Vlákno názorů k článku Finanční poradenství naruby od Patrik Chrz - Lidi jsou prostě nepoužitelní. Finančního poradce dneska dělá...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 10. 3. 2008 8:24

    Patrik Chrz
    Lidi jsou prostě nepoužitelní. Finančního poradce dneska dělá kde kdo (ženské na mateřské, lidi co nemají ani maturitu, studenti,...) a od těhle lidí si klienti nechají radit? Kolik z klientů si nechalo předložit aspoň nějaký doklad o dosaženém vzdělání / praxi od svého pojišťovacího poradce? Opravdu si myslí, že jim tihle lidé poradí lépe, než by to udělali oni sami?
    Známý rovněž pro jednu takovouhle společnost dělá, a přestože nemá žádné ekonomické vzdělání, ani praxi v nějaké pojišťovně, bance, investiční firmě a dál předává jen to, co mu nalejou při školeních (náhodou jsem se jednoho takového zúčastnil, stěžejním bodem bylo, co si všechno za provize koupíme) přijde si na velmi slušné peníze (násobek průměrného výdělku).
    Když jsou lidí blbí, ... dobře jim tak.
  • 10. 3. 2008 9:02

    Klasik (neregistrovaný)
    Máte naprostou pravdu. Jen za loňský rok mě kontaktovalo 7(!) různých finančních poradců nabízejících své služby. Se dvěma jsem si domluvil schůzku v domění, že pohovoříme (jejich oblíbený termín) o investování do podílových fondů, akcií, atd, tedy o oblasti, která mě zajímá a o které bych se rád dozvěděl něco více.Avšak debata se jako kouzlem vždy stočila k tomu že pro mě je úplně to nej, nej, nej životní pojistka. Čtyři se přímo do telefonu představili jako zástupci pojišťovny Kooperativa, takže tam nemůže být o nějakém nezávislém poradenství ani řeči. A ten poslední poradce, či spíše pojišťovák,byla sousedka na mateřské, se kterou si dala schůzku moje manželka, spíše ze zvědavosti jak onu práci zvládá, než z potřeby dát se pojistit. A bylo to prý dost smutné. Jednoduchý slovník, termíny jako" to se vyplatí", "to je výhodné", atd. O produktech, které nabízela jinak nevěděla zhola nic. Spíše i ona někomu pěkně naletěla.
    Tolik tedy k finančnímu poradenství v této zemi jak to vidím po svých zkušenostech. A jestli jsou mezi padesáti "poradci"toho druhu dva, kteří jsou opravdu schopní a nezávislí, tak namou duši nemám tolik času a pevných nervů, abych je hledal.
  • 10. 3. 2008 15:29

    Petr Zámečník

    V tomto směru stojí za přečtení odpověď pana Klabana, obchodního ředitele společnosti Kapitol, která je finančně poradenskou společností zastupující Kooperativu a některé společnosti ze skupiny ČS. Nemají např. Investiční společnost České spořitelny:

    "Nevnímáte jako handicap oproti jiným finančně poradenským společnostem, že nemáte mezi partnery žádnou investiční společnost?

    To, že nemáme investiční společnost jako partnera, nevidím jako handicap. Skrz investiční životní pojištění jsme schopni nabídnout podílové fondy vesměs podobné, jaké se nabízejí i samostatně bez investičního pojištění pro pravidelné investování, s tím rozdílem, že investice prochází přes pojišťovnu.

    Formulaci typu „nemá smysl investiční, má smysl pouze investice“ odmítám. Je pouze otázka, jak dokážete pracovat s produktem investičního životního pojištění.

    Jestliže mu nastavíte běžné pojistné do daňově uznatelného pojistného, tzn. 12 000 Kč ročně, a investice jde prostřednictvím mimořádného pojistného, tak klient platí poplatek třeba u našich pojistných produktů Perspektiva, které máme v nabídce, 2 - 3 %, ať už to jsou akciové či jiné fondy. A to je veškerý poplatek, který se k investici vztahuje na vstupu. Na výstupu či při převodech do jiných fondů platí fixních 100 Kč, přičemž na objemu nezáleží.

    Sežeňte mi produkt pravidelného investování, kde nakupuji akciový fond za 2 %. Neseženete. Forma investování přes investiční životní pojištění může být při vhodně nastaveném investičním životním pojištění výhodnější, než forma samostatná."

  • 10. 3. 2008 15:54

    Patrik Chrz
    Jenže nevýhodou toho IŽP je právě svázání s velmi úzkou skupinou fondů, kam může klient investovat. Prostě pojišťovna mu nabídne několik fondů (jen vyjímečně více než pět až deset) a pokud půjdou všechny dolů nemá šanci (bez velmi velkých ztrát, které představuje zrušení pojištění) přejít k jinému. Jinými slovy, klient se k nečemu zaváže (pravidelně platit určitou splátku) s tím, že za to možná něco dostane. Pokud se ovšem pohybuje na "volném trhu" má na výběr z nepřeberného množství fondů. Ale i tak si myslím, že tohle není pro finanční "BFU", i velcí hráči (banky, investiční společnosti) jsou na finančním trhu schopni "prodělat kalhoty", natož pak někdo, kdo má minimální finanční znalosti a informace ke kterým se jsou schopny dostat skutečně jen ty banky. Uvažoval jsem o tom, že bych vložil nějaké peníze do fondů, ale i v poměrně velkém množství jsem nenašel žádný, který by mi nabídl dlouhodobě (aspoň 15 let dozadu) zhodnocení výrazně nad např. termínovanými vklady (které jsou na 90 % pojištěny), vezmu-li v úvahu, že v záložně (která je rovněž pojištěna) je možné získat úrok 5 %, měl by fond nabídnout aspoň cca 8 % (po odečtení všech poplatků), tedy za 15 let - {(1 + 0,08)^15} - 1 = 217,2 % zhodnocení - kolik fondů se tímto může chlubit? Takže v záložně riskuji max. 10 % vkladu a mám šanci na poměrně slušné zhodnocení, ve fondu riskuji 100 % vkladu a zhodnocení není výrazně vyšší (a ve fondech peněžního trhu momentálně i nižší).
  • 10. 3. 2008 16:03

