Teda to bylo fakt dlouhý :-) Ale sám se tím živím, tak jsem si to se zájmem přečetl. Díky za článek. A teď můj názor.
Nebudu se vyjadřovat k jmenovaným subjektům, sám pracuji u Broker Consulting a něco podobného se mi stalo dvakrát jako přes kopírák. Jen to byla jiná stavební spořitelna, konkrétně SSČS, pak ČMSS a jiná hypoteční banka (2x LBBW). Dva měsíce práce, shánění podkladů, chození na schůzky, jednání v bance, podpora komunikace se stavební spořitelnou, trpělivé vysvětlování klientce. Klientka byla mladší, překlenovací úvěr byl na docela vysokou částku 3+ miliónu a úroky byly masakr.
V prvním případě klientka dostala vyčíslení cca 210 000 na úrocích. Hypotéka s tím počítala, ale pak ji začala volat zaměstnankyně callcentra a vysvětlila jí, jak je zbytečné vyhazovat 200 000 z okna. Paní se lekla, cukla a vše zrušila. Že za to je třeba pěkná rekonstrukce nebo vnitřní vybavení. Co na tom, že je stejně neuvidí :-) To je život.
Ve druhém případě mě to zvedlo ze židle. Protože ČMSS má v podmínách, že přečasné splacené z principu neumožňuje vyjma smrti a rozvodu, podařilo se mi na základně osobních vztahů zajistit výjimku za nekřesťanské výpalné. Stejný postup, stejný výsledek. Telefon z callcentra podpořený návštěvou jejich poradce u klientky a rozmlouvání kroku s důrazem na výši částky, kterou bude muset uhradit. Opět cukla a nebylo z obchodu nic.
Oba případy mě stály cca 3 čisté týdny ztraceného času.
Rozdíl byl jen v tom, že oběma klientkám jsem doporučil online investování do ING fondů. Čímž jsem z toho sice neměl provizi, ale ony zase nemusely platit vstupní poplatky rozpuštěné na 10 let, jak to dělají někteří mí kolegové citované konkurence při sjednávání fondů Conseq :-) Ale jak píšu, nebylo z toho nic a paní samozřejmě ani neivestují a netvoří si žádnou finanční rezervu. Hlavně že mají životko na 1 milion a pojištěný barák...
Teď to byli Partners x Modrá Pyramida. Zítra to bude třeba Swiss Life x Stavební spořitelna České spořitelny. Je to úplně jedno. Jak se klient lekne a cukne a není síla mu to vysvětlit, je to zabitý čas a poradce vypadá jako ten, kdo ho chtěl okrást. Už jsem si na to zvykl.
1) Stavební spořitelny jsou jen parazitem na státních příspěvcích a celý tenhle systém měli už dávno zrušit. Takhle žijí jen z okrádání a oblbování lidí a státu, protože samotné služby jsou oproti hypotékám nekonkurenceschopné.
2) Finanční poradci nejsou poradci, ale -editováno-. Kdyby nebyli -editováno-, museli by vystupovat jako prodejci finančních produktů, protože tak jejich činnost nemá s raděním nic společného. Navrhnout v takovéhle situaci investování do podílových fondů může jen prase. Kdyby byla ČNB co k čemu, tak dá Partners pokutu, že by se divili.
Refinancovat rok starý překlenovací úvěr od MPSS, kde sankce za předčasné splacení je ve výši 5x2 = 10 % z výše cílové částky je opravdu nesmysl.
Pokud už chtějí poradci Partners něco porovnávat, tak náklady úvěru do konce fixace. A pokud má klientka úrokovou sazbu 3,34 % ročně a sazba u hypotéky je 2,29 % ročně s fixací na 3 roky, pak jakýkoli výpočet poradců ztrácí smysl. Jediné konstanty jsou totiž tyto: úroková sazba překlenovacího úvěru na 6 let od počátku úvěru, úroková sazba hypotéky na tři roky, sankce MPSS. Všechno ostatní jsou jen pouhé předpoklady.
