete kupní cenu, provozní náklady, servis, včetně životnosti akumulátorů, tak čím více je vůz elektrický, tím je jeho provoz na km nákladnější. Ono to nevychází výhodně pro elektro dokonce ani když budete uvažovat nekonečnou životnost akumulátorů, včetně jejich vlastností stále ve výchozím novém stavu.
Takže jednou v budoucnu snad, ale zatím to vyžaduje ještě mnoho výzkumu a vývoje, v oblasti akumulátorů. A to ani neuvažuji o zajištění zdroje nabíjecí elektřino, protože to je samostatná kapitola.
Chybí Renault Zoe, který bývá někdy jmenovaný jako nejlevnější elektromobil. Cena vychází v přepočtu kolem 320 000 Kč, ovšem pouze ve Francii a včetně tamních dotací, na českém trhu vás tento vůz přijde na více než dvojnásobek. Nejlevnějším elektromobilem v Česku tak zůstává Volkswagen e-UP se základní cenou něco málo přes 600 000 Kč.
Ekologické? Na jednu kWh musí elektrárna spálit tři kWh energie. Uhlí, uran, zemní plyn. Jedině vodní energie neznečišťuje, ale ta je jen doplňková, tvoří jen 3% na celkovém mixu. U sluneční - ta je tak drahá, už na to dnes strašně už i tak doplácíme.
Navíc Němci si uran zakázali, smradu tím vyprodukují celkem dost pro všechny státy Evropy.
Kde je problém? Ekoteroristé o to více mají hlasité propagandy, co jim chybí na základním technickém vzdělání. Viz biopaliva, u kterých se prokázalo, že výrobou lihu (do benzínu) a FAME (do nafty) se pěstováním (orání, kultivace půdy, setí, výrobou hnojiv, sklízení, transesterifikaci, destilace, atd.) spotřebuje 2x více fosilního uhlíku, než biopalivo samo ušetří. Dnes to politici nezruší, neboť se stydí, že ekoteroristům naletěli.... Krásně je to popsáno v časopise National Geographic. A s elektromobily se chystá stejná blamáž.
Pro propagaci ekoterorismu by se měly používat stejné právní postihy, jako pro rozšiřování zločinných ideologií fašismu a komunismu. Ekoterorismus dokonce zavádí lidstvo do ještě větších neštěstí obratnou argumentací než již osvědčené dvě zločinné ideologie. Bohužel na to, že fašismus a komunismus jsou vesměs zničující, si to lidstvo muselo projít praktickou ukázkou stovky milionů lidských obětí, experiment ekoterorismu zdá se ještě není zdaleka u konce, bohužel.
Ty se občas zamysli, nežli něco napíšeš.
Nákladově bez daní stojí litr paliva cca 10-12 Kč.
1,5 kWh stojí, opět bez daní, avšak s náklady na distribuci, fotovoltaniku atd., cca 6-7 Kč. To by náklady na elektřinu byly cca 1/2 všech nákladů na litr řekněme benzínu.
No to mi pověz, kde a jak by se to při výrobě a distribuci vzalo?
Mluvíme o ceně, ne o části ceny a to ještě pro některé uživatele. To si nepleť.
Například tebou zmíněný velkodoběratel sice platí za kW méně, ale také platí za rezervovaný příkon a další poplatky. Výpalné solárním gaunerům, z toho také není vyjmutý.
Zeptej se rodičů, kolik platí za jistič, kolik platí za zřízení přípojky atd. Zeptej se jich, jestli jim někdo dodá jen tak, bez drátů a dalších poplatků, tu "holou" kWh.
"Elektřina se pužívá při těžbě, při dopravě ropovody i při rafinaci paliv. A pak se část z toho vyrobeného paliva spálí, aby se zbytek rozvezl na tisíce čerpacích stanic a pro návrat tahače s cisternou do rafnerie."
Při těžbě? Při průzkumu a zřizování těžby ne. Při těžbě snad nějaké čerpadlo, osvětlení - zanedbatelné. Co je moc moc energeticky náročné, to je těžba z ropných písků a břidlic. Na to by elektřina jistě využít šla - ale proč by to dělali? 3x dražší. Na tvé elektřině by prodělali kalhoty. Ropovody, plynovody, tam je pohon zajišťován spalovacími turbínami, odvozených od leteckých motorů. Stejně tak v rafinérii - on by materiál sice šel zahřát pro rafinaci i eletricky, technicky to není problém, ale proč by to dělali, když je to cca 3x dražší? Distribuce? Ale noták, tahače poháněné elektrikou jsou jen v propagačních katalozích - praktického významu to neprosto nemá. Něco maličko po železnici s elektrickou trakcí.
To vše dohromady ale nedělá těch tvých 50%, co tu tvrdíš,ale přinejhorším procenta. Spíše ale promile.
Ty ceny sou tedy hodně mimo...
Benzín: U Globusu za 32,9,- z toho je 5,7kč DPH a 12,8,- spotřební daň => holá cena bez daní 14,40,-
Elektřina: Na sazbě pro TČ to vychází i se všemi daněmi a poplatky 2,38,-.
Se sazbou D02 (nejčastější) to dělá 5,77,-; bez daní pak 4,51,-
A jen pro informaci, ten poplatek na fotovoltaiku (na obnovitelné zdroje) je daní, takže ho do ceny taky nesmíš započítávat.
