Asi jsem naletěl na eBay.de nějakému německému podvodníkovi. Poslal jsem mu převodem (bohužel ne přes PayPal) docela slušnou sumu, nad kterou se nedá mávnout rukou. Nejdřív se vymlouval, že mu nic nepřišlo a teď už nekomunikuje. Co dělat v takových případech? Obrátit se na policii? Šance, že svý peníze ještě uvidím je asi malá. Ale zase si říkám, že jsme v evropský unii, tak by toho darebáka mohli najít.
Hm, blbé. Jsi-li si jist, že je to opravdu podvodník, zkusil bych se nejdříve obrátit na eBay, třeba bude reagovat alespoň na ně. Prodává dál? Jaká má hodnocení? Pro jistotu bych nepsal dopis příliš agresivně (jen ve smyslu - poslal jsem peníze, zboží nepřišlo, prodejce neodpovídá), stát se může ledaccos - může být nemocný, může být bez přístupu k Internetu (porucha počítače,..).
Pokud to nepomůže, zbývá opravdu jen ta policie. Dotazem (naše policie, německá policie) nic nezkazíš.
Mě se "zapření peněz" stalo jen jednou, to jsem ještě posílal peníze v hotovosti přes cenné psaní. Reklamace na poště proběhla bez úspěchu - resp. přišlo nějaké potvrzení, že to opravdu někdo převzal (podepsal), on stále tvrdil, že nic nepřebíral. Opět to naštěstí nebylo pro mě, takže škodu nesl někdo jiný. Protože šlo o sběratelský kousek o který měl skutečně eminentní zájem, poslal peníze znovu, tentokrát už bylo doručení potvrzeno a zboží poslal.
Jen pro zajímavost - číslo aukce - mrknu se co to je za prodejce, co má v hodnocení.
Po tom co jsem si teď přečet o ukradených účtech na eBay, tak musím říct, že moje naděje se téměř vytratila. Tenhle "prodejce" tam dával do aukce frézy jenom na dva dny a za říjen tam měl aspoň deset stejných aukcí, přitom žádný Feedback se tam z těhle aukcí neobjevil, takže podvedených je možná víc.
Hledal jsem "Dispute", ale nic jsem nenašel. Jestli to má vůbec smysl, když jsem to neplatil přes PayPal.
Tak jsem se na to mrknul. Prodejce má opravdu velmi málo hodnocení (jen osm), a od posledního obchodu již uteklo několik měsíců což mohlo být určitým varováním. Na druhé straně jsou všechny pozitivní.
Doporučil bych následující postup:
1) napsat dopis na adresu uvedenou v aukci - poštou; stále je tu totiž možnost nějaké "chyby v komunikaci". Je-li to do zahraničí možné tak s doručenkou (aby sis byl jist, že ho příjemce opravdu dodržel). Pokud možno v němčině.
2) napsal bych e-mailem s popisem problému na eBay. Normálně přes Hilfe - Kontakt, atd. Minimálně se tím zabrání poškození ostatních účastníků aukce.
Nechal bych tomu tak 14 dní až měsíc a pokud ani to nikam nepovede, tak skutečně jen tu (raději rovnou německou) policii.
Existuje možnost: na ebay v rubrice Mein Ebay stačí kliknout na daný koupený produkt a úplně vlevo je odkaz aktion, ten rozbalit a zadat problem klaren, rozjede se tím něco jako Fall (ve smyslu selhání obchodu nebo podobně) no a tam se zadá přímo možnost artikel bezahlt aber nicht erhalten (zaplatil jsem ale nedostal jsem věc) a ebay si to přečte a osloví daného prodejce emailem, ten má 10 dní na to aby se k tomu vyjádřil. Mě se to taky stalo a desátý den již prodejce komunikoval. Pokud se chcete ještě zeptat mailněte mi na miroslav.nel@seznam.cz