Cituji:"Je třeba dodat, že výpočet nezohledňuje možnosti změny úrokové sazby po ukončení fixace. Ta se ale může měnit jak u překlenovacího úvěru, tak i u hypotečního úvěru. Proto nebyly změny sazby ve výpočtu uvažovány. Faktem ovšem také je, že úrokové sazby u překlenovacích úvěrů se zpravidla pohybují o 1 až 2 procentní body nad úrovní úrokových sazeb hypotečních úvěrů." To jsou ale lži :-)
Každopádně, dávám plusové body Hypoteční bance, jak se k případu postavila.
A obrovské mínus dávám poradcům Partners a i samotné společnosti Partners za obhajobu nesmyslného řešení. Takoví poradci by měli jít přes palubu, pokud se chce někdo ohánět kvalitou.
MPSS je v případu nevinně, jen dodržela podmínky úvěrové smlouvy a VÚP.
Jediné, co můžete v tomto případě porovnat, je suma zaplacených úroků do konce fixace úrokové sazby překlenovacího úvěru. Čili náklady.
Pokud by bylo do konce fixace překlenovacího úvěru například 5 let, pak náklady jsou 3,34 % z výše úvěru x 5
V případě refinancování by se musela použít fixace na 5 let a výše úvěru nenavýšená o sankci. Zaplacené úroky pak spočítáte pomocí excelovské kalkulačky a připočtete k tomu sankci za předčasné splacení.
Počítat to nebudu, nemám přesná čísla, ale klientka na tom výrazně prodělá.
A borci z Partners si napíšou, že nepočítají se změnami úrokových sazeb, ale že vždy hypotéka bude o 1 až 2 procentní body levnější. Což je totální nesmysl. Může se stát, že na konci tříleté fixace budou úrokové sazby vysoko, například kolem 5 % ročně a klientka by byla ještě ráda za 3,34 %. Stejně tak argumentace, že úroková sazba u řádného úvěru 5 % je vysoká, je nesmyslná. Nikdo neví, jaké budou úrokové sazby, až se klientce překlopí překlenovací úvěr do řádného úvěru. Může se stát, že 5 % bude krásná sazba. Pokud ne, může klientka jednoduše refinancovat řádný úvěr na levnější hypotéku. Ale to bude za tak dlouhou dobu, že klientce se do té doby několikrát mohou změnit potřeby a priority....
"Počítat to nebudu, nemám přesná čísla, ale klientka na tom výrazně prodělá."
:D Jasnovidec v praxi?
Netroufnu se na základě poskytnutých informací říct, co je výhodnější. Subjektivně Partners nemusím, ale nebudu zevšeobecnovat.
Dané řešení je třeba porovnávat nejen dle zaplacených úroků+sankce.
Na to existuje RPSN (který se u meziúvěru bude víc lišit od úrokové sazby než u hypotéky). Dále je třeba zohlednit flexibilitu, u meziúvěru nižší, u hypotéky vyšší, u řádného úvěru navazující na meziúvěr nejvyšší. Zohlednit psychologii člověka - tady si myslím, že bude kámen úrazu daného příběhu. Jeho rizika, pravděpodobné scénáře. Zohlednit její životní situaci, atd.
Ale člověk se tu celkem baví, kategorickými soudy oběma směry.
Pánové, je tady minimálně ještě několik neznámých. Nikdo z diskutujících a ani asi autor nebyli na schůzce, takže nevíme, jak a v jakém rozpoložení vše probíhalo.
Také nevíme, zda klientka nemá nějaký úmysl či možnost předčasného splacení úvěru. Protože je sice faktem, že stávající překlenovací úvěr se jí v 61 letech překlopí na úvěr ze stavebního spoření a v souhrnné výši ji vyjde dráž, než zmiňovaná hypotéka, ovšem pakliže by chtěla úvěr ze stavebního spoření předčasně splatit, tak poplatek je 0 Kč v jakémkoli čase, na rozdíl od hypotéky, kde se musí trefit do otočky během fixace. Pak je klasické řešení kombinace PÚ a SS pro klientku výhodnější, byť kdyby v něm setrvala až do 72 let, zaplatí více.