Nechejte Peruna ať píše ty své hlouposti - nakonec to pomůže snadněji rozpoznat ty jejich ekologické lži. V manuálech týkající se zpracování ropy lze snadno najít náklady související s výrobou paliv, ekvivalentně energeticky odpovídají zhruba 3-5% zpracované ropy. Tedy pokud rafinerie dostane 1000 tun ropy, pak výrobků vznikne minimálně 950 tun a 50 tun je na energie. Jen při přenosu el. energie transformacemi ztrácíme minimálně 4% již vyrobené energie. Jinak, paliva z ropy jsou tak laciná, že stát na nich dokonce parazituje spotřební daní včetně DPH, která tvoří skoro polovinu ceny - a přesto rafinerský byznys je v ohromných ziskových číslech....
ze všech dostupných údajů vyplývá, že elektromobil jako osobní auto pro rodinu je naprostá hovadina. elektromobil se vyplatí pro velké firmy s velkou flotilou vozidel jezdících v malé enklávě, typu pošta třeba, které mají: minimální požadavky na dojezd, dostatek náhradních (a nabitých) vozidel okamžitě na výměnu, vlastní servisní kapacity, a vlastní odtahovku.
člověk zodpovědný za rozpočet domácnosti, pokud to není nějaký ekologický pošahanec, vezme do ruky kalkulačku - a zjistí, že pokud si NEkoupí elektrické auto, koupí benzínového auta srovnatelných parametrů ušetří tolik prachů, že mu to pokryje veškeré předpokládatelné náklady na servis po deset roků, a k tomu zdarma benzín na vzdálenost na měsíc a zpátky. ano tesla je kategorie sama pro sebe - ale chtěl bych vidět někoho, kdo si za tři koule koupí teslu jako třetí/čtvrté/páté auto do rodiny, a pak s ní jezdí max 10-20 km / denně kolem baráku. možná elon musk.
viz článek HN 20. 2. 2018: "Už dnes vyjde provoz elektrického auta o polovinu levněji než mít motor spalovací. Po 400 tisících kilometrech je rozdíl zhruba milion korun"
Zjednodušeně: elekřina jako palivo je cca 0,5 Kč/km versus benzín 1,5 Kč/km.
Co pobavilo na vašem příspěvku:
"dostatek náhradních (a nabitých) vozidel okamžitě na výměnu, vlastní servisní kapacity, a vlastní odtahovku" :-))
"předpokládatelné náklady na servis po deset roků" - náklady na servis spalovacího motoru jsou postatně vyšší než u elekrického, protože EV nemá turbo, DPF atd.
"zdarma benzín na vzdálenost na měsíc a zpátky." :-)))
Nedavno sem po elektromobilu šáhnul za 6 letý s nájezdem 60 tis km jsem dal 200 tis jako náhradu za druhý spalovací vůz.
Jenže to není jako druhé auto do rodiny, ale jako první. Zatím po měsíci a půl mám najeto přes 1500 km. Deně dojíždím do práce necelých 50 km (celkem) + nějaké další popojížďky.
Ze spalováku se stalo druhé auto, které využívám pouze na delší cesty, nebo pokud potřebuji něco odvézt na vozíku.
Cena za nabíjení v nízkém tarifu je asi 30kč/100 km pokud nabíjím ze sítě.
Ale mám i ostrovní solární systém který sem si poscháněl z bazarových věcí a vyšel mě na cca 150 tis. Cena v nových komponentech by atakovala pomalu 500 tis. Momentálně ho stěhuji, takže je rozebraný. Až bude funkční, budu kromě cca 3 měsíců v roce plně soběstačný co se týče energie pro auto a ještě zbude pro nahřívání boileru a na provoz lednice s mrazákem.
A i kdybych nabíjel jen ze sítě, tak měsíční úspora je cca 1500 Kč. Spalovák bere 11l LPG. Takže ročně ušetřeno 18 tis jen na palivu. Nepočítám další nutný servis spalováku.
Počítám ještě s životností baterek tak 5 let. Takže ušetřím na palivu cca 90 tis. Potom podle stavu auta, buď výměna baterek, nebo koupě dalšího ojetého elektromobilu. Bude záležet na situaci na trhu co se vyplatí víc.
Pokud spočítám, že celkem mě provoz vyjde na 210 tis nákup + 18 tis za palivo a najedu 60 tis. Tak mě to bude stát 3,8 kč/km.
Pokud potom auto ještě za nějakou částku prodám, náklady se zmenší. Pokud vyměním baterie, které potom znovu vydrží 10 let, tak mě to bude stát 210+130+54 = 400 tis. A celkem teoreticky celkem najedu 180 tis km. Cena 2,3 kč na 1 km.
Při pořízení spalováku obdobného měnšího auta na benzín by mě to stálo cca 180 tis za auto + 108 tis za palivo. Potom je tam vyšší povinné ručení, servisní náklady, náplně a filtry, větší poplatek na stk.
Mě se prostě toto auto vyplatí.
Samozřejmě nepočítám do ceny pneu a servis klimatizace. To je u obou aut stejné.
Ale uznávám, že pořízení nového není nijak rentabilní.
Cena 900 tis. Náklady na palivo během 10 let 38 tis. Nájezd během 10 let 120tis km. Výsledná cena na 1 km je 7,8 kč. To už žádná hitparáda není.
A navíc je třeba uznat, že toto auto není pro lidi, kteří si nemohou dovolit držet dvě auta a nemají svůj pozemek. Bez možnosti nabíjení doma je to auto téměř nepoužitelné.