    Petr Zámečník
    Souhlasím s vámi, že IŽP rozhodně nepatří mezi nejvýhodnější produkty. Většina "výhod" tohoto produktu je buď fikce (např. "IŽP nelze postihnout exekucí", viz http://www.investujeme.cz/clanky/zivotni-pojisteni-ohrozeno-exekuci/), nebo je převáží jiné nevýhody. Je vhodné proto skutečně pro omezenou skupinu klientů.

    Investice do akciových trhů jsou schopny dlouhodobě přinést 8 %. Ovšem máte pravdu, za cenu vyššího rizika. U většiny fondů bych se ale nebál možnosti ztráty 100 % vkladu.
  • 10. 3. 2008 16:19

    Patrik Chrz
    Kolik můžete jmenovat fondů, které mají dlouhodobé zhodnocení (tedy aspoň těch 15 let dozadu) minimálně 8 %? Po odečtení poplatků (vstupní, výstupní, za správu, ze zisku - tedy samozřejmě jen ty, co účtují, žádný fond dnes pochopitelně neúčtuje všechny).
    Samozřejmě se zahrnutím měnového rizika - výnos 8 % u dolarového fondu mi je nanic, když jen za poslední měsíc ztratil dolar přes 6 %.
    Něco jiného jsou investice přímo do akcií, ale to už je trochu adrenalin a neznalému bych je určitě nedoporučil. Neuvážené investice na kapitálových trzích už položily nejednu banku.
  • 11. 3. 2008 10:40

    anonymní
    Je třeba si ale uvědomit, že IŽP není primárně určeno klientům, kteří se sami snaží aktivně vyhledávat investiční příležitosti, ale spíše takovým, kteří se s tím nechtějí zaobírat vícekrát než maximálně jednou nebo dvakrát ročně, ale současně jim nestačí nějaká garance sazeb, jaké jsou u RŽP. Samozřejmě také si musí uvědomovat plně, že sázka na možnost lepšího zhodnocení je vykoupena zvýšením rizika.
    Dalším důležitým ukazatelem je i výběr fondů, které se zhusta rekrutují z fondů fondů a tudíž už jsou primárně poměrně velmi diverzifikované. Pak není třeba, aby pojišťovna měla v nabídce celé portfolio některé investiční společnosti, ale opravdu stačí jen několik málo fondů.
  • 11. 3. 2008 14:10

    Petr Zámečník
    Problémem u IŽP jsou právě zdvojené poplatky. A investuje-li do fondů fondů, kde jsou také zdvojené správcovské poplatky, dostává se klient do pozice, kdy platí až ztrojené poplatky za správu.
  • 10. 3. 2008 10:17

    HK (neregistrovaný)
    Na základě čeho usuzujete že lidé bez maturity nejsou schopni poradit v oblasti financí?
  • 10. 3. 2008 10:58

    Patrik Chrz
    Když svojí inteligencí nestačili ani na to, aby udělali maturitu, je hodně nepravděpodobné, že by se dokázali dobře orientovat ve finančních produktech.
    Vždyť maturitu (třeba i se čtyřkama) zvládne i mírně retardovaný jedinec.
  • 10. 3. 2008 15:03

    HK (neregistrovaný)
    Dost arogantní názor, tak to jsem tedy retardovaný. Já se sice o maturitu nesnažil, nevím k čemu by mě v elektrotechnice byla.
  • 10. 3. 2008 20:30

    HK (neregistrovaný)
    Ne, vím na co mám či nemám. Ale domnívám se že maturita není předpoklad proto aby někdo dělal finančního poradce, spíše dám přednost jeho výsledkům.
  • 10. 3. 2008 22:04

    Patrik Chrz
    No, já se domnívám, že matematicky vyjádřeno jde o "nutnou, nikoliv však postačující podmínku".
    Spíš bych byl pro vysokou školu, jenže který vysokoškolák bude prodávat pojistky :-)
  • 11. 3. 2008 10:45