Článek také neřeší, že na splátku klientce může přispívat zmíněná dcera či dcery, která se chtěla vyvázat z dluhu, takže oficiálně je úvěr na její maminku, ale splátky budou hradit obě, případně více lidí. I já si stěží dokážu představit, že by splácela dluh až do 72 let. Jenže to je už o soukromé dohodě, a tu nelze zahrnout do žádného finančního plánu.
Mohli ji sjednat hypotéku na 10-15 let s vyšším úrokem a pak už by to porovnat šlo a pořád by to pro ni bylo zřejmně výhodnější.
prohlašovat ale, že v tom je MPSS nevinně, když pracovnice za přepážkou MPSS těžko mohla objektivně posoudit, zda nová smlouva bude pro paní Pavlu výhodnější či nikoli.
Doufám, že to nemyslíte vážně.
Aby to pro klientku mělo smysl, musela by se dostat na sazbu kolem 1,34 ročně.
MPSS je v tom nevinně, protože MPSS se chovala přesně dle podmínek úvěrové smlouvy a VÚP. MPSS neposuzuje, jestli je nová smlouva výhodnější či nikoli. To posuzoval "finanční poradce Partners" a výsledek je zcela chybný a nesmyslný.
Máte možná pravdu, ale v daném příběhu, nejde o to, zda refinancování bylo podle poradců výhodné nebo ne, to paní Pavla nenapadala ani nenapadá. Jádro problému je v tom, že se paní Pavla cítila poradci podvedena a poškozena v okamžiku, když ji byla Modrou pyramidou sdělena výše sankce, ovšem tuto výši znala, nebo měla znát již dříve, takže ji buď přehlédla, nebo ji nevěnovala pozornost, tedy její chyba. A kdyby tomu tak nebylo (což z článku nevyplývá), tak skutečně měla počkat, až sankce bude vypočtena. Prostě to zavinila ona a to svou duševní leností.
Co to melete, od toho snad jsou "finanční poradci", aby na to klientku upozornili, vina je jednoznačně na jejich straně. Já také nerozumím medicíně, proto chodím nemoce léčit k lékaři. Jiný nerozumí finančním produktům a smlouvám, proto s nimi chodí k finančním poradcům.
Nebo k čemu podle vás jsou finanční poradci? K bouchání smluv napravo nalevo?
Měli jí říct: Milá paní, sankce od MPSS bude cca 120.000,- Kč, tudíž se vám refinancování vůbec nevyplatí. Potřebujeme sice body do kariéry, ale jsme féroví chlapi, takže vám říkáme narovinu, že to teď necháme být a budeme to řešit až za 5 let, až bude končit fixace úrokové sazby překlenovacího úvěru.
Jenže oní jí toto vůbec neřekli. Je to vidět i na nesmyslné argumentaci "poradců", která je v článku uvedena.
Při posuzování článku si nesmíme domýšlet, měnit (třeba to je vymyšlené), musí ho brát jaký je. A z toho vyplývá, že paní Pavla o té sankci věděla, nebo mohla vědět, kdyby četla, co ji bylo předloženo. A to, že lidé běžně podepisují a nečtou, je natolik časté, že se mi to zdá pravděpodobné i v tomto případě.
Že na tom klientka prodělá ale nemůžete vědět, protože nedokážete predikovat vývoj úrokových sazeb. Kdyby zůstalo vše tak jak je dnes, si na smluvní pokutu brzy vydělá.
Měla tedy posoudit, jestli se úrokové sazby asi zvýší a bude pro ni hypotéka velké riziko, nebo dojde k jinému závěru a na nabídku kývne.
To co k čemu ale dospěla paní Pavla s paní za přepážkou byl pouze blud.
Nepotřebuji predikovat vývoj úrokových sazeb.
Že vy budete jeden z těch "vykuků poradců" z Partners, když to takto obhajujete.
Jak jsem psal dříve, jediné konstanty jsou úrokové sazby do nejbližší fixace a výše sankce za předčasné splacení. Dnes není problém dostat 1,99 % ročně jak na překlenováku tak na hypotéce. Na smluvní pokutu si tedy za podmínek daných v článku nikdy nevydělá!!!!!!!!!!!!!!!
Ale paní Pavla neodstoupila od refinancování proto, že bylo nevýhodné (tím netvrdím, že nebylo), ona to neposuzovala ani si to nenechala posoudit, ji odradila ta výše sankce (stále opakuji, že ji znala, nebo měla znát), ačkoliv byla do rozvahy poradců započítaná a tu opět znala, nebo měla znát.
... tím, jak líčí nevýhody meziúvěru a vysvětlovali, že chudinka paní ve svém produktivním věku platí méně, než by mohla, zatímco po odchodu do důchodu by platila více.
Vůbec ale nezmínili jednoduchou alternativu: ukládat na účet stavebního spoření co nejvíce peněz, čímž se může razantně urychlit okamžik, kdy vznikne nárok na úvěr ze stavebního spoření.
Ano, máte pravdu, u překlenovacích úvěrů by se měly úvahy začínat u spoření, ale mám dojem, že značná část překlenovacích úvěrů je nevýhodných už při jejich sjednání a podle této logiky by překlenováky měli vymlouvat již pracovníci stavebních spořitelen. Nemyslím si, že překlenovací úvěr je produkt natolik složitý, že by ho běžný člověk nepochopil, ale zde působí to, čemu říkám duševní lenost. Hold v některých případech platí: „kdo chce kam, pomozme mu tam“.
U překlenovacího úvěru nedochází ke splácení jistiny, ale k akumulaci prostředků na účtu stavebního spoření. Úroky se tedy počítají z vyšší částky.
Zatímco například u běžné hypotéky nebo spotřebitelského úvěru si na začátku půjčíte 500 000 Kč a po nějaké době dlužíte už jenom 350 000 Kč, u překlenovacího úvěru v ekvivalentním okamžiku dlužíte stále 500 000 Kč, ale na účtu stavebního spoření máte 150 000 Kč.
Navíc stavební spořitelny většinou požadují, aby na tom účtu třeba 10% cílové částky bylo už v době sjednání překlenovacího úvěru, takže místo toho, abyste do rekonstrukce dal svých 55 000 Kč a půjčil si dalších 500 000 Kč, musíte složit 55 000 Kč na účet a pak si půjčit 555 000 Kč. Tedy v modelovém příkladu dlužíte 555 000 Kč a přitom máte naspořeno 205 000 Kč.
Takže platíte třeba 3,5% p.a. z 555 000 Kč a stavební spořitelna vám na účet stavebního spoření přičte třeba 1,5% p.a. z toho, co na něm leží.
Samozřejmě, pokud srovnáváte překlenovací úvěr za 3,5% p.a. se spotřebitelským úvěrem za 35% p.a., vyjde překlenovací úvěr stále výhodněji. Pokud ale seženete účelový úvěr na lepší bydlení za 4,9% p.a. (ČSOB to tak inzeruje, neznám ale podmínky, za kterých lze tuto sazbu získat), může se ukázat, že bude v konečném součtu výhodnější. A hypotéka za 3,75% p.a. bude výhodnější velmi pravděpodobně (pokud nebude velký rozdíl v poplatcích).
Další past je, že stavební spořitelny se u překlenovacích úvěrů snaží komplikovat předčasné splacení, byť u úvěrů bez zástavy nemovitosti je to zřejmě nezákonné.
Děkuji, konečně rozumná odpověď. Otázka je, kde se to lomí. Když nezajištěné překlenováky se dnes pohybují okolo 5 - 7 % a běžné spotřebitelské úvěry jsou okolo 8 - 15 %. Hledal jsem někde vzoreček nebo kalkulačku, která by uměla oba produkty porovnat, ale nikde jsem podrobnější výpočty a porovnání nenašel.