    anonymní
    Vzdělání nevypovídá o mentální úrovni. Znám VŠ vzdělané lidi, kteří kritizují ty druhé, že se do telefonu nepředstaví a jen řeknou "haló" . A pokud právě jim zazvoní telefon, mnohdy neřeknou ani to "halo", a to opakovaně. Pokud něco někomu vysvětlují a on to na první pokus ihned nepochopí, začnou bezdůvodně zvyšovat hlas. Ale když na ně někdo zvýší hlas po opakovaném nepochopení, rozčilují se, že na ně, na VŠ někdo zvšuje hlas.
    Znám lidi, kteří s přirozenou inteligencí dokážou rozdělat a opravit jakýkoliv stroj bez jakýchkoliv teoetických a praktických znalostí o konstrukci stroje a technologii opravy. A bez vzdělání se vyznají třeba i v pojištění, kapitálovém trhu atd. Obráceně, fin. poradce, který dovede víc, než si zavázat tkaničky u bot, neznám.
    Vůbec nejprdlejší je vyžadovat znalost jazyků po každém. Právě nejvýše postavení mají kolem sebe ansábl tlumočníků, poradců atd, a obyčejný člověk aby toto vše měl zvládat sám a mnohdy ještě za mizerný plat (vzhledem k obdobně postavenému pracovníkovi na Západě a jeho příjmům)?!
    Maturita nebo státnice z data narození a díla A. Jiráska, když jej pro výkon profese nepotřebuji, je zbytečností a zbytečně prodražuje vlastní práci. Budeme-li všichni znát dílo A. Jiráska, ale nebudeme rozumět třeba Oknům od Gatese, nebude to dobré. Zrovna tak, budeme-li všichni hovět Gatesovi a nebudeme umět chovat dobytek a pěstovat obilí, taky to nebude dobré.
    Finanční poradce vám může nakukat nesmysly, zrovna tak v autoservisu zbytečnou opravu, v bance vás nachytají na produkt, za který mají čárku, v obchodě vám prodají prošlý, omytý sýr, který vám další den splesniví... Honba za penězi převládla nad zdravým rozumem a jednou na to doplatíme všichni.
  • 11. 3. 2008 22:18

    jaromir hubalek (neregistrovaný)
    Plně souhlasím, že by každý poradce měl mít nějaký certifikát, který by se nedal ziskat jen tak lehce, ale musel by nejprve prokázat vědomosti a schopnosti, ale určitě bych nevyžadoval maturitu natož VŠ, znám spoustu vysokoškoláků a někteří jsou opravdu přímo tupý, a je mi záhadou jak mohli VŠ vystudovat.
  • 12. 3. 2008 20:30

    Jarmila (neregistrovaný)
    Proč certifikát? Papír, razítko, bumážka - není to přežitek? Dneska má prodejce papír od ministerstva financí a je kvůli tomu lepším poradcem? Mnohdy stačí slušná znalost základních finančních produktů a selský rozum. Požadavek certifikátu je stejně nesmyslný požadavek, jako to, že se v Klokánku nemůže o děti starat jiný člověk než se středoškolským zdravotnickým vzděláním, na druhé straně jsou tisíce ženských, které vychovaly tisíce dětí a nepotřebovaly ani zdravotnické ani pedagogické vzdělání. Kolik je lidí, co potřebují skutečně odborně vzdělaného a vyškoleného poradce? A kolik z nich se těmi radami bude skutečně řídit? Nedělejme si iluze a přiznejme si konečně, že ti tzv. "poradci" jsou především prodejci a jejich poradenství se poradenstvím pouze nazývá, neboť na základě tzv. poradenství lze od potencionálního nebo již klienta získat informace o tom, které produkty již má a u čeho je třeba nejprve vyvolat potřebu a posléze je mu to třeba vnutit, protože vidina provize, zvláště za kapitálové nebo investiční životní pojištění, je silnější než jakýkoli filantropický úmysl. Dobročiností se prostě uživiti nelze, i ten "poradce" má doma děti a rodinu a ke klientovi musí přijet jiným autem, než Škodou 120, rok výroby 1976 (to ať jde radši pěšky).
    A pokud se dobře pamatuju, problematku "poradce" versus "prodejce" měl řešit zákon po pojistných zprostředkovatelích,který měl taé zrušit MLM-sítě. Jak to, že se tak nestalo? MLM-sítě zůstaly a (finanční) žraloci vesele mlaskají dál...
  • 12. 3. 2008 20:34

    Patrik Chrz
    ono by stačilo, kdyby bylo povinností uvádět ve smlouvě něco jako rozpis pojistného - tedy kolik je ve skutečnosti spořící část, kolik riziková, kolik si pojišťovna účtuje za správu pojistky a kolik činí provize.
    Když by pak klient viděl, že pojistné za až rok a půl jde agentovi do kapsy, pojistku by neuzavřel.
    Lidé jsou nepoučitelní :-)
  • 12. 3. 2008 22:34

    Mex (neregistrovaný)
    Jenže to byste musel potom totéž požadovat u každého produktu a služby - výrobní náklady, marže výrobce, náklady dopravce, marže dopravce, náklady prodejce, marže prodejce atd. atd. A když by zákazník viděl, že 150% prodejní ceny jde do kapsy obchodníkovi, nic by nekoupil. ... Ne, to opravdu není dobrý nápad.
  • 13. 3. 2008 5:56

    Patrik Chrz
    U zboží těžko půjde do kapsy obchodníkovi 150 % ceny :-).

    Myslím, že co se životního pojištění týče, by to nebyla žádná tragedie :-). Jednak by si pojišťovny začaly konečně konkurovat vlastnostmi produktů a ne "přetahováním prodejců" a druhak by došlo k výraznému zlevnění ŽP.

    Ano, jsou výrobky, kde je marže velmi vysoká (prodejní cena je 3,5 i více násobek nákupky od výrobce), luxusní a značkové zboží, oblečení, hračky, ale lidé si prostě přejí být klamáni :-)
  • 13. 3. 2008 9:08

    anonymní
    Co mám známé z obchiodní branže, tak není problém u mnoha druhů zboží přirazit si i 100 % z původní ceny. A HM třeba s oblibou uvádějí, že u uvedeného zboží je sleva 30 - 50 %. I tak obchodník má 50 - 70 % navrch a rozhodně netratí ani po započtení všech svých nákladů. Aspoň mohou odtékat zisky do ciziny a z našich peněz se mají lépe lidi úplně někde jinde.