Já bych jako základní výhodu nezajištěných PÚ viděl v možnosti kdykoli splatit se sankcí 1 % + většina SS účtuje poplatky za vyčíslení (např. RSTS 5000 Kč). Zajištěný překlenovák je ale noční můra..., ten se předčasně splatit prakticky nedá, to je pravda. Otázka je, jak s tímto zatvrzelým přístupem spořitelen zamíchá nařízení EU o předčasném splacení hypoték, protože překlenovák se zástavou je vlastně hypotéka.
U malých úvěrů do cca 0,5 mil. Kč mi přijde rozumné používat na úvěrování překlenováky, v některých regionech (sz Čechy) stojí byty okolo 150-200 tisíc Kč a na to vám žádná banka hypotéku nedá, tudíž stavební spořitelna je jedinou možností.
Já se domnívám, že jsme se s Janem Slaninou shodli, že výhodnější než splácení (nebo splacení) překlenováků, je spoření, mám-li na to tak uložit úložku jen o několik tisíc nižší než je dluh, tím se překlopit do řádného úvěru a následně těch pár tisíc doplatit, jednuduché a nejlevnější. A já se domnívám, že překlenováky by se měly úživát na to co je vyplývá z jejich názvu, na překlenutí období (řádově několik měsíců) do přidělení řádného úvěru.
Je otázkou, jestli spoření v takovém případě je výhra. Hodnotící číslo je se počítá ze zůstatku spořícího účtu krát čas. Jenže spořím do naprosto nelikvidního produktu, s minimálním zhodnocením (běžně 1% p.a. brutto plus státní podpora), ale na druhou stranu si ty samé peníze půjčuji za násobně větší úrok. Je jednoduché si dopočítat, kdy se na příslušné hodnotící číslo dostanu a ve finále si stejně spořitelna přjde skoro na své, jako při normálním průběhu, protože jí tam narvete levné peníze. V extrému můžete mít naspořeno obratem 100 procent cílové částky, ale stejně čekáte roky na hodnotící číslo a možnost doplacení, a ze stejných 100 procent platíte úroky překlenováku ...
Z článku to nevypadá, že by páni poradci tuto variantu byť i uvažovali. A, pokud ji vyloučili, rozhodně nevysvětlili důvody.
Nemáte pravdu, že by člověk musel při 100% naspoření cílové částky čekat roky. Např. u MPSS musíte dosáhnout parametr hodnocení 55, přičemž tuto hodnotu dosáhnete v "pomalé" variantě nejpozději 5 čtvrtletí poté, co Váš vklad dosáhne 100% cílové částky, ve standardní variantě nejpozději 3 čtvrtletí poté a v rychlé variantě nejpozději 2 čtvrtletí poté. Pokud před naspořením 100% máte nějakou historii vkladů, jde to ještě rychleji, tedy v podstatě vždy do roka.
Je ovšem pravda, že kejkle s cílovými částkami jsou jedním z velkých negativ stavebního spoření. Neplní přitom žádný rozumný účel: nemají význam pro posouzení rizikovosti klienta a v tuzemských podmínkách rozhodně není potřeba, aby stavební spořitelna zjišťovala, který klient má mít při přidělení úvěru přednost - má dost peněz pro všechny.
1) EU nezamíchá, směrnice 17/2014/EU, která tuto problematiku pojednává, předčasné splacení striktně nenařizuje. To si musíte vylobbovat u naší vlády a parlamentu. Ale samozřejmě asi víte, jakým směrem budou lobbovat stavební spořitelny.
2) ono těžko sestavit kalkulačku, protože je tam strašně moc variant. Asi jedinou možností je si to sám spočítat v Excelu či podobném nástroji.
3) zkuste se podívat nikoli na běžné spotřebitelské úvěry (pokud je sazba p.a. dvojnásobná, tak je asi překlenovák pořád lepší), ale na účelové úvěry na nemovitost. ČSOB nabízí od 4,9% p.a., Cetelem od 6,9% p.a., dál jsem byl líný hledat.