    Jinak já osobně i spousta mých známých by uvítala "požadovat u každého produktu a služby - výrobní náklady, marže výrobce, náklady dopravce, marže dopravce, náklady prodejce, marže prodejce atd. atd.". Aspoň bychom viděli, jak draho se u nás vyrábí. Ono dosahovat evropských cen při 4x nižších platech není žádný zázrak, ale pokud by se platy měly aspoň trochu přiblížit civilizované úrovni, nevím nevím jak bychom se do dnešních cen vešli.
  • 13. 3. 2008 15:20

    Mex (neregistrovaný)
    Ale vždyť všechny vaše důvody by šly použít na jakékoliv zboží nebo služby. Takže proč svůj nápad takhle omezujete jen na pojišťovny. Přece není totéž, zvolím-li si Allianz nebo Hasičskou vzájemnou. Taky platím značku, náklady na distribuci a prodej a zisk poskytovatele.
  • 19. 10. 2008 21:31

    like.n0.other (neregistrovaný)
    nevim, jake vy mate zkusenosti s poradci a vubec s financemi a trhem, ale podle vasich nazoru mi prijde ze asi obcas nejste uplne pri smyslech...ano, je pravda, ze dost penez od klienta jde poradci do kapsy, nicmene zkuste si nekdy zajit sjednat pojistku nebo jiny produkt do banky/pojistovny...jste si jisty ze zaplatite mene? a jste si jisty ze v bance vam opravdu nabidnou kvalitni a pro vas vyhodny produkt? jestli s tim mate zkusenost kladnou, prosim...ja tedy rozhodne ne, napr. pani lisaci se mi snazili nabouchat penzijni pripojisteni (v mych 20 letech velice vtipne)..sam pusobim jako financni poradce pro nejmenovanou nemeckou spolecnost se tremi pismeny v nazvu ( :-) ) a nerikam ze uplne vse a uplne vsichni jsou ferovi, ale alespon v nasi strukture dam ruku do ohne za to, ze nase poradenstvi je nezavisle, objektivni a predevsim kvalitni..a nemyslete si, ze jsem pouze tupa ovecka ze stada; snazim se ziskavat i informace z jinych zdroju, nez jsou pouze nase firemni skoleni a ziskavat tak i jiny pohled na vec
  • 20. 10. 2008 11:16

    Patrik Chrz
    Já jsem v tomto oboru pracoval a díky tomu jsem se dostal k materiálům s cenami pojistek a ano, opravdu se dělaly pojistky zvlášť pro prodej prostřednictvím přepážek a výhradních prodejců (ať to byli přímo zaměstnanci nebo na živnosťák) a zvlášť pro prodej přes makléře, které se při stejných pojistných podmínkách lišily jen a pouze cenou.
    Já nikoho k ničemu nenutím, já budu spokojený, pokud si pár lidí, co tento server čte po nabíde od makléře (nebo tzv. nezávislého finančního zprostředkovatele) nechá stejnou nabídku udělat přímo na pojišťovně. A jak se pak rozhodne je jeho věc.
    Jo a neděláte náhodou pro tu společnost, co byla teď vyloučena z AFIZu? :D
  • 13. 11. 2008 14:52

    Peta (neregistrovaný)
    Kdyz jsem mela vcera schuzku s fin.poradcem od Partners, rozhodne byl vlezly az hruza, chvilemi az drzy, kdyz jsem si na AFIZu zjistila, ze prave tato spol.Partners je u nich registrovana, tvrdidlo mne to v tom, ze ani na Asociace moc spolehat nelze. Tim nehazu finan.poradce do jednoho pytle, ale je videt, ze si to AFIZ moc ohlidat neumi.
  • 13. 11. 2008 15:49

    Patrik Chrz
    Bohužel to je problém všech poradců. Ať se jedná o "nezávislé" makléře a nebo těch co pracují pro jednu pojišťovnu.
    Vždy mají předepsanou nějakou produkci, kterou musí plnit a v současném naplněném trhu už to jinak než "agresivním" způsobem nejde.
    Ještě tu zbývá pár "starých pánů", kteří si vybudovali svůj "rajón" (většinou na vesnici) a za kterými chodí lidi sami. Oni mají zajištěný svůj příjem a nemají důvod pro nějakou agresivní politiku. Ti ale odcházejí do důchodů a na jejich místa přicházejí mladí a draví, kteří své znalosti nahrazují právě tímto agilním přístupem.
  • 13. 3. 2008 9:19

    anonymní
    Žádný certifikát vám nezaručí správná doporučení poradců. Pokud získáte certifikát v době, kdy trh velí investovat do akcií této a této společnosti, za půl roku to už nemusí být pravda. A pokud dáte na poradce, který vám bude stále a stále doporučovat onu společnost, je nějaký jeho certifikát k prdu.
    FP poradce proto musí neustále sledovat vývoj a ne jen bouchat čárky ...

    Museli by též existovat nějací nezávislí kontroloři, kteří by jako tajní klienti prověřovali správnost rad. Jako když vám do hospody nebo do obchodu zavítá zákazník, který si poručí něco k jídlu a pití a pak zkoumá, o kolik byl ošizen na množství, kvalitě a ceně nákupu.
  • 14. 3. 2008 6:44

    jaromir hubalek (neregistrovaný)
    Tim certifikatem jsem myslel ze by museli opravdu proverit ze dane problematice rozumi a vedi co nabizeji.....nebyl bych ani proti treba i pulrocnim prezkousenim, jestli poradce jde s dobou a sleduje vyvoj a rozumi tomu co nabizi. Jinak i prodejce musi mit nejake vedomosti o vecech ktere prodava. Vemte si ze dnes Vam staci na praci PP jen registrace u CNB - nemusite prokazovat skoro zadne vedomosti, vyplnite test na 80% a jste pojistovaci zprostredkovatel. Nejvetsi problem v CR ale je ze vetsina lidi nema tzv. financni gramotnost a s tim by se predevsim neco melo delat. Uz na zakladni skole by se to melo ucit jako matika a cestina a svetovy jazyk, na co se byflijeme tolik zbytecnosti kdyz nas nenauci zakladni a velmi dulezitou vec pro zivot jakou financni gramotnost bezesporu je.
  • 14. 3. 2008 7:01

    Patrik Chrz
    Na jednu stranu je to dobrý nápad s tím přezkušováním. Na druhou stranu to znamená velké náklady, které, pokud by musel hradit zprostředkovatel, by dále vytvářely tlak na pojišťovny na zvyšování provizí a tedy zdražování produktů (popř. by se samy podílely na úhradách nákladů za vlastní agenty - stejný efekt).
    Bohužel pravda není jen jedna a napsat nějaký test tak, aby byl opravdu nestranný je velmi obtížné (hraničící s nemožností). Dělal jsem několik let na infolince pojišťovny a po zkušební době jsme také měli takový (ústní) test, při odpovědích jsem musel přemýšlet ne nad tím, jak je to dle mého názoru správně, ale "co by tak asi chtěli slyšet".
    Souhlasím s tou finanční gramotností, určitě by to pomohlo, ale mám obavy, aby se to nezvrtlo v nabízení finančních produktů nebo alespoň v jejich propagaci až "glorifikaci" (jak je úžasné/potřebné/nutné mít životní (nebo jakékoliv jiné) pojištění, jak je výhodné si vzít půjčku oproti použití vlastních peněz (ve vyjímečných případech tomu tak může být), atd). Předpokládám, že na přípravě osnov by se (zcela logicky) různé finanční společnosti podílely a určitě by měly zájem tam něco takového "propašovat".
    Jako nejúčinnější tlak bych viděl jakousi povinnou jednotnou "srovnávací stránku" která by byla povinnou součástí všech smluv s jednotnou grafickou úpravou. Tam by byly uvedeny pouze jednoduché údaje:
    kolik klient vloží za celou dobu trvání smlouvy
    kolik zaručeně dostane na konci smlouvy (u IŽP by tam samozřejmě byla nula, pokud by se pojišťovna nezaručila např. alespoň za jistinu nebo minimální zhodnocení)
    něco jako RPSV (roční procentní sazba výnosů - obdoba RPSN)
    Žádné další "matoucí kecy" by na této stránce nebyly povoleny. Myslím, že v tomto případě by pak prodej takovýchto smluv klesl o řády.
    Bylo by dobré, kdyby tam byla uvedena i výše provize pro agenta - tlačilo by to na jejich snižování a tím zlevňování produktů, ale to by se pojišťovnám asi moc nelíbilo :-)
  • 14. 3. 2008 9:00

    Klára (neregistrovaný)
    Ani certifikát, ani půlroční přezkušování nezajistí, že FP bude nabízet pro klienta to nejvýhodnější a že v běžném praktickém životě nepojede na provize od společností, které jej nejvíc odmění.
    Já pracovala v České spořitelně a tam i musela prodávat produkty dceřiných společností. Nikoho nezajímalo, jakým zpsůobem splním plán. Oficiální školící materiály byly samozřejmě k dispozici, know-how jak klienta udolat nečistými způsoby, i když produkt nechce či nepotřebuje, je víceméně ústní. Nikdo vám nedá písemně, že tady tu podmínku klientovi nesmíte říkat a když se na ni optá, že se musíte vylhat. Vše se musí trochu přikrášlit. Víceméně, jak uvádí P. Chrz nade mnou, klient musí slyšet v odpovědi to, co slyšet chce. U prodeje není pořizován naštěstí žádný záznam, takže když dojde na lámání chleba, tak výkladu či obchodním podmínkám klient správně neporozumněl. A perlička na závěr: problematika všeho je natolik složitá, že pokud prodáváte jeden produkt třeba jen 1x týdně, a další, jiný také 1x týdně, a v ledasčem se řada podmínek mění, nejste schopni se až tak detailně ve všem orientovat, máte zmatky a občas i nevědomky někde zalžete. Proto já osobně bych si nikdy nějaké pojištění či jiný dlouhodobý produkt nepořídila po oslovení a 5timinutovém chrlení všech možných kladů a žádných záporů někde na přepážce v České spořitelně nebo na poště. Běda, když přijde klient, který danému produktu rozumí víc než sám prodejce. Ale podobné to bude asi i u jiných profesí. Pekař by si nekoupil pečivo, když ví, co se do mouky smete z podlahy, řezník co semele za odpoad do salámu, mlékař do mléka dá rostlinné náhražky a vlastní živočišný tuk zpeněží v másle za 90/kg...
  • 29. 10. 2010 16:52

    Klaby (neregistrovaný)

    někteří vysokoškoláci jsou tupí ne tupý.. což svědčí o vaší inteligenci, hňupe.. nezávid nám s titulem :D

  • 5. 1. 2014 20:37

    Knowhow (neregistrovaný)