Je to o tom, jak od klienta získat co nejvíc a okecat co se dá.Zákony se potom řídí podle nich a v případě sporu soudce vždy rozhodne v neprospěch klienta, protože je neznalý praktik a pro něho pohodlnější, přiklonit se ke své výhodě.Mám za to, že paní uklízečka ani nevěděla co podepisuje.Neprověřila si nic a nebylo jí nic předloženo a nenabízeno již při poradě o žádost úvěrů, výpočtů, sankci a další.I když na to není čas, měla si na to čas udělat.Píše, že udělala chybu a nabídku od Parners přijala.Pokud poté jdou proti sobě finanční poradce např. z Partners a z Hypotéční banky a některý z nich chce z toho profitovat a paní jen kouká co se děje, je zpravidla odsunuta do pozadí i když jde právě o její peníze.Dost nechutné předhánění co je a co není lepší.To, co se tu popisuje, je hodně proti čisté morálce a prokalkulované na zisk a nevýhodu pro klienta. Pěkně odstrašující článek.Izmus demokracie pracuje jinak.
Pře mnoho lidí (95%) si svou finanční situaci řeší úvěry a půjčkami aniž by na splácení měli a poté se je snaží znovu aplikovat, a tak už nemají možnost z tohoto začarovaného kruhu vystoupit s čistým štítem.Když má člověk nároky, které nemůže uspokojit správně, je za to trestán.Kolem něho se vytvoří kruh z touhy, bez možnosti návratu.Koho vlastně lidé podporují? Banky, které vám nic poctivého nenabídnou. V zájmu svých zisku a vysokých nároků, které si nastavili tak, že již nic nabídnout správně neumí.Všude je vytvářen nátlak a vyhrožování na život, že už není kam jít, než si jít někam vypůjčit za neúměrně vysoké náhrady za půjčky.Tento příklad nevybočuje ze standardu onoho kruhu touhy žít na úkor svého osudu, který si vytváříme ap.Dopad bude po mnoho let ekonomicky katastrofální naprosto pro všechny, i pro ty co si svou životní situaci řeší podle svého poctivého vědomí.Proto se mění situace v ČNB a dále v průmyslu k odvrácení škod.Je to však pouze dočasné a nikdo si s tím již nikdy neporadí.Domek z karet se staví krásně a profitují z něho jen někteří, ale když spadne, zhroutí se celý systém.Poté se bojuje o holý život.Namísto boje o život by bylo třeba si uvědomit, co nás čeká a proč?Z malých problémů, které jsme si zavinili jen my samy se stává onou civilizační chorobou půjček velký neodvratitelný následek.Nikdo to nechce řešit, ale spíše prohlubovat.Je to jako když vás něco bolí ap. tak to druhého nebolí, ale zneužije bolest pro dočasné odvrácení bolesti (tzv.iluze) a svého zisku, namísto řešitelného a trvalého výsledku.
Bezohlednost každého z nás se již uzákonila a stala se běžnou praxí života. Poctivá osoba (ne člověk) si půjčky a úvěry nebere.Nejdříve si našetří a poté si plní svůj sen. Ten sen není jen hledisko tohoto života, ale hledisko dalšího pokračujícího a všech dalších kolem nás.Kéž by to chápalo více osob, než lidí bez zábran, bylo by o trochu lépe.
Děkuji za výživný článek, jakýkoliv poradce či poradkyně od Partners mi nepřekročí práh mojí firmy, natož bytu. Je smutné, že v honbě za kariérními body je povoleno vše, vždyť to nakonec vždycky zaplatí klient ze svého. Tímto článkem si budu Partners pamatovat. Nepracovali náhodou jejich zakladatelé předtím, než si založili Partners v OVB ?
V OVB pracovali nejen zakladatelé. Celá společnost Partners vznikla tak, že se oddělila cca 1/3 prodejní sítě od OVB a přejmenovala se na Partners.
Jedním z důvodů byla pravděpodobně i kauza Helvag, kdy se z výhodné investice masivně podporované a prodávané OVB vyklubal velký podvod. Pod společností s takto pošramocenou pověstí se velmi obtížně prodávalo a tak došlo k tak obrovskému odchodu.
Ostatně od OVB odešlo docela dost lidí, i když spíše do jiných společností, poměrně hodně jich zamířilo do Fincentra.
Právě jsem dočetl zkušenost klientky s poradenstvím v podání Partners, a jejich reklamní slogan sedí, opravdu dělají "poradenství jinak"...poškozené klientky je mi líto, je to draze zaplacená zkušenost. Jsem přesvědčen, že tato MLM firma si u ní a jejich přátel a známých už nikdy neškrtne. I v mém případě mi zástupce MLM firmy Partners nepřekročí práh bytu. Jak říká můj děd, pojišťovák do domu, hůl do ruky !!! Tato zkušenost jen potvrzuje po právu obecně velmi špatnou pověst finančních poradců mezi lidmi.
Běžte už do háje s tímhle názorem na pojišťováky... Všichni pojišťováci jsou zloději, všichni řidiči kamiónů jsou prasata, všichni motorkáři jsou hovada, všichni pumpičkáři jsou kreténi, všichni politici jsou zkorumpovaní...
Dochází vám, že všichni diskutéři na Měšci jsou podle této logiky blbci (samozřejmě kromě mne ;-) )?
Kámo, rádoby poradci mají špatnou pověst, protože svoje služby nabízejí aktivně.
Lidi nesnášejí, když je někdo nečekaně osloví a něco jim nutí, páč je to vytrhuje z klidu naučených, známých cest. Bez nucení se však neprodá skoro nic, co nesouvisí s každodenními potřebami obyčejnýho českýho joudy.
Čili to klienti - jejich přístup k penězům a životu jako takovému - jsou důvodem, proč je jakože poradenství prodejem s aktivním nabízením.
Paní jednala zbrkle už od začátku - nejdříve si sjednala velmi nevýhodný produkt - překlenovací úvěr, následně z něj chtěla utéci, aniž by si uvědomila, kolik to vlastně bude stát a pak chtěla utéci od té hypotéky. Zkrátka ode zdi ke zdi, podle toho s kým naposledy mluvila a kdo ji k něčemu přesvědčil.
Paní Pavla má z ostudy kabát, ale to nic moc nemění na tom, že postup finančních poradců, a to nejen těchto dvou, ale nejspíš i toho, kdo ji namočil do toho překlenovacího úvěru a dost možná i dalších předtím, dost zavání. Stav, kdy si někdo každé dva roky konsoliduje úvěry, je ne nepodobný tomu, kdy finanční poradci klientovi každé dva roky nanutí nové životní pojištění s tím, že to starší se zruší.
Nebo ještě jinak: predátoři vždy vyhledávají slabší kusy. A je celkem jedno, jestli je tím predátorem tygr, žralok, Barnavernet nebo finanční poradce.
Realitní makléř a finanční poradce podle mě nemusí mít nutně ekonomické vzdělání. Oba obory jsou si dosti podobné, makléři a poradci převádějí majetky milionové hodnoty, takže prioritní je opravdu ta poctivost, poté právnické vzdělání (v příslušných právních oblastech aspoň samostudium) a dobrá znalost matematiky a financí.
Zkuste se nějakého realiťáka zeptat, jaký je rozdíl mezi převodcem a zprostředkovatelem, závdavkem a provizí, zmocněncem a zmocnitelem, 99 % z nich nemá tušení. Zkuste se finančního poradce zeptat, jak funguje bankovní registr, jaký je rozdíl mezi úrokem a úrokovou sazbou, nebo mezi pojistkou a pojištěním, 99 % z nich nemá tušení.
Tyto obory dělají hlupáci, nevzdělanci a podvodníci. Zrovna dneska se mě jeden "poradce" snažil po telefonu uvrtat do jakéhosi investičního fondu, kde vzal můj telefon netuším, ale když jsem si ho ověřil v evidenci ČNB, tak tam nebyl a v živnostenském rejstříku měl živnost zámečnictví, a pak volnou živnost na zprostředkování obchodu a realitní činnost :-)
Většina odborníků nemá prodejní schopnosti. Proto taky prodej úspěšně dělají jen odborníci na prodej (jinak je tu obrovský zástup zoufalých a naivních zájemců a zkoušečů, kteří se prodejem uživit neumí), kteří zase zpravidla nedisponují vzděláním.