    Poradci skládají zkoušky u ČNB a pojišťovny přijmou na místo poradce pouze člověka s maturitním vysvědčením. V Česku je celkem dost složité najít člověka, který opravdu rozumí produktům, které prodává a zároveň mu nejde jen o to namastit si kapsu ... A jak tady někdo zmínil .. Z 50ti by to byli možná ti dva, kteří by se mu snažili poradit. To že se člověk ale diví když mu pojišťovací poradce chce prodat životní pojistku je jiná věc .. Protože kdyby ji prodával jen tak zbůhdarma tak ano, je to zloděj který o tom nic neví .. Ale jaký člověk by něco takového koupil .. ? Životní pojistky mají dvě podoby .. Buď rizikové, u kterých se stanovují všechny částky podle příjmů a výdajů a poté propadech, které by vznikly v jednotlivém případu a poté kapitálové .. A tam už je takové to jakési spoření .. O tom si lidé myslí že to je zlodějna a většinou by měli pravdu .. Protože kapitálovou pojistkou investujete do akcií určité pojišťovny a ty mají větší výnos jedině při větším počátečním v kladu a při delší době aby se vklad + jednotlivé frekvenční vklady mohli nějakým způsobem ,,zúročit " .. Takže pokud někdo chce spořit ať jde do investičních společností a nebo ať si to opravdu promyslí a sám se podívá jestli za tu dobu co tam ty peníze bude dávat to pro něj bude výhodnější než to nechat na účtu kde má zúročení také téměř nula - inflace .. Těžká věc ty peníze :-/

  • 7. 2. 2010 23:12

    FP (neregistrovaný)

    ano, ale to sou ůplně jiné orientace v produktech a maturita, je možní že ze 100 dětí 14 let narazíte X kteří rozumění telefonům více než prodavači v obchodech( např O2)

  • 10. 3. 2008 13:57

    Martin (neregistrovaný)
    Tak se podívejte, kdo všechno to může dělat:
    http://brigady.jobs.cz/pd878549¨
    http://brigady.jobs.cz/pd878682
    http://brigady.jobs.cz/pd878727
    http://brigady.jobs.cz/pd878624
    http://brigady.jobs.cz/pd878563
    http://brigady.jobs.cz/pd878513
    To je manažerů, cílevědomých, ambiciózních lidí, nadnárodních společností, ve skutečnosti vezmou každého, vytěží jeho a jeho okolí a jede se dál kočárem bílým kolem černých skal. Nějaká odbornost a zodpovědnost jde tvrdě do kopru.
  • 10. 3. 2008 14:48

    anonymní
    Ahoj Patriku, nedá mi to, abych se proti Tvému příspěvku neohradil. Pro nezasvědcené, já jsem ten známý, co dělá pro takovouhle společnost a "nemá žádné vzdělání".

    1) máš pravdu, že "finančního poradce" dělá každá mamina od plotny, ostatně každý pojišťovák to má na vizitce také. Z toho důvodu by si měl klient dát pozor, s kým finance řeší. Dle mého názoru se tato práce nedá dělat na vedlejší pracovní poměr, protože potom člověk nemá šanci držet krok s vývojem finančního trhu. Je to vše o lidech, zda chtějí klientovi opravdu pomoci, nebo si jen přijít bezpracně k velkým penězům.

    2) co se týče vzdělání, v tomto oboru je opravdu důležité. Pokud jej člověk nemá ze školy, musí si jej doplnit, aby se mohl před klienta zodpovědně postavit. V naší firmě ( a myslím, že u dobrých společností tomu nebude jinak ) je propracovaný vzdělávací a monitorovací systém, aby nedošlo k tomu, že nováček svou neznalostí poškodí klienta. Trvalo velmi dlouho, než jsem mohl začít sám zodpovědně začít stavět klientům portfolia. Klient ode mne navíc vždy dostane údaje, proč jsem vybral ty či ony produkty. Mimochodem, co si budeme Patriku povídat, vzpomeň si na svoje začátky, když jsme pracovali spolu!

    3) školení, na kterém jsi byl nebylo produktové - bylo to školení pro nováčky, z kterého jsi byl po cca 15. minutách vykázán, protože jsi vykřikoval takové nesmysly, že životní pjistka je podvod, protože když Tě náhodou někdo zabije a policie to kvalifikuje jako sebevraždu, nedostaneš nic.

    Co na závěr? Pokud člověk nevisí celé dny na finančnických serverech, pravděpodobně mu finanční poradce (ne pojišťovák či mamina od plotny) poradí lépe, než on sám. Sundej konečně klapky z očí. I mezi finančními poradci jsou kvalifikovaní lidé, kteří dokáží klientovi dobře poradit.
  • 10. 3. 2008 15:02

    Patrik Chrz
    vzpomeň si na svoje začátky, když jsme pracovali spolu!
    Moment, tohle je trochu nejednoznačné - zní to, jako bychom spolu někdy prodávali pojistky - pro nezasvěcené, pracovali jsme spolu, ale ve velkoobchodě s hodinkami A s tím vykázáním - ono tam toho bylo víc, nejvíc si myslím, že přednášejícímu vadilo, že jsme mu tak trochu "rozbil" jeho koncepci s Kiosakim :-) a určitě to bylo déle než 15 minut, to bylo spíše tak 15 minut po přestávce, tedy spíše hodinu a 15 minut, ale to tady nehraje roli. A pokud tam někdo vykládal nesmysly, tak to byl spíš ten přednášející - ono když přednáška začíná obrázkem BMW, tak to o lecčems svědčí.
  • 10. 3. 2008 16:12

    anonymní
    Ano, prodávali jsme spolu ve velkoobchodě, ale pokud vím, nikdy jsi neměl (a ani já) ohledně hodinek jakékoliv vzdělání. Přesto si troufám tvrdit, že po nějakém čase jsi byl schopen zákazníkovi kvalifikovaně poradit. Stejné je to i ve finančním poradenství. Kdybys chodil tenkrát do hodinek jen na vedlejší přivýdělek, asi bys byl těžko schopen poskytnout někomu kvalitní informace. Pokud chceš být ve svém oboru dobrý, musíš si vzdělání neustále doplňovat a to platí, ať jsou to hodinky, finance, nebo třeba počítače. Bohužel i dnes stále existuje stádo omezenců, kteří si myslí, že finanční poradce = zločinec. Co se týče přednášejícího a BMW, jako ředitel v jednom skutečně jezdí, nicméně stále pleteš jablka a hrušky, Tys nebyl na produktovém školení, ale na představení firmy - viz. můj příspěvek výše!
  • 10. 3. 2008 17:09

    Patrik Chrz
    To "prodávali" je dost nepřesné, ale budiž, vzhledem k tomu, že jsme byli malá firma, tak dělal každý všechno.
    Ale napadlo nás někdy se označovat za "poradce v oblasti hodinek"? To je právě ten problém. Ať se teda ti finanční poradci nazývají "prodejci finančních produktů". Co je tak špatného na tom být prodejce (čehokoliv), je snad prodavačka v elektru nepoctivá práce, aby se musela označovat za "poradkyni v oblasti výběru elektrospotřebičů"?
    A na tom, že tam to BMW nepatřilo trvám. Je snad normální, aby novému zaměstnanci, který se uchází o místo v nějaké firmě, majitel/ředitel ukazoval v čem jezdí? To je právě to pletení si hrušek s jablky.
  • 10. 3. 2008 17:19

    Patrik Chrz
    ...podle mého názoru by poradce měl mít tomu odpovídající vzdělání - ideálně vysokoškolské ekonomické nebo právní, ale minimálně nějakou 3 letou ekonomicko-právní pomaturitní nástavbu se zhruba stejně dlouhou praxí v bance nebo pojišťovně, teprve pak by se mohl "bez uzardění" označovat za poradce.
    Samozřejmě to že "ví" ještě neznamená, že jeho rady buduou nestranné, ale to bohužel žádné vzdělání nezaručí.
  • 10. 3. 2008 22:42

    jenda (neregistrovaný)
    Prominte mi, ale nemohl jsem nereagovat na vasi sebejistou nadutost. Financni poradce opravu neni zlocinec ale pouze hyena, ktera rve zbytky odpadnuvsi od ust opravdovych zlocincu - nadnarodnich bank a pojistoven, kterym nas stat dovoli tyto hnusne praktiky. No reknete po pravde co vam lezi vice na srdci - blaho vasich klientu nebo vidina noveho BMW. Zivotni pojistky jsou opravdu podvod, pojistne podminky mi nekdy pripominaji repliku feldkurata Katze z knihy "Dobry vojak Svejk" (jestli jste takovou hloupost kuli vasemu zlatonosnemu studiu neprehledl), totiz "aby se vsichni zemreli hlasili k vykropeni na korpskomandu..." Ruzne sporici a terminovane vklady nepokryvaji ani miru inflace podle CSU (Bawag 3,5% proti tomu inflace za unor 7,5% - jiste namitnete ze se to mezirocne srovna). Chtel jsem si pojistit dum, ale kdyz jsem si precetl pojistne podminky (jedno z nejdrobnejsich pisem co jsem videl, mensi je uz jen na popisu obsahu potravin od znacky Tesco nebo ARO) a zjistil ze budu pouze platit pojistne a kdyby nahodou neco, tak nic... musel jsem z praktickych duvodu od meho umyslu upustit. Nemejte prosim za zle "maminam" od plotny ze si cteji v tomto zlatem dole take neco vyryzovat, kdyz jim tento laskavy stat tak pekne pomaha. Nedivte se mi mili pane, ale z vasi branze te vasi pitome touhy vydelat prachy za kazdou cenu, se mi chce zvracet.
  • 11. 3. 2008 1:06

    jaromir hubalek (neregistrovaný)
    Promiňte, ale vadí mi, že se tu tak paušalizuje. Ne všichni co dělají FP na vedlejší pracovní poměr jsou neschopní a nevzdělaní....já také dělám FP na vedlejšák a řekl bych, že o produktech finančního trhu vím docela dost, protože mě to zajímá a snažím se také sám vzdělávat. Například navštěvuji školení na investování (FIO a X Brokers), pročítám internet a diskutuji s kolegy. Vždy je to o konkrétních lidech a o jejich vztahu k praci a lidem, jedni to opravdu dělaji jen pro zisk (a ač nerad musim přiznat, že nejspiše i kolega p. Lukaš Štork sem patři a dělá nám všem poctivým špatnou pověst), další to dělají, protože chtějí pomoci lidem a poslední skupina jsou lidé co zajímají finance. Nejlepší způsob jak předcházet excesům je, že klient si zajde za 2 či více poradci (pokud možno z vice poradenských firem a nechá si udělat více finančních plánů a vybere si ten nejlepší. Jak už zde bylo napsáno, měl by se i klient zajímat o to co mu poradce řiká, ne vše mu věřit, popřípadě si vše někde ověřit. Např. ani v bance Vám ne vždy kvalitně poradí, jde jim také o provize.
    budu rád za vaše reakce proto uvádím svůj email - gucky1980@seznam.cz
  • 11. 3. 2008 6:45