Co vidím jako až smutné, tak to je spíše přirozený nezájem většiny agenstva o odborné zázemí profese.
Tak ale o tom je celá diskuse. Stavební spořitelny a pojišťovny se podílejí na cíleném podvodu na zákazníky - místo, aby své obchodní zástupce řádně označovaly za obchodní zástupce, zprostředkovatele apod., označují je podvodně za finanční poradce.
Zajímalo by mě, jestli by uspěla hromadná žaloba na finanční instituce.
Je to cílený podvod, už od základu. NIKDO si na vizitku nenapíše, že je prodejce, protože sousloví "finanční poradce" vypadá lépe a klient se může aspoň chvilku domnívat, že ten prodejce tomu rozumí. Kdo se ale seznámí s pozadím celého odvětví prodeje finančních produktů, tomu je jasné, že poradenství je až na posledním místě, hlavní je prodej. A i v tom prodeji je prodejce jen předposledním článkem řetězce (posledním je klient), protože on sice dohazuje kšefty finanční instituci, ale není jejím partnerem. Pokud totiž jako finanční poradce chcete zjistit cokoli ke smlouvě, kterou jste zprostředkovali mezi klientem a finanční institucí, musíte se ptát klienta, i když ten tomu třeba absolutně nerozumí. Ve finanční instituci se ptát nemůžete, ta vás odpálkuje s odkazem na ochranu osobních údajů, čímž vás jako poradce akrát tak pošle do háje.
To je pravda, také jsem si toho všiml. Pracovník stavební spořitelny, který se mnou sepisoval smlouvu o stavebním spoření a žádost o úvěr mi říkal, že nikdy neviděl úvěrové smlouvy, protože SS je posílá poštou rovnou klientovi. Vtipné je, že když se obrátíte na infolinku SS, aby vám vysvětlili něco, co ve smlouvě nechápete, odkážou vás "na vašeho poradce" (který ale smlouvu nikdy neviděl).
Znovu pro natvrdlé, typicky Jarmilku.
Musí to být prodej, protože lidi si dobrovolně nekoupí nic, co se netýká každodenní spotřeby. Musí se jim to nacpat. Představa, že lidem zavolám, řeknu jim, že jim chci poradit ohledně financí, k čemuž mě opravňuje 5 doktorátů z harvardu a 3 z Karlovky, je nesprávná až naivní. Lidi to nezajímá, to moje vzdělání a odbornost. Lidi se rozhodují na základě důvěry, kterou v agenta mají.
Sama jsi v prodeji neuspěla. V prodeji finančních produktů. Důvodem je to, že nejsi prodejce.
Dobrý prodejce má hlad po penězích. To je fakt.
Pro natvrdlého "já" (jinak bezejmenného):
Máš pravdu, nejsem prodejce, zvláště pak ne finančních produktů. A to proto, že se mi příčilo se živit podvody na ostatních. Jsem ráda, že jsem se podívala za plentu tzv. finančního poradenství a říkám otevřeně, že tolik špinavostí a leváren se v jiném oboru lidské činnosti hned tak nenajde. I proto je třeba osvěta a apel na zdravý lidský rozum.
"důvodem toho, že to funguje tak, jak to funguje, nejsou klienti"
Pochopitelně že za prodejní podstatu jakože poradenství můžou klienti. Vždyť kolik z nich si samo přijde pro životní pojištění, pro refinancování hypotéky atd.
"ale snaha rádobyporadců vydělat co nejvíc co nejrychleji"
Složenky nepočkají, že. Je to ale složitější. Agenti sjednávají/přesjednávají třeba jen kvůli tomu, aby se udrželi na smysluplném provizním stupni. Zrovna Punkers Finacial Services jsou v tomhle "zářným příkladem".