    Patrik Chrz
    problém je v tom, že naprostá většina lidí nedokáže ty finanční plány vůbec posoudit a tak se spíše spoléhá na důvěryhodnost poradce, která výrazně stoupne, pokud ho doporučí známý (proto tolik trvají na těch doporučeních).
    Navíc se domnívám, že naprostá většina lidí žádný takový plán ani nepotřebuje - jsou rádi, když nemají žádné dluhy - není větší hloupost, než si spořit s výnosem v řádu jednotek procent (je jedno, jestli to bude do pojištění, fondů,...) a zároveň si ty samé peníze půjčovat na úrok v řádu desítek procent. Takže pro většinu rodin je nejlepší finanční plán linkovaný sešit a tužka a pěkně si zapisovat kolik a za co utratím (jeden kolega z bývalé práce to takhle provozoval, podle toho sešitu se rozhodoval, jestli může jít v poledne na oběd - teda nechtěl bych takhle dopadnout :-( )
  • 14. 3. 2008 8:18

    anonymní
    Zrovna tak jako většina lidí nedokáže posoudit, zda při opravě auta je potřebný vyměnit ještě tento díl a provést tento úkon. U potravin nedokážete poznat kvalitní výrobek od imitace plné éček. Při nákupu bot nebo oblečení nepoznáte, zda se jedná o značkový výrobek nebo falzifikát od vietnamců. U nápojů, u cigaret možná poznáte falzifikát až po spotřebě. Dříve šlo takovéto zboží odhalit nápadně nízkou cenou, dnes je cena falzifikátů rovná ceně značkového zboží.
    Honba za penězi stojí za tímto bordelem. A přiznejme si, že před r. 1989 jsme byli těmto podvodníkům ušetřeni. Nyní jsme podváděni kde se dá ... A trh to už skoro 20 let ne a né vyřešit.
  • 14. 3. 2008 10:04

    Patrik Chrz
    Za socialismu jsme před většinou "závadného zboží" chráněni téměř dokonalou hradbou - nesměnitelností koruny.
    Proto se potraviny dělaly "z jídla", protože chemické přísady (by) se musely nakupovat za (nedostatkové) valuty.
    V kombinaci s nízkými platy jsme byli odbobným způsobem chráněni třeba i před drogami. Ten minimální objem valut, který (za pro průměrného člověka nedostupné ceny) byli schopni obstarat veksláci nehrál podstatnou úlohu.
    Jak jsem viděl před cca měsícem v jednom pořadu o historii drogové scény u nás, vystihovalo situaci jedno rčení: Američan, když dostane chuť na drogy, tak vezme 100 dolarů a jde si koupit dávku heroinu. Čech, když dostane chuť na drogy, vezme tisíc korun a jede si do NDR koupit sadu mladého chemika.
    Souhlas, běžný spotřebitel nedokáže kvalitný výrobek často poznat a proto si myslím, že tohle je místo, kde je (na rozdíl od cen) prostor pro státní regulaci a kontroly.
  • 20. 11. 2012 11:58

    Fous (neregistrovaný)

    Máte pravdu, tak jděte si nechat poradit do banky, myslíte že tam Vám poradí lépe? Myslíte že tam nemají ze smluv provize? Dělám také finančního poradce a jsem student a studuji 2. vysokou školu na obor týkající se financí, mám své spokojené klienty po celém kraji (Karlovy Vary, Cheb, Sokolov), nevím proč se tedy navážíte do studentů? Jako by byl věk patentem na inteligenci ;).

  • 7. 2. 2013 12:15

    Petr Mrzena (neregistrovaný)

    Dobře uznávám váš názor ale někteří lidi bez maturity si té práce váží a ví o ni kolikrát víc než nějaký chlap s univerzitním diplomem. Sám jsem to pár let dělal. Kvůly neschopnosti a chybám některých finančních poradců my někteří klienti nepřišl ani na schzůku. Ale na té práci se mi líbilo že nemusim fyzicky pracovat protože pořádně ,protože nemůžu ze zdravotních důvodů a za druhé ušetřil jsem lidem peníze a zvýhodnil jejich pojištění a jiné smlouvy. Nesmíš všechny házet do jedný hromady. A za to špatné školení může šéf ,já měl zezačátku 8 000 měsíčně a vživotě mi neřikaly jak si budu vydělávat x peněz ale řekly mi jen to,že když je klient spokojený doporučí vás časem někomu dalšímu. Pracoval jsem s mladýma klukama s výučním listem i s maturitou a fakt se snažily doma se učily chodily furt po školeních a za 3 měsíce si každej sehnal klienta a společně jsme pro něj skontrolovaly celé portfolio par smluv jsme předělaly.

    To je jako kdybyste řekl že zední se základkou je vždycky horší než zedník s výučním listem. Což musíte uznat je blbost

  • 7. 2. 2013 13:14

    Patrik Chrz

    To je jako kdybyste řekl že zední se základkou je vždycky horší než zedník s výučním listem. Což musíte uznat je blbost.

    Pokud to bude zedník s X-letou praxí, tak je to jedno, ale když mu bude 20, tak u toho s výučním listem je předpoklad že bude znát alespoň nějaké technologické minimum a ta zeď pak nespadne. Samozřejmě výuční list neříká nic o poctivosti a manuální zručnosti, v čemž může být ten nevyučený lepší, ale to je prd platné, když použije např nevhodný materiál